Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?
Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!
Kommentit (18547)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Jännä että itse pärjään ihan hyvin parilla eurolla päivässä kun teen vaikka pastaa (0,79€/kg) tomaattikastikeella (0,39€) ja mausteilla (0,1€). Tai vaikka perunoita 1kg (0,85€) ja lihapullapaketin 300g (0,85€) Jos en myt jaksa ostaa jauhelihapakettia 1,89€ ja siitä tehdä pariskunta eri ruokaa. Kylkeen 500g pakastekasviksia (1€). Ehkä mulle sit on vaan pärstäkertoimen mukaan eri hinnat kaupassa. Jännä juttu! Vaikka en edes meikkaa eli mihinkään kosmetiikkaan ei rahani uppoa."
Osa haluaa ostaa edes hitusen laadukkaampaa ruokaa kuin halvimpia einespullia. Oma vatsa ei edes kestä noiden syömistä. Tässäkin oli lueteltu vain päivän lämmin ateria, päivässä tulee varmaan muutakin syötyä?
Jos haluaa syödä sitä kalliimpaa niin se on sitten se oma valinta ja silloin pitää olla valmis säästämään jostain
Mitäköhän pahaa niissä einespullissa on, paitsi et ne voi kiireessä lämmittää mikrossa 1 minuutissa? Suolaa se 1g/100g minkä itsekin lisäisin jos teen lihapyöryköitä. Lisäisin itse myös kasviksia tai soijaa tai muuta jatkeeksi, en niin välitä lihan mausta. Tärkeintä että syö niitä kasviksia edes sen 250g eli 0,50€ päivässä jossain muodossa. Ei kenenkään, eikä varsinkaan köyhän, tarvitse syödä päivittäin sisäfilepihviä tai poronkäristystä. Kasvisruoalla pärjää ihan hyvin.
Vierailija kirjoitti:
100 egee/kk on mahdollista n. 40-50 kg naishlölle. Ja joku pieni lapsi voi pärjätä 100e/kk. Aikuiselle puutostaudit jne. aiheuttavat nopeahkon kuoleman. Tutkimuksissa on esim. Ihminen pärjää joten kuten pelkällä vedellä 5-6pv, jos kunto on alunperin edes tyydyttävä.
Kertoisitko mihin puutostautiin kuolen pian? Itsellä ei ole ikinä mennyt yli 90€/kk ruokaan(sis. oluet ja pesuaineet) ja painan 56kg. Olen 39-vuotias nainen.
Kyllä sen köyhän elimistökin tarvitsee proteiinia lihasmassan ylläpitoon, yleensä suositellaan 1,1-1,3 g per painokilo, jotta lihasmassa säilyy. Ikääntymisen myötä lihasmassaa häviää (ja puutteellisella ruokavaliolla), jolloin arkinen liikkuminen voi vanhuksena olla huomattavasti vaikeampaa.
S-kaupassa oli 96% ale ihan päiväsaikaan :D Kotimaiset helmitomaatit 200g pikarissa 0,65e/kg, eli hevikkilaatikosta. Priimaa. Ostin 6 pikaria eli reilu kilon, enempää tuskin ehtii tuoreena napostella.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sen köyhän elimistökin tarvitsee proteiinia lihasmassan ylläpitoon, yleensä suositellaan 1,1-1,3 g per painokilo, jotta lihasmassa säilyy. Ikääntymisen myötä lihasmassaa häviää (ja puutteellisella ruokavaliolla), jolloin arkinen liikkuminen voi vanhuksena olla huomattavasti vaikeampaa.
Kuka täällä on puhunut, ettei proteiinia söisi? Sydänliiton sivujen mukaan sitä suositellaan 10-20% ruokavalion osana ja hyviä tuotteita on mm. Palkokasvit, täysjyväviljat, maito, kananmuna, siemenet, pähkinät, linssit, pavut, soija jne. ja ne on edullista ja riittoisaa. Itse en ainakaan lihapihviin tai muuhun lehmään koskisi vaikka maksettaisi. Mökillä kalastetaan miehen ja silloin maistuu kalakeitto ja haukipihvit ja ihan savustettu saalis hiilloksella. Mutta en syö eläintä mitä en olisi valmis tai osaisi itse tappaa ja valmistaa ruoaksi luonnossa. Ai niin, ja olen täysin terve ja kaikki arvot huippuja (käyn työterveydessä mittaamassa kerran vuodessa veriarvot).
No ei kai mene, kun ukko tuo ruoat.
S-mobiilin mukaan ruokaan on mennyt reilut 3000€ vuodessa, vajaat 260€/kk yhden hengen taloudessani ja ostan 99,99% ruoistani S-ryhmän kaupoista (pääasiassa Prismasta), joten luku on aika tarkka. Olen kuvitellut syöväni suht edullisesti, mutta ilmeisesti luulo ei ole ihan tiedon väärti. Pitäisi varmaan alkaa paneutumaan ruokakorin sisältöön, jos joku pärjää 100€:lla. Olen tosin iso mies, en omista autoa, vaan ajan polkupyörällä, eli liikun suht paljon, joten tarvitsenkin energiaa enemmän kuin liikkumaton.
Ostan yleensä halvimpia kaupan omia merkkejä ja punalaputettuja. Tosin laputettuja on nykyään vähemmän, kuin vielä joku pari vuotta sitten, kun ilta-alestankin sai pakastimen helposti täyteen jopa yhdellä tai kahdella kauppareissulla. Sitten on kyllä joitain tuotteita, joista en tingi, esim. parmesan-juusto pastaruokien keralle, joita tulee syötyä välillä tiuhaankin, mutta parmesankin on kohtalaisen marginaalinen kuluerä, alle 10€/kk.
100€/kk herättää joka tapauksessa kunnioitusta ja nostan hattua kaikille, jotka syövät sillä rahalla (ilman ruoka-apua). Ei niin, että ruoka-avussa olisi mitään paheksuttavaa, mutta sillä säästää joka tapauksessa kohtalaisesti ja siksi 100€/kk raja on helpompi pitää, kuin jos maksaa kaikesta ruoasta selvää rahaa kaupalle. Ehkä täytyisi alkaa turvautua itsekin.
Mitään järkeä ostaa 30% alesta vkp ruokaa, siis näitä kaasuissa ja muovissa viikkoja maanneita lihoja tai kalaa kun hyvistä tarjouksista saa kaappiin tuoretta tavaraa.
100€/kk on noin 3,30€/päivä. Tässä mun normiruoat
Aamu: 1 ruisleipä, margariini, kalkkunaleikkele ja kurkkuviipaleet (0,30€) + omena (0,15€) + vitamiiniporetabletti (0,05€)
Lounas: Perunat ja jauhelihakastike + porkkana-kaaliraastetta (0,80€)
Päivällinen: Riisi + kasvispihvit (0,60€)
Iltapala: Kaurapuuro pakastemarjoilla+siemenillä (0,30€)
Hinta: 2,15€/päivä
Eli yli euro jäisi vielä yli. Sillä rahalla voisin vaikka tehdä munakkaita tai lettuja tai uunipellillisen pannukakkua, josta riittäisi seuraavillekin päiville.
+ Jos tekee mieli napostella niin kurkkupastillirasia 1€ on kestänyt mulla jo viikon. Ja pari ruokalusikallista pähkinöitä maksaa 0,20€.
+Juomana aina vettä. Pikakahvia ja maitojauhetta + pussiteetä on kaapissa, niiden hinnaksi tulee n. 0,15€ kupillinen jos sellaista tekee mieli.
Tokmannilla oli muuten melkein metrin pussi popcornia eurolla pussi tässä taannoin, tais olla 1,75 normihinta. Niille, jotka eivät itse osaa paahtaa edes popcorneja, mutta jotka tulevat ketjuun ja heti tuntuu, että pitäisi olla kulhollinen ;D
-winner-
Vierailija kirjoitti:
Aamu: 1 ruisleipä, margariini, kalkkunaleikkele ja kurkkuviipaleet (0,30€) + omena (0,15€) + vitamiiniporetabletti (0,05€)
Eli yli euro jäisi vielä yli. Sillä rahalla voisin vaikka tehdä munakkaita tai lettuja tai uunipellillisen pannukakkua, josta riittäisi seuraavillekin päiville.
+ Jos tekee mieli napostella niin kurkkupastillirasia 1€ on kestänyt mulla jo viikon. Ja pari ruokalusikallista pähkinöitä maksaa 0,20€.
+Juomana aina vettä. Pikakahvia ja maitojauhetta + pussiteetä on kaapissa, niiden hinnaksi tulee n. 0,15€ kupillinen jos sellaista tekee mieli.
Voisitko eritellä tämän aterian ja sen eri osien hinnat:
"Lounas: Perunat ja jauhelihakastike + porkkana-kaaliraastetta (0,80€)"
En näet ihan usko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki! Perunaa keitän 600g (Prisman 5kg säkki maksaa 1,99€ eli 0,40€/kg) eli tuo maksaa alle 0,30€. Jauhelihan ostan K-Marketista 300g 1,89€ eli 6,30€/kg. Siitä säästän puolet toiseen ruokaan ja 150g pannulle eli 0,95€ j-liha tomaattimurskan 0,35€ ja sipulin 0.15€ kanssa. Voin laittaa myös soijarouhetta sekaan pari ruokalusikallista 0,20€. Tuo ruoka maksaa siis 1,95€ ja syön siitä 3 kertaa kun tulee vielä lautaselle muutakin. Eli 0,65€/annos. Kaalipala 70 grammaa 0,05€ ja porkkana 0,10€ raastetaan vielä lautaselle tai halutessaan kastikkeen joukkoon. Hinnaksi tulee tasan 0,80€. Jos haluaa tomaattimurskan sijaan tehdä ruskeaan kastikkeeseen niin tulee vielä vähän halvemmaksi.
Lisäys tuohon reseptiin, että myt tuli laskuvirhe. En tietenkään syö 600g perunaa yhdellä aterialla vaan siitä 1/3-osan eli tuossa ohjeessa on 0,20€ liikaa. Eli loppusummaksi tulee 0,60€ ateria. Mutta sitten voi ottaa lisukkeeksi vaikka leivän tai keitetyn kananmunan tai itsetehtyjä lettuja.
Joku kyseli jossain vaiheessa mehuista?
Meillä juodaan äitini keittämää mehua (höyrymehua viinimarjoista ja aroniasta), kaupan mehua (vihreää mehukattia ja omenamehua). Omenamehu yleensä sinällään, muut mehut laimennettuna joko vedellä tai kuplavedellä (meillä on noin 15v sitten ostettu soda streamer). Vien äidille sokerit ja usein marjatkin mehuntekoon, pullot joko omia tai äitini (muovipulloja pakastimeen, lasipullot kellariin).
Kevällä alkaa simakausi, teen simaa jonkin verran koivunmahlasta (omista pihakoivuista) mutta etenkin raparperista. Raparperisima on niin hyvää, että sitä tulee juotua liikaakin, ja onhan se nättiä kuin mikä. Siihen kuluu sokeria ja hiivaa, mutta halvempaahan se on kuin kaupan mehut, limonadit tai simat. Näihin simoihin en käytä fariinisokeria, vaan tavallista. Nykyisellä sokerinhinnalla 4 litraan menisi noin 85 sentillä sokeria.
"Jauhelihan ostan K-Marketista 300g 1,89€ eli 6,30€/kg. Siitä säästän puolet toiseen ruokaan ja 150g pannulle eli 0,95€ j-liha tomaattimurskan 0,35€ ja sipulin 0.15€ kanssa.
"ja syön siitä 3 kertaa"
Nyt ymmärrän. Jauhelihan hävikki on paistaessa 25-40%. 150 grammasta jauhelihaa siitä jää 30% hävikillä laskettuna 105 grammaa. Yhdessä syömässäsi annoksessa on siis jauhelihaa 35 grammaa.
Jep-jep, saa tosiaan olla lautasella muutakin. Ilmaista vissiin.
Vierailija kirjoitti:
En ihan mutta melkein. Ostan paljon kanaa ja wokki vihanneksia pakaste altaasta, täyttävää ja hyvää kunhan tottuu kasviksiin.
Hinta esimerkki wokkivihannekset kotimainen 450grammaa (kaikki s kaupat) 2,49 e + kana hunaja marinoitu broilerin filee suikale (Prisma) 2.99€ . Kerma 1.15€
Noilla yksi ihminen syö jo 2-4 kertaa ja on hyvää. Lisäksi sämpylät tai leipää , noin 2€ . Banaania välipalaksi, muroja/puuroa ja maitoa.
Joskus ostan lasten osastolta ihan näitä lihapilttejä jos tiukkaa ja lämmitän mikrossa mutta ymmärrän että kaikki ei tykkää.
Patalaiska ei kykene ostamaan ja valmistamaan vihanneksia itse, vaan nekin pitää ostaa jonain vit.... puolivalmisteena.
Vierailija kirjoitti:
"Jauhelihan ostan K-Marketista 300g 1,89€ eli 6,30€/kg. Siitä säästän puolet toiseen ruokaan ja 150g pannulle eli 0,95€ j-liha tomaattimurskan 0,35€ ja sipulin 0.15€ kanssa.
"ja syön siitä 3 kertaa"
Nyt ymmärrän. Jauhelihan hävikki on paistaessa 25-40%. 150 grammasta jauhelihaa siitä jää 30% hävikillä laskettuna 105 grammaa. Yhdessä syömässäsi annoksessa on siis jauhelihaa 35 grammaa.
Jep-jep, saa tosiaan olla lautasella muutakin. Ilmaista vissiin.
Ehkä et kuitenkaan ymmärrä. Jauhelihan (kuten muidenkin raaka-aineiden) ravintosisältö kerrotaan siitä raa'asta tuotteesta, ja proteiini, rasva tai hiilihydraatit nyt eivät katoa mihinkään kypsentäessä. Siinä 150g jauhelihasta on jäljellä sen 150g:n proteiini- ja rasvamäärä paistettunakin. Hävikki jauhelihassa on vettä, joka haihtuu.
Vierailija kirjoitti:
Mitään järkeä ostaa 30% alesta vkp ruokaa, siis näitä kaasuissa ja muovissa viikkoja maanneita lihoja tai kalaa kun hyvistä tarjouksista saa kaappiin tuoretta tavaraa.
Saahan sieltä muutakin. Itse ostin tänään -60% litran jogurtin sekä 12:n kappaleen paketin Ruispaloja. Leivät ovat yhä pehmeitä 🙂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saahan sieltä muutakin. Itse ostin tänään -60% litran jogurtin sekä 12:n kappaleen paketin Ruispaloja. Leivät ovat yhä pehmeitä 🙂
Monelle tulee vatsa kipeäksi tuoreesta ruisleivästä, joten joka tapauksessa muhittelevat niitä leipiä kotona ennen syömistä.
Minusta tuntuu, että nuo kovaäänisimmin punalaputetuja vastustavat eivät itse ole koskaan niitä vaivautuneet sen kummemmin kaupoissa tarkastelemaan, kunhan huutelevat hui kauheaa ja yäk ei ikinää.
100 egee/kk on mahdollista n. 40-50 kg naishlölle. Ja joku pieni lapsi voi pärjätä 100e/kk. Aikuiselle puutostaudit jne. aiheuttavat nopeahkon kuoleman. Tutkimuksissa on esim. Ihminen pärjää joten kuten pelkällä vedellä 5-6pv, jos kunto on alunperin edes tyydyttävä.