Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?

Vierailija
09.11.2023 |

Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!

Kommentit (18396)

Vierailija
1541/18396 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pilkkiminen vaatii ison reiän.

Vierailija
1542/18396 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla menee satku kuussa. Syö ihan normaalia kotisruokaa mutta olen pieniruokainen, Syön päivässä aamupalan, lämpimän ruuan ja iltapalan. Aamulla puuro, päivisin kotruokaa esim.makaronilaatikkoa ja porkkanaraastetta, illalla purkin raejuustoa hedelmien kanssa, lemppari onbanaani ja viinirypäleet. Noilla pärjään ihan hyvin, enkä laihdu liikaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1543/18396 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täälläkin muutamaan otteeseen mainittu hevikkilaatikkohommeli on kyllä aivan helmi. Tavara on lähes priimaa, kurkku vähän päästä pehmeä tai salaatissa huonoksi mennyt lehti. 0,65e kilohinnalla ei pussillinen avokadojakaan maksa oikein mitään. 

Ja mikä on mahdollisuus, että siihen hävikkilaatikkoon törmää. Aika vähäisen pieni. Lidlistä löysin kesällä hävikkipussin juhannuksen jälkeen, mutta sen jälkeen en ole kertaakaan törmännyt niihin s-marketissa saatikka lidlissä.Ehkä ne on siellä aikaisin aamulla, en tiedä. 

Tänään iltapäivällä kauppaan mennessä laatikossa oli vain lanttupusseja mutta kassalle mennessä pyörähdin uudestaan kun näin hevi-osastolla tyypin täydentelemässä hyllyjä. Laatikkoon oli  tullut täydennystä, mukaan tarttui suippopaprikat, kilo bruno-appelsiineja ja salaattipussi yht. 0,89e. Tyyppi jäi punnitsemaan omenia kun lähdin.

Vierailija
1544/18396 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset ovat fiksua ja ahkeraa kansaa. Valitetaan ruoan hinnasta samalla kun syksyisin jää hirveät määrät sieniä ja marjoja metsiin mätänemään. No, eihän sienet ja marjat, niin eihän niistä ihmisen koko ruokavalio koostuu, mutta olisivat hyvänä lisänä sen sijaan että jäävät keräämättä. Täällä joidenkin mielestä siitä koituu liikaa kuluja, jos lähtee 500 metrin päähän kotiovelta keräämään pari ämpärillistä puolukkaa, mustikkaa, sieniä. 

Vierailija
1545/18396 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se on niin, että 500 metrin päässä on hyvin harvoilla ämpärikaupalla marjoja ja sieniä. Olen joskus marjapaikkoja ja sienipaikkoja tietämättä lähtenyt kokeilemaan onneani kauemmas. Mutta muutaman tunnin samoiltuani on saalis ollut aika olematon. Sieniä en tunne kuin muutaman lajin, joita uskallan ottaa, niitä ei useinkaan ole, marjat on jo poimittu tai ne paikat täytyy tietää. 

Ulkoilun kannalta ihan jees, mutta ruokapuolen kannalta ei kovin hääppöistä. 

Vierailija
1546/18396 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä kylässä on kolme äässiä, vain yhdessä olen nähnyt "aktiivisen" hävikkilaatikon. Se sattuu onneksi olemaan lähikauppani, jalkamiehenä ei oikein viitsi juoksennella ympäriinsä. 

Vierailija
1547/18396 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vakioruokia tehdään

aamulla puuroa

lounas linssikeittoa, leipää

päivällinen riisi/peruna/makaronipohjainen salaatti

iltapala itsetehtyjä jogurttia

100 e en pärjää, mutta joka kk myyn jotain mm fb.ssä, nämä kun vähentää, satanen menee.

Syön 1700 kaloria päivässä

No ei sitä satasta näin lasketa, että oikeasti meneekin kaksi sataa. 

Vierailija
1548/18396 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apt söi tänään aamulla kaurapuuroa marjojen kanssa, teetä

Ruokana paistettuja munia ja jääkaapista uunijuuresten jämät paistoin pannulla sipulin kanssa, punajuuria purkista

Välipala omena, jääteetä

Illalla harrastamassa kinkkupiirakkaa ja pullaa, teetä ja joku makujuoma

Tossa olis pari klementiiniä, ne eivät uskoakseni näe huomista...

Vierailija
1549/18396 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

-60% shoppailua

2 l Marli Ice Tea, Pirkka puolukkavispipuuro, kanafilee 200g, 15 kpl kananmunia, atria kanakeitto

=6,40

minuuttifile classic bbq, kylmäsavulohiviipale 200g, pikkuprinssinakit

=6,09

marinoitu kasslerpihvi, täysmaito, pizzajuustoraaste

=3,70

lohifile, fallero härkis/punajuuri, pinaattiräiskäleet, 2 kpl lohikeitto, 2 kpl härkäruukku, 4 kpl pizza, pakastepuolukat, omenamehu 2l

=24,80

ja toisen kerran tässä kuussa kaupassa käyty ja edellinen kierros meni alta 30 €. Eli jossain 120 euron vauhdissa/kk, kun näistä tulee vielä ruuat ainakin viikoksi puoleksitoista, kahdeksikin kun vähän kuivamuonaa vielä kaapista lisää tai vääntää pizzanpohjan ja vaikka lohta ja prinssinnakkeja siihen päälle. Mutta kun on nää kivat -25 C pakkaset, niin ei viitsi joka päivä edes yrittääkään kaupalle jotain heräteostosta tekemään.

-winner-

Vierailija
1550/18396 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja niin, tänään on mennyt napaan yksi 250 g salamipizza, jossa lisukkeena 2 kananmunaa, iso kuppi teetä ja omena. Ja kaksi siivua ruisleipää. Illalla vielä saunaan ja sitten sen päälle jäisiä puolukoita maustamattomassa jugurtissa.

-winner-

Vierailija
1551/18396 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänä vuonna minulla on sieniä pakastettuna aika paljon. En oikein ole löytänyt mieleisiä ruokia, mitä niistä voisi tehdä, mutta toistaiseksi parhaat ovat olleet sieni-jauhelihamureke ja sieni-soijarouhemureke. Nämä siis pääruokia eli haen säästöä ruokalaskuun. Olen aikaisemmin ostanut kalaa ja kanaa, mutta nyt koetan näillä sienillä korvata osan kaupan tuotteista. Huomasin, että väsyttää, ja mietin, olisikohan raudan puutosta. Sekin voi tulla, jos syö liian vähän rautaa sisältäviä ruokia. Lisään varmaan joksikin aikaa maksaa ostoslistalle kun käyn kaupassa. Liha ja sen kanssa C-vitamiini, mutta ei maitoa ruokajuomana, olisi ohjeiden mukaan kanssa hyvä yhdistelmä raudan saantiin.

Vierailija
1552/18396 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sieniä sulla on siellä?? Sienistä tulee vaikka mitä..  Aterian lisukkeena tai myös pääosana ateriaa.. 

Itselle yksi kesän parhaita on joka vuosi kantarellikastike ja "uudet" perunat, lisäksi kermaa, sipulia ja mausteeksi suolaa. Tämä ei tarvihe muuta ja ihan parhautta..

Kvg sieniperunalaatikko, sienirisotto, sienipasta...

Ja niitä missä sienet toimii, sienipiirakka, -pasteijat, -salaatti. Itsellä toimii esim uunituore sienipiirakka lisukkeineen ihan ateriana.

Ja vaikka missä.. Mutta en jatka koska Ske kyllä kertoo, anteeksi Ske mutta kävi makumuistoihin niin avauduin.

Vierailija
1553/18396 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin tytärtä moikkaamassa isolla kylällä, en ole ehtinyt täällä kommentoida. Ja koska mä elän omassa kuplassani, niin parempi vaan, että muut saa äänensä kuuluviin.

Meillä sienet yleensä syödään ihan sieninä, pannulla paistettuina. Perunamuusi+paistetut sienet on se peruskombo. Pitsan päälle noi teinit tykkää laittaa herkkutattia, herkkusientä ( jota kasvaa meidän pihassa vanhan kompostin pailalla ja sit villejä lajikkeita naapurin metsässä n.300m pihasta) tai kantarellejä. Suppilovahverot sopii ruokiin, jossa käytettäisiin " kiinalaisia sieniä" eli niitä mitkä kasvaa/myydään sellaisina nippuina. Wokkeihin, kevätkääryleisiin ( kypsennettyinä, koska raakana voi aiheuttaa vatsanväänteitä) ja sit gumboon, curryihin jne. Myös sienikeitto uppoaa meidän teineihin. Sit kana-tai lihakastikkeessa voi olla puolet sieniä, mut risotoista nää ei ole innostuneet.

Kuivatut sienet yleensä jauhan ja käytän mausteena tai jauhelihan lisänä lasagnessa, kaalilaatikossa jne. Koska puoliso ei voi syödä suuria määriä sieniä, niin nää ruuat on sit silloin, kun hän ei ole syömässä ( tekee vuorotyötä).

Vierailija
1554/18396 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tänä vuonna minulla on sieniä pakastettuna aika paljon. En oikein ole löytänyt mieleisiä ruokia, mitä niistä voisi tehdä, mutta toistaiseksi parhaat ovat olleet sieni-jauhelihamureke ja sieni-soijarouhemureke. Nämä siis pääruokia eli haen säästöä ruokalaskuun. Olen aikaisemmin ostanut kalaa ja kanaa, mutta nyt koetan näillä sienillä korvata osan kaupan tuotteista. Huomasin, että väsyttää, ja mietin, olisikohan raudan puutosta. Sekin voi tulla, jos syö liian vähän rautaa sisältäviä ruokia. Lisään varmaan joksikin aikaa maksaa ostoslistalle kun käyn kaupassa. Liha ja sen kanssa C-vitamiini, mutta ei maitoa ruokajuomana, olisi ohjeiden mukaan kanssa hyvä yhdistelmä raudan saantiin.

Maksalaatikko ja puolukkasurvos. Maksamakkara.

Väsymys voi johtua kylmyydestäkin, elimistö haluaa mennä.talvihorrokseen.

Vierailija
1555/18396 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset ovat fiksua ja ahkeraa kansaa. Valitetaan ruoan hinnasta samalla kun syksyisin jää hirveät määrät sieniä ja marjoja metsiin mätänemään. No, eihän sienet ja marjat, niin eihän niistä ihmisen koko ruokavalio koostuu, mutta olisivat hyvänä lisänä sen sijaan että jäävät keräämättä. Täällä joidenkin mielestä siitä koituu liikaa kuluja, jos lähtee 500 metrin päähän kotiovelta keräämään pari ämpärillistä puolukkaa, mustikkaa, sieniä. 

500 metrin päässä on autotie, joki tai ihmisten pihoja, riippuu mihin suuntaan lähden. Tarvii mennä vähintään 7 km että pääsee metsään. 

Vierailija
1556/18396 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sienissä ole kaloreita. Ne on lisukeruoka.Voit tehdä niistä keittoja tai kastikkeita (uuni)perunan kanssa.

Vierailija
1557/18396 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamupala: 2 paahtoleipää, päällä oivariinia pieni siivu aamupalajuustoa, paprikaa

Välipala: sininen viili, 2 palaa tummaa suklaata

Lounas: Yleensä kasviskeitto, 2 ruisleipää, päällä kolmen oljyn oivariinia. Toisinaan liharuoka tai kalaa, uunikasvikset, riisiä. Maltofer rautatbl

Kahvin kanssa itse tehty pulla, 1 keksi,

Alkuilta: jogurtti

Iltapala; 2 ruisleipää, rasva kolmen öljyn oivariini ja 3 oltermannijuustosiivua. Joskus itse tehty karjalanpiirakka. Kalsiumtbl

Kerran kuukaudessa puolikas pitsaa tai hampurilainen

Näin syö nainen 60 v kevyttä istumatyötä tekevä.

Liikuntaa 1/2-1 tunti päivässa, joka päivä satoi tai paistoi.

Vierailija
1558/18396 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli jos nyt on siinä pienessä parin hengen joukossa, jolla on esimerkiksi mustikkametsä rollaattorikävelymatkan päässä, ja pystyy määttäällä istuen keräämään piirakkamarjat pakastimeen, niin ei saa tulla tähän ketjuun kertomaan, että noilla itsekerätyillä mustikoilla saa vähän pienennettyä ruokalaskua. Koska ainoa olemassaoleva oikea tapa on se, että istuu pimeässä ja kylmässä kämpässä ja syö -92 EU-jakelusta ylijääneitä makaroneja, jotka on noutanut viimeisillä toimeentulomarkoilla maksaen sata markkaa bussilipusta Spariin. Koska silloin 1992 kaikki olivat samoissa lähtökohdissa...

Mustikoiden kerääminen on aika eri asia, koska se on jokamiehen oikeus, jota pystyy tekemään lähes missä tahansa. On aivan eri asia, että jollain sukulaisella on metsää, josta saa valmiiksi pilkottua klapia vuoden lämmitystarpeisiin. Jos joku haluaisi itse päästä siihen tilanteeseen, hänen pitäisi ensin käyttää kymmeniä tuhansia euroja sen metsän ostamiseen. Ihan sama kalastuksen kanssa. Jos joku kertoo heidän perheensä säästävän itse kalastetulla lohella, siinä on kyseessä harvinaisen tyhmä vaimo. Voi olla, että jos kyseinen rouva selvittäisi miehensä kalastusharrastuksen kulut, ei säästämiseen olisikaan tarvetta...

Vierailija
1559/18396 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä tuo kasviskeittojen ystävä lisää, että keväällä kun kotimaiset vihannekset tulee myyntiin olen kaalin suurkuluttaja (satokauden ensimmäiset kaalit taitaa tulla kyllä Unkarista, mutta yhtä hyviä kuin kotimaiset), siitä sitten jatkan mansikoilla (syön monta kiloa, vähemmän pakastan) siitä mustikoihin, puolukkaan. Mustaviinimarjoihin ja oman puun omenoihin minun satokauden syömistottumukset päättyy. Ja siitä alkaa "talviruokintakauteni".

Vierailija
1560/18396 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole aikaansa edellä olevaa älytaloa arvostetulla asuinalueella, mutta 500 metrin päästä löytyy mustikat sekä muut marjat mansikoineen, sienet sekä kalaisa järvi ja riistametsää. Taidan ollakin aika rikas!