*** Kymppikerho-07 ***
Hyvää Uutta Vuotta kaikille!!!
Aika aloittaa tositoimet painonpudotuksen suhteen!
Aloituspaino 77,7 kg
Paino nyt 77,7 kg :-) (BMI 24)
Tavoitepaino 67 kg
Pituus 167 cm
BMI 27,9
(vyötärö 85 cm)
Ajattelin punnita aina maanantai-aamuisin niin puntari näyttää noin kilon vähemmän kuin iltaisin :-) positiviista ajattelua :-)
Juu, motivaatio on ainakin näin alkuun huipussaan. Viimeiset pari vkoa on tullut herkuteltua ihan liikaa. Suklaa on kuulunut päivittäiseen ruokavalioon isoina annoksina. Ja pakko myöntää, että eihän se edes enää hyvältä ole maistunut.. sitä on vain tavan vuoksi syönyt...
Olen joskus ollut painonvartijoissa ja mun mielestä se oli tosi hyvä systeemi mulle, joka ei rajojansa tunnu syömisen suhteen tietävän. PV:n opeilla mulla tippui kilo/vko. Opin tuosta ekasta pv-kerrasta vähärasvaiset tuotteet ja pienemmät annoskoot (tai oikeastaan että yksi annos ruokaa riittää, ei santsauksia...). Ne ovat ihan hyvin arkisin pitäneet, mutta herkuttelu on mun heikkous. Eli olen sen suhteen palannut vanhoihin totuttuihin tapoihin. Ajattelin, että en rupeaisi päiväkirjaa pitämään vaan jätän herkut ruokavaliosta pois. Mulle tuntuu olevan helpompaa totaalikieltäytyminen. Jos näyttää ettei onnistu niin sitten on vain ruvettava pitämään kirjaa syömisistään.... mutta mutta, tavoitteeena siis saada ne vanhat vaatteet sopimaan päälle!
Lapsia mulla on kaksi: 4-v poika ja 2,5 v tyttö. Lapsillekin hyvä opettaa terveelliset elämäntavat... :-)
Tsemppiä kaikille! Keväällä olemme kaikki ainakin yhden vaatekoon pienempiä!!!
Kommentit (46)
hyvin ja aikas helposti näyttäisi mulla paino putoavan, jos (ja siis iso jos...) vain pystyn jättämään herkut pois ja samalla imettää vauvaa täysimetyksellä. No, eilen illalla meillä sitten kävi vieraita ja en sitten pystynyt olemaan syömättä keksiä ja pari suklaakonvehtiakin meni. Onneksi sentään pystyin pitämäään määrän kohtuullisena... Muutoin on kyllä mennyt ok, enkä siis lannistu eilisestä lipsahduksesta.
Taustatietoja vielä sen verran, että täytän kohta jo! 37 v ja painoni tuosta minulle normaalista noin 60 kg:n painosta alkoi nousta kesällä 2005. Ensin kesäkilot, sitten raskaus, joka päättyi keskenmenoon viikolla 9 -> kilot jäi, sitten melkein heti uusi raskaus ja nyt 2 kk synnytyksen jälkeen olen noin 10 kg päässä tuosta normaalipainostani...
Viikonloppuja kaikille!
MansikkaMarj@ kera tyttöjen (4,5 v ja 2 kk)
-----------------------
Lähtöpaino (1.1.2007): 69,5
Nyt 69,1
Pituus 163
-----------------------
Paino on tippunut jo 2,2 kiloa! Taitaa tosin olla suuri osa tuota vuodenvaihteen juhlinnan jälkeistä turvotusta, mutta olen silti tyytyväinen. Toivottavasti viikonloppunakin maltan pysyä irti herkuista - lauantaisin on ollut tapana ostaa VALTAVA pussi karkkia ja ehkä leipoakin...
Liikunta on edelleen ollut aikas vähäistä, on tosissaan haastellista saada liikuttua tehokkaasti vauvan ja taaperon kanssa ja illat tuntuvat menevän yleiseen taloudenpitoon:( No, jospa nyt viikonloppuna saisi tehtyä pari kunnon kävelylenkkiä, kun mieskin on kotona.
Mukavaa viikonloppua kaikille!
Aamulla vaaka näytti miinusta 2 kiloa, jee! Tosin tuossa lähtöpainossa taitaa olla aika lailla pöhötystä uuden vuoden sipsi- ja nakkiherkuttelusta. Muuten olen syönyt entiseen malliin, mutta karkit ym. herkut on jäänyt pois ja iltapalaa olen keventänyt. Ihmeen hyvin on itsekuri pitänyt tällä viikolla.
Liikuntaa on tullut harrastettua joka päivä enemmän tai vähemmän. Parina iltana olen polkenut kuntopyörää, kerran kävin sauvakävelyllä ja joka päivä monta kilometriä rattaiden kanssa.
Viikonloppuna annan itselleni luvan syödä karkkia, jos siltä tuntuu (nyt ei edes tee mieli, jäiset puolukat ajaa saman asian...)
Tosin viime viikolla taisinkin jo kertoa, etten pääse suinkaan aina maanantaina kertomaan painoani, kun ei ole kotona nettiä. Mutta joka viikko tai ainakin joka toinen koitan kirjoitella.
Tämän päivän olen ollut vatsataudissa, joten minulla tämän urakan jatkaminen taitaa varsinaisesti mennä ensi viikolle. Huomisaamuna en varmaan viitsi vaa' alle mennäkään, kun tämän taudin vuoksi se varmaan näyttää aika alakanttiin. Mutta tässä tiedot (mittoja otin sunnuntaina, mutta hävitin sen paperin, joten en ihan kaikkia muista - ainakaan oikein):
-----------------
lähtöpaino (1.1.2007): 73 kg (BMI 25,3)
pituus: 170 cm
tavoitepaino: 62-65 kg (BMI 21,5-22,5)
tammikuun tavoite: -2-3 kg
vyötärö: 86 cm
lantio: 9? cm
rinnan alta: ?
reidet (molemmat): 60 cm
----------------
Tuohon tavoitteeseen olisi tarkoitus päästä kesään ja viimeistään vaikka juhannukseen mennessä.
Aion olla herkkulakossa ainakin koko tammikuun. Karkkilakossa olen ollut jo lokakuun alkupuolelta asti. Ainakin annoskokoja täytyy lisäksi kohtuullistaa.
Liikuntatavoite on 5 kertaa viikossa, vähintään 30 min. Kerran viikossa koitan käydä hiihtämässä ja uimassa, jos vain lapsenvahtiasiat järjestyvät.
Ois mukava, jos mahdollisimman monet ottais myös noita mittoja. Niitä kannattaa tosiaan seurata esim. 2vk-1kk välein. Itsekin koitan nyt muistaa, kun välillä se aina tuppaa unohtumaan.
Siis kovat tsempit teille kaikille tähän urakkaan!!! Kertoilkaahan kuulumisia.
Marja
Joo hyvältä tuntuu kevyiden ruokien suhteen. Mutta suklaata tuli syötyä ja heti perustelut: asiakkaat tarjosi (ei voi välttyä :) ), menkat alkoi tällä vkolla (pahaan saumaan).
Muuten kevyesti ja annoskokoa pienentäen hyvin mennyt, ei edes nälkä.. Varmasti vähän lähtenyt, mutta käyn vaaálla vasta ma ku nyt turvottaa. Vedenjuontia yrittänyt lisätä, hikiseen litra menee vasta päivässä.
Kromitabletteja otan myös. Liikuntaa tähän mennessä yksi kävelylenkki ja allasjumppa, vloppuna varmaan rattailla. Ensi vkolla alkaa jumpat, jee. Olen myös yrittänyt tehdä 50 kyykkyä ja vatsaa per ilta. Mukaan vaan joukkoon, senttiä karistaa!
Elikkä siis, vieläkö mahtuu porukkaan mukaan yksi kiloihinsa kyllästynyt? Synnytyksestä puoli vuotta ja nyt paino on jämähtänyt harmillisesti paikoilleen. Tavoitteena olisi ainakin 7-8 kilon pudotus, mutta mieluummin tietysti enemmän, vaikka se täysi kymppi.
Tällä hetkellä tilanne on tämä:
paino 71,6kg
tavoitepaino 63 kg
pituus 163 cm
vyötärö 90cm (kauheaa!)
Täysimetyksellä mentiin 4kk, nyt poika syö jo ihan kiitettävästi kiinteitä, joten imetyksen apu laihtumisessa on varmaan ainakin jonkun verran vähentynyt. Jostain olen kyllä lukenut, että imetys alkaisi " laihduttaa" kunnolla vasta 6 kk:n jälkeen, onko kenelläkään tietoa, onko tässä mitään perää?
Kaikenlaiset hyväksi koetut vinkit siitä, miten saisi ruokavaliotaan kevyemmäksi ja itsensä liikkumaan enemmän ovat enemmän kuin tervetulleita.
Tsemppiä kaikille painon pudotuksessa! :)
Ajattelin että joku yhteenveto olisi selkeä, niin tiedetään kaikki ketä on mukana, ja mitkä ovat tavoitteet. Jos löydätte jotain virheitä, niin kertokaa tai päivittäkää (toivottavasti kaikki muistavat päivittää uusinta versiota). Ja monelta puuttuu vielä tieto vyötärönympäryksestä, joten ilmoitelkaahan niistä=)
Ajattelin myös, että jos kerran noita vyötärönympäryksiä kerran mitataan, niin otettaisko niihinkin jotkut tavotteet. Kun siitähän on tutkimuksia, että yli 80 cm tai yli 90 cm lisää riskiä sairauksiin. Niin jos otettais tavotteet vähän sen mukaan, että minkä verran kukakin aikoo painoa pudottaa, niin mikä ois tuon ympäryksenkin suhteen realistinen tavoite, esim. alle 90 cm, 85 cm, 80 cm ja 75 cm. Jos kannatatte, niin voin jonkun tuollaisenkin yhteenvetoon vielä lisätä. Miten on?
Ja itse en välttämättä kovin usein ehdi päivittää, joten jos joku muu jaksaa, niin hyvä juttu=) Ja päivittämistä helpottaa, jos ne jotka osaavat, laskevat itse, mikä kulloinkin on BMI (ei tartte joka viikko, jos ei halua). Ja jos joku osaa hienommaksi tuota yhteenvetoa muokata, esim. laittaa värejä tms., niin siitä vaan=) Kertokaa myös, jos haluatte esim. tavoitteisiin jotain korjauksia.
Marja
Yhteenveto Kymppikerho-07:ssa mukana olevista: Tavoitteenamme on n. 10 kg:n painonpudotus kesään tai vuoden loppuun mennessä.
Mukana ovat:
- tavoitteena 4-6 kg:n painonpudotus: MeLady ja volkkari
- tavoitteena 8-10 kg:n painonpudotus: Aapeli06, Allikka79, huomenna, jo-hann-a, MansikkaMarj@, mimmeli74 ja miuh
- tavoitteena 10-12 kg:n painonpudotus: Alina04, Catania, Eehe, marja08, mollypolly, Raivotar76, satsumassi, Taimin ja äiti-65
- tavoitteena 13-15 kg:n painonpudotus: hiekkalinna, korva_puusti, Ksenja ja Mammukka84
seuraavassa kaikista osallistujista ko. tiedot:
lähtöpaino/ paino viimeksi / tavoitepaino/ pudotus yhteensä
BMI alussa/ BMI viimeksi/ BMI tavoitepainossa/ pituus
vyötärö alussa/ vyötärö viimeksi/ muutos yhteensä
---------------
Aapeli06
71,6 kg/ 71,6 kg/ 63 kg
26,9/ 26,9/ 23,7/ 163 cm
90 cm/ 90 cm
---------------
Alina04
74,1/ 71,9/ 62/ -2,2
25/ 24,6/ 21,2/ 171 cm
85 cm/ 85 cm
---------------
Allikka79
58.2 kg/ 58,2 kg/ 50kg
23,6/ 23,6/ 20,3/157cm
-
---------------
Catania
64.2 kg/ 64,2 kg/ 54 kg
26,4/ 26,4/ 22,2/ 156cm
-
---------------
Eehe
77,7 kg/ 77,7 kg/ 67 kg
27,9/ 27,9/ 24/ 167 cm
85 cm/ 85 cm
---------------
hiekkalinna
90 kg/ 90 kg/ 75 kg
28,1/ 28,1/ 23,4/ 179 cm
-
---------------
huomenna
68,5kg / 68,5/ 60 kg
25,5/ 25,5/ 22,3/ 164 cm
85 cm/ 85 cm
---------------
jo-hann-a
62,2 kg / 62,2 kg/ 54 kg
24,3/ 24,3/ 21,1/ 160 cm
77 cm/ 77 cm
---------------
korva_puusti
83,8 kg/ 83,8 kg/ 70 kg
28,7/ 28,7/ 23,9/ 171cm
-
---------------
Ksenja
70 kg/ 70 kg/ 57 kg
25,7/ 25,7/ 20,9/ 165 cm
-
---------------
Mammukka84
69 kg/ 69 kg/ 55 kg
27,6/ 27,6/ 22/ 158 cm
90 cm/ 90 cm
---------------
MansikkaMarj@
69,5 kg/ 69,1 kg/ 60-62 kg/ -0,4 kg
26,2/ 26/ 22,6-23,3/ 163 cm
-
---------------
marja08
73 kg/ 73 kg / 62-65 kg
25,3/ 25,3/ 21,5-22,5/ 170 cm
86 cm/ 86 cm
---------------
MeLady
60,6 kg/ 60,6 kg/ 55 kg
22/ 22/ 20/ 166cm
-
---------------
mimmeli74
64,4 kg/ 64,4 kg/ 55-56 kg
26,5/ 26,5/ 22,6/ 156 cm
91 cm/ 91 cm
---------------
miuh
79 kg/ 79 kg (27,7)/ 69 kg
27,7/ 27,7/ 24,2/ 169cm
84 cm/ 84 cm
---------------
mollypolly
79 kg/ 77 kg / 68 kg/ -2 kg
26,7/ 26/ 23/ 172 cm
87 cm/ 87 cm
---------------
Raivotar76
75,2 kg/ 75,2 kg/ 65 kg
24,3/ 24,3/ 21/ 176 cm
91 cm/ 91 cm
---------------
satsumassi
89,8 kg/ 89,8 kg/ 78 kg
29/ 29/ 25,2 /176 cm
105 cm/ 105 cm
---------------
Taimin
80kg/ 80 kg/ 69,9 kg
-
-
---------------
volkkari
68,2 kg/ 68,2 kg/ 64-65 kg
23,6 /23,6/ 22,1-22,5/ 170cm
-
---------------
äiti-65
72,1 kg/ 72,1 kg/ 60 kg
28,2/ 28,2/ 23,4/ 160 cm
-
---------------
Uusiakin otamme ilmeisesti mukaan, jos vain koette kuuluvanne tähän pinoon=)
Yhteenveto listalaisista on hyvä juttu! Minun tiedoissa vain on omasta tietämättömyydestäni johtuva virhe... elikkäs mittasin vyötärön navan kohdalta ja myöhemmin selvisi että kylkiluiden alta kapeimmalta kohdalta pitää mitata.. elikkäs uusi vyötärönmitta (jonka otin maanantaina) non 84cm.
Kyllä mä vähän ihmettelinkin että onpa mulla aikamoinen vyötärö :)
Jotenkin vain matalavyötäröisten farkkujen aikaan ei enää ollut selvillä että mistä vyötärö mitataan...
Eli jos tällaisen korjauksen saisi tuohon yhteenvetoon niin kiva olisi.
Muuten kuulumisia: Hyvin on mennyt tämä uuden elämän alku. Painosta en tiedä, mutta olen pysynyt terveellisessä ruokavaliossa ja laskeskelen pisteitä painonvartioiden ohjeiden mukaan. Kiva ylläri oli se, että pv pisteisiin saa 10 lisäpistettä täysimetyksestä ja 5 osaimetyksestä! Itse olen vielä täysimetyksellä ja näin ollen saan syödäkin ihan kivasti :) Välillä tuntuu et on vaikea saada pisteitä kasaan!
Vaaka teki tepposet ja näyttää ihan mitä sattuu, joten painosta ei tietoa. Maanantaina pitää käydä ostamassa uusi patteri :)
Tänään on mun viikottainen karkkipäivä ja olen palkinnut itseäni suklaalla :)
Eli laitetaas ensiksi mittoja:
pituus: 176 cm
lähtöpaino: 80 kg
tavoitepaino: 70 kg (tai vähän allekin mutta jos nyt ensiksi pääsis edes tohon...)
vyötärö: 85 cm
Oon 26 vee, 8 kk:n ikäisen tytön äiti. Raskauskiloja tuli about 20, jotka on kyllä lähteneet ihan hyvin ilman suurempia taisteluja. Mutta löysää mahaa on vaikka muille jakaa ja on sitä läskiä tuola takamuksessakin ihan tarpeeksi... Eli nyt on pakko tosissaan ottaa itteään niskasta kiinni! Kesään mennessä olis tarkoitus saada nää kilot pois. Tän viikon oon yllättävän hyvin pystynyt olla ilman herkkuja (suklaa on pahin vihollinen!) ja lenkkiäkin on tullu tehtyä melkein joka päivä. Joten ainakin vielä on motivaatio korkeella.. kunhan sais edes pientä tulosta aikaan niin vois se innostus säilyäkin! Zemppiä kaikille! Hyvä me!
No niin. Niin vain on painoa tullut lisää, vaikka mikään ei ole elämässäni muuttunut suuntaan eikä toiseen kesän jälkeen. Mutta jumppakortti on nyt maksettu, ja siitä se taas yhden kerran lähtee : )
Pituus 165 cm
Paino nyt 80 kg : O
BMI 29,4 : (
Tavoitepaino 66 - 70 kg, eli työsarkaa riittää..
Aloitin myös ruokaremontin, eli ruokavalioon paljon vihanneksia ja kasviksia, herkkupaloina olen rouskutellut porkkanoita, yllättävän hyvää muuten : ) Lihaksi olen ostanut enimmäkseen broitsua. Uusi paistinpannukin ostettiin, on taivaallista kun ruokaa voi laittaa ilman että se palaa pannuun kiinni.. tietty rasvaa tungimme ennen joka väliin. Kastikkeisiin 5% ruokakermaa, ja kylläpä on hyvää, vaikkei rasva pinnassa kellukkaan ; )
Ystäväni pudotti painoaan 30 kg vuoden aikana, pääasiassa ruokailutottumuksiaan muuttamalla. Ei se siis mahdotonta ole, kunhan vain saa itsensä kuriin.
Tsemppiä kaikille..kevättä kohti ollaan menossa ja parempaa fiilistä hakemassa. Minäkin taidan ottaa maanantain punnituspäiväksi, niin ei ihan repeä viikonloppu-mässytykset käsiin..
Vyötärönympärys 91 cm.. *hävettää*
mukana oon edelleen.Paino ei oikein ole pudonnut eli minulle ei sovi, että vähän vaan ruokavaliota kevennän vaan töitä on tehtävä paljon enemmän. Ens viikolla alotan 1500kcal dieetin kun tuo mieskin lupaili siihen ryhtyä.
Tänään olisi tytön 1v synttärit ja kinuskikakku odottaa kaapissa.Huomenna tulee vielä muutama vieras.Tiedän et tulee herkuteltua, mut sallin sen nyt itselleni =) Ei jaksa aina tuntea huonoa omaatuntoa herkuttelusta, mutta lupailen taas, että otan iteäni niskasta kiinni.
Minä olen muuten mitannut vyötärönympäryksen navan kohdalta.
Huomenna sitten nähdään tulos. Harmittaa kyllä tämä viikko kun tiedän että olisin pystynyt parempaankin.
tuo painoindeksi unohtui eilen laittaa eli nyt se on 25,8 ja sitten tossa tavoitepainossa 22,6.
Jotenki tylsä päivä tänään... lenkille pitää pian lähtee jos vaikka vähän virkistyis!
KÄYKÄÄ SIELLÄ TOHTORI.FI LAIHDUTUS SIVUILLA SIELLÄ NEUVOTAAN MISTÄ MITATA JA ON SE BMI-LASKURIKIN!!!!!!
Ps. mittauskohta n. 2cm navan kohdalta ylöspäin eli tosiasiassa kylkiluiden ja navan puoliväli se oikea kohta. Mittaus on hankalaa tehdä itselle ja pitäisi mitata vielä uloshengityksen aikana. Varmasti heitttää aina tulokset. Siis ei kannata joka vko mitatakaan.....
Huomenna punnitus..kääk!!!!
No eipä sitten tullutkaan :( Siis niitä ensimmäisen viikontuloksia vielä tuohon viestiin, kun vahingossa ehti lähteä, ennkuin niitä ehdin kirjaamaan :)
Ensimmäinen viikko siis takana ja ihan hyvin meni... välillä pientä nälätystä ja makeanhimoa, mutta kaikkinensa meni kuitenkin ihan ok :) Tässä siis tulokset:
lähtöpaino 79kg/paino nyt 77.9kg/tavoite 69kg/ yht. 1.1kg
bmi alku 27.66/bmi nyt 26,96/bmi tavoite 24,16/pituus 169cm
vyötärö alku 84cm/nyt 83cm/muutos -1 cm :)
Hih noi BMI:t tuli ehkä vähän turhankin tarkasti, mutta kävin terhi.net:in laskurissa ne ottamassa ja se antoi noin tarkasti.
Hyvää laihisviikkoa kaikille!!!!
Eli paino on nyt pudonnut yhteensä 1,7 kg ollen tänä aamuna 67,8 kg. BMI on nyt sítten 25.5. Vyötärön mittasin eilen ja se oli kokonaiset 90 cm! eli paljon on vielä raskauslöllöjä jäljellä vyötärön seudulla, kun en ole oikein vielä tehnyt tai edes uskaltanut tehdä vatsalihaksia. Selityksiä siis riittäää...
Lista minun osaltani:
MansikkaMarj@
69,5 kg/ 67,8 kg / 60-62 kg/ -1,7 kg
26,2/ 25,5 / 22,6-23,3/ 163 cm
90 cm / 90 cm
Tsemppiä kaikille punnitukseen ja tämän viikon laihduttamiseen! Ja suurkiitos listan päivittäjäle!
Aloituspaino 74,1kg (BMI 25)
Paino nyt 71,2 (BMI 24,3)
Pudotus 2,9 kg
Tavoitepaino 62 kg (jospa tuossa lähtöpainossa mukana nesteitä...)
Pituus 171 cm
Vyötärö alussa: 85 cm
Vyötärö nyt: 82,5 cm
Minähän imetän edelleen (vauva on jo 9 kk ja saa myös kiinteitä) ja aloin tutkiskelemaan, miten sallittua laihdutus on imetyksen aikana. Löysin imetystukilistalta Kansanterveyslaitoksen professorin kommentin, että imetyksen aikana max. puoli kiloa viikossa on turvallinen määrä, sillä laihduttaessa elimistöstä vapautuu rasvaan varastoituneita ympäristömyrkkyjä ja osa erittyy äidinmaitoon. Elikkäs täytynee rukata tuota tavoiteajankohtaa pidemmälle=> 62 kg vappuun mennessä (lopettanen imetyksen joskus kevään aikana). En ole huolissaan tuosta melkein 3 kilon pudotuksesta tässä vaiheessa, sillä se on tuota joulunajan turvotusta.
Painonvartijoiden pisteitä olen laskeskellut vajaan viikon, tarvinnee sitä max. pistemäärää myös hiukan lisätä. Hassua, kun silti tuntuu ihan suht mukavalta tämänhetkinen ruokamäärä:)
Olen kahden tytön (7v ja pian 3v) äiti itä-uudeltamaalta. Ikuinen laihduttaja, suurin paheeni suklaa..
Olen 160 cm ja 72,1kg, tavoite olisi 60 kg:n paikkeilla..