Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Perustuslakivaliokunta: Toimeentulotuen saajaa voidaan vaatia muuttamaan halvempaan asuntoon

Kommentit (758)

Vierailija
361/758 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muuttamista varten saa toimeentulotukea. Tämä todetaan ihan Kelan sivuilla. Ja yksi listassa olevista myöntämisperusteista on MUUTTO HALVEMPAAN ASUNTOON. Eli kuka tahansa toimeentulotukiasiakas saa toimeentulotukea muuttoon, jos muuttaa edullisemman asunnon perässä. Tässä ei pitäisi olla epäselvyyttä.

Jos muuttaa itse omat kamansa, Kela huomioi toimeentulotuessa 120 tai 180 euron suuruisen muuttorahan verran. Jos et pysty muuttamaan itse (autottomuus tms), Kela maksaa muuttokuorman kuljetuksen. 

Jos on terveydellisiä vaivoja eikä pysty itse kantamaan tavaroitaan tms. Kela antaa maksusitoumuksen muuttopalvelua varten. Käsittääkseni muuttopalvelu hoitaa tarvittaessa paitsi tavaroiden tuomisen uuteen asuntoon, myös huonekalujen ym. nostamisen paikoilleen, valaisimien laittamisen ynnä muita toimia.

Kelan sivuilla on kaikenlaisia yleispäteviä sääntöjä, jotka jokin

Ja etenkin AV-palstan yleispätevä tietämys kumoaa minkä tahansa viranomaisohjeen. Eipä yllätä, että tähänkin keskusteluun osallistuu hyvin tyypillisiä jankkaajia, jotka keksivät 5001 syytä, minkä vuoksi työttömän toimeentulotukiasiakkaan pitää saada pitää se kämppänsä hyvällä sijainnilla Helsingissä, eikä häntä voi pakottaa muuttamaan mihinkään Vantaalle, saati kauemmas.

Minusta tämä uudistus olisi erittäin tervetullut. Isojen kaupunkiseutujen vuokra-asunnot löytäisivät ne vuokralaiset, joita varten ne asunnot on oikeasti rakennettukin - eli pienipalkkaiset työssäkäyvät.

Vuokrien korotuspaineet helpottaisivat, ja markkinavuokrat saattaisivat joustaa jopa alaspäin, jos isoista kaupungeista muuttaisi "liikaväestöä" pienempiin kaupunkeihin - joissa on tyhjiä ja edullisia vuokra-asuntoja valittavaksi asti.

Vierailija
362/758 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Perustuslakivaliokunta totesi, että perustuslaki ei edellytä, että minkä hintaiset tahansa asumismenot tulisi toimeentulotuella kattaa. Jos omasta kotikunnasta ei löydy asumisnormin täyttävää asuntoa, on sitä katsottava laajemmalta alueelta. Perustuslakivaliokunta ei nähnyt tälle perustuslaista johtuvaa estettä, Vestman sanoi STT:lle valiokunnan kokouksen jälkeen."

Jatkossa tukia saadakseen vaikkapa Helsingistä muutettava minne tahansa halvalle syrjäseudulle. Joko vapaaehtoisesti tai pakolla. Tai vaihtoehtoisesti asuu kadulla. 

Niin, toimeentulotuella elävälle ei siis jatkossa enää välttämättä makseta asuntoa Eirassa tai Kruunuhaassa, vaan hän voi muuttaa vaikka Keravalle tai Hakunilaan.

Ei maksettu ennenkään,kyllä kohtuu maksurajat on aina olleet.Mihin tämä uusi laki käytännössä vaikuttaisi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/758 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama häiriintynyt tyyppi taas vauhdissa. Kohta alkaa vaatimaan köyhien, sairaiden, työttömien ja kaikkien muiden hänen mielestään hyödyttömien ihmisten, poistamista kokonaan yhteiskunnasta (siis tyyliin Saksa 40-luvulla). Parempi jättää hänet yksin tänne raivoamaan.

Vierailija
364/758 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei koske Sommppuja se on varma..koko suku sitten sinne maalle siellä on tilaa pellolla juosta.

vetoovat taas kaikkeen..

nehän asuu jo kiltisti itähelsingissä.

Vierailija
365/758 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan tätä linjausta odotettukin.

Ei voi olla niin, että asutaan ison kaupungin keskustassa, kalliissa vuokra-asunnossa tukien voimalla.

Mikä ongelma siinä on? Jos henkilö maksaa vaikka 800e, mutta Hesan toimeentulotuki myöntää vaan 560e vuokraan, niin se henkilö maksaa sitten itse sen 240e muista tuista.

Ensinnäkin se henkilö ei maksa penniäkään. Muut ihmiset maksavat kaiken. Toiseksi hän vie asunnon ihmisiltä, jotka ovat hyödyllisiä yhteiskunnalle ja tekevät osansa.

Minkälainen ihminen on hyödyllinen? Tottelee suurta johtajaa aina? 

Vierailija
366/758 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jospa tämä hallituksen irvikuva olisi enemmin saanut aikaan vuokrakaton.

Eivät ne asumiseen menneet tukieurot päädy asujan tilille, vaan lihottavat ahneiden sijoittajien lompakkoa.

Persaukinen asuu varojaan hulppeammin toisten omistamassa asunnossa ja vielä sen päälle hänelle pitäisi maksaa jotain? Miksi?

Vierailija
367/758 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisin muuttaa, jos saisin siihen rahat. Persaukisena ei paljoa muutella. 

No muuta, saat rahat. Muuttokustannukset maksaa Kela, samoin takuuvuokran.

Vuokranantajana näitä tapauksia tulee vastaan ihan jatkuvasti. Kela pistää sekä vuokravakuuden, että muuton. Jos osaa valittaa kipujaan, saa vielä ilmaisen muuttopalvelun.

"Vuokranantajana näitä tapauksia tulee vastaan ihan jatkuvasti"

Vastaasi ei ole tullut niitä lukuisia tapauksia, joiden muuttokustannuksia, takuuvuokria ja muuttopalveluita Kela ei maksa.

Vierailija
368/758 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täysin oikea suunta. Pitäisi mennä enemmän siihen suntaan, että sosiaaliavustukset olisi joku kiinteä summa ja lisää ei tipu. Siinä saisi jokainen sitten miettiä, mihin on varaa. Niin kuin normaaleillakin ihmisillä on tapana. 

Nyt Kelan taikaseinästä saa aina lisää rahaa, jos on tullut valittua liian kallis asunto, tai jos ei ole jaksanut mennä töihin.

tällaisilla ihmisillä ei kyllä ole mitään käsitystä tuen piirissä olemisesta. Helppo huudella etuoikeutetussa asemassa muille, että yrittäisit enemmän tai että olet vain laiska, jos ei ole töitä.

Nykynuorten vanhempien käsitykset töihin hakemisesta on edelleen tasoa menet vain hattu kourassa esittäytymään niin saat töitä, siinä vasta ovat realiteetit verkostoitumisesta, osaamisen kehittämisestä, videohakemuksista, hakukoneoptimoinnista, itsensä brändäyksestä ja markkinoinnista jne. aivan hukassa.

Voisi säätää lain, että pitää kokeilla elää niillä tuilla, joita aikoo eduskunnassa leikata tietty ajanjakso, ennen leikkaustoimien sallimista. Toki siinäkin hyväosainen änkyrä ajattelisi vain, että ei ole vaikeaa, pääsen kohta tästä normielämään. Vähävaraisella ei ole moista vaihtoehtoa, köyhyys sulkee paljon vaihtoehtoja pois.

Empatiakursseille tällaiset ääliöt.

Vierailija
369/758 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäis mennä näin: kun  sanotaan että pakko muttaa halvempaan, niin sanojien pitäisi järjestää että  myös ON niitä halvempia. 

Ja "mene töihin"- järkkää sitten työ, johon voi "mennä"

mahdottoman vaatiminen on pelkkää kiusaamista.

Imet ilmeisesti vieläkin äitisi tissiä?

Vierailija
370/758 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai että mitä hunajaa korville on näiden luusereiden itku ja ulina .

Itse ovat paskoneet elämänsä joten eipä paljoa kiinnostele yhtään ketään heidän kotikutoiset ongelmansa.

Yyhhoot jotka ovat jaelleet persettä kiimoissaan kelle sattuu tai tyhjäpäisiä erityisluokan primus oppilaita jotka imevät kaljaa aamusta iltaan.. ketä kiinnostaa??

Ihan on omia valintoja kaikki nuokin.

Kaikki mikä noilta on pois on vain hyväksi kunnon ihmisille ja heidän lapsilleen.

Köyhät pois suomesta! Näin luodaan parempi tulevaisuus.

Hunaja-ansalla ei saa minua mihinkään eikä kukaan poliitikko päätä missä minä olen töissä.

Mutta poliitikko päättää paljonko almuja sinulle annetaan. Älä siis itke sitäkään

Vierailija
371/758 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Itse olen kulkenut 40 vuotta radanvarsikunnasta Helsingissä töissä. Joten eiköhän se onnistu noille mainitsemillesi ryhmillekin. "

Ei se asuminen niissä radanvarsikunnissa niin paljon halvempaa ole. Varsinkaan sen jälkeen jos kymmenet tuhannet alkavat sieltä asuntoja hakemaan. Markkinataloudessa kun kysyntä ja tarjonta määrittävät hinnat. Jos kysyntä kasvaa, kasvaa myös hinta.

Vierailija
372/758 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen asunut 15 vuotta samassa vuokrakolmiossa, lapseni koko elämänsä. En ihan heti ole muuttamassa lasten koulua ja kaverisuhteita, tuttuja kulkureittejä. Vuokra reilu tonni. Autoa ei ole varaa hankkia, ollaan totuttu kävellen ja julkisilla kulkemaan. Olen ollut välillä töissä, opiskelemassa, kotiäitinä, työttömänä, tällähetkellä noista viimeisin. Olen kokoajan saanut asumistukea, vaihtelevia määriä, välillä toimeentulotukea, yleensä muutaman kympin. Töitä etsitty kuukausia, lähetelty kymmeniä hakemuksia.

Helppohan hallituksen porhojen on huudella että menkää töihin tai häipykää kodeistanne...

Ei sinua kukaan pakota muuttamaan. Ei kukaan hallituksen jäsen tule sinua uhkaamaan häädöllä. Saat edelleenkin tukia, myös asumistukea. Et vaan saa sitä täyteen määrään asti, eli mahdollisesti pikkuisen vähemmän kuin nykyisellään. Sinulle jää edelleenkin valinnan vapaus asumisesi suhteen, ainoastaan vuokraasi ei huomioida ihan yhtä isona menoeränä asumistuen osalta tulevaisuudessa.

Vierailija
373/758 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieläkö ensi vuonna Suomi saa maailman onnellisin YK Agenda pilottimaa  2030 arvonimen joka on Klaus Schwapin keksimä vithuilu arvonimi

Vierailija
374/758 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei koske Sommppuja se on varma..koko suku sitten sinne maalle siellä on tilaa pellolla juosta.

vetoovat taas kaikkeen..

nehän asuu jo kiltisti itähelsingissä.

Poliitikot voivat itse muuttaa Itä-Helsinkiin niin suurilla kansanedustajan ja ministerin tuloilla tasoittavat ihan itse sitä segregaatiota siellä Itä-Helsingissä. Muuttakoot vaikka kommuuniin keskenään jonnekin Itä-Helsingin pahamaineisimpasn kolkkaan maantasolle ilman turvamiehiä.

Vierailija
375/758 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas muistuttaisin siitä eutanasia kansalaisaloitteesta. Allekirjoittakaa se. Se alkaa olla todellinen vaihtoehto. Sen voi ymmärtää halutessaan myös terapiatakuuna, jolla on 100% onnistumislupaus ja valtiolle taloudellista katetta.

Vierailija
376/758 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana uutinen 

Vierailija
377/758 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvinvointi alueet onnellisin kansa nauraako joku vielä tälle sirkus esitykselle jos nauraa miten pystytte siihen

Vierailija
378/758 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naurettavaa että tätä pitää kysyä perustuslakivaliokunnalta, tosin kaikkihan tiedämme jotka vähänkään perustuslakia tuntevat että Suomi on äärimmäisen kommunistininen maa

Vierailija
379/758 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ara- vuokra-asunto ja ara- asumisoikeusasunto ovat ihan eri asioita.

Eli jos nyt ara VUOKRA asunoissa asuvat säikähtivät, että joutuvat muuttamaan pois tulojen noustessa, niin ei joudu.

Tosin kukatahansa kynnellekykevä haluaa muuttaa näistä ara slummitaloista pois, koska huutoa, kännäystä, riitelyä ja muuta _askaa jaksa varsinkin jos joutuu aamulla heräämään töihin.

Moni on hankkinut asumisoikeusasunnon juuri siksi, kun siihen on päässyt kiinni helpommin ja siihen on voinut

saada asumistukea. Työkaveri muutti pois sellaisesta, koska joutui itse maksamaan kalliin vuokran.

Vierailija
380/758 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jospa tämä hallituksen irvikuva olisi enemmin saanut aikaan vuokrakaton.

Eivät ne asumiseen menneet tukieurot päädy asujan tilille, vaan lihottavat ahneiden sijoittajien lompakkoa.

Persaukinen asuu varojaan hulppeammin toisten omistamassa asunnossa ja vielä sen päälle hänelle pitäisi maksaa jotain? Miksi?

Jotta hän ei tule ja iske sinua kuonoon. Oliko muuta kysyttävää?