Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä oli ysärin laman tärkein oppi sinulle?

Vierailija
23.12.2023 |

Minulle se oli se, että ne, jotka myy, häviää.

Kommentit (141)

Vierailija
1/141 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa valita sellaiset työt, jotka kestävät lamaa ( no sattumaahan se oli) lama ei koskettanut minun perhettäni.

Vierailija
2/141 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opin kierrätyksen jo lapsena, mutta ei se lamasta johtunut. Lama-aika ei näkynyt meidän perheessä eikä muiden kylän lasten elämässä. Opin enemmän lama-ajasta myöhemmin historian tunneilla. Lähipiirissä ja tuttavapiirissä ei ollut niitä yrittäjiä, jotka kärsi lamasta. Lama ei näkynyt meidän kylällä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/141 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmilla vanhemmilla pitää olla työ, josta saa sellaista palkkaa, että tarvittaessa yhden vanhemman palkalla pärjää. Isäni irtisanottiin 90-luvulla ja se oli ääretön stressin paikka koko perheelle.

Raha-ongelmat ja rahan vähyys, niukkuus oli koko lapsuuden läsnä.

Vierailija
4/141 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta halvalla

Vierailija
5/141 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvinä aikoina kannattaa säästää niin paljon kuin pystyy. Huonona aikana voi sitten jatkaa entiseen malliin kun on mistä ottaa.

Vierailija
6/141 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ysärin suurin oppi oli se, että kun juo viinaa niin tulee jysäri varsinkin jos aamulla kävelee darrassa ulkona ja on hirveä blosari.

Vierailija
7/141 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin vuonna 1991 intin jälkeen raksalla töissä, kun pomo sanoi, että kannattaa hakea saman tien opiskelemaan, jos sellainen aikomus on. Niin sitten tein ja kun opinnot alkoivat, yli puolet työkavereista sai lomautuslapun ja lopulta potkut.

Työttömäksi valmistuminen, köyhyys ja näköalattomuus ovat muovanneet persoonaani syvästi. Siitä lähtien olen ollut turvallisuushakuinen, nuuka ja säästäväinen. Olin asiasta kiitollinen, kun edellinen työpaikkani lakkautettiin 2007 ja tiesin, etten enää voisi samanlaiseen taloudelliseen kurimukseen joutua. 

Jälleen pelotellaan lomautuksilla, mutta kiitos 90-luvun opin, ei tässä enää voi kovin huonosti käydä, kun on lähes miljoonan omaisuus, perintöjä tulossa ja eläkekarttumakin on jo yli 2000€/kk.

Vierailija
8/141 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En huomannut mitään lamaa, olin töissä, hyvällä palkalla, samoin puolisoni, asuimme isossa omakotitalossa kahden lapsemme kanssa. Kaikki isovanhemmat asuivat samassa kaupungissa, auttoivat tavattomasti lasten hoidossa ja ostivat heille pyörät, sukset, vaatteita ja ptivät taskurahoissa.

Sama tilanne kaikilla tutuilla, oli työpaikat ja omakotitalot, mukavaa elämää. Lomilla käytiin jne. 

Vierailija
9/141 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En huomannut mitään lamaa, olin töissä, hyvällä palkalla, samoin puolisoni, asuimme isossa omakotitalossa kahden lapsemme kanssa. Kaikki isovanhemmat asuivat samassa kaupungissa, auttoivat tavattomasti lasten hoidossa ja ostivat heille pyörät, sukset, vaatteita ja ptivät taskurahoissa.

Sama tilanne kaikilla tutuilla, oli työpaikat ja omakotitalot, mukavaa elämää. Lomilla käytiin jne. 

En minäkään huomannut lamaa muusta kun uutisista, ei vaikuttanut millään tavalla meidän perheeseen. 

Vierailija
10/141 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oppinut mitään. Olin pahimman laman aikaan opsikelemassa.

Vierailija
11/141 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opin sen, että on parasta pysyä poissa Suomesta ja näin teinkin.

Vierailija
12/141 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä takaa ikinä koskaan milloinkaan kenenkään lainaa.... siis et kenenkään.

Älä sijoita lainarahalla.

Ota vastaan myös lyhyet määräaikaiset työsuhteet, myös kauempaakin.

Vierailija
13/141 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuensaajilta pitää leikata jotta maan talous voi taas nousta

Vierailija
14/141 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvä kysymys. Ehkä se, että kannattaa opiskella ammatti ja mielellään sellainen ammatti, joka ei ole kovin altis suhdanteiden heilumisille. Itse selviydyin kyseisestä lamasta muuttamalla rakastamastani kaupungista vähän toiselle puolelle Suomea, missä työtä oli tarjolla. Eli vähän nöyrä piti silloin myös olla työn hakemisen suhteen.

Vierailija
15/141 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvinä aikoina kannattaa säästää niin paljon kuin pystyy. Huonona aikana voi sitten jatkaa entiseen malliin kun on mistä ottaa.

Olen vieläkin pakkomielteinen säästäjä, kun olin muuttanut kotoa omilleni juuri ennen ysärin lamaa. Säästäväisyydestä on kyllä ollut hyötyä monta kertaa.

Vierailija
16/141 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin lama-aikana lapsi (s. 88) ja lama näkyi omassa ja tuttavapiirissä. Ollaan monen kaverin kanssa juteltu tästä ja monella samat, epämiellyttävät muistikuvat lamasta. Suurin oppi on tietty perusturvallisuuden puute eli ettei luota minkään asian olevan pysyvää. Eli jatkuva epävarmuus joka saa valitsemaan turvallisia valintoja elämässä ja hakeutumaan esim. sote-alalle töihin. Joten tärkein oppini lie tuo että älä luota minkään olevan pysyvää vaan mikä tahansa voi muuttua, koska tahansa.

Vierailija
17/141 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että työpaikka on hyvä juttu.

Vierailija
18/141 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä mikä oli tärkein oppi oli niin totaalisen synkkää ja suunnaton toivottomuus tulevaisuuden suhteen.

Ihmeen kaupalla säilyin hengissä, vaikken kauheasti yrittänyt.

Ehkä oppi oli, että ystäviä ei ole, äläkä luota yhtään kehenkään.

Vierailija
19/141 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opin sen, että on parasta pysyä poissa Suomesta ja näin teinkin.

Ja silti roikut suomalaisella pascapalstalla. Säälittävää.

Vierailija
20/141 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen että lopulta tässä maailmassa on yksin.

Liian moni teki itsemurhan.pankit pelastettiin...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kahdeksan