Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?
Kommentit (19168)
Tarkistin juuri. 200 euroa menee kuukaudessa. Siihen kyllä sisältyy sitten pesuaineet, wc-paperit ja muut hygieniatuotteet myös. Ensi vuonna tulot tippuvat ja pitää kiristää vyötä. Saa nähdä kuinka onnistuu.
Käytiin kylässä ja tarjolla oli pelkkää kinkkua, perunaa ja porkkanalaatikkoa. Ei siis mitään muuta päivällisellä! Ja meitä pyydettiin tuomaan viinit mukana ja jälkiruoka. Ja siis isäntäperhe unohti, että meidän perheessä on 2 kasvissyöjää. Eivät sitten tarjonneet keitetyn perunan ja porkkanalaatikon (2 x 400g oli laitettu pöytään) 13 hengelle niin mitään muuta niille kasvissyöjille. Vietiin mukanamme 3 x 11€ viinipullo ja 3 x 3,50€ mutakakku. Meitä siis oli 4 henkilöä, joista tosiaan toinen aikuinen ja lapsi kasvissyöjiä. Ja tosiaan oli pakko käydä kaupan kautta kun mentiin kotiin. Ostettiin falafel-pyöryköitä, katkarapuja ja kasvisgratiinipusseja.
Vierailija kirjoitti:
Aika moni tässä ketjussa lokkeilee avoimesti. Käykö teillä koskaan ruokavieraita kylässä itsellänne?
Harva kehtaa kaksioonsa ketään kutsua mutta jos asuu kivassa omakotitalossa niin helpompi varmasti kutsua vieraita. Toki en ikinä menisi tyhjin käsin syömään kenenkään luo. Toisaalta itse olen kutsunut erään tuttuni valehtelematta 10 kertaa luokseni syömään, ja hän tulee aina tyhjin käsin. Viimeksi käskin sentään ottamaan puruluun edes koiralleen mukaan kun ottaa aina karvoja jättävän piskinsä mukaan ja itseltäni oli koiran herkut loppunut. Minulla ei siis ole koiria. Itse ei ole ikinä tarjonnut minulle ruokaa. Mutta jotkut nyt vaan on moukkia tai köyhiä, ei se minua haittaa. Mulla on ruokaa kyllä kotona.
Vierailija kirjoitti:
Tarkistin juuri. 200 euroa menee kuukaudessa. Siihen kyllä sisältyy sitten pesuaineet, wc-paperit ja muut hygieniatuotteet myös. Ensi vuonna tulot tippuvat ja pitää kiristää vyötä. Saa nähdä kuinka onnistuu.
Itse käytän ihan väkiviinaetikkaa siivouksessa ja huuhteluaineena. Säästyy monta kymppiä vuodessa. Suihkussa ihan halvin palasaippua ja shampoo ja hoitoaine, ei sitä muuta tartte. Moni voisi kans puolittaa ruoka-annoksensa määrän ja säästyisi puolet rahaa. Jos on tosi hoikka niin laittaa vaan tuplat öljyä salaaattinsa päälle ja puuroon tupla margariinisilmän niin ei paino laske mutta lompakko kiittää. Itse siis teen myös noin, vaikka nettona jää käteen 3200€/kk. Auto ja talo maksettu ja pahanpäivän puskurissa 110k jos tarttee jotain. Sijoituksissa toki lisää. Mutta jos eläisin kuten jotkut täällä niin varmaan olis vaan velkaa eikä mitään säästöjä ja hyötyäkin kiristäisi :D
Anteeksi, mutta tuollainen nuukuus ja ahneus ei ole tervettä enää.
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi, mutta tuollainen nuukuus ja ahneus ei ole tervettä enää.
Kenellekköhån vastasit? Se että on säästössä ja sijoituksissa rahaa ei tarkoita sitä, että olisi nuuka ja ahne. Fiksut pärjää. Toisaalta hyvä se on vähän nuuka ja ahne olla. Ei sitä muuten säästöjä saisi eikä ikinä palkankorotustakaan jos ei kehtaisi edes pyytää. Menestyjät eivät pyytele anteeksi olemassaoloaan.
Suhteellisen vähän on jouluruokaa varattu jos kestää vain 3 päivää. Meillä perus kinkku-pasta-kattila kestää jo 3 päivää. Ystävä kertoi että ruokajonosta extempore haettu pussi ruokaa kesti hänellä melkein 2 viikkoa, tosin viimeisenä päivänä oli jäljellä pelkkää leipää ja margariinia leivontatarvikkeiden lisäksi. Jotkut tosin syö enemmän kuin toiset, ja luonnollisesti heillä menee enemmän rahaa ruokaan varsinkin jos jotain kalliimpaa syövät eivätkä esimerkiksi puuroa. Mutta kai siitä jotain nautintoa sitten saa tai tuskin muuten kukaan ylensöisi?
Meidän perheen isokokoisin syö kyllä saman verran pääruokaa kuin kaikki muutkin. Esimerkiksi 2 perunaa ja 5 lihapullaa ja salaattia. Mutta syö vaan enemmän leipää ruoan kanssa tai nimenomaan sitten 2 lautasellista puuroa 1 lautasellisen sijaan aamuin ja illoin niin pitää nälän poissa mutta maksetaan puoliksi ruokakulut. Olisi outoa maksaa ruokakulut puoliksi, jos mies söisi tuplaten vaikka lihaa kuin muut jokaisella ruokailulla. Jos haluaa jonkun extra välipala-banaanin niin useasti tajuaa myös ostaa itse omista rahoistaan ettei mene yhteisistä ruokarahoista. Vaikka minulle sillä ei olisi niin suurta merkitystä. Mies tosin tienaa myös minua enemmän, joten periaatteessa saisi maksaa myös enemmän mutta meillä nyt näin.
Vierailija kirjoitti:
kalapuikkoja saa muuten vesistöstä jos on varaa niitä paistaa melkein mustiksi niin ei kai ne ruodot enää tunnu pakastepuikot on aika kalliita kilohinnalta
Lidlissä kalapuikot 2,15 € ja pakkauksessa 18 kpl.
Itse en suostu syömään kaupan kalapuikkoja. Teen ne itse joko itse ongituista kaloista tai ostan kaupan surimia tai muuta mitä saa edullisesti. Sitten vain tehosekoittimeen kananmunan ja mausteiden kanssa ja tekee leivityksen. Ei tule rasvaisia lössöjä niin kuin kaupan ihme puukot, joista tulee joku kouluruoka mieleen.
Onnistuisi varmaan jos ostaisi vain eines lihapullia ja nakkeja ja kanan jauhelihaa, mutta luomu kasvisruoka maksaa paljon enemmän. Meidän kasvis-joulukinkunkin kilohinta oli 34€/kg kun jotain tavallista kinkkua myytiin vieressä 3,99€/kg. Eli sekasyöjänä tulisi halvemmaksi. Kasvisproteiini on kallista jos haluaa vaihtelua soijajutuille ja palkokasveille. Vegejäätelökin huippukallista. Tietenkin onnistuu ruokailu alle 100€/kk vaikka ruoan hinta kallistuukin, mutta jos haluaa syödä nepalilaista ja muutakin kuin hernekeittoa niin erikoistuotteet maksavat. Toisaalta aina voi säästää ja korvata osan nälästä vaikka perunalla tai pastalla.
Kotiin ostan vain pikakahvia, kauramaitoa ja leipää ja margariinia. Työskentelen kodinhoitajana naapurissa niin työsopimukseen kuuluu, että saan syödä siellä niin paljon kuin haluan. Teen myös kauppaostokset eli voin suunnitella ja ostaa itselleni mieluisia ruokia. Vapaapäivinä i syön kotona vaan leipää. Voisin vanha, että suoranaisesti kauppana mulla menee noin 10€/kk. Vaikea sitten arvioida paljonko tuo minulle ilmainen ruoka maksaisi. Tuntipalkkani on kuitenkin yli 20€ eli ei voi sanoa että työskentelen ruokapalkalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kalapuikkoja saa muuten vesistöstä jos on varaa niitä paistaa melkein mustiksi niin ei kai ne ruodot enää tunnu pakastepuikot on aika kalliita kilohinnalta
Lidlissä kalapuikot 2,15 € ja pakkauksessa 18 kpl.
Kilohinta suhteessa energiasisältöön ei nuo läheskään halvimpia ole.
K-menun kalapuikot maksaa 4,83€/kg K-marketissa. Kalaa 59% eli jos leikittäis että vaikka puolet tosta kilohinnaltaan on kalaa, on sen kalan hinta kuitenkin alle 10€/kg. Kyllä noita voi köyhä ja laiska kokki ihan hyvin syödä kalan korvikkeena kerta viikkoon. Ei aina tartte olla mitään kuhan filettä.
Vierailija kirjoitti:
Kotiin ostan vain pikakahvia, kauramaitoa ja leipää ja margariinia. Työskentelen kodinhoitajana naapurissa niin työsopimukseen kuuluu, että saan syödä siellä niin paljon kuin haluan. Teen myös kauppaostokset eli voin suunnitella ja ostaa itselleni mieluisia ruokia. Vapaapäivinä i syön kotona vaan leipää. Voisin vanha, että suoranaisesti kauppana mulla menee noin 10€/kk. Vaikea sitten arvioida paljonko tuo minulle ilmainen ruoka maksaisi. Tuntipalkkani on kuitenkin yli 20€ eli ei voi sanoa että työskentelen ruokapalkalla.
Kauramaito on naurettavin tyhjästä rahastamonen mitä kaupasta löytyy,vedessä liotettuja kaurahiutaleita 1000-kertaisella hinnalla.
Naapuri toi joululahjaksi itse paistamansa porkkanaohrarieskan ja omenan. Eiku omega 3-levitettä päälle ja juustoa ja syömään. Viimeinen kalakeitto kaverina.
EI YHTÄÄN himoita mennä suklaata tai kinkkua ostamaan. Onko pakko, jossei taho? Aattelepa ite.
-winner-
Vierailija kirjoitti:
Ei huonompi etu, meidän työpaikalla lasten päiväkodissa pitää maksaa se joku 4-5€ siitä samasta moskasta mitä lapset syö. Ja kaveri töissä vanhusten hoitolassa yövuorossa ja saa kuulemma samalla hinnalla syödä niin paljon yön aikana kuin haluaa niitä vanhuksille tehtyjä ruokia. Ei kuulemma syö siksi kotona ollenkaan paitsi vapaapäivinään ja muuten sitten vain työssä kun se ruokaraha kuulemma jo valmiiksi jo otetaan palkasta vaikka ei söisi työvuoron aikana mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauramaito on naurettavin tyhjästä rahastamonen mitä kaupasta löytyy,vedessä liotettuja kaurahiutaleita 1000-kertaisella hinnalla.
Olen eri mutta mun mielestä kauramaito maistuu paremmalta kuin tavallinen maito tai kerma. 1 Ikaffe kestää mulla viikon jääkaapissa, mulla niitä yli 10 purkkia säästössä kuivakaapissa. Ostan aina kun saa esimerkiksi 5 purkkia 1l 6€:lla, niin kuun viimeksi Lidlistä. Teen pyörällä tai kävellen pari kauppareissua ja saan hyvin kannettua kotiin. En siis siis maksan lähikaupan 2€ kauramaidosta vaan maksimissaan aina tuon 1,20€. Jos tarjous kaurakahvit pääsisi loppumaan niin sitten voisin ostaa vaikka punaista maitoa tai maksaa sen täyden hinnan poikkeustilanteissa. Tai ottaa halvemman merkin kaurakahvin jos löytyy.
Aika moni tässä ketjussa lokkeilee avoimesti. Käykö teillä koskaan ruokavieraita kylässä itsellänne?