Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?

Vierailija
09.11.2023 |

Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!

Kommentit (19787)

Vierailija
5801/19787 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täydellinen kuvaelma mökkipäivästä. Ihana 

Vierailija
5802/19787 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keitin lappapuuron mansikka-ja puolukkahillopurkkien pohjista, tuli ihan riittävästi kolmeen annokseen. Kaappeja siivotessa löysin kuivakakkuihin tarkoitetun hedelmäpalasäilykkeen, paistoin joulukakun ohjeella vierasvaraksi hyvän kakun. Samalla uunin lämmöllä tuli jauheliha-perunamuusilaatikko, Lidl'in muusijauheesta. Kolme ruokaa, kolme välipalaa ja kahvitarjottava, oiskohan yhteensä 5€.

Nyt tuli uusi sana - lappapuuro - piti ihan googlata ja tuttu vispipuuro sieltä löytyi. Kiitos sanavaraston kartuttamisesta. Oletko Länsi-Suomesta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
5803/19787 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä alkuperäinen mökkeilijä miehen ja kahden lapsen kanssa voin kertoa, ettei olla laskettu kuukauden ruokakuluja, mutta kuten sanoin, uskon meillä menevän paljon vähemmän rahaa kun tavallisella kesälomaa viettävällä perheellä. Tosiaan paljon perunoita ostetaan ja edullista jauhelihaa, soijarouhetta, kasviksia, hedelmiä, pastaa, ruisleipää, paahtoleipää, hapankorppuja, kaurahiutaleita, nakkeja, vaniljajäätelöä jne. Mökillä tehdään myös itse hernekeittoa ja makaronilaatikkoa. Ahventa ongitaan mato-ongella päivittäin ja ikivanha soutuvenekin on käytössä. Kalastuslupia ei tarvita. Tosin kalastuksenvalvoja on mökkinaapurimme, ja halutessamme saataisin lainata heidän välineitä. Kannattaa pitää hyvät välit naapureihin! Itse tosiaan tehdään mehujäät ja marjoja ja sieniä löytyy myös lähimaastosta, josta kerätään myös kukkakimput terassille. Pakastimet ja isot jääkaapit löytyy mökiltä. Tehdään kerran päivässä illalla ruokaa, ja niitä syödään myös lounaalla jos maistuu tai niitä syödään myös seuraavana iltana jossain muodossa. Hävikkiä ei meille tule. Pastasalaatti ja itsetehty perunasalaatti on oma suosikki ja lapset tykkäävät helteellä muun muassa kasvistikuista, jäätelöstä, vesimelonista ja leivästä, johon päälle riittää ihan se voi, juustoviipale halpaa kermajuustoa ja pari kurkkuviipaletta. Meidän perhe ei lukeudu suursyömäreihin, mutta tuntuu että mökillä on koko ajan ähky olo. Ehkä se johtuu siitä kuumuudesta ja runsaasta veden juonnista. Mukavaa kesää kaikille! Kesälomalla ei tartte laskea jokaista senttiä, jos muuten ympäri vuoden syö järkevällä hinnalla. Sitä varten ne kesälomarahatkin kai on.

Vierailija
5804/19787 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maitopotut ovat halpaa ja hyvää pohjalaista perinneruokaa, omaa tissimaitoa tai mälliä käyttämällä tulevat vieläpä hyvinkin edulliseksi. Ääriesimerkki maitopotuilla ja tissimaidolla kasvaneesta on Kepun Kurvinen, melkoisen potra poika jolla ihan omiakin ajatuksia ja jopa ideoita.

Vierailija
5805/19787 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy sanoa että on täällä sinnikästä porukkaa ketkä uskaltavat omista tavoistaan kertoa. Sellaisten hyökkäysten kohteeksi joutuvat että verenhimoiset itikkaparvet jäävät kakkoseksi. Toivoisin kyllä hieman rakentavampaa asennetta kommentointiin, olisi mukavampi lukea ja mahdolliset vinkit eivät jäisi joutavan inttämisen varjoon. 

Vierailija
5806/19787 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jospa saisi sen euron kalasoppareseptin. Tekisin ihan kaupunkikeittiössäni vaikka pakasteseistä.

Vierailija
5807/19787 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnostaisi tietää mitkä ovat top 3 kuukauttanne edullisesti syömisen suhteen perusteluineen? Oikeita ja vääriä vastauksiahan tuohon ei ole. Onko esimerkiksi alkukesän kalat, keskikesän marjat ja sienet tai joulukuun juurekset vai jotain muuta? Onko joku kuukausi mielestänne muita kalliimpi? Unohdetaan tässä mahdollisten juhlien 'vaatimukset' vaan ihan perusruokaa ajatellen ja vuodethan eivät ole olosuhteiltaan identtisiä.

Vierailija
5808/19787 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jospa saisi sen euron kalasoppareseptin. Tekisin ihan kaupunkikeittiössäni vaikka pakasteseistä.

Anteeksi että puutun keskusteluun josta en edes tiedä mihin kommenttiin viittaat, mutta ihan vain sanoista euron kalasoppa mieleeni tuli termi rantakala, josta enemmän mm tässä:

https://kotiliesi.fi/himahella/rantakala-yksinkertaisesti-hyvaa/

tai https://fi.wikipedia.org/wiki/Rantakala

-eri-

Vierailija
5809/19787 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohrapuuro uunissa, kun täällä ei ole vielä muuten tarpeeksi lämmin :D Mutta sitten on taas rapeakuorista herkkua vähäksi aikaa.

Vierailija
5810/19787 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen eri, mutta eikös kalakeittoon tule yleensä (itsepyydystetty parasta kun tuoretta) kalaa ja perunaa ja vettä ja suolaa. Jos haluaa hifistellä voi laittaa tilkan maitoa tai vaikka porkkanaa joukkoon. Tai pakastekasviksia kourallinen tai mitä nyt haluat. Mutta jos tykkäät onkia, niin tilkuahven on parasta sellaisenaan ja keittää vaan potut kaveriks. Salaattia tai coleslawta tai kasvisnyyttejä voi tehdä kaveriksi jos kasviksia haluaa lisätä ruokavalioonsa.

Vierailija
5811/19787 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En syö joka päivä.

Syön vain, kun tai jos on nälkä.

Kesällä riittävän veden juominenkin on vähän niin ja näin eli ei tarpeeksi.

Nälkää tunnen erittäin harvoin.

Sinä oot kun se Wallu Valpio :D Se ei syönyt koskaan. Veti van röökiä ja päivä alkoi siiderillä lähibaarissa, jonne meni tekemään "töitä". Siideriä menikin sitten pitkin päivää.

Vierailija
5812/19787 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen eri, mutta eikös kalakeittoon tule yleensä (itsepyydystetty parasta kun tuoretta) kalaa ja perunaa ja vettä ja suolaa. Jos haluaa hifistellä voi laittaa tilkan maitoa tai vaikka porkkanaa joukkoon. Tai pakastekasviksia kourallinen tai mitä nyt haluat. Mutta jos tykkäät onkia, niin tilkuahven on parasta sellaisenaan ja keittää vaan potut kaveriks. Salaattia tai coleslawta tai kasvisnyyttejä voi tehdä kaveriksi jos kasviksia haluaa lisätä ruokavalioonsa.

Selittäisitkö mitä tarkoittaa tilkuahven? Nyt ei googlekaan auttanut tuli vaan tikkukala joka kai tarkoittaa pikkukalan paistamista tikussa eikä keittokalaa.

Vierailija
5813/19787 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä alkuperäinen mökkeilijä miehen ja kahden lapsen kanssa voin kertoa, ettei olla laskettu kuukauden ruokakuluja, mutta kuten sanoin, uskon meillä menevän paljon vähemmän rahaa kun tavallisella kesälomaa viettävällä perheellä. Tosiaan paljon perunoita ostetaan ja edullista jauhelihaa, soijarouhetta, kasviksia, hedelmiä, pastaa, ruisleipää, paahtoleipää, hapankorppuja, kaurahiutaleita, nakkeja, vaniljajäätelöä jne. Mökillä tehdään myös itse hernekeittoa ja makaronilaatikkoa. Ahventa ongitaan mato-ongella päivittäin ja ikivanha soutuvenekin on käytössä. Kalastuslupia ei tarvita. Tosin kalastuksenvalvoja on mökkinaapurimme, ja halutessamme saataisin lainata heidän välineitä. Kannattaa pitää hyvät välit naapureihin! Itse tosiaan tehdään mehujäät ja marjoja ja sieniä löytyy myös lähimaastosta, josta kerätään myös kukkakimput terassille. Pakastimet ja isot jääkaapit löytyy mökiltä. Tehdään kerran päivässä illalla ruokaa, ja n

Millä perusteella rahaa sitten menee vähemmän kun jollain toisella perheellä? Ihan samoja ruokia moni muukin perhe syö, tosin ruokaa kuluu päiväsaikaan luultavasti enemmän. Miksi tässä ketjussa yleensäkin kerrotaan, että syödään edullisesti, mutta summaa ei ole oikeasti ikinä laskettu? Moni muukin syö omasta mielestään edullisesti itse kokaten ja silti ruokaan voi mennä vaikka 200 e/kk.

Vierailija
5814/19787 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täytyy sanoa että on täällä sinnikästä porukkaa ketkä uskaltavat omista tavoistaan kertoa. Sellaisten hyökkäysten kohteeksi joutuvat että verenhimoiset itikkaparvet jäävät kakkoseksi. Toivoisin kyllä hieman rakentavampaa asennetta kommentointiin, olisi mukavampi lukea ja mahdolliset vinkit eivät jäisi joutavan inttämisen varjoon. 

Suurin osa niistä on hölynpölyä ja asioiden listaamista jopa 40 vuoden takaa.

Vierailija
5815/19787 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

'Millä perusteella rahaa sitten menee vähemmän kun jollain toisella perheellä? Ihan samoja ruokia moni muukin perhe syö, tosin ruokaa kuluu päiväsaikaan luultavasti enemmän. Miksi tässä ketjussa yleensäkin kerrotaan, että syödään edullisesti, mutta summaa ei ole oikeasti ikinä laskettu? Moni muukin syö omasta mielestään edullisesti itse kokaten ja silti ruokaan voi mennä vaikka 200 e/kk.'

Tuossa tapauksessa 400 e/kk, jos nupeittain lasketaan. Kai sitä  voi vaikka vaivihkaa vilkuilla kaupassa käydessään mitä muilla on kärryissään ja siitä voi päätellä jotain.

Vierailija
5816/19787 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sanonut täällä ennenkin ja sanon taas, että on maailman helpoin tapa syödä satkulla kuussa. Ratkaisu on, ettei ikinä yksikään ruoka-aine kilohinnaltaan ylitä 2 euron kilohintaa. Tätä voi veneyttää sillä, että jos kaurahiutale maksee 0,78 eur kg, voi rinnalle ostaa jauhelihaa n. 6 eur kg. jne.

Aivan helppoa. Tämä "resepti" karsii kaiken turhan, kuten leivän ja jättää jäljelle vain halpoja ja tereveellisiä ruokia, kuten hernekeittoa, kaurapuuroa, kaali-jauhelihapataa jne.

Itselläni on 100 euroa kk ruuat ja siihen tulee vielä sampoot ym. mukaan. Ja kyllä, itsekieltäytymistä tämä vaatii jonkin verran mutta vähemmän kuin kuvittelisi.

Vierailija
5817/19787 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

'Millä perusteella rahaa sitten menee vähemmän kun jollain toisella perheellä? Ihan samoja ruokia moni muukin perhe syö, tosin ruokaa kuluu päiväsaikaan luultavasti enemmän. Miksi tässä ketjussa yleensäkin kerrotaan, että syödään edullisesti, mutta summaa ei ole oikeasti ikinä laskettu? Moni muukin syö omasta mielestään edullisesti itse kokaten ja silti ruokaan voi mennä vaikka 200 e/kk.'

Tuossa tapauksessa 400 e/kk, jos nupeittain lasketaan. Kai sitä  voi vaikka vaivihkaa vilkuilla kaupassa käydessään mitä muilla on kärryissään ja siitä voi päätellä jotain.

Miten kenenkään kärryn sisällöstä voi päätellä mitään? Nytkin moni voi ostaa juhlia varten syötäviä, eikä sisällöstä voi mitenkään päätellä monelleko henkilölle se jakaantuu. Itsekin käytän sinkkuna kaupassa aina ostoskärryä, kun ostan kerralla viikon ruoat, erottaako henkilön siviilisäädynkin jostain?

Tällaisten kommenttien takia on vaikea ottaa montaa kommentoijaa todesta, on aika iso ero meneekö yhdellä henkilöllä viikossa 25 e, 50 e vai 100 e kauppaan. 

Vierailija
5818/19787 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin että vähemmän rahaa menee niillä perheillä, jotka eivät syö herkkuja tai epäterveellistä ruokaa. Eikä lapsi niitä haluakaan. Ateria voi koostua ihan vaan perunasta, itsepyydystetystä ahvenesta ja salaatista. Herkutellaan sitten itsetehdyllä mehujäällä tai 1l halpis vaniljajätskillä, eikä sorruta siellä keskellä mökkielämää ostamaan viikottain jotain irtotuutteja. Ja itsetehdyt letut täyttää ja on herkkua ilta-auringossa. Marjat ja sienet voi kerätä itse. Ja kuten se yksi äiti sanoi, eivät ole suursyömäreitä ja ostavat kilohinnaltaan halvinta kermajuustoa ison paketin, joka kestää pitkään. Joissain perheissä lapset vaativat sitä ja tätä. Siksi se perheen äiti epäili varmaan, että menee vähemmän rahaa. Ja jos pää raaka-aine usein peruna. Eikä siellä mökillä tule tehtyä heräteostoksia, toisin kuin ehkä jollain kaupunkilais kesälomalaisilla. Eikä aktiviteetitkaan maksa. Ja kaikki nauttii onkimisesta ja tuoreesta ahvenesta.

Vierailija
5819/19787 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten kenenkään kärryn sisällöstä voi päätellä mitään? Nytkin moni voi ostaa juhlia varten syötäviä, eikä sisällöstä voi mitenkään päätellä monelleko henkilölle se jakaantuu. Itsekin käytän sinkkuna kaupassa aina ostoskärryä, kun ostan kerralla viikon ruoat, erottaako henkilön s

No mä ainakin päättelen että jos kärryjen kanssa on pariskunta kahden lapsen kera niin silloin ainakin niille sitä sapuskaa ostetaan. Eihän tuossa olekaan kyse mistään eksaktista vaan todennäköisyyksistä.

Vierailija
5820/19787 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Istumatyötä tekevä nainen luettelee päivän ruoat. Aamulla halpos ruisleipä, päällä Lidlin halvinta levitettä, halvinta kalkkunaleikkelettä, 3 ohutta kurkkuviipaletta ja pieni pala paprikaa 0,15€ ja pikakahvi maitotilkalla 0,10€. Monivitamiiniporetabletti 0,05€. Päivällä Cittarin 0,70€ maksavasta isosta salaatista 1/5-osa, 3 kalkkunaleikkelettä, pari viipaletta kurkkua, 2 kirsikkatomaattia, paprikapala, pari jalapenoviipaletta, balsamico-vadelmakastiketta pikkasen ja sweet chili kastiketta pikkasen. 0,50€?. Päivällä otin pari tarjous maasdam juustokuutiota 0,40?. Kävin 5km kävelyllä. Ei ole yhtään nälkä, mutta otan nyt vielä irtoteepussin, josta saa useamman kupin ja pikkulautaselle pari salaatinlehteä, 2 kalkkunaleikkelettä, pari jalapenoviipaletta ja pari juuston palaa. 0,30€? Mulle normaali päivä enkä laihduta. Olen lähdössä huomenna reissuun niin en halua, että jääkaapissa oleva ruoka pilaantuu niin syön siksi noi avatut nyt. Enkä esim. Avaa salaattijuustopakettia ja lisää sitä salaattiin. Mun päivän ruokailut siis maksoi 1,40€. Joo, tuo ruokamäärä ei ehkä joillekin riittäisi mutta mulle helposti. Jos tarvitsisi lisää kaloreita niin helpostihan olisi voinut vetäistä päivän aikana vielä kaurapuuron margariinilla (0,10€) ja vaikka pastaa ketsupin kanssa tai heittää salaatin joukkoon (0,20€).  Nyt mua saa alkaa vapaasti haukkua, niin kuin täällä on tapana. Olen hoikka joo, mutta en sairas. Painoni ei ole laskenut viimeiseen 20 vuoteen ollenkaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi yhdeksän