Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?
Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!
Kommentit (19168)
Meillä syödään aattona ihan tavallista uunilohta, perunaa ja uunijuureksia :D Tulis varmaan halvemmaksi ostaa laatikot tai tehdä joku keitto mutta tuo on meidän perheen lempiruoka :) Kukaan ei syö kinkkua tai kanaa enää nykyään. Alennuksesta ostetaan koiralle välillä maksalaatikkoa. Glögiä ja piparia vois toki illaksi vielä ostaa, mutta se myt on aika halpaa. Joulupäivänä syödään jämiä ja tapaninpäivänä tehdään itsetehtyä pitsaa.
Seurustelin kerran miehen kanssa, jolla oli 10-vuotias poika. Eivät viettäneet joulua eli kämppä oli aivan sotkuinen, tiskejä pitkin poikin, vessat kammottavassa kunnossa, jääkaapissa pelkkää Cokista ja kaljaa ja Saarioisten pitsoja. Kävin siellä kylässä siis aaton aattona ja lopetin suhteen saman tien. Mutta itse olen viettänyt jouluna ja uusia vuosia ulkomaillakin ja saattanut syödä mikrokeittoa jouludinneriksi. Ei kukaan pakota ostamaan mitäön kokonaista kinkkua tai valmistamaan laatikoita. Joulu on oikeasti vain pari päivää tai viikko tms. Ei siinä nälkään kuole vaikka söis pelkästään lunta ja koiran kakkaa :D
Itse olen viettänyt 2 joulua 40-asteen helteessä Australian rannalla. Join viiniä jääpaloilla varustetusta kylmälaukusta ja söin patonkia sekä nakkeja. Taisi maksaa 3€ koko päivän ruoat ja juomat ilman tiskiä.
Tuskin tänä vuonna Suomessakaan paljoa menee. Porkkanat ja perunat ja punajuuresta on halpoja. Eettisistä syistä olen myös vähentänyt lihan syöntiä mitta ehkä jonkun kalan voisi löydä hakemassa tai silliä jos halvalla löytyisi. Karkit ja suklaat ei oo mun juttu. Mieluummin vaikka näkkäriä mutustelen yöllä.
Vierailija kirjoitti:
Tienaan kuulaudessa helposti 4 500€ bruttona tehden 4-tuntista päivää....
Jos olisin Työtön niin en joisi ollenkaan kahvia. Kyllä sen rahan voi järkevämminkin käyttää. Esimerkiksi koulutukseen ja erilaisiin kursseihin.
Jos olisit työtön, niin tietäisit, että omaehtoinen opiskelu missä tahansa muodossa on este kaikkien sosiaalitukien maksamiselle. Työkkärin päiväraha, se peritään takaisin, jos erehdyksessä on maksettu. Työmarkkinatuki, pois pois vaan. Opintotuki? No ei sitä mihinkään kurssiin saa!!! Toimeentulotuki? No hei sä olet työtön, sulle pitäis maksaa työkkärin korvausta!
Parempi käyttää rahaa kahviin ja etsiä töitä vanhenevalla osaamisella, koska omaehtoinen opiskelu ja itsensä kehittäminen on rikollista Kelan silmissä.
(Tässä nyt kaverin asioissa autellut viimeiset puoli vuotta, täysin abdurdia menoa Kelan puolelta)
Jos on rahat tiukassa niin kahvi nyt on viimeinen asia mitä kaupasta ostaa. Itse ostaisin varmaan vain vitamiineja, pastaa, porkkanaa ja majoneesia. Keskittyisin maksamaan mahdolliset velat pois ja asumiskustannukset. Toki valojen ei tartte olla koko ajan päällä ja suihkussa voi käydä myös pikaiseen haaleassa vedessä.
Neljän euron kurssi 🤭
Kampin Pimu
Vierailija kirjoitti:
Jouluaattona aamulla riisipuuro ja saaristolaisleipä 1€
päivällä glögiä ja piparia 0,50€
illallinen silliä, perunaa, porkkanaa, salaattia, hernettä - mitä nyt lautaselle mahtuukin 2€
illalla vielä punaviiniä ja juustoja ehkä 10€
Miten 10€ budjetilla onnistuu punaviini ja juustot? Kulutan kumpaakin ja en tuohon budjettiin pysty. Ellei jompaa kumpaa jo löydy kaapista?
Just ostin kasan hävikkikorista kasan paprikoita, hintaa tuli 7 senttiä yhdelle paprikalle. Pilkoin ja pakkaseen. Pakkasesta löytyy -60 prosenti alella kalkkuna ja broileri leikkelettä silputtuna hakkeeksi. Sitten jotain halpis makaronia. Noista saa jo sellaisen makaronipadan moneksi päiväksi/viikoksi. Suolaa ja ketsuppia sekaan.
Itsen asun yksin ja ihan helposti saa 100 eurolla kuuakuden ruoat. Mutta pitää olla mileikuvitusta ja nähdä vaivaa juurikin noiden hävikkikorien ja ilyta alejen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
illallinen silliä, perunaa, porkkanaa, salaattia, hernettä - mitä nyt lautaselle mahtuukin 2€
Miten 10€ budjetilla onnistuu punaviini ja juustot? Kulutan kumpaakin ja en tuohon budjettiin pysty. Ellei jompaa kumpaa jo löydy kaapista?
No puol pulloa viiniä 4,5€ ja siihen oliivipurkki 0,80€ ja jos juuston kilohinta on 20€/kg niin 100g juustoja maksaa 2€. Vai paljonkohan sä niitä juustoja ajattelit syödä jos oot kuitenkin jos syönyt puuroa, leipää ja jouluruoat päivän aikana? :D
Vierailija kirjoitti:
Meillä syödään aattona ihan tavallista uunilohta, perunaa ja uunijuureksia :D Tulis varmaan halvemmaksi ostaa laatikot tai tehdä joku keitto mutta tuo on meidän perheen lempiruoka :) Kukaan ei syö kinkkua tai kanaa enää nykyään. Alennuksesta ostetaan koiralle välillä maksalaatikkoa. Glögiä ja piparia vois toki illaksi vielä ostaa, mutta se myt on aika halpaa. Joulupäivänä syödään jämiä ja tapaninpäivänä tehdään itsetehtyä pitsaa.
No jaa, lohta 200g maksaa joku 2€ ja siihen kylkeen 1kg perunoita ja juureksia 1€. Eipä toikaan nyt niin kallis ateria ole 3€, jos miettii että riisipuurot ja leipä on oikeasti aika täyttävää. Ja jos kelailee jättää tilaa vielä hlögille ja pipareille. Itse syön joulunakin pelkästään salaattia, en ollenkaan pidä mistään lämpimästä ruoasta eli omat ateriat maksaa aina alle 1€
Kampin Pimu kirjoitti:
Neljän euron kurssi 🤭
Mikä kurssi maksaa 4€? Mä kävin viimeksi Berliinissä ollessani opastetulla kaupunkikierroksella. Sai maksaa mitä halusi tai olla maksamatta, oppaat siis elivät tipeillä. Kaveri heitti 20€ oppaalle niin ite päätin olla maksamatta :D Muutenkin ajattelin että 5€ yhteensä molemmilta olisi hyvä, kierros oli meinaa erinomainen, mutta kaveri oli anteliaalla päällä niin säästyi omat rahat :D Monia ilmaisia nettikursseja myös tehnyt.
Jos olisin köyhä työtön niin opiskelisin varmaan koodausta ja tekoälyn käyttöä. Ei siitäkään tartte maksaa jos ei halua, opiskelu on ilmaista eikä kaikesta materiaalista tartte maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tienaan kuulaudessa helposti 4 500€ bruttona tehden 4-tuntista päivää....
Jos olisin Työtön niin en joisi ollenkaan kahvia. Kyllä sen rahan voi järkevämminkin käyttää. Esimerkiksi koulutukseen ja erilaisiin kursseihin.
Jos olisit työtön, niin tietäisit, että omaehtoinen opiskelu missä tahansa muodossa on este kaikkien sosiaalitukien maksamiselle. Työkkärin päiväraha, se peritään takaisin, jos erehdyksessä on maksettu. Työmarkkinatuki, pois pois vaan. Opintotuki? No ei sitä mihinkään kurssiin saa!!! Toimeentulotuki? No hei sä olet työtön, sulle pitäis maksaa työkkärin korvausta!
Parempi käyttää rahaa kahviin ja etsiä töitä vanhenevalla osaamisella, koska omaehtoinen opiskelu ja itsensä kehittäminen on rikollista Kelan silmissä.
(Tässä nyt kaverin asioissa autellut viimeiset puoli vuotta, täysin abdurdia menoa Kelan puolelta)
Tavallaan totta. Itse opiskelen avoimessa AMK:ssa kurssin per kuukausi joka on sallituissa rajoissa eli maks 5 opintopistettä per kuukausi. Toki opiskelen sen lisäksi muitakin kursseja mutta en hae niihin suoritusmerkintää saman kuukauden aikana. Ja tietysti käytän opiskeluun muita kanavia, joista työttömyystuen maksaja ei saa mitään tietoa.
Perhejoulua vietetään. Ollaan sovittu että kaikkee tekee tai ostaa jonkun ruoan. Itse kerroin tuovani salaatin. Iso pinaattipasta maksoi 1,30€ Prismassa ja siihen porkkanaraaste joukkoon 0,40€. Laitan myös omenan 0,20€. Jos jaksan vielä huomenna käydä kaupassa niin voisi ostaa pakaste graniittiomenan siemeniä vielä, mutta hyvin kelpaa ilmankin. Eli mun jouluruoat maksaa tuon 1,90€. Ajattelin kuitenkin ostaa itselleni vielä viinipullon 14€
Vierailija kirjoitti:
Perhejoulua vietetään. Ollaan sovittu että kaikkee tekee tai ostaa jonkun ruoan. Itse kerroin tuovani salaatin. Iso pinaattipasta maksoi 1,30€ Prismassa ja siihen porkkanaraaste joukkoon 0,40€. Laitan myös omenan 0,20€. Jos jaksan vielä huomenna käydä kaupassa niin voisi ostaa pakaste graniittiomenan siemeniä vielä, mutta hyvin kelpaa ilmankin. Eli mun jouluruoat maksaa tuon 1,90€. Ajattelin kuitenkin ostaa itselleni vielä viinipullon 14€
Pinaattipastaa, porkkanaraastetta ja omenaa. Ok. Et sitten kastiketta suunnitellut laittaa?
Kampin Pimu
Kampin Pimu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pinaattipastaa, porkkanaraastetta ja omenaa. Ok. Et sitten kastiketta suunnitellut laittaa?
Olen eri, mutta en kyllä mitään kastiketta laittaisi pinaattisalaatin joukkoon :D Sehään vaan vettyis. Jouluna salaatti harvemmin on pääruoka eli sitä makua lautaselle tulee myös muista ruoista kuten vaikka kinkusta, sinapista tai sillistä. Olisi hölmöä tunkea jotain Ceasar-kastiketta tai balsamicoa salaattiin joulupöytään valmiiksi kulhoon. Varsinkin kun monet haluavat syödä kevyesti jopa jouluna. Kastikkeet aina erikseen tarjolle jos sellaisia haluaa esille laittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No puol pulloa viiniä 4,5€ ja siihen oliivipurkki 0,80€ ja jos juuston kilohinta on 20€/kg niin 100g juustoja maksaa 2€. Vai paljonkohan sä niitä juustoja ajattelit syödä jos oot kuitenkin jos syönyt puuroa, leipää ja jouluruoat päivän aikana? :D
Puoli pulloa punkkua ja 100g juustoa ei riitä kyllä jouluksi minulle. Mutta minäpä olenkin ahne possu. Hyvä että selvensit nuo määrät, silloin kyllä tuolla summalla pärjää.
Jollekin siis on näemmä normaalia juoda yksinään pullollinen viiniä ja syödä satoja grammoja juustoja jälkkäriksi :D Ei kyllä meidän suvussa kukaan pystyisi. Kyllä se lasillinen tai pari riittää ja pari juusto-suolakeksiä riittää jälkiruoaksi tai iltapalaksi.
10€ alkoholiin ja juustoon kyllä aivan järkyttävä määrä.
Juhlapyhien kunniaksi ajattelin ostaa rahkaa! Normaalisti en raaski mutta nyt ajattelin jouluksi hommata. Puolukoita sain lahjaksi syksyllä kaveriltani eli niitä vielä pakkasessa. Puolukkarahkaa siis joulun kunniaksi <3
Vierailija kirjoitti:
Jollekin siis on näemmä normaalia juoda yksinään pullollinen viiniä ja syödä satoja grammoja juustoja jälkkäriksi :D Ei kyllä meidän suvussa kukaan pystyisi. Kyllä se lasillinen tai pari riittää ja pari juusto-suolakeksiä riittää jälkiruoaksi tai iltapalaksi.
10€ alkoholiin ja juustoon kyllä aivan järkyttävä määrä.
En ollut tuo kirjoittaja mutta ei hän sanot juovansa yksinään. Joulunpyhiäkin on kolme päivää.
Kampin Pimu