Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?

Vierailija
09.11.2023 |

Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!

Kommentit (19168)

Vierailija
10381/19168 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn yleensä paikallisten isojen kauppojen liha ja kalatiskeillä pyytämässä päivän perkuujätteitä ja niistä olen saanut tehtyä ilmaiseksi tai 0,20€/kg hintaan kaikki ruoat viimeisen puolen vuoden aikana :) Halpaa on jos kehtaa vaan kysyä. Kaikkihan ei edes kehtaa ostaa halpismerkkejä, mutta sitten maksavat kalliista ja se on heidän päätös. Ei se ole minulta ollenkaan pois jos muilla menee ruokaan paljon rahaa :D

Vierailija
10382/19168 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pystyy mutta tietenkin se vaatii uhrauksia. Tekee paljon itse kuten ne vitamiinimehut ja ostaa halvimpia tuotteita kilohinnaltaan. Se mitä teillä syödään kotona, riippuu tietenkin kuinka omavaraisia olette ja oletteko esimerkiksi kasvissyöjiä tai harrastaako kotona joku kalastusta tai hirvestystä tai sienestystä. On mahdollista 100€:kk syöminen ja reilusti allekin, mutta vaatii vähän töitä eikä onnistu vain sohvalla maaten ja valittaen. Pitää ottaa asioista selvää ja toimia myös itse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
10383/19168 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuskin kukaan eläkeläinen tai työtön kykenee ravitsemussuosituksiin. Lautasmalliin mukaisen lounaan ja päivällisen lisäksi ravitsevaan aamu-, väli- ja iltapalaan. 

Olen työtön ja pystyn hyvinkin syömään neljä ravitsevaa ateriaa päivässä + välipalan tai kaksi.

Ei kylläkään onnistu satasella.

Valaise toki, mitä työtön syö tavallisena päivänä kun rahaa menee enemmän kuin monella työllä käyvällä täällä?

Itse jos joutuisin työttömäksi niin kalorinkulutus varmaan nousisi, kun olisi päivisin enemmän aikaa ja energiaa harrastaa liikuntaa, tehdä kotipihan ulkotöitä ja siivota kotia useammin. Miksi työssäkäyvän pitäisi kitkuttaa jollain surkealla ruokavaliolla jos säästössä on rahaa? Myös rahattomanakin kannattaa kunnollisesta ja terveellisestä syömisestä pitää huoli.

Vierailija
10384/19168 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

60 prossaa alesta ostat mitä on tarjolla. Ja ne tarjolla olevat ovat satunnaisia. Tosin eilen kyllä löysin kahvia -60 prossaa eli reilulla parilla eurolla.

Sehän siinä on myös hauskaa. Aina ei jaksa suunnitella tarkkaan mitä söisi, niin antaa sitten sattuman ratkaista, ehkä vähän töitä mielikuvitukselle ja luovuudelle kokkisotamaiseen tyyliin.  

Jännittävää tosiaan, kun päivän ruokavalio koostuu kakunkoristeista ja joulun piparkakkukuorrutteista ja purkillisesta jotain kummallista öljysäilykettä, tai sitten löytyy ehkä jotain kallista einespuuroa, jota ei ole järkeä ostaa edes alesta. -60% alen varaan jos koko ruokavalion laskee, niin paino laskee kyllä hyvin äkkiä, kun mitään syötävää ei löydy.

Vierailija
10385/19168 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis makeanhimo on todellakin syvälle ihmisen psykologiaan koodattu ominaisuus. Evoluutiobiologian mukaan himo liittyy siihen, että esi-isillemme paljon energiaa sisältävä makea syötävä oli harvinaista herkkua, jota kannatti metsästää suurella vaivalla. Esihistorialliselle ihmiselle hyvin sokeripitoista ruokaa olivat lähinnä marjat, hedelmät ja hunaja, jota saadakseen piti uhmata mehiläisparven pistimiä. Kyse ei siis ole addiktiosta.

Nykyäään sokerinhimo on tietysti ongelmallista, jos sitä ei voi hillitä, koska energiapitoista makeaa voi kantaa kassikaupalla kotiin kaupasta. 

Ravitsemuksellisesti hedelmien, marjojen ja jossain määrin hunajankin sokeri on edelleen vähemmän haitallista, kuin kyseisten tuotteiden muut edut. Kukaan ei väitä näin irtokarkeista tms. 

Ja kaikki makea oli usein turvallista syödä.

Vierailija
10386/19168 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nå käyn ostamassa ainakin Mammutti-päiviltä 5kg perunaa 1€ eli 0,20€/kg. Ostan kerralla varmaankin 10kg eli 2€ niin teen samalla perunalaatikon jouluun. Merilohi oli &-supermarketissa 6,99€/kg, ostin pakkaseen jouluksi puolikkaan ja osa on käytössä vieläkin. Suurempien tarjouksien perässä käyn autolla 1 kerran viikossa, muuten haen pienemmät tarjoukset kävellen tai pyörällä.

En myös ikinä osta esimerkiksi valmiiksi siivutettua juustoa koska paljon kalliimpaa tai täälläkin mainittua pestyä salaattipussia. Teen itse ja katson tarkkaan kilohinnat kaupassa. Toki meillä myös syöjiä 2 aikuista ja 2 lasta niin jonkun pitää organisoida ruokailuja ja kauppaostoksia sekä suunnitella tulevien päivien ja viikkojen ateriat.

Vierailija
10387/19168 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuskin kukaan eläkeläinen tai työtön kykenee ravitsemussuosituksiin. Lautasmalliin mukaisen lounaan ja päivällisen lisäksi ravitsevaan aamu-, väli- ja iltapalaan. 

Olen työtön ja pystyn hyvinkin syömään neljä ravitsevaa ateriaa päivässä + välipalan tai kaksi.

Valaise toki, mitä työtön syö tavallisena päivänä kun rahaa menee enemmän kuin monella työllä käyvällä täällä?

Itse jos joutuisin työttömäksi niin kalorinkulutus varmaan nousisi, kun olisi päivisin enemmän aikaa ja energiaa harrastaa liikuntaa, tehdä kotipihan ulkotöitä ja siivota kotia useammin. Miksi työssäkäyvän pitäisi kitkuttaa jollain surkealla ruokavaliolla jos säästössä on raha

Itselläni kävi juuri päinvastoin. Menetin työni ja makasin sohvalla kun kaikki muut oli töissä. Aloin vaan syömään enemmän herkkuja, vaikka nälkä ei ollut, mutta ei vaan ollut mitään tekemistä telkkaria katsellessa. En ole ikinä ollut muutenkaan urheilullinen enkä viitsisi alkaa kerrostalon pihaa siivoamaan. Meni rahaa paljon enemmän kuin normaalisti kotona työttömänä, kun otin aiemmin töihin eväät ja söin säännöllisemmin.

Vierailija
10388/19168 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse jos joutuisin työttömäksi niin kalorinkulutus varmaan nousisi, kun olisi päivisin enemmän aikaa ja energiaa harrastaa liikuntaa, tehdä kotipihan ulkotöitä ja siivota kotia useammin. Miksi työssäkäyvän pitäisi kitkuttaa jolla

Etkö sinä tosiaan työttömänä ollessasi keksinyt muuta tekemistä kuin telkkarin katsomisen?

Vierailija
10389/19168 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kaikki lapsetkin syö muutwn vaan vitamiininamut päivittäin mutta en laske niitä ruokamenoihin vaikka varmaan pitäisi. Avocadoja ostan harvoin, koska niistä tulee 1,5rkl rasvaa jo yhdestä eikä täytä paljon ollenkaan. Meidän perheessä taipumusta myös ylipainoon ja diabetekseen eli ei voida syödä mielin määrin banaaneitakaan. Kasviksia ja perusruokaa toki.

Vierailija
10390/19168 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuttuni tuli kylään ja alkoi siinä heti hieman valitella nälkäänsä, johon sanoin, että ota vain pöydältä näkkileipää ja jääkaapissa on margariinia, käyn nopeasti vain veskissä ja laitan sitten teeveden. No kun tulin takasin keittiöön niin ystäväni oli syönyt jo lähes kokonaisen kirsikkatomaattirasiani, jota olin säästellyt koko viikoksi, sillä on kallista, niin syön vain 3 kirsikkatomaattia päivässä. Ei kukaan käyttäydy noin kylässä! Että nälkäänsä ottaa ilman lupaa kirsikkatomaatteja!

Rasiallinen kirsikkatomaatteja menee helposti pöydän äärellä istuskellessa, vaikkei olisi yhtään nälkäkään. Jos pihistelet ruuassa, niin kannattaisi opetella katsomaan kilohintoja, varsinkin kirsikkatomaatit, mutta myös miniluumutomaatit on likipitäen aina kalliimpia kilohinnaltaan kuin tavalliset tai luumutomaatit. Ja toisaalta, jos pihistelet ruuan kanssa, niin varsinkaan silloin ei tietenkään päästetä ketään ruokakaapeille. Kuka nyt muutenkaan sanoo noin vieraille, joka hieman valittaa nälkää, että ota heti siitä itse. Normaalisti kai sanotaan, että käyn vessassa, niin laitan sit heti sen jälkeen teetä ja näkkariä tarjolle. Kyllä kai jokainen vieras sen verran jaksaa odottaa, varsinkin jos on vaan hieman nälkäinen.

Vierailija
10391/19168 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei rasiallisya kirsikkatomaatteja syödä kerralla keittiön pöydän äärellä istuessa. Itse ostan niitä vain jos maksavat alle 4€/kg eli maks 1€/kpl. Muuten ostan irtotomaattia tai olen ilman koko viikon.

Ja kyläilijä vielä söi toisen tomaatit kokonaan wtf. Jos minulla olisi ollut niin nälkä etten olisi jaksanut sitä näkkäriä voidella margariinilla kun toinen käy vessassa niin olisi ottanut ensi hätään vaikka vettä kraanasta. Toisaalta itselläni on kyllä aina oma vesipullo käsilaukussa. Todella outoa käytöstä, eikä ollenkaan hyväksyttävää. Itse en kylässä edes kehtaisi syödä mitään, ellei varta vasten olisi tehnyt minua varten ja laittanut esille. Mutta ensimmäiseksi ryntää jääkaapille syömään kalliit pikkutomaatit! Huhhuh.

Vierailija
10392/19168 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku täällä mainitsi jotain ostavansa tavallista jäävuorisalaattia kaupasta ja tekevänsä salaattipohjan itse. No äö, eikös kaikki tee niin?ne valmiit salaattipussipohjat maksaa jotain 15€/kg. Tavallinen jäävuorisalaatti 3€/kg. Pikkunen eri! Itse ostan kans baby pinaattia Prismasta 1,30€ pussi eli jotain 8€/kg ja sekoitan sitä ja jäävuorisalaattia omaan salaattipohjaan. Jos syö viherpohjasalaattia vaikka 1kg viikossa niin onhan se eri maksatko siitä kuukaudessa 7€ vai 60€. Oon aina ihmetelly et kuka ostaa noita valmiita salaattipusseja. No ei ainakaan tällainen keskituloinen raaskis ikinä.

Etkö tajua, köyhällä ei ole erikseen rahaa ostaa mitään 2€ maksavaa kokonaista jäävuorisalaattia ja 1,30€ maksavaa pinaattia eli 3,8€ pelkkään salaattipohjaan! Jos kaupasta saa valmiina jääsalaattipussin 100g 1,50€ on paljon halvempaa

Silloin se köyhä, joka ei näköjään osaa edes etsiä edullisinta salaattipussia (aina joku on alle 1,5) eikä varmaan osaa vertailla käsissään, mikä niistä pusseista painaa eniten (joissain hädin tuskin se 100g toisissa jopa yli 200g) niin varsinkin silloin kannattaa jättää se pussi ostamatta. Ei se 1,50 salaattipussi, jonka kilohinta on 15,- millään matematiikalla muutu halvemmaksi kuin 3,- kilohintainen jääsalaatti. Puolen kilon kerä sitä jääsalaattia maksaa saman verran kuin se sun 100g pussi. Ja kun katselee vielä pienemmän kerän sitä salaattia, niin saa vielä muutaman porkkanan samalla rahalla kun sun 100g pussisalaattisi.

Eikä tässä edes käsittääkseni ollut kyse noista jäävuorisalaateista tms pussisalaateista, vaan niistä salaattipohjasekoituksista, joissa on montaa eri lajia salaattia sekoituksena.

Vierailija
10393/19168 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kitupiikkien on parasta olla kutsumatta niitä vieraita jos yhdestä kirsikkatomaattirasiasta nousee tuollainen haloo. Kaveria ei ilmeisesti pidetä edes yhden tomaattirasian arvoisena.

Vierailija
10394/19168 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

60 prossaa alesta ostat mitä on tarjolla. Ja ne tarjolla olevat ovat satunnaisia. Tosin eilen kyllä löysin kahvia -60 prossaa eli reilulla parilla eurolla.

Sehän siinä on myös hauskaa. Aina ei jaksa suunnitella tarkkaan mitä söisi, niin antaa sitten sattuman ratkaista, ehkä vähän töitä mielikuvitukselle ja luovuudelle kokkisotamaiseen tyyliin.  

Jännittävää tosiaan, kun päivän ruokavalio koostuu kakunkoristeista ja joulun piparkakkukuorrutteista ja purkillisesta jotain kummallista öljysäilykettä, tai sitten löytyy ehkä jotain kallista einespuuroa, jota ei ole järkeä ostaa edes alesta. -60% alen varaan jos koko ruokavalion laskee, niin paino laskee kyllä hyvin äkkiä, kun mitään syötävää ei löydy.

Kuka löytää kuka ei. Usein tai melkein aina löytyy leipiä, munia, maitotuotteita, lihaa/kanaa/kalaa, eineksiä, leikkeleitä ja makkaroita, herkkusieniä ja salaattipusseja. Ei siis aina näitä kaikkia samalla kertaa, mutta useammasta kategoriasta kuitenkin. Pakasteita ja säilykkeitä harvakseltaan.

Vierailija
10395/19168 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka löytää

No ei löydy. Leikkeleitä ja juustoa on tuskin koskaan. Muniakin tosi harvoin. Leipä on helpoimmin löydettävä tuote  alennettuna ja sitäkään ei aina löydy.

Puhuvatko monet nyt mutu-tuntumalla ja muistelemalla menneitä. Silloin löytyi helpostikin vaikka mitä kun ihmiset eivät kehdaneet ostaa laputettuja tuotteita. Ettei vain tutut näe. Nykyään alennetut häviävät jo päivällä mitä harvon silloinkaan on. 

Vierailija
10396/19168 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kitupiikkien on parasta olla kutsumatta niitä vieraita jos yhdestä kirsikkatomaattirasiasta nousee tuollainen haloo. Kaveria ei ilmeisesti pidetä edes yhden tomaattirasian arvoisena.

Minä olen suuttunut ystävälleni kun oli lainannut minulta rahaa kysymättä lupaa. Minulla olin rahaa purkissa keittiön pöydällä ja oli siitä napannut 10€:n setelin. Sain sen myöhemmin kyllä takaisin mutta kuitenkin. Tämä tomaattityyppi tuskin sai ostamaansa kirsikkatomaattirasiaa takaisin. Vetäisin itsekin herneet nenään jos vieras menisi jääkaapista ilman lupaa syömään vaikka viikonlopulle säästämäni erikoissuklaapatulan, jota ei myydä Suomessa ja jonka sain tuliaisena ystävältäni Australiasta. Ja joojoo, ei ole sitten edes suklaapatukan vertainen. No ei tommosen teon jälkeen olisikaan. Lupa kysytään aina vaikka kuinka nälkä olisi kylään mennessä.

Vierailija
10397/19168 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen suuttunut ystävälleni kun oli lainannut minulta rahaa kysymättä lupaa. Minulla olin rahaa purkissa keittiön pöydällä ja oli siitä napannut 10€:n setelin. Sain sen myöhemmin kyllä takaisin mutta kuitenkin. Tämä tomaattityyppi tuskin sai ostamaansa kirsikkatomaattirasiaa takaisin. Vetäisin itsekin herneet nenään jos vieras menisi jääkaapista ilman lupaa syömään vaikka viikonlopulle säästämäni erikoissuklaapatulan, jota ei myydä Suomessa ja jonka sain tuliaisena ystävältäni Australiasta. Ja joojoo, ei ole sitten edes suklaapatukan vertainen. No ei tommosen teon jälkeen olisikaan. Lupa kysytään aina vaikka kuinka nälkä olisi kylään mennessä.

Normaalille työssäkäyvälle se kirsikkatomaattirasia ei pitäisi kai kuitenkaan olla sellainen mittaamattoman arvokas aarre, jonka menetys kirpaisee noin paljon. Miksi se vieras edes täytyy ensimmäisenä ohjata ruokapöytään, kai sitä joku olohuoneen sohvakin asunnosta löytyy? Ja miksi tämä yksi ihminen kutsuu jatkuvasti toistuvasti näitä ahmattivieraita kotiinsa?

Vierailija
10398/19168 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jännittävää tosiaan, kun päivän ruokavalio koostuu kakunkoristeista ja joulun piparkakkukuorrutteista ja purkillisesta jotain kummallista öljysäilykettä, tai sitten löytyy ehkä jotain kallista einespuuroa, jota ei ole järkeä ostaa edes alesta. -60% alen varaan jos koko ruokavalion laskee, niin paino laskee kyllä hyvin äkkiä, kun mitään syötävää

No ei löydy. Leikkeleitä ja juustoa on tuskin koskaan. Muniakin tosi harvoin. Leipä on helpoimmin löydettävä tuote  alennettuna ja sitäkään ei aina löydy.

Puhuvatko monet nyt mutu-tuntumalla ja muistelemalla menneitä. Silloin löytyi helpostikin vaikka mitä kun ihmiset eivät kehdaneet ostaa laputettuja tuotteita. Ettei vain tutut näe. Nykyään alennetut häviävät jo päivällä mitä harvon silloinkaan on. 

Täällä, missä minä asun, on neljä kauppaa eri ketjuista + apsi, mistä voi käydä katsomassa. Osa ilta-alen tuotteista (kuten ne elintärkeät oliiviöljyt, kaviaarit, hummerit, etanat ja hanhenmaksapallerot :) varmasti menee jo puoli kasilta hamstraajien ostoskärryihin, mutta jokaisessa paikassa on varmasti varsinkin leipätuotteita vielä sulkemisajan jälkeenkin roskiin menossa.

Joka ilta ei löydy kaikkea hakemaani, varsinkin maitotuotteita, mutta toisena iltana voi ostaa pari tölkkiä enemmän tai sitten välipäivinä juoda vettä. Keskimäärin 1-2 kertaa viikossa käyn ostamassa ja aika harvoin saan sen 20 euroa edes kerralla menemään, joten...

-winner-

Vierailija
10399/19168 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ne tomaatit ovat pöydällä näkyvillä, niin ovat vapaata riistaa. Jos kaveri käy syömässä jääkaappini tyhjäksi tai ottaa ne tomaatit sieltä ilman lupaani, niin on entinen kaveri.

-winner-

Vierailija
10400/19168 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ne tomaatit ovat pöydällä näkyvillä, niin ovat vapaata riistaa. Jos kaveri käy syömässä jääkaappini tyhjäksi tai ottaa ne tomaatit sieltä ilman lupaani, niin on entinen kaveri.

-winner-

tomaatteja ei säilytetä jääkaapissa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kuusi