Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?
Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!
Kommentit (19168)
Osalla varmasti jemmapulloja, joita lahjaksi saatu synttäreinä ja merkkipäivinä eli juomien hinta saattaa jouluna olla aika mitätön kun ei tarvitse ostella paljon mitään ja vieraille voi silti tarjota juomista. Ehkä joku limppari tulee ostettua kaikille mutta parilla eurolla riittää useammalle herkkujuomaa ja useammaksi päiväksi kun ostaa kiitä isoja pulloja. Tuskin pelkkää limua juodaan 24/7. Ja Varsinkin jos ne glögitkin on ostanut jo viime vuoden alesta -80% hinnalla. Glögi myös kovin makeaa eli monille riittää se mukillinen. Maitoa ja vettä ja kaakaota ja laimennettua mehua ehkä menee, mutta eikös niitä normaalistikin mene pulkkamäen jälkeen yms. Eli miksi jouluna olisi normaalia kalliimpaa?
Tänä vuonna en kestitse muita perheitä lapsineen, vaan ajattelin vain mennä kylään oma viinipullo mukana ja oma pitsa. Aiempina vuosina nämä perheet ovat tulleet luokseni viettämään joulua tyhjin käsin ja olen aina tehnyt valmiiksi jouluruoat 11 henkilölle yksin. Nyt aion vedota johonkin putkiremppaan ja pyydän jotain muuta järjestämään juhlaillallisen kotonaan. En viitsi edes laskea paljonko minulla on joka vuosi mennyt ruokiin ja juomiin. Pelkästään Alkon lasku on aina ollut lähemmäs 150€. Ja se kaikki stressi kattauksesta, ohjelmasta ja siivouksesta (ennen ja jälkeen juhlien). Tämän lisäksi minun on pitänyt aina järjestää pukki paikalle, vaikka minulla ei lapsia edes ole!
Kärryllinen ruokaa menee joulupyhinä, niin kuin muutenkin. On herkkua ja saunaolutta. Lapsille karkkia ja lihapullia ja mitä haluavatkaan. 1kg kinkku ja kalkkunarulla ostetaan kanafileiden tilalle, mutta muuta perinteitä ei ole. Samoja italiansalaatteja, perunasalaattia ja herkuttelujuustoja ostetaan muulloinkin. Silliä, tilliä ja perunaa. Tosin ei tuohon 100€ päästä mitenkään kun ei paljoa tehdä itse. Ehkä jotain torttuja voisi paistaa valmispohjasta. Luumua on kaapissa vuosia sitten ostettu. Vissyihin menee normaalistikin jo 20€/kk. Viinipullo maksaa saman 20€ ja juon sellaisen helposti parissa tunnissa. No tietenkin glögiä ja piparia ja riisipiirakoita. Riisipuuroa.
Tänään meni viimeinen kananuudeli. Pitänee käydä illalla kaupassa, kun on se kauhea lumikaaoskin tulossa...
Ja ihan varalta täytynee olla 72 tunnin hätävara, kun sähköt kohta poikki kun jokainen Olkiluoto on jumissa ja näköjään talviydinsota tulossa, prkl.
Ei kai se haittaa, jos niinä viimeisinä 72 tunteinaan syö niitä eineksiä tai viimeisen myyntipäivän tuotteita?
-winner-
Kasviksia lähes 1kg päivässä, ruisleipää, tuorejuustolevitettä, juustoa, pastaa/perunaa/riisiä pieni annos, kaurapuuroa, teetä, pikakahvia, maitoa, 100g kypsää soijatuotta/kalaa/kanaa/lihaa. Eipä noihin mene edes kolmea euroa päivässä. En osta mehuja tai vastaavia. Mitään kalliita avocadoja en osta ellei ole huipputarjous kyseessä. Kasvisten paistoon ruokaöljyä. Erikoiskermoihin tai kastikepurkkeihin saisi varmasti huomaamatta tuhlattua omaisuuden, siksi pysyttelen perus terveellisessä ruoassa ja ravintosuosituksissa. Mahdollisimman vähän siis prosessoitua ruokaa tai lisäaineita. Kasviksia paljon.
Vinkki: antakaa läheisille ruoka tai juomalahja (joka sopii allergikoille tai esim. Laihduttajalle eli laihduttajalle mieluummin kuivattuja karpaloita kuin suklaalevy jne. Naapurilleni tein chiliöljyä ja tykkäsi kovasti. Joku itsetehty kuivakakku voisi myös hyvä lahja. Lapsille tietenkin karkkia tai keksejä).
Vierailija kirjoitti:
Tänään meni viimeinen kananuudeli. Pitänee käydä illalla kaupassa, kun on se kauhea lumikaaoskin tulossa...
Ja ihan varalta täytynee olla 72 tunnin hätävara, kun sähköt kohta poikki kun jokainen Olkiluoto on jumissa ja näköjään talviydinsota tulossa, prkl.
Ei kai se haittaa, jos niinä viimeisinä 72 tunteinaan syö niitä eineksiä tai viimeisen myyntipäivän tuotteita?
-winner-
Aina voi woltata tai tilata pitsat kotiin. Se on sitten niiden kuljettajien ongelma pysyä tiellä.
Vierailija kirjoitti:
-winner-
Viimeisinä tunteinaan voi syödä vaikka naapurin. Naapurin hätävaran siis.
Meillä on noin 72 vrk:n kotivara, ekaksi loppuu kissannamit ja koiran puruluut. Tuoreet kasvikset loppuu näiden uusien suositusten mukaisesti syödessä noin viikossa, mut sit on tietty pakastimessa marjoja vielä.
Hätävaraa meillä ei ole. Mut jos hätä tulee, niin huussissa on lisää vessapaperia. Se on kai sit hätävaraa?
Toi 72 tunnin hätävara tuntuu hieman humoristiselta, kun on joutunut täällä pitkän tien päässä varautumaan siihen, että joskus ei vaan pääse viikkoon lähtemään kaupoille. Vaikka koko perhe mahataudissa tai influenssassa. Noro EI ole kiva perhettä yhdistävä kokemus.
Kiusa se on pienikin kiusa
En syö joka päivä mitään.
Elämän tarkoitus ei ole syöminen.
Aina on ollut kaapissa ruokaa, sitä täydennetään joka kauppareissulla ja useamman viikon pärjäisin helposti, on maitojauhetta ja pullotettua vettä. En muutenkaan käy kuin pari kertaa kuukaudessa kaupassa niin tuntuu oudolta ettei 3 päivää selviäisi ilman kauppareissua. Minimoin siis heräteostokset ja bensanmenon. Saan lainata naapurin autoa ilmaiseksi bensoja vastaan ja muutenkin auttelen naapuria usein pihatöissä vapaaehtoisesti.
Myös jouluksi ostan mitä huvittaa. Tuntuu käsittämättömältä, että joku Suomessa asuva ei saisi säästettyä edes 10€ jouluruokiin. Meneekö kaikki tulot sinne ulosottoon vai röökiin vai mihin? Joka tapauksessa kannattaa miettiä 10 kertaa ennen kuin luottokortin edes hommaa, että mikä järki? Ei kukaan välttämättä tarvitse mitään sohvaa tai koiranpentua, vaikka kuinka perustelisi sitä itselleen että se on myös köyhien oikeus ja ok elää velaksi. Kannattaisi myös miettiä missä vaiheessa niitä lapsia hommaa. Itsekästä hommata lapsia jos ei ole edes vakiotyöpaikkaa ja raha-asiat kunnossa.
Minun ongelmani on se että asun Kalliossa enkä osaa tehdä itselleni ruokaa. Saan ruokaa Hurstilta kaksi kertaa viikossa ja kyllä tuo satanen kuukaudessa riittää minulla mainiosti sellaisiin asioihin mitä Hurstin paketti ei sisällä.
Useimmiten ne velkaantuvat, jotka tekevät äkkipikaisia päätöksiä ja haluavat nopeaa mielihyvää. Eivät ota asioista selvää, eivät tutki lakipykäliä/edullisia reseptejä eivätkä suunnittele mitään muuta kun seuraavaa herkkuhetkiä tms. Jostain syystä fiksut ihmiset ovat niitä rikkaita, eikä tällaiset mattimeikäläisen. Nimimerkillä, kokemusta on
Mä selviäisin ruoan puolesta ihan hyvin parikin viikkoa. Ongelma tulisi olemaan sähkö. Se jos menee poikki, ei täällä paljon kokkailla. Vettäkään ei mahdu varastoimaan. Että huonosti on pullat uunissa katastrofin varalta silti.
Kampin Pimu
Kampin Pimu kirjoitti:
Mä selviäisin ruoan puolesta ihan hyvin parikin viikkoa. Ongelma tulisi olemaan sähkö. Se jos menee poikki, ei täällä paljon kokkailla. Vettäkään ei mahdu varastoimaan. Että huonosti on pullat uunissa katastrofin varalta silti.
Kai sulla kynttilöitä on? Joku trangia tai fonduekattila? Itellä onneks takka partiokamojen lisäksi niin helppo vaan sinne kattila laittaa jos haluaa lämmintä ruokaa syödä ja lämmitellä. Mutta pakastimen sisältö kannattaa toki syödä eka.
Vierailija kirjoitti:
Kampin Pimu kirjoitti:
Kai sulla kynttilöitä on? Joku trangia tai fonduekattila? Itellä onneks takka partiokamojen lisäksi niin helppo vaan sinne kattila laittaa jos haluaa lämmintä ruokaa syödä ja lämmitellä. Mutta pakastimen sisältö kannattaa toki syödä eka.
Olen ihan turvallisuussyistä "polttanut" viime vuosina led-kynttilöotä. Joku vuosien takaa jäänyt kynttilänpätkä voi löytyä mutta ei sillä mitään karjalanpaistia kypsennellä. Eikä juuri mitään muutakaan.
Kampin Pimu
Kampin Pimu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kampin Pimu kirjoitti:
Olen ihan turvallisuussyistä "polttanut" viime vuosina led-kynttilöotä. Joku vuosien takaa jäänyt kynttilänpätkä voi löytyä mutta ei sillä mitään karjalanpaistia kypsennellä. Eikä juuri mitään muutakaan.
No voileipiä nyt voi syödä ja kaurahiutaleista tehdä tuorepuuroa, ei tartte lämmittää. Raakalakkuja voi tehdä ja hedelmiä syödä ja salaatteja ja purkkiruokaa. Pelkällä nesteelläkin elää pari päivää jos ei oo mitään sairauksia. Joku keksipaketti löytyy varmaan jokaisesta taloudesta piilosta, ja siinä niin paljon energiaa että menee aterista ihan pari keksiä. Siemeniä myös itselläni maapähkinöiden lisäksi iso pussi niin riittävästi saa energiaa. Tai sekoita vaikka margariinia ja sokeria keskenään + mahdollisesti jauhoa ja ihanaa mössöä tulee jos vaarana laihtua vaarallisesti ilman lämmintä ruokaa. Tärkeintä että on nestettä kotona, ilman hampaiden pesua pärjää kuukausia, mutta juomiseen.
Minä olen lukenut/katsonut juutuubista, että tonnikala öljyssä- säilyke toimii keittimenä - siis tölkkiversio, ne ei pussit. Tölkki auki, siihen päälle talouspaperia silleen, että siinä on sellainen "sydän". Sytyttää sen ja sen päällä voi lämmittää kahvivedet tai keittää pikanuudelit. Sit kun on saanut sen ruuan lämpimäksi, niin voi kuulemma syödä sen tonnikalankin vielä.
En ole kokeillut, enkä ihan ekana hätätilanteessakaan ajatellut kokeilla. Jos joku testaa, niin tuloksista voi raportoida. En ota mitään vastuuta.
(ettekä kuulleet minulta sitäkään, että lasten vahaliidut toimivat kynttilöinä)
Kiusa se on pienikin kiusa
Vierailija kirjoitti:
Minun ongelmani on se että asun Kalliossa enkä osaa tehdä itselleni ruokaa. Saan ruokaa Hurstilta kaksi kertaa viikossa ja kyllä tuo satanen kuukaudessa riittää minulla mainiosti sellaisiin asioihin mitä Hurstin paketti ei sisällä.
Hyvä että joku elättää myös lapsen tasolle jääneet. En ymmärrä ollenkaan, että eikö sossu jaa mitään ruoanteko-ohje-vihkoja, ja eikö ihmiset osaa käyttää nettiä ruokaohjeiden etsimiseen ja aivojaan soveltamiseen. Ymmärrän siis, että sairaat ei tähän pysty mutta aikuiset ja terveet ihmiset?
Vierailija kirjoitti:
Saat varmaan myös työttömyystukea ja asuntotukea ja toimeentulotukea. Saahan asunnottomatkin tukia vaikka ei mene edes vuokraan tai sähköön tai vakuutuksiin rahaa. Vai oletko kesätyörahat käyttänyt opiskelija, joka nostanut jo maksimi opintolainat parikyt tonnia?
Jos joka viikonloppu olutta käyttää niin eiköhän sitten joulunakin mahdu hyvin budjettiin? Jos taas ottaa lasin viiniä/limua pari kertaa vuodessa niin varmaan on säästetty sitä varten että mahtuu budjettiin. Jos ei ole rahaa niin sitten ollaan ilman tai tehdään lisätöitä että saa säästettyä sen verran.