Työaikaa jäljellä puoli tuntia, mutta hommat on jo hoidettu - mitä teet?
Päivälle on suunniteltu vain tietyt työtehtävät ja esimerkiksi seuraavan päivän töitä ei mitenkään voi tehdä etukäteen. No sitten on näitä päiviä kun kaikki saadaan tehtyä vähän suunniteltua aiemmin. Onko tarkoitus istua kiltisti toimistolla se puoli tuntia? Vai liukenetteko vaivihkaa ulos? Työaika on merkitty listaan ja siitä sulle maksetaan.
Kommentit (35)
Mä jumppasin, venyttelin, istuin vessassa, surffasin netissä, siivosin työpöytäni, haaveilin, katsoin ikkunasta ulos...
Vierailija kirjoitti:
Meille maksetaan tietyn työajan mukaan, meni sen suorittamiseen sitten oikeasti enemmän tai vähemmän aikaa. Jos olen valmis aikaisemmin, niin lähden kotiin.
Miten nopeutat ajan suorittamista?
Jos työt on tehty, niin sitten tietysti palstailaan täällä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sähköinen työajan seuranta, ei voi livistää.
Voisin helposti livistää. Leimauksen voi tehdä myös puhelimella.
Ota se puoli tuntia vaikka lunkistui jos et voi mitään järkevää tehdä. Kyllä se puoliskotuntia joskus vie mielestäsi vapaa-ajalta tasoitukseksi.
Meillä pitää lukea puhelimella tägi ja jos uloskirjautuu pelkästään puhelimella, niin siihen pitää olla syy. Ja se syy pitää kirjallisesti ilmoittaa. Sitten istuskellaan ja selataan nettiä.
Surffaan netissä tai katon telkkaria.
Vierailija kirjoitti:
Täysin tuntematon tilanne.
Kuntatyönantajilla noita suojatyöpaikkoja taitaa olla.
Työskentelen yksityiselle ihmiselle, joka päästää pois sillä minuutilla, kun ei ole mitään tekemistä. Tosin se verottaa sitten palkastakin, joten koitan aina venyttää aikaa vaikka jutustelemalla.
Kun olen ollut työpaikoissa, joissa on muitakin työntekijöitä, jotkut häipyvät jopa tuntia liian aikaisin, tai jopa vieläkin aikaisemmin, ja nostavat silti palkkaa täydestä päivästä. Itse olen ollut loppuun saakka, paitsi silloin harvoin, kun olen ainut, joka on jäänyt kelloa kyttäämään.
Kaivelen nenääni ja nostan jalat kirjoituspöydälle.
Otan hörpyn viskiä tai lähden kotiin. Olen yrittäjä.
Harvinainen tilanne tosin.
Vierailija kirjoitti:
Siivosin/järjestelisin varastoa/taukohuonetta/mitä vaan. Siivoojat ei esimerkiksi juuri ikinä pyyhi kaapinpäällisiä/hyllyjä. Voi heittää ilmoitustaululta tai kaapeista vanhoja papereita pois tai järjestellä niitä.
Ne siivotaan pääosin perussiivouksissa, kerran vuodessa. Harvoin käytettävät tilat harvemmin.
Muiden papereihin siivooja ei koske. Ne pitääkin hävittää itse.
T. Siivooja.
Ei ole tuollaista ongelmaa ollut koskaan.
Jos olisi, niin aina vois siivota tietokoneen, poistaa turhat ja järjestää tiedostot. Kiireessä jää kaikki tuollainen tekemättä.
Meillä saa lähteä kotiin ja palkka maksetaan silti.
Vanhassa työpaikassa (iso tehdas), hain kahvia juhlistaakseni päivän päättymistä, kävin vessassa selailemassa kännykällä nettiä, kävelin ahkeran näköisenä esimiesten ohi toiseen osastoon juttelemaan toisten kanssa. Tossa menee se puolituntinen nopeasti. Uudessa työpaikassa tuo tilanne tulee vain silloin kun asiakas sanoo että nyt homma valmis, voit mennä, silloin saa mennä vaikka kotiinsa. Tai jos asiakas peruu nii saa tehdä mitä lystää.
Tutkin löytyisikö vauvapalstalta jotakin tärkeää työhön liittyvää informaatiota.
Mulla on usein näin. En tiedä, mitä teen eri tavalla kuin muut/väärin/oikein, kun muilla vaikuttaa aina olevan tulipalokiire, mutta monesti mun työpäivässä jää 2-3h aikaa, jolloin ei tarvi tehdä yhtikäs mitään. Työstä sataa kiitosta pomoilta ja laskutus on hyvällä tasolla, joten tuon luppoajan olen viimeiset kuusi vuotta vain selaillut nettiä, somea tms, joskus katsonut jopa elokuvia toimistossani kuulokkeet päässä. Olen hypoteesina todennut, että jos menisin sanomaan pomoille, että pystyisin mahduttamaan lisää töitä päivääni, en taatusti saisi 30% lisää palkkaa vastineeksi vaan vain ne kollegojenkin työt samalla palkalla, joten ei kannata.
Olen tosin vähän fuskannut työaikakirjauksissa. Iso osa työtäni on kirjoittaminen, ja kun aloitin, sain useammalta esimieheltä palautetta, että työaikakirjaukseni eivät voi pitää paikkaansa ts. kirjaan työstä paljon vähemmän aikaa kuin tuottamiini teksteihin realistisesti heidän mielestään menisi, ja laskutusta pitäisi saada lisää. Olin kirjannut todellisen ajankäytön mukaan, mutta aloin heittää siitä lähtien jokaista 2 tuntia kohden tunnin lisää kirjauksiin. Sen jälkeen valitus loppui.