Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?
Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!
Kommentit (19076)
Vierailija kirjoitti:
No kaipa nyt broilerin reisikoivissa on luita. Jos joku miettii, että mikäköhän ilma siinä pakkauksessa painaa jos lihaa vain 70%. Onko ihmiset oikeesti näin tyhmiä. Surullista. Ja ei, en maksa marinadista 10€/kg luokkaa. Maustan ihan ite.
En koskaan osta broilerin reisikoipia, koska en halua maksaa mistään hukkaluista.
Mutta maksa sinä, jos haluat. Filepaloista olen puhunut koko ajan.
-winner-
S k e kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
aurinkokuivattu tomaatti -nimellä myytä marinoitua Atrian kanaa, kotitilalta valmistettuna. Tuoteselosteen mukaan mausteaineina on mm. persilja, mustapippuri, chili ja mukana myös sokeri, suola, E331, sitruunajauhe, sitruunankuori, auringonkukkaöljy, dekstroosi ym. säilöntäaineet.
Kanaa eli broilerinfileitä pakkauksessa on 72%, mikä tietysti on ihan jännä luonnehdinta, kun siinä ei sitten sitä marinointilientäkään kovin paljoa ole, ehkä siinä on sitten laskuissa 20% ilmaa, muovikuoret ja loput sitä marinaadia.
Ske: "23% on sitten vettä...?"
On se ihan mahdollista. Jos broilerinlihoja on 730 grammaa, kyllä 2,3 desiä vettä sen marinadiin uppoaa hyvinkin.
Kampin Pimu
Kampin Pimu kirjoitti:
S k e kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
aurinkokuivattu tomaatti -nimellä myytä marinoitua Atrian kanaa, kotitilalta valmistettuna. Tuoteselosteen mukaan mausteaineina on mm. persilja, mustapippuri, chili ja mukana myös sokeri, suola, E331, sitruunajauhe, sitruunankuori, auringonkukkaöljy, dekstroosi ym. säilöntäaineet.
Kanaa eli broilerinfileitä pakkauksessa on 72%, mikä tietysti on ihan jännä luonnehdinta, kun siinä ei sitten sitä marinointilientäkään kovin paljoa ole, ehkä siinä on sitten laskuissa 20% ilmaa, muovikuoret ja loput sitä marinaadia.
On se ihan mahdollista. Jos broilerinlihoja on 730 grammaa, kyllä 2,3 desiä vettä sen marinadiin uppoaa hyvinkin.
Juu, lihaan imeytyy nestettä, ei niitä suolattuja kinkkujakaan muuten kannata myydä ;D
-winner-
Em. asiaan liittyen ne grillipisteen kuivakat broilerinkoivet ja rintapalat siinä tapauksessa kyllä olisivat aika nesteettömiä. Niissä on vaan kaikki maku sitten niissä nahkoissa, joita ei viitsisi syödä sen paremmin kuin luitakaan imeskellä. Osa jää siis lautaselle kuitenkin. Fileesiivut menee kaikki.
-winner-
Vierailija kirjoitti:
Kampin Pimu kirjoitti:
S k e kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, lihaan imeytyy nestettä, ei niitä suolattuja kinkkujakaan muuten kann
Näin on. Olisipa aika mauton ja kuivakka käntty kinkku ilman suolausta. Suola auttaa lihaa sitomaan vettä ja tekee sen mehukkaaksi. Lisäksi suola estää mikrobien kasvua.
Kampin Pimu
Vierailija kirjoitti:
APUA, mikä höyheniä pöläyttävä kanasota ja kotkotus parista fileestä ;DDDDD
Onneksi olen kukko.
-winner-
Ostan kanaa vain torstaisin viikonlopuksi kun käyn kaupassa, punaista lihaa meillä oikeastaan edes syödä. Joskus jonkun eines burgerin voi lapsille ostaa jos haluavat vaikka syntymäpäivän iltapalaksi tms. Mitään yli 10€/kg kanaa en kuitenkaan kaupasta osta, onneks kanan jauhelihaa saa aina 7€kg eikä siinä ole kamalasti rasvaa eikä näkyviä luita tai marinadeja. Se kelpaa meille. Koulussa sitten tarjoillaan jos jonkinlaista liharuokaa, ei kotona tarvitse enää saman päivän aikana tankata lisää lihaa. 50g lihaa päivässä on normaalikoko ja tuo 3 lihapullaa tulee helposti syötyä jo koulussa niin kotona riittää kasvikset, makaroni ja vaikka ruisleivät juustolla ja keitetty kananmuna.
Vierailija kirjoitti:
Em. asiaan liittyen ne grillipisteen kuivakat broilerinkoivet ja rintapalat siinä tapauksessa kyllä olisivat aika nesteettömiä. Niissä on vaan kaikki maku sitten niissä nahkoissa, joita ei viitsisi syödä sen paremmin kuin luitakaan imeskellä. Osa jää siis lautaselle kuitenkin. Fileesiivut menee kaikki.
-winner-
Jätät ravintopitoisimmat osat syömättä?
Joku kysyi mitä saa vaivanpalkaksi kun leipoo ystävän lapsen juhliin?
PALJON hyvää mieltä!
Vapaaehtoistöiden vaivanpalkkana hain kaksi isoa kassillista jämien jämiä. Mm. viisi pakettia erilaisia tuorejuustoja, iso jääsalaattipussi, coleslaw-pussi, muutama valmissalaatti ja puoli tusinaa erilaisia valmisruokia. Leipää oli iso kestokassillinen, olinkin juuri arpomassa, että leivonko leipää vai käynkö ostamassa paahtoleipää kaupasta - nyt on kilon paketti Pågenin(?) paahtoleipää pakastimessa, plus muutama hapanjuurileipä, sämpylöitä ja riisipiirakoita. Pullaa meillä ei juuri syödä, niin otin vain yhden pitkon. Illan ruuan lisäkkeet olivat kasassa, kun oli iso vihersalaattipussi, iturasia ja kermaperunoita sekä valkosuklaapannacottaa. Pakastimesta kanafileet paistumaan (maustoin itse, paprikajauhetta, curryjauhetta, pippuria, suolaa ja parin ketsuppipullon jämät sitten pannulle, kun fileet oli ruskistuneet; en tiedä miltä maistui, mutta kaikki meni!) Itselleni varasin viimeiset omatekoiset valkosipuliperunat ja juustoa ison salaattiannoksen kanssa.
Huomenna herkkusieniä paistettuna, punalaputettuna possua ja varmaan spagettia, kun kermaperunat näköjään nekin meni kaikki (kolme rasiaa). Eikä oo pannacottaa, mutta raparperikiisselin jämät purkkikermavaahdon kanssa.
Riisipiirakoita olisi K-sovelluksessa plussatarjouksena näköjään kanssa. Kävin ostamassa sen jukurttisatsin (6 purkkia kahdella eurolla).
(meinasi käydä perinteisesti, kun oli taas sivusto kirjannut minut ulos, kerrankin huomasin ihan ite!)
Kiusa se on pienikin kiusa
Huomenna herkkusieniä paistettuna, punalaputettuna possua ja varmaan spagettia, kun kermaperunat näköjään nekin meni kaikki (kolme rasiaa). Eikä oo pannacottaa, mutta raparperikiisselin jämät purkkikermavaahdon kanssa.
Riisipiirakoita olisi K-sovelluksessa plussatarjouksena näköjään kanssa. Kävin ostamassa sen jukurttisatsin (6 purkkia kahdella eurolla).
(meinasi käydä perinteisesti, kun oli taas sivusto kirjannut minut ulos, kerrankin huomasin ihan ite!)
Tuosta jugurttisatsista tuli mieleen, että yksi keino meillä ruokalaskun minimoinnissa on, että kävelymatkan päässä, alle 2km, meillä on Valion Valma tehtaanmyymälä. Monet tuotteet siellä tietysti on kalliimpia kuin kauppojen erikoistarjoukset. Mutta sielläkin on omat tarjoukset, uutuustuotteita koe-eriä, alelaputettuja jäännöseriä sekä vaihtotuotteita, lähinnä litran jugurtteja (eli sekundaa, saattaa olla muutakin joukossa kuin sitä mitä paketin päällä lukee, eivät sovi laktoosi-intolerantikoille sen vuoksi) myös Ruotsin vientimakuja, usein myös maustamattomia, hinta 70 senttiä litra. Tai muita sekundatuotteita, nytkin jääkaapissa sulatejuustoa, 50 senttiä rasia, maussa en huomaa mitään eroa, mutta niissä on noussut nestettä siihen juuston päälle.
Meillä onneksi lapsetkin opetettu tykkäämään kaaliruoasta ja kaikista kasviksista niin ei ole vaikeaa tai kallista ruoanlaitto. Aina jos äiti on laiskalla päällä ja ehdottaa Mäkkiin menoa niin vastaus on että eikun halutaan kotiruokaa tai terveellistä. Urheilevat paljon ja Mäkistäkin tilaavat aina kanasalaatin jos joskus pelimatkalla siellä pysähdytään. 2 teini-ikäistä. Kananmunia ja salaattia meillä kyllä menee joka päivä, vähintään leivän päällä. Toki lähes kaikkiruokaisia ovat ja itsetehdyt sushit tai lihapulla-makaroni-kasvis-mössö kelpaa hyvin. Toki tykkäävät myös herkuista mutta eivät kitise jos sellaisia ei aina kotona ole. Lauantaisin on herkkupäivä ja silloin saavat. Toki välillä myös viikolla leivotaan tai syödään jäätelöä tai popparia, varsinkin kesälomalla ja jos vieraita tulee kylään. Ei ole ongelmaa meillä ja uskoakseni aika halvalla ja helpolla päästään kun ei olla tehty ruoasta mitään isoa numeroa. Vanhemmat myös rakastetaan kasviksia eikä napostella salaa herkkuja sohvalla. Eivät ole ikinä ollut nälissään, osaavat tehdä leipiä tai mikropuuroa tms. jos edellispäivien lämmintä ruokaa ei ole kotona valmiina koulun tai harrastuksen jälkeen ja illalliseen vielä aikaa.
Osaavat toki itsekin tehdä ruokaa koko perheelle mutta ei olla velvoitettu sitä etenkään arkipäivinä koska isä on kokki ja äiti muuten vain innokas ruoanlaittaja. Auttavat kyllä mielellään mukana kaikessa touhuamisissa ja pyöräilevät kaupasta hakemaan vaikka sen margariinin ja maidon loppuneiden tilalle. Kotitöitä muuten tekevät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-winner-
Öööh, siis grillatun kanan nahkan ja luut? Nahka koivesta just siltä alueelta, jolla kana tallustelee varmasti maukkaassa lantakasassa ja luut, joilla rikot elimistösi tai joihin tukehdut, jos niitä syöt kokonaan tai palasina...
On täällä kyllä kaikenlaisia syöjiä ja kommentoijia ;D Mä kyllä erotan lihat luista ja maustan ne siivut mieluummin itse. Mutta mulla onkin toisaalta varaa heittää luut ja nahkan pois, ehkä asia on toisin sellaisella, joka on pelkkää luuta ja nahkaa?
-winner-
Ei luita kannata syödä, jos ei niitä ole ensin jauhettu. Luuliha ei ole luuta jauhettuna, vaan sellaisessa isossa lingon näköisessä laitteessa mekaanisesti luista eroteltua lihaa. Se, mitä monet imee posket lommolla grillatuista lihoista ja kanoista, mutta kun kone tekee sen saman, niin se on hyi kauheeta.
Lasten kanssa ollaan kaikenlaista tehty. Putsattuja kananluita kun laittaa likoamaan etikkaan, niistä saa kumiluita. Ne on hauskoja, mutta ei niillä mitään käytännön sovellusta ole.
Aika tarkkaan olen näköjään kanoihin perehtynyt, vaikken niitä syökään.
Nyt kuitenkin mietin, että olisiko jossain pakastimen nurkassa vielä jäljellä joku rasianloppu irtojäätelöä. Olin kasvimaalla ja kasvihuoneessa touhuamassa, ja saunan jälkeen tekisi mieli jäätelöä. Muistaakseni kaikki ne syksyllä saadut jäätelöt on syöty, mutta ainahan sitä voi haaveilla...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-winner-
Öööh, siis grillatun kanan nahkan ja luut? Nahka koivesta just siltä alueelta, jolla kana tallustelee varmasti maukkaassa lantakasassa ja luut, joilla rikot elimistösi tai joihin tukehdut, jos niitä syöt kokonaan tai palasina...
On täällä kyllä kaikenlaisia syöjiä ja kommentoijia ;D Mä kyllä erotan lihat luista ja maustan ne siivut mieluummin itse. Mutta mulla onkin toisaalta varaa heittää luut ja nahkan pois, ehkä asia on toisin se
Ne nahkat syömällä aivotkin saa ravintoa. Sun aivot on jäänyt ilman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-winner-
On täällä kyllä kaikenlaisia syöjiä ja kommentoijia ;D Mä kyllä erotan lihat luista ja maustan ne siivut mieluummin itse. Mutta mulla onkin toisaalta varaa he
Nyt ollaan jännän äärellä :D Keskustelen vissiin verifioidun lihaa syövän jännämiehen kanssa, joka rouskuttelee kananluita laatikkoleuka grillirasvassa ;DDDD
-winner-
Kauheeta jos olis vielä vegaanikin vääntämässä!
Mä tunnustan, joskus vähän nipistän rrrrapeaksi paistunutta kanannahkaa ja syön ihan pikkuisen sitä, vaikkei kana sovikkaan mun ruuansulatukselle ollenkaan. Se vaan on niin hyvää. Siis jos on hyvin maustettu ja silleen. Fileissä sitä nahkaa ei oo.
S k e kirjoitti:
Kauheeta jos olis vielä vegaanikin vääntämässä!
Mä tunnustan, joskus vähän nipistän rrrrapeaksi paistunutta kanannahkaa ja syön ihan pikkuisen sitä, vaikkei kana sovikkaan mun ruuansulatukselle ollenkaan. Se vaan on niin hyvää. Siis jos on hyvin maustettu ja silleen. Fileissä sitä nahkaa ei oo.
Kebabilla (2,18e) mennään tänä iltana, en tiedä onko siinä hevosennahkaa. Mut ainakin on maustetta.
-winner-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-winner-
No hänhän on jo kertonut, ettei osto ko tuotetta lainkaan. 🤦🏻
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-winner-
On täällä kyllä kaikenlaisia syöjiä ja kommentoijia ;D Mä kyllä erotan lihat luista ja maustan ne siivut mieluummin itse. Mutta mulla onkin toisaalta varaa he
Kyllä on heikolla tolalla ihmisen ravitsemus, jos kanan nahka on ainoa ravinnon lähde aivoille....
APUA, mikä höyheniä pöläyttävä kanasota ja kotkotus parista fileestä ;DDDDD
Onneksi olen kukko.
-winner-