Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?
Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!
Kommentit (19073)
Raparperia pari vartta mikroon, makeutusainetta. Maustamatonta jogurttia.
Kurkkua, selleriä, näkkileipää, kermaviilidippiä.
Munakasta vihertäytteillä.
Tomaatti-raejuusto-tonnikalaa tomaatissa -salaatti.
Vesimelonia. Raparperikiisseli. Raparperijuomaa. Villivihanneksia.
Kaurapuuro ja ruisleipä. Voi ja levite. Oliiviöljy, Sitruunamehu, mausteet.
Tuossapa taitaa olla vaihdellen kaikki nykyviikkojen ruuat/raaka-aineet mitä olen käyttänyt.
Kananmunia voi syödä paistettuna vihersilpun, ilmasipulin ja marinoidun sipulin kanssa. Keitettynä sellaisenaan ruisleivän kanssa aamupalaksi. Keitettynä salaatissa. Munakokkelina.
Vesimelonia sellaisenaan. Pakastettuna ja raastettuna. Salaatissa .
Kaurapuuroa raparperijogurtin kanssa. Kaurapuuroa paistettuna.
Näistä saa vaihdellen erilaisia ruokia; listalla on vielä ainakin tsatsiki ja makaroni-tonnikalasalaatti. Tällä viikolla näkyi olevan paprika tarjouksessa, sitä haen varmaankin tuohon makaronisalaattiin.
Satokauden mukaan syöden ja tarjouksista ostaen sekä mielikuvitusta ja etukäteissuunnittelua käyttäen syödään halvalla ja hyvin!
T. Tarinankertoja
Tämä on hyvä keino lihaville naisille päästä liikakiloista eroon, ei tarvitse sitä päivittäistä karkkipussia tai suklaalevyä enää ostaa.
Vierailija kirjoitti:
Tässä kuussa on mennyt nyt noin 110€ rahaa ruokaan. Siitä on pakastimessa noin 20€ edestä (lihaa, kasviksia, marjoja) vielä jäljellä ja jääkaapissa loppuviikoksi vihanneksia ym. Arvioisin että noin 30-40€ vielä menee. Luultavasti juhannuksen vuoksi ylikin, koska jotain kallista mansikkaa kuitenkin tulee ostettua. Syön nykyään 2-3 lämmintä ateriaa (isoa lautasellista!) päivässä. Pitäisi päästä 150€/kk mutta kun juusto on niin hyvää, sitä menee puolikin kiloa viikossa. Halvemmalla pitäisi päästä. Yritän ostaa lihaa aina alle 10€/kg ja vihanneksia alle 2€/kg. Mutta hinnat vaan nousee. Kaalikin nyt yli 4€/kg kun vielä kuukausi sitten oli 1,50€/kg. En syö viljoja, sokeria enkä hedelmiä ollenkaan joten ruokajakelut ja punalaputet ei yleensä käy. Noista kun luovuin, sai hylätä varmaan 70% ruoista. Meillä on aikamoista paskaa kaupoissa myytävänä, sokeria ja lisäaineita lähinnä.
Vähennä lihan syöntiä ja lisää kasvisruokia, niin varmasti pääset siihen 150 e/kk. Ja kasvisruoka ei todellakaan tarkoita välttämättä mitään kevyitä kasvissokekeittoja joka päivä tai härkistä tms yliprosessoitua korviketta, vaan ihan vaikka niitä edullisia papuja ja linssejä.
Viime aikoina on esitetty tutkimustuloksia, että ihmiset, jotka söivät kasviproteiiniannoksen, söivät seuraavalla aterialla vähemmän kuin sekasyöjäverrokkinsa. Kasvisproteiini pitää ihan yhtä kylläisenä kuin lihaperäinenkin.
Enkä minäkään ymmärrä mikä idea on sulkea kaikkia hedelmiä pois ruokavaliosta...
Vierailija kirjoitti:
Tämä on hyvä keino lihaville naisille päästä liikakiloista eroon, ei tarvitse sitä päivittäistä karkkipussia tai suklaalevyä enää ostaa.
Jeps ja meille miehillekin. Vaikka kävisi nyt Tokmannin tarjouksesta hakemassa 5 suklaalevyä/10e niin toisaalta tomaatit oli vain 0,99e/kg... joten taidan ostaa tomaatteja.
-winner-
Jihuu, Lidlissä on ensi viikolla tarjouksessa Wilhelm makkarat 1,29€/pkt, tuntuu edulliselta kun tarjous on nyt 55%, eikä vain 30-40%. Ensi viikolla syön varmaanikin useasti paistettuja perunoita, Wilhem-makkaraa, ja kananmunia. 😋 Slurps, tämä on hyvää (ja halpaa)! Ostin myös Lidlistä sitruunamehua, jolla saa mukavasti lisää makua ruokiin (maksoi vain 0,69€).
T. Lidl-mies
Olen ollut työmatkoilla, ihan kaikilla en ole päässyt nauttimaan hotelliaamupalasta tai tarjotusta lounaasta. No, lähikaupasta ostettu banaani, jukurtti ja riisipiirakkakin auttaa pärjäämään pitkälle. Budjetin osalta sitten tekee hallaa, kun nuorisojaosto on keskenänsä ollut kotona ja lähinnä paistanut pakastepizzoja tai ostanut leivänpäällisiä, ja itsekin olen muutaman lounaan käynyt ihan peruslounasbuffetissa syömässä.
Vielä vähän aikaa pitää pinnistää töissä, ja sitten ehkä alkaa loma - näin maalaisena "loma" on hieman kyseenalainen termi, kun se menee ihan täysipäiväisesti kasvimaalla, puita kantaen, taloa rempaten, ruohoa leikaten ja tietty erilaisissa talkoohommissa. Lupiineja pitää nyt tästä lähtien kitkeä pitkin kylää. Niitä ei harmi vaan voi syödä.
Tällä viikollakin kilahti puhelimeen viesti, että oli ruojajakelun jämiä jäljellä. Lähinnä leipää, mutta oli siellä maitoa, vegenakkeja ja juureksiakin - ja todellakin parhaat päivänsä nähneitä herkkusieniä. Ja kevätsipulia, varmaan pari tusinaa nippua. Harmi, etten voi edes oleskella samassa huoneessa niiden kanssa. Otin silti pari nippua ja vein vanhemmilleni, jotka kyllä arvostavat sipuleita.
Katson, josko ehtisin tänään kasvimaan ja puutöiden välissä laskea viime kuukausien kulut (ja satanen per hlö on TAATUSTI mennyt rikki joka kk)
Kiusa se on pienikin kiusa
huhtikuu:926,33€ / 169€/hlö
toukokuu: 759,32€ / 139€/hlö
Kesäkuu:428,94€ / 78€
Huhtikuun kustannukset ovat näköjään korkeammat kuin viimeiseen pariin vuoteen minään muuna kuukautena! Kuvittelin, että toukokuu olisi ollut kallis, mutta se oli silti halvempi kuin huhtikuu! Olen laskenut kaikki 3kk 5,5hengen mukaan, opiskelija on ollut paljon kotona ja olen ostanut hänelle ruokakassin opiskelijakämpille vietäväksi. Huhtikuussa olen ostanut paljon juomia eli limonadeja ja opiskelijalle vapuksi lonkeroa, ne näkyvät näköjään heti noissa kustannuksissa - juomiin on mennyt yli 200€! Mutta koska olen aina laskenut ne mukaan, lasken nytkin.
Kesäkuun kuluista on paha sanoa vielä mitään varmaa, juhannus on vasta tulossa.
No niin höpönassut. Kesäkuu on nyt puolessa välissä. Kotiruokakulut on hyvällä mallilla mutta rahaa on tärväytynyt ulkona syöntiin. Pari pikkureissua on tullut tehtyä joista toinen kotimaassa ja toinen ulkomailla piipahdus. Ravitola-aterioita siis tähän mennessä kesäkuuta seitsemän joista kaksi reissussa.
Yksi vieläkin kirpaiseva ravintolakokemus oli jo traditioksi muodostunut kaveritapaaminen mirkkujen kanssa kesän alussa ennen kuin porukka liukenee lomille kuka milloinkin ja minnekin. En siis itse valinnut ravintolaa. Kyseessä ei edes ollut mikään fine dining -paikka mutta laskuni oli satasen. Sa-ta-nen!
Muutenkin kesä on kallista aikaa. Ulos vetää veri ja joka kerran kun suljen oven lähteissäni, näen sieluni silmin seteleiden lentävän lompakosta siivet selässään! Säästöön tuskin jää tässä kuussa yhtään mitään. 💸
Kampin Pimu
No kyllä tuolla satasella jotenkin hengissä pysyy, mutta saattaa ennen pitkää tulla puutoksia. Kovin monipuolista ruokaa tuolla ei saa saati, että voisi syödä monta kertaa päivässä pieniä aterioita, mikä on yleensä suositus terveeseen elämään. Aneemista eloa vain.
Kampin Pimu kirjoitti:
No niin höpönassut. Kesäkuu on nyt puolessa välissä. Kotiruokakulut on hyvällä mallilla mutta rahaa on tärväytynyt ulkona syöntiin. Pari pikkureissua on tullut tehtyä joista toinen kotimaassa ja toinen ulkomailla piipahdus. Ravitola-aterioita siis tähän mennessä kesäkuuta seitsemän joista kaksi reissussa.
Yksi vieläkin kirpaiseva ravintolakokemus oli jo traditioksi muodostunut kaveritapaaminen mirkkujen kanssa kesän alussa ennen kuin porukka liukenee lomille kuka milloinkin ja minnekin. En siis itse valinnut ravintolaa. Kyseessä ei edes ollut mikään fine dining -paikka mutta laskuni oli satasen. Sa-ta-nen!
Muutenkin kesä on kallista aikaa. Ulos vetää veri ja joka kerran kun suljen oven lähteissäni, näen sieluni silmin seteleiden lentävän lompakosta siivet selässään! Säästöön tuskin jää tässä kuussa yhtään mitään. 💸
Mitä sait sillä satasella?
Vierailija kirjoitti:
Kampin Pimu kirjoitti:
Muutenkin kesä on kallista aikaa. Ulos vetää veri ja joka kerran kun suljen oven lähteissäni, näen sieluni silmin seteleiden lentävän lompakosta siivet selässään! Säästöön tuskin jää tässä kuussa yhtään mitään. 💸Mitä sait sillä satasella?
Polikilinkkamaksun psykiatriselle :(
Vierailija kirjoitti:
Kampin Pimu kirjoitti:
Muutenkin kesä on kallista aikaa. Ulos vetää veri ja joka kerran kun suljen oven lähteissäni, näen sieluni silmin seteleiden lentävän lompakosta siivet selässään! Säästöön tuskin jää tässä kuussa yhtään mitään. 💸Mitä sait sillä satasella?
Alkuruoan, pääruoan ja kaksi lasillista viiniä. Ja juu, tiedän nykyisen hintatason mutta silti satku oli mielestäni liikaa tästä kattauksesta. Kivaa oli kuitenkin!
Kampin Pimu
Kampin Pimu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kampin Pimu kirjoitti:
Muutenkin kesä on kallista aikaa. Ulos vetää veri ja joka kerran kun suljen oven lähteissäni, näen sieluni silmin seteleiden lentävän lompakosta siivet selässään! Säästöön tuskin jää tässä kuussa yhtään mitään. 💸Alkuruoan, pääruoan ja kaksi lasillista viiniä. Ja juu, tiedän nykyisen hintatason mutta silti satku oli mielestäni liikaa tästä kattauksesta. Kivaa oli kuitenkin!
Saa kyllä olla jo hienompaa naudankuvetta ja ranskalaista viintä, jos noin paljon maksoi! Olen viimeksi syönyt oikeassa ravintolassa Puolassa, joten ihan ei voi verrata hintoja.
Ennenmuinoin olisin ehdottanut, että ottaisit vain käteistä mukaan ravintolaan lähtiessä, mutta eihän nykyään voi siellä isolla kylällä edes maksaa rahalla, pitää olla korttia tai mieluummin mobilepayta tai jotain.
Nyt on kovat ajat ja olen ollut työttömänä yli vuoden. Halvallakin pääsee viikon.
Ensimmäiset kolme päivää 5,5€: Snellmannin kunnon nakkia 400g 4,5€, sarvimakaroni 2x 400g 1€. Eli nakit ohuiksi viipaileiksi ja paistetaan paistinpannulla voissa, tämä paistinpannu on sitten jääkaapissa kolme päivää. Kaikkina kolmena päivänä keitän soppakattilalla ison satsin pastaa, oikein kukkurallisen lautasellisen, johon 1/3 osaa paistinpannun aineksista.
Toiset kolme päivää 6,5€: 700g nauta-sika 60%-40% suhteella 4€, tomaattipurkki 1€. Lasagnepasta 1,5€ 1kg. Toimintaperiaate juuri sama kuin edellisessä. Oikeastaan tämän voi toistaa juuri samalla tavalla vaikka minkä ainesten kanssa.
Ostan myös pekonipakkauksen ja munia 10 kpl viikoksi, tämä noin 4,5€. Myös 2x 1L arkijugurttipurkki 3,2€. Sulatejuustoviipaleita 10 kpl 2,4€. Että saa kuitua, hapankorppupaketti 1,2€.
Eli tässä ollaan menty päivää vaille viikko 23,3 eurolla.
Toki rahaa menee vaikka voihin ja aromisuolaan, mausteisiin kymppi kuukaudessa. Sitten pitää olla apteekista laadukkaat monivitamiinitabletit ja kalanmaksaöljytabletit tällä ruokavaliolla, mutta ne eivät kuulu tähän laskelmaan.
Että näin täällä sniiduillaan yksinasujana satkulla per kuukausi, toki paljon vaikuttaa alhainen kulutus kun tulee oltua paljon kotona, ja syötyä yksi iso lämmin ateria päivässä, tosin pekonista ja kananmunistakin saa aamupalaa jos haluaa tai muuten vain tehtyä ruokaa. Jos herkuttelen, kuten viikonloppuisin teen, nousee kulutus yli satasen johonkin 150 euroon.
Onhan se ruoka nykyään kallista kun opiskelijana selvisin 2008 tienoilla 50 eurolla kuukauden ruhtinaallisesti. :) Silloin sai halvimman tonnikalapurkinkin jollain 39 sentillä, siitä vain risotot sitten.
Vierailija kirjoitti:
Nyt on kovat ajat ja olen ollut työttömänä yli vuoden. Halvallakin pääsee viikon.
Ensimmäiset kolme päivää 5,5€: Snellmannin kunnon nakkia 400g 4,5€, sarvimakaroni 2x 400g 1€. Eli nakit ohuiksi viipaileiksi ja paistetaan paistinpannulla voissa, tämä paistinpannu on sitten jääkaapissa kolme päivää. Kaikkina kolmena päivänä keitän soppakattilalla ison satsin pastaa, oikein kukkurallisen lautasellisen, johon 1/3 osaa paistinpannun aineksista.
Toiset kolme päivää 6,5€: 700g nauta-sika 60%-40% suhteella 4€, tomaattipurkki 1€. Lasagnepasta 1,5€ 1kg. Toimintaperiaate juuri sama kuin edellisessä. Oikeastaan tämän voi toistaa juuri samalla tavalla vaikka minkä ainesten kanssa.
Ostan myös pekonipakkauksen ja munia 10 kpl viikoksi, tämä noin 4,5€. Myös 2x 1L arkijugurttipurkki 3,2€. Sulatejuustoviipaleita 10 kpl 2,4€. Että saa kuitua, hapankorppupaketti 1,2€.
Ja nyt kesällä voit hakea pihalta selviytymisruokiin vvilliyrttejä. Niillä saat väriä, vaihtelua ja vitamiineja ruokiin. Luonnon yrteissä on huomattavasti enempi ravintoaineita, kuin viljellyistä.
Vai että villiyrttejä, joilla saa vaihtelua, vitamiineja ja väriä ruokaan.
Vierailija kirjoitti:
Ihan ok, pari huomiota - ruskeakastike olisi edullista, tomaattipurkin pitäisi maksaa alle 50 senttä, jos tarkoitit tomaattimurskaa, spagetti halvempaa kuin nuo lasagnelevyt. Ketsupista saa lykopeenia.
Mä nyt edelleen mainitsen siitä, että ruuan maku (ja joillekin esillepano) on erittäin tärkeä osa ruokailua. Maustamalla saa monen yksinkertaisen ruuan maistumaan hyvältä, tai jopa herkulliselta. Ihan yksinkertaisia asioita, kuten valkosipuli (muille tietenkin myös sipuli) saa maistumaan ruuan "ruualta".
Valmistustapa vaikuttaa, rasvassa paistopintaa saanut kananmuna (eli jonkun huippukokin mielestä aivan väärin paistettu) kananmuna maistuu ihan erilaiselta kuin uppomuna, keitetty kananmuna tai pannulla hitaasti hyydytetty kananmuna. Paistetut perunat ovat ihan eri makuisia kuin herkulliset uudet perunat - ja ylijääneet keitetyt perunat voi aina paistaa! Nam!
Oregano tai mäkimeirami, ehkä basilika, saa uunissa paistetun piirakan maistumaan pizzamaiselta. Vaihtelua sekin.
En menisi halveksumaan villiyrttejä - päin vastoin, juuri purkitin tämän kevään kuusenkerkkäsuolan talven varalle. Nokkosta kuivaan käytettäväksi ruuanlaitossa ja teeainekseksi.
EI villiyrtteihin TIETENKÄÄN voi perustaa koko (perheen) ravitsemusta, mutta kyllä siitä saa väriä, vaihtelua ja vitamiineja - ja myös makua ruokiin!
Kotimaista puolikarkea vehnäjauho 2 kg
1.55€
Paljonko tällaisesta tekisi leipää itse? Vaikka jotain halkaistuja sämpylöitä. Tosin hiivankin hinta täytyy laskea mukaan, sekä uunin sähkönkulutus. Tuleeko leivästä itse tehtynä hyvää? Kuinka kauan itse tehty leipä säilyy?
T. tosi kitsastelija
Joo, mä yritän jättää leivät vähemmälle, koska pizzassa tulee jo samat jauhot tuohon vyötärölle. Mutta, mikset osta hedelmiä (vaikka viinirypäleitä) sinne juustolautaselle kaveriksi, jos sulla on marjoja pakkasessa kuitenkin?
-winner-