Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?

Vierailija
09.11.2023 |

Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!

Kommentit (18397)

Vierailija
1701/18397 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tehtiin juuri lasagnea itse kolmelle hengelle kilo juustoa, pari kiloa jauhelihaa+muut halvemmat ainesosat. Hintaa tuli noin parikymppiä. Mutta, syötiin siitä kuusi päivää, jolloin päivää kohden hinta 3,33eur. Se jaetaan meille kolmelle(kaikki periaatteessa aikuisia), niin hyvänmakuisen täyttävän(ei kovin terveellisen) ruuan hinnaksi reilu euro per nuppi. Toki se oli vain yksi ruokailukerta per päivä, ja pitäähän vähintään aamu, ja iltapala syödä lisäksi. Mutta ihan mahdollista siis syödä 100 eurolla kuukausi. 

Lasagne on tosiaan kertapanostuksena kallis, mutta siitä saa irti kyllä useamman annoksen, ja annoshinta on siedettävä.

Vierailija
1702/18397 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tehtiin juuri lasagnea itse kolmelle hengelle kilo juustoa, pari kiloa jauhelihaa+muut halvemmat ainesosat. Hintaa tuli noin parikymppiä. Mutta, syötiin siitä kuusi päivää, jolloin päivää kohden hinta 3,33eur. Se jaetaan meille kolmelle(kaikki periaatteessa aikuisia), niin hyvänmakuisen täyttävän(ei kovin terveellisen) ruuan hinnaksi reilu euro per nuppi. Toki se oli vain yksi ruokailukerta per päivä, ja pitäähän vähintään aamu, ja iltapala syödä lisäksi. Mutta ihan mahdollista siis syödä 100 eurolla kuukausi. 

Lasagne on tosiaan kertapanostuksena kallis, mutta siitä saa irti kyllä useamman annoksen, ja annoshinta on siedettävä.

Ainoa ongelma on se, että se on niin hyvää, että menee parempiin suihin samantien.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1703/18397 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos näistä kaikista vinkeistä!

Mulla meni viime kuussa 1000e ruokaan! ja siihen lisäksi puolison ostamat päälle. Meillä on yksi lapsi eikä kertaakaan käyty esim. ulkona syömässä. Olen jopa alkanut leipoa itse leipää. Järkyttäväksi on noussut ruoan hinta nyky-Suomessa. 

Vierailija
1704/18397 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helposti. joskus riittäny satku 3 viikkoakin. ostelee punalappuja ja hernekeittoa. Juomat maksaa paljon joten juo vettä niin säästyy aika paljon.

Vierailija
1705/18397 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apt söi aamulla puuroa ja marjoja, teetä

Kauppakeskuskahvilla sämpylä meetvurstilla ja maustekurkulla, klementiini ja jääteetä 

Ruokana paistettuja perunoita sipulin kanssa, paistettua kananmunaa, porkkana-kaaliraastetta ja punajuuria, näkkäriä levitteellä 

Iltapalalla vispipuuroa ja teetä

Ja Ske:lle terveisiä, muistin että mulla on kaapissa sellainen minipussi sipsejä, pitää katsella kauanko se elää vielä.. Popparit teen aina itse, prismassa 500g jyviä maksaa 1.49e ja kun tekee esim rapsiöljyyn ei hinta ole herkulle paha..

Vierailija
1706/18397 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Apt söi aamulla puuroa ja marjoja, teetä

Kauppakeskuskahvilla sämpylä meetvurstilla ja maustekurkulla, klementiini ja jääteetä 

Ruokana paistettuja perunoita sipulin kanssa, paistettua kananmunaa, porkkana-kaaliraastetta ja punajuuria, näkkäriä levitteellä 

Iltapalalla vispipuuroa ja teetä

Ja Ske:lle terveisiä, muistin että mulla on kaapissa sellainen minipussi sipsejä, pitää katsella kauanko se elää vielä.. Popparit teen aina itse, prismassa 500g jyviä maksaa 1.49e ja kun tekee esim rapsiöljyyn ei hinta ole herkulle paha..

Apt, minulla on erikseen popkorn-kattila... (kolmas menossa, olen kaksi jo polttanut loppuun! kestävät noin 15v)  mutta nyt ei ole kuin yksi kourallinen jyviä jemmassa. Ne on varattu äärimmäiseen hätään ;-D  en ole muistanut kirjoittaa kauppalistalle, joten en ole sitten kaupassakaan muistanut. Ja nimenomaan siis kattilassa (tai pannussa, setäni teki popkornia valurautapaistinpannulla) tehtyjä paukkumaisseja, ei mitään mikroversioita. Opiskeluaikana tuli elettyä poppareilla... Harmi, kun nykyään tuntuu aina jotain jäävän hampaankoloon.

Vierailija
1707/18397 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ske, juuri nimenomaan kattilassa. Ja niistä mikropoppareista vasta hampaankoloon tuntuu jäävänkin, kaveri laittoi niitä kun katseltiin leffaa..

Ja vielä jäi sanomatta että vispipuuroa tein ihan perinteisesti puolukoista. Toimii itsellä kanssa mm omenasta (mehu tai sose), punaherukoista ja mustikoista. Hiljan jopa mietin kaupassa kun oli joulunjälkeisissä halpuutuksissa glögiä 0.49e litra, millaista vispipuuroa siitä tulisi :D

Vierailija
1708/18397 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esimerkkipäiviä itseltäni: aamulla 2 kuppia kahvia (tarjouksesta) maidolla, puuro omenahillolla (omatekoinen). 1 mandariini. Lounaaksi nakkikeittoa. Iltapalaksi 2 x pestolla sivelty paahtoleipä ja teetä. 

Toinen esimerkkipäivä: aamulla kuppi kahvia maidolla, puuro voisilmällä, mandariini. Lounaaksi omatekoista makaronilaatikkkoa. Iltapalaksi 1 ruispala voilla ja juustosiivulla.

Laskekoon kuka haluaa, mutta ei noihin kyllä kovin paljon rahaa saa kulumaan...

Niin, sulla jää vähintään yksi ruokailukerta pois joka päivä. Kyllähän sillä säästää. 

Kolme ateriakertaa päivässä on ihan normaali määrä, ei kaikki halua pupeltaa jotain muutaman tunnin välein. 

Vierailija
1709/18397 |
20.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esimerkkipäiviä itseltäni: aamulla 2 kuppia kahvia (tarjouksesta) maidolla, puuro omenahillolla (omatekoinen). 1 mandariini. Lounaaksi nakkikeittoa. Iltapalaksi 2 x pestolla sivelty paahtoleipä ja teetä. 

Toinen esimerkkipäivä: aamulla kuppi kahvia maidolla, puuro voisilmällä, mandariini. Lounaaksi omatekoista makaronilaatikkkoa. Iltapalaksi 1 ruispala voilla ja juustosiivulla.

Laskekoon kuka haluaa, mutta ei noihin kyllä kovin paljon rahaa saa kulumaan...

Niin, sulla jää vähintään yksi ruokailukerta pois joka päivä. Kyllähän sillä säästää. 

Kolme ateriakertaa päivässä on ihan normaali määrä, ei kaikki halua pupeltaa jotain muutaman tunnin välein. 

1-3 kertaa päivässä syöjillä ja paastoajilla on aina joku tarve lytätä muu syöminen pupeltamiseksi tai sitten unohdetaan mainita kahvin kanssa syöty voileipä, hedelmä yms. päivän syömisiin. Itse tarvitsen fyysisessä työssä ja liikuntaharrastuksissa energiaa tasaisesti pitkin päivää ja syön 5 krt päivässä. Jos sama kalorimäärä pitäisi ahtaa kolmella aterialla niin olo olisi tukala.

Vierailija
1710/18397 |
20.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

'1-3 kertaa päivässä syöjillä ja paastoajilla on aina joku tarve lytätä muu syöminen pupeltamiseksi tai sitten unohdetaan mainita kahvin kanssa syöty voileipä, hedelmä yms. päivän syömisiin. Itse tarvitsen fyysisessä työssä ja liikuntaharrastuksissa energiaa tasaisesti pitkin päivää ja syön 5 krt päivässä. Jos sama kalorimäärä pitäisi ahtaa kolmella aterialla niin olo olisi tukala.'

Täysin samaa mieltä, mutta toisaalta samaa lyttäystä on sitten toisin päin. On ok, jos ihmiset paastoaa tai ovat jollain kellonaikadieetillä vaikken noita itse harrasta. Silti olen huomannut omien ruokailutapojeni ja ruokahalunkin muuttuneen nyt kun lapset ovat lähteneet kotoa ja ikää kertynyt.

Vierailija
1711/18397 |
20.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

'1-3 kertaa päivässä syöjillä ja paastoajilla on aina joku tarve lytätä muu syöminen pupeltamiseksi tai sitten unohdetaan mainita kahvin kanssa syöty voileipä, hedelmä yms. päivän syömisiin. Itse tarvitsen fyysisessä työssä ja liikuntaharrastuksissa energiaa tasaisesti pitkin päivää ja syön 5 krt päivässä. Jos sama kalorimäärä pitäisi ahtaa kolmella aterialla niin olo olisi tukala.'

Täysin samaa mieltä, mutta toisaalta samaa lyttäystä on sitten toisin päin. On ok, jos ihmiset paastoaa tai ovat jollain kellonaikadieetillä vaikken noita itse harrasta. Silti olen huomannut omien ruokailutapojeni ja ruokahalunkin muuttuneen nyt kun lapset ovat lähteneet kotoa ja ikää kertynyt.

Totta tuokin, mutta dieettaajien ruokailu ei ole mielestäni ihan vertailukelpoinen. Sehän on selvää, että ruokakulut on pienet jos syö keskiverto ruokailusta poiketen, vain muutaman kerran päivässä tai anorektikon annoksia.

Oletan, että näissä haetaan vinkkejä keskiverto ruokailuun johon kuuluu enemmän kuin 1-3 ateriaa vuorokaudessa. 

Asumisen hapuuttakaan ei oikein voi kehuskella jos asuu äitin nurkissa viiskymppisenä. 

Vierailija
1712/18397 |
20.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

'Totta tuokin, mutta dieettaajien ruokailu ei ole mielestäni ihan vertailukelpoinen. Sehän on selvää, että ruokakulut on pienet jos syö keskiverto ruokailusta poiketen, vain muutaman kerran päivässä tai anorektikon annoksia.

Oletan, että näissä haetaan vinkkejä keskiverto ruokailuun johon kuuluu enemmän kuin 1-3 ateriaa vuorokaudessa.'

Nyt olen eri mieltä. Jos neljännes suomalaisista on lihavia, niin silloin diettisyöminenkin on pakko laskea keskivertoruokailuksi. Miksi sinäkään olettaisit tai vaatisit että noi suuri osa suomalaisista pitäisi rajata keskustelun ulkopuolelle. Tai miksi pitäisi rajata keskustelusta pois ikääntyneet, joilla aineenvaihdunnan hidastumisen myötä ei ruoka enää maistu samaan malliin. Tässä on myös melko suuri ryhmä. Hekin ovat 'jokuja'.

Parempi antaa kaikkien kertoa tottumuksistaan tai pitäisikö sanoa tässä että tyylistään, vaikkei se omaan tarpeeseen tahi tyyliin sellaisenaan soveltuisikaan.

Vierailija
1713/18397 |
20.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos täällä verrataan joidenkin, jostain omasta tavoitteestaan tapahtuvia1-3 kertaa tai dieettisyömisiä samaan kastiin normisyöjien kanssa ei ole vastaavaa. Sehän olisi hiukan sama kuin vertaisi kuinka kauan aikaa teillä menee viiden kilometrin  työmatkaan. Omalla autolla kulkee joku, julkisella joku, pyörällä tms. joku ja kävellen joku. Ajathan ovat silloin ihan eri. Yksi ehtii viidessä minuutissa, joillain menee puoli tuntia jne. Ja sitten se viiden minuutin autoilija on etevin ja nopein töihin menijä. "Miksi te muut ette ole näin järkeviä ja taitavia kuin minä joka pystyy kulkemaan työmatkaa näin nopeasti". 

Itse haluan syödä usean kerran päivässä, pitkät ruokavälit tekevät kovan nälän ja silloin tulee huono olo helposti. 100 euroa riittää jokin kuukausi tiukalle ottaen, mutta sitten taas täytyy täydentää enemmän varastoja ja menee enemmän rahaa. Haluan syödä hyvänmakuista ruokaa ja en koko ajan laske grammoja ja senttejä. Ajateltavaa on jo muutenkin enkä ole edes sen tyyppine ohminen, että se olisi minulle ominaista. Oma hyvinvointi ja tietynlainen leppoisuus on tärkeämpää. 

Vierailija
1714/18397 |
20.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"1-3 kertaa päivässä syöjillä ja paastoajilla on aina joku tarve lytätä muu syöminen pupeltamiseksi tai sitten unohdetaan mainita kahvin kanssa syöty voileipä, hedelmä yms. päivän syömisiin. Itse tarvitsen fyysisessä työssä ja liikuntaharrastuksissa energiaa tasaisesti pitkin päivää ja syön 5 krt päivässä. Jos sama kalorimäärä pitäisi ahtaa kolmella aterialla niin olo olisi tukala."

Pärjäät kuitenkin sadalla eurolla kuussa kun ketjussa pyörit? Vai oletko vain paikalla kertomassa miten erilaisella kulutuksella ja tavalla syöjät tekevät väärin koska itsellesi tulisi vain "tukala olo". 

Vierailija
1715/18397 |
20.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkeintä on vertailla hintoja ja ostaa tarjouksesta niin paljon kuin mahdollista. Pakastin on hyvä apuri. Normaalihintaista lihaa tai kalaa en ole ostanut varmaan ikinä ja leivät ostan nykyään kaikki ResQ:n kautta. 

100 euroa per henkilö menee taloudessa meillä ruokaan ja herkkuihin kuukaudessa. Perusruokia syödään arkisin ja viikonloppuisin panostetaan enemmän. Tehdään itse ja ostetaan myös eineksiä ja puolivalmisteita. 

Puuroa, leipää, jugurttia, mysliä, rahkaa, marjoja, hedelmiä, kasviksia, juureksia (satokauden mukaan), perusruokia (laatikoita, kastikkeita eri lisukkeilla, pizzaa, lihapiirakkaa, keittoja). Herkkuina pannukakkua, lettuja, karkkia, suklaata, jäätelöä, keksiä, omia leipomuksia. 

En ymmärrä, mikä tässä on vaikeaa. 

Vierailija
1716/18397 |
20.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilaan pizzaa 100€:lla alkukuusta ja kun rahat on loppu haen näkkäriä leipäjonosta loppukuun. Pitäähän se pitkäaikaistyöttömän jotain nautintoa saada elämäänsä.

Vierailija
1717/18397 |
20.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin pärjää kun oman maan perunat ja juurekset. Liha tulee metsästä, kala järvestä ja leivät leivon itse.

Vierailija
1718/18397 |
20.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Totta tuokin, mutta dieettaajien ruokailu ei ole mielestäni ihan vertailukelpoinen. Sehän on selvää, että ruokakulut on pienet jos syö keskiverto ruokailusta poiketen, vain muutaman kerran päivässä tai anorektikon annoksia.

Oletan, että näissä haetaan vinkkejä keskiverto ruokailuun johon kuuluu enemmän kuin 1-3 ateriaa vuorokaudessa."

Maailmassa on n. 8 miljardia ihmistä, ja ainakin yhtä monta normaalia ja oikeaa tapaa syödä. Paras tapa on se mikä itsekullekin toimii ja tuntuu kaikin puolin mahdollisimman hyvältä.

Jotkut tykkää syödä useita pienempiä aterioita, ja toiset tykkää syödä harvemmin, mutta isompia aterioita. En ymmärrä miksi kumpikaan (tai mikään muukaan) tapa herättää kenessäkään ihmetystä tai pahastusta. Ruokailutottumuksiin voi vaikuttaa myös se, miten paljon kukin haluaa tai pystyy käyttämään aikaa ja vaivaa ruokailun suunnitteluun, ruoan hankkimiseen ja valmistamiseen, syömiseen, keittiön siistimiseen, tiskaamiseen, jne.

Syöntikertojen määrä tai tiheys ei sitä paitsi kerro vielä mitään syödyn ruoan määrästä, laadusta, eikä edes hinnasta. 3 aterialla päivässä voi laihduttaa, mutta on myös täysin mahdollista saada yhtä paljon tai jopa reippaasti enemmän energiaa ja ravintoaineita kuin 5-6 aterialla, joten jätetään syömishäiriödiagnoosien tekeminen ammattilaisille, jookos?

Eri

Vierailija
1719/18397 |
20.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ihmisiä on 8 miljardia ja jokaisella on oma elämänkatsomuksensa sekä tapansa syödä mukaanlukien lisäksi erilaiset elinolosuhteet on täysin mahdotonta hakea yhtä ja oikeaa tapaa saati hintaa sille mitkä ovat jonkun yksittäisen ihmisen ruokakulut kuukaudessa. Jollekin sata euroa on liikaa, joillekin liian vähän jne. Ja kumpikaan ei ole sen parempi tai huonompi ihminen. 

Vierailija
1720/18397 |
20.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"1-3 kertaa päivässä syöjillä ja paastoajilla on aina joku tarve lytätä muu syöminen pupeltamiseksi tai sitten unohdetaan mainita kahvin kanssa syöty voileipä, hedelmä yms. päivän syömisiin. Itse tarvitsen fyysisessä työssä ja liikuntaharrastuksissa energiaa tasaisesti pitkin päivää ja syön 5 krt päivässä. Jos sama kalorimäärä pitäisi ahtaa kolmella aterialla niin olo olisi tukala."

Pärjäät kuitenkin sadalla eurolla kuussa kun ketjussa pyörit? Vai oletko vain paikalla kertomassa miten erilaisella kulutuksella ja tavalla syöjät tekevät väärin koska itsellesi tulisi vain "tukala olo". 

Miksi sinä itse olet ketjussa?

eri

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kaksi