Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?
Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!
Kommentit (19168)
S k e kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännä kun osalla ei joulunakaan kustannukset nouse, vaikka joululeivonnaisia ei normaalisti leivota. Itse pitäisi ainakin ostaa leivontatarvikkeita, ja moneen joululeivonnaiseen tarvitsee myös ylimääräisiä mausteita, siirappia, taateleita jne., jolloin pelkästään näihin menisi jo helposti n. 10 euroa. Toki jos se joulupöydän "juhlaruoka" on sitä halvinta ulkomaalaista kalkkunaleikkelettä, jota syödään muutenkin vuoden jokaisena päivänä.
Meillä leivotaan joka viikko jotain, ja silloin tällöin jotain vähän kalliimpaakin, kinuskikakkua tai jotain. Ei ne joulun leivonnaiset ole sen kalliimpia, joulutorttuja, joku kakku, ehkä pipareita - ja silloin jää nää muut leivonnaiset ehkä pois. Nyt esimerkiksi mulla on pakkasessa 500g piparitaikina, joka maksoi alle euron. Mutta edelleen sanon, että kyllä meillä joulukuussa kuluu enemmän rahaa kuin muina kuukausina keskimäärin.
Meillä ei määrällisesti mene kyllä juuri enempää tai kalliimpaa jouluna kuin muulloinkaan komilla, lapset taitavat syödä vielä normaalia vähemmän kun jännittävät pukkia eikä jouluruoat muutenkaan maistu. Lähinnä se peruna ja ketsuppi menee. Meillä joulu ehkä poikkeaa arjesta kattauksen vuoksi, johon panostetaan eli kynttilät ja kauniit pöytäliinat ja kristallilasit ja tunnelmallinen musiikki jne. Ruokapöytään kaikki ovat saaneet toivoa ne lempiruokansa eli vaihtoehtoja löytyy ja pöydät notkuvat. Ei kukaan silti 3 lautasellista syö jos normaalisti syö 1 lautasellisen. Toki aikuiset syövät hyvin hitaasti ja ilman kiirettä ja pukkikin käy jakamassa paketit kun vasta ollaan pari haarukallista maistettu ruokaa eli kiirettä ei ole eikä ähkyä tule koska kukaan ei hotki. Samoja ruokia sitten syödään koko viikko eikö lempiruokiinsa kukaan ole vielä kyllästynyt. On joulupöydässä mm. Pastaa perunan lisäksi kun se on yhden lapsen toive jne. Muut voivat halutessaan sitä pastaa lisätä vaikka vihersalaattiinsa jos haluaa vaihtelua tai olla ottamatta jne. Kunhan kaikki ovat saaneet olla vaikuttamassa jouluateriaan ja löytää mieleistä, oli se sitten pelkkä makaroni ja ketsuppi. Yleinen tunnelma ja hyvä mieli on tärkeämpää kuin se, että onko kallista mätiä pöydässä tai joku kallis viini kotikaljan sijaan.
Vierailija kirjoitti:
Jännä kun osalla ei joulunakaan kustannukset nouse, vaikka joululeivonnaisia ei normaalisti leivota. Itse pitäisi ainakin ostaa leivontatarvikkeita, ja moneen joululeivonnaiseen tarvitsee myös ylimääräisiä mausteita, siirappia, taateleita jne., jolloin pelkästään näihin menisi jo helposti n. 10 euroa. Toki jos se joulupöydän "juhlaruoka" on sitä halvinta ulkomaalaista kalkkunaleikkelettä, jota syödään muutenkin vuoden jokaisena päivänä.
Meillä on kyllä aina kuivakakun raaka-aineet valmiina. Öljyä, sokeria ja vehnäjauhoa ja vanilliinisokeria. Jos syöt palan kakkua niin tietenkin se on pois jostain muista ruoassa eli ei joululeivonnaiset maksa ollenkaan extraa. Syöt sitten vähemmän pääruokaa jos säästät tilas sille kakulle kahvin kanssa. Myös siirappia löytyy meiltä aina ja rusinoita ja margariiniakin, niin en nyt tiedä miten se kallistaisi joulun ruokakuluja. Taateli maksaa 1€ ja se on niin makeaa se 200g paketti että eipä sitä kukaan yksin söisi ruoan päälle muutenkaan.
Minä siis kirjoitin tuossa aiemmin kommentin, ettei jouluruoka välttämättä maksa yhtään sen enempää kuin ruoka muulloinkaan. Edullisia tosiaan laatikot ovat. Pointti siis se, ettei köyhien perheiden tarvitse olla yhtään suruissaan jos ei mäti kuulu joulupöytään, harvalle se kuulukaan. Eli ei tarvitse stressata etukäteen, että jouluruoka olisi erityisen kallista. Suunnittelee vain hyvin ja ostaa sellaista, mitä muutenkin syltäisiin sillä pahin skenaario olisi, että ruokaa menisi roskiin. Pienet lapset harvoin raakoja kaloja edes syövät eli leivällä ja perunalla pääsee jo pitkälle lapsiperheessä. Enkä ollenkaan katsoisi kieroon, vaikka jossain perheessä syötäisiin ranskanperunoita ja kalapuikkoja jouluateriallakin. Jos se lapsille maistuu niin mikä ettei. Pitäisi olla jotain sellaista mieluista tarjolla, eikä todellakaan tarvitse syödä perunalaatikkoa jouluna jos se ei kenenkään lempiruokiin kuulu.
Vähävaraiset perheet haluaisivat varmaan edes jouluna ostaa sitä kaviaaria tai mätiä, vaikkei siitä pitäisikään mutta jos se tuo juhlan tuntua. Toki voihan sitä ostaa vain halvimman purkin ja annostella kaikille pienet maistiaiset, eihän sillä tietenkään tarvitse vatsaa täyttää. Meillä on ollut jouluna osaksi juhlapöytää blinejä, ja niiden päälle oli ostettu tavallista mätiä ja merilevämätiä. Olihan ne kalliita, mutta tosiaan kun tarjolla oli niin paljon muitakin vaihtoehtoja, niin 1-2 bliniä riitti hyvin per syöjä ja jäi ylikin. Mädin lisäksi oli pilkottu punasipulia ja ranskankermaa ja hunajaa ja suolakurkkuja. Kaikille riitti mätiä maistettavaksi, ei tullut edes kilpailua että kuka saisi enemmän. Vuoden aikana ei olla muuten mätiä ostettu, eikä kukaan ole sitä kaivannutkaan. Suositumpaa ruokaa on ollut ihan kauniisti katetut hedelmälohkot, ne tuntuu katoavan pöydästä alta aikayksikön. Toki onhan nekin aika kalliita.
Sinkkuna mulla menee jouluisin aina paljon enemmän rahaa kuin muulloin arkena. Toki Pyydän paljon vieraita kotiini syömään/juomaan ja jos menen kylään niin vien kaikille yhteisesti ruokaa ja herkkuja, vaikka itse syön siitä ruokamäärästä vain minimaalisesti. Jos kaveri pyytää kylään niin vien automaattisesti kahvia ja viiniä ja juustoja, koska tiedän että harvoin heillä on halua oikeasti mitään tarjota. Eräs henkilö pyysi minut hiljattain yökylään ja puhelimessa kysyin sitten, että Mites tuon päivällisen kanssa, niin hän sanoi että itselleen hänellä on ruokaa ja juomaa. Ei tarjonnut siis edes aamupalaa vaan söi vain itse :D Eipä siinä, onneksi otin omat kahvit ja ruoat mukaan. Sänkyseura sentään kiinnosti. Että että, ei kannata kauheasti tarjoilla kenellekään mitään jos haluaa päästä rahallisesti mahdollisimman vähällä. Itse olen vastavuoroisesti tarjonnut hänelle aina ruoat ja juomat kotonani eli ei mene tasaisesti aina nämä kyläilyt.
Mutta en silti usko, että kukaan täällä kirjoittaneesta oikeasti pamahtaa syömään jonnekin kylään 3 lapsensa kanssa ja odottaa 5 tähden palvelua ja juomia. Varmasti vievät mukanaan jotain korvaukseksi vaivannäöstä ja ruokakuluista. Tai toivottavasti ainakin.
Marttojen itsetehty joulumenu maksaa 4 hengelle 80€ eli 20€ per naama per ateria. En tosin tiedä oikeasti monta kertaa tosta syödään, koska menussa on kokonainen kinkku joka tuskin syödään kerralla samalta istumalta 4 henkilöä. Lisäksi menussa graavilohta, sienisalaattia, 3 eri laatikkoa, rosolli, glögi, limppu ja joku itsetehty kiisseli jälkiruoka. Aika paljon kyllä jos yksi lapsi syö 20€:n edestä itsetehtyä jouluruokaa per ateria. Meillä ainakin keitetyt perunat ja pakasteherneet on kans must. Ja konjakkisinappi sekä punajuurisalaatti. Lapset ei glögiä myöskään juo, he pyytävät maitoa tai vettä. Teini juo Cokista. En myöskään alkaisi limppua itse leipomaan kun kaupasta saa 1,5€ maksavan valmiin joululimppupussin valmiiksi viipaloitunakin. Myös punajuurisalaatin ostan valmiina 1,5€. Pienen porkkanalaatikkoa voisin myös ostaa ihan kaupasta, koska laatikoiden sijasta meillä toivotaan itse paahdettuja uunijuureksia eli olen käytännössä ainut joka porkkanalaatikkoa edes syö. Ei meillä tosiaan mene 20€/syöjä per 1 ateria vaikka viiniä ja cokistakin olisi tarjolla.
Pouttu pikkukinkku maksoi Cittarissa 4,99€ 800g. Toi toki sellainen valmis eli sisäpaistolämpitilaa ei tartte mitata. Jos 80€ budjetti 4 henkilölle ja kinkku maksaa 5€ niin jäähän tossa laatikoihin ja limppuunkin rahaa vaikka ostaisi valmiina eikä tekis mitään ite. Oletettavasti 200g kinkkua per ateria riittää jos tarjolla oli graavilohtakin ja laatikoita ja rosollia ja leipää ja jälkkäriä ja mitä kaikkea. Eli kaikille tollanen kinkkuleikkelepaketillinen kerralla syötäväksi.
Viime joulun olin koronassa eli kaupassa kävin vasta uuden vuoden aikoihin. Joulun söin pussikeittoja ja teetä ja muuta mitä kaapista löytyi. Sitä edellisen joulun vietin Espanjassa. Patonkia sekä juustoja söin ja viiniä join. En kamalasti välitä käydä ravintoloissa, harvemmin löydän mitään sopivaa makuuni. Jonkun tulisen omeletin voisin syödä tai chili-marinoituja herkkusieniä mutta esimerkiksi pitsat tai äyriäiset on no no. Ihan turha stressata joulusta, kaikki voi tehdä ruokapöytään sen yhden haluamansa jutun, josta riittää kaikille muillekin. Hölmöä että 1 ihminen ostaisi ja tekisi kaikki ruoat.
Käykää Ikeassa syömässä jouluruoka jos sellainen löytyy läheltä ja kotiin ostakaa sitä mitä syötte muutenkin. Sipsiä ja suklaata toki lisäks. ABC:llakin vois olla joululounasta. Meillä ei ainakaan haluta syödä 2 päivää putkeen laatikoita vaan ihan riisiä ja kanaa tai itsetehtyä pitsaa tai vastaavaa syödään mieluummin. Ei osteta jouluruokia edes alennuksesta. Maksalaatikkoa vois koiralle ostaa.
Olenko ainoa, joka ei ole elämässään edes maistanut kaviaaria? Keskituloinen olen, bruttona tulot 4500€. Eipä ole koskaan tullut sitä ostettua tai syötyä, edes jouluna. En toki käytä tryffeliä tai mätiäkään, edes jouluna tai syntymäpäivänä. Ei kuulu meillä juhlapöytään.
Kannattaa pyytää diakonista tai sossusta ruokalahjakortteja. Itse en ole heidän asiakas mutta laitoin Facebookin kautta suoraan lähikaupan omistajalle että haluaisiko avustaa minua yksinelävää ruokakassilla jouluna ja sain kassillisen ruokaa. Oli suklaata, lihaa, leipää, kahvia, kynttilä+joulukukka ja graavilohtakin kassissa. Osa ruoasta piti jo heittää roskiin kun ei mahtunut pakastimeen ja ei säily avattuna päiväkausia. Mutta kannattaa rohkeasti vaan pyytää apua jos haluaa päästä halvemmalla tai ei rahat riitä.
Vierailija kirjoitti:
Olenko ainoa, joka ei ole elämässään edes maistanut kaviaaria? Keskituloinen olen, bruttona tulot 4500€. Eipä ole koskaan tullut sitä ostettua tai syötyä, edes jouluna. En toki käytä tryffeliä tai mätiäkään, edes jouluna tai syntymäpäivänä. Ei kuulu meillä juhlapöytään.
Täällä tykätään aina liikaakin kärjistää näitä esimerkkejä, hyvin harvalla nämä taitaa oikeasti Suomessa joulupöytään kuulua. Jos ei halvin kalkkunaleikkele kelpaa jouluna niin sitten syödäänkin kallista kaviaaria ja mätiä tämän jonkun kirjoittajan mielestä, jos jouluruokiin meneekin normaaliarkea enemmän rahaa. Samanlaisia esimerkkejä usein täällä.
Vierailija kirjoitti:
Eikö se venäjänsampi ole erittäin uhanalainen? Se kala siis, josta kaviaari otetaan? Tietty voi olla, että nykyään on jotkut kalankasvattamot sitäkin varten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö se venäjänsampi ole erittäin uhanalainen? Se kala siis, josta kaviaari otetaan? Tietty voi olla, että nykyään on jotkut kalankasvattamot sitäkin varten.
Kävin googlaamassa, niin enpäs paljon tiennyt kaviaareista. Niitä otetaan erilaisista sampilajeista ja hinta vaihtelee lajeittain. Beluga-kaviaari on kai kalleinta. Tuotanto on ollut teollista jo kommunismin aikoihin Venäjällä. Sampikannat ovat romahtaneet, ja nykyään 85% kaviaareista tulee viljelylaitoksista Venäjällä.
Jouluna ostetaan mitä mieli tekee eli pöydät täyteen kaikkea vaan. Toki niistä syödään myös viikko ja pyydetään kylään vieraita, joille syötetään ja juotetaan herkkuja myös eli vaikka tuntuisi että se erikoissinappi nyt kallisti kamalasti sitä joulua, niin säilyyhän se viikkoja jääkaapissa vielä joulun jälkeen eli niitä ruokia syödään vielä pitkään. Kinkkua, suklaata, glögiä ja laatikoita on jäljellä monesti vielä uutenavuotena eli tänä vuonna koitetaan tehdä vähemmän ruokaa. Salaattia ja hedelmiä pyritään syömään se minimi 500g päivässä ja punaista lihaa max. 350g viikkoa ja kanaa max. 350g viikko. Kalaa 2 kertaa viikossa eli ollaan ihan kiinnostuttu myös terveyssuosituksista ja terveellisesti syödään mutta myös herkutella osataan. Sopivassa suhteessa siis. Ei nyrpistellä hernekeitolle ja näkkärille mutta myös lohta syödään 1-2 kerran viikossa. Jouluna varmasti lohta myös tarjolla ainakin jossain muodossa. Varmaan graavataan niin maistuu hyvältä ruisleivän tai saaristolaisleivän päällä.
Mites juomapuoli? Mahtuuko budjettiin viini ruuan kanssa tai saunajuomat? Kuohuva kippistelyyn?
Meillä ei syödä mitään mätiä yksinkertaiseksi siksi ettei se säily kun vuorokauden jääkaapissa ja on kaupassa lähes aina jo kertaalleen pakastettua vaikka myydään sulana tuoreena. Joulupöydässä on niin paljon muuta herkkua ettei saataisi mätipurkkia kerralla syödyksi enkä edes keksi minkä kanssa se sopisi, kun blinit ei kuulu meidän joulupöytään enkä nyt ajatellut popsia jotain 50€ maksavaa mätipurkkia lusikalla poskeeni kinkun ja kalkkunan välissä.
Vierailija kirjoitti:
Mites juomapuoli? Mahtuuko budjettiin viini ruuan kanssa tai saunajuomat? Kuohuva kippistelyyn?
Meillä lapset kotona jouluna niin ei käytetä alkoa vaan ihan ajokunnossa ollaan. Vieraat toki saavat tuoda omat viininsä, meillä kippistellään ihan kaupan glögillä. Euron maksaa litran tölkki. Lapsille lämmintä mehua. Mutta voisin kuvitella että euron saunaolut menisi monissa perheissä muutenkin pyhäpäivänä, niin kai se sitten on laskettu myös joulun budjettiin?
Kaikista vuoden juhlapyhistä jouluna menee toki eniten rahaa ruokaan mutta siksi kun aiwmmin ollut kaupat monta päivää kiinni niin sitä ruokaa piti myös hamstrata kotiin ja kylään mentäessä. Mutta tietenkin paljon halvempaa syödä kotona jouluruokaa kuin tilata pitsat kaikille. Ja jouluruoka terveellistä myös, kunhan laittaa jotain muutakin kasvista tarjolle kuin jotain vihersalaattia, pakasteherneitä ja rosollia.
Lisäisin joulusäästöihin myös suunnitelmallisuuden. Mulla on valmiiksi jo viime vuonna lähes ilmaiseksi ostettuja pipareita, suklaata ja glögiä joissa vielä päiväykset voimassa. Lisäksi on joku koottava piparkakkutalo ja koristeita vuosien takas jäljellä. Myös kokonainen lohi ostettiin jo pakkaseen 6,90€/kg hinnalla kun vaikea ennakoida lohen hintaa jouluaattona. Meillä siis joulupöydässä aina uunilohta ja silliä, koska kinkkuja ei syödä. Tai 1 söisi, mutta mies voi sitten omalla rahallaan sen kinkun ostaa ja valmistaa itse, eikä ole siis jaksanut tätä tehdä 20 vuoden aikana kertaakaan eli tuskin tänäkään vuonna. Meillä siis minä valmistan jouluruoat ja maksan ne myös koska paikalle tulee myös pari sukulaistani. Laatikot ja rosolli on edullista tehdä itse, lisäksi joku vihersalaatti ja leipiä. Lisäks keitettyjä kananmunaa ja pähkinöitä ja hedelmiä. Keitetyt perunat toki ja jotain kasvispyöryköitä voisi laittaa kans tarjolle.