Samat työpaikkailmotukset uudestaan ja uudestaan. Ei hakijat kelpaa. Vai eikö oikeasti ole tarvetta?
Nyt kun joutuu hakemaan vähän sinne ja tänne kun työkkäri on pakottanutkin, niin olen nähnyt mitä VALHEELLISUUTTA tämä koko rekrytointi ja yritysten MUKA avoimet työpaikat kuvio oikeasti on. Olen hakenut useisiin ja useisiin paikkoihin , eli siis vuodessa 52 paikkaan. Ja yksikään "suuresta työvoimapulasta kärsivä" yritys EI PALKKAA. Ei vaikka mikä olisi. EI kerta kaikkiaan. Uudestaan ja uudestaan sama haku MUKA avoimeen työpaikkaan auki. Ei vaan hakijat ole "kelvollisia"?? Mitä SOOPAA! Aivan VARMASTI ON kelvollisia ja HYVIÄ, koulutettuja työntekijöitä, mutta kun EIVÄT palkkaa. Ja taas pantu se paikka auki. Uudella haulla, jospa nyt tuli se hyväksytty hakija? No ei. Nämä on HUPI työpaikkoja joihin ei oikeasti oteta ketään. Sanon melkein että PUOLET avoimiksi ilmoitetuista paikoista on BLUFFIA. EI oikeasti palkata ketään, ja taas kohta pannaan avoimeksi sama paikka.
Siinä teillä on se "työvoimapula". LOL.
Kommentit (98)
Käytännössä tarkoittaa täsmälleen sitä, että yrityksen työehdot ja työolosuhteet, tai jompi kumpi, ovat niin pskaa, ettei kukaan halua ko. työtä riesakseen. Ei siinä mitään mystiikkaa ole, niistä työnhauista, joita on julkisesti esim. TE-keskuksissa, melkoinen osa on erilaisten talousrikollisten, konkurssivelhojen jne. järjestelmän hyväksikäyttäjien yrityksiä. Näille on tyypillistä, ettei mitään lakeja noudateta, ei mitään työehtosopimuksia, palkat ovat myöhässä, työpäiviä venytetään ilman hyvitystä jne.
Orpo? Eikös nämä työvoimapoliittiset asioiden yleissotkemiset kuuluu nykyisin sen "sulka" Satosen tehtävän kuvaan? Saman puolueen edustajia he tietysti nyt kuitenkin ovat mutta tämä "sulka" Satonenhan sotkee asioita siinä Työ/työttömyys Ministerin roolissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ainakin kesti aika pitkään ja monta rekrykierrosta saada jotain paikkaa täytettyä, koska hakijoiden palkkatoiveet oli aivan älyttömiä firman palkkatasoon nähden. Kaksin- tai kolminkertaisia palkkoja kuin mitä muut vastaavaa työtä tekevät firmassa saavat. Ja koska ollaan julkinen niin ei vaan pysty maksamaan vaikka huutava tarve tekijälle onkin.
Jotkut voi tarkoituksella laittaa palkkatoiveet yläkanttiin, jotta jää neuvotteluvaraa.
Kolminkertainen palkkatoive ei kyllä enää kerro neuvotteluvarasta vaan täysin epärealistisista odotuksista. -eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täytyy heti ensimmäiseksi sanoa, että mulle on myös vastattu, että olen ylikoulutettu ja olen myös hakenut paikkoja, joihin en ole kelvannut ja paikka on laitettu uudelleen hakuun. Vaikka hylkäys on märkä rätti vasten kasvoja, niin uskon kuitenkin, että hakijat eivät ole olleet sitä mitä työnantaja hakee. Työnantajat hakee kuitenkin heidän raameihin sopivaa henkilöä, jonka oletetaan myös pysyvän talossa. Moni vaan ottaa hakuprosessissa hylätyksi tulemisen suurena henkilökohtaisena loukkauksena ja seurauksena on aloittajan kaltainen vuodatus.
Sitten on turha valittaa työvoimapulasta, jos työvoimaa on tarjolla mutta se ei vaan kelpaa työnantajille.
Ihanko itse palkkaisit kenet vaan tarjolla olevan ja maksaisit palkan omasta pussista? En ole koskaan ollut yrittäjä, mutta sen verran monta erilaista työntekijää olen elämäni aikana tavannut, että ymmärrän kyllä, että ketä tahansa ei haluta palkata. Varsinkin matalan koulutustason hommiin hakee vaikka minkälaista viheltäjää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ainakin kesti aika pitkään ja monta rekrykierrosta saada jotain paikkaa täytettyä, koska hakijoiden palkkatoiveet oli aivan älyttömiä firman palkkatasoon nähden. Kaksin- tai kolminkertaisia palkkoja kuin mitä muut vastaavaa työtä tekevät firmassa saavat. Ja koska ollaan julkinen niin ei vaan pysty maksamaan vaikka huutava tarve tekijälle onkin.
Miksi ihmeessä te sitten kyselette palkkatoiveita? Ilmoitatte sen palkan jota pystytte maksamaan.
Ilmoitatte palkan jo työpaikkilmoituksessa, niin saatte siihen palkkaan tyytyväiset hakemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä te sitten kyselette palkkatoiveita? Ilmoitatte sen palkan jota pystytte maksamaan.
Ilmoitatte palkan jo työpaikkilmoituksessa, niin saatte siihen palkkaan tyytyväiset hakemaan.
Ainakin meidän firmassa palkka saattaa vaihdella huomattavasti riippuen siitä, minkä profiilin työntekijä saadaan palkattua; jos palkattu on täysi junori suoraan koulun penkiltä, saattaa olla, että palkka on jossain 2500 euron luokkaa. Jos taasen on jo kokemusta palkka voi olla jotain 3500-4000 euroa. Jos työntekijällä on erikoistaitoja, joille firmassa on tarvetta, kuten jonkun harvinaisen kielen sujuvaa osaamista, voi palkka olla 4000-5000 euroa. Jos ilmoittaisit työpaikkailmoituksessa haarukaksi 2500-5000 euroa, siitäkin valitettaisiin ja petyttäisiin, jos ei itse saataisi sitä 5000 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on tyypillistä, että paikka avataan julkisesti mutta siihen on jo valittu henkilö. Toisinaan myös sopivaa henkilöä ei oikeasti ole hakijoiden joukossa ja paikka avataan useamman kerran. Teen asiantuntijan hommia.
Tarkoittaa varmaan sitä että vähintään puolet "avoimista" paikoista ovat siis täyttä paskapuhetta, niitä ei oikeasti ole edes olemassa. Tästä voimme päätellä että mitään työvoimapulaa ei todellisuudessa edes ole.
Palstajankkaajien vakivirsi on se, ettei työpaikkoja edes ole. Ihan huvikseen firmat käynnistelee rekryprosesseja.
Ei "avoimen" paikan ilmoittaminen tarkoita, että rekryprosessi olisi käynnissä.
Osa rekryfirmoista hakee henkilöitä rekisteriinsä kierrättämällä samat mukailmoitukset uudelleen ja uudelleen. Oikeaa paikkaa näissä tuskin aina on olemassakaan?
Vierailija kirjoitti:
Osittain firmojen keino hankkia itselleen mainostilaa.
Lisäksi hämärät rekryfirmat keräävät työhakemuksista ihmisten tietoja ja säilyttävät, oletteko lukeneet rekisteriselosteita paikoista jonne lähetämme lähes kaikki tiedot elämästämme työnhaun yhteydessä?
Tämän takia haenkin vain sellaisiin paikkoihin, jossa firma hakee tekijöitä omalla nimellään.
Vierailija kirjoitti:
Etsitään jotain mitä ei ole. Ei kelpaa vastavalmistunut tai vanhempi jo eläkeikää lähellä oleva. Ei kelpaa laiha eikä läski jne. Vaatimuksia vaatimusten perään. Pärstäkerroin ratkaisee.
Ja kaikkien noiden vaatimusten jälkeen paikan saa "penan" siskontyttö joka ei täytä kuin yhden siitä kymmenen kohdan endottomasta vaatimuslistasta osittain mutta palkataan siitä huolimatta koska suhteet.
Minun työpaikalleni haettiin yhtä uutta työntekijää. Pomo sanoi että hakemuksia tuli 150. Yhtäkään hakemuksen jättäneistä ei kutsuttu edes haastatteluun. Meillä on välillä vuokratyöfirman kautta ollut keikkalaisia. Yhdelle heistä soitettiin ja tarjottiin työtä. Otti paikan vastaan. En ymmärrä miksi edes paikka laitettiin hakuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täytyy heti ensimmäiseksi sanoa, että mulle on myös vastattu, että olen ylikoulutettu ja olen myös hakenut paikkoja, joihin en ole kelvannut ja paikka on laitettu uudelleen hakuun. Vaikka hylkäys on märkä rätti vasten kasvoja, niin uskon kuitenkin, että hakijat eivät ole olleet sitä mitä työnantaja hakee. Työnantajat hakee kuitenkin heidän raameihin sopivaa henkilöä, jonka oletetaan myös pysyvän talossa. Moni vaan ottaa hakuprosessissa hylätyksi tulemisen suurena henkilökohtaisena loukkauksena ja seurauksena on aloittajan kaltainen vuodatus.
Sitten on turha valittaa työvoimapulasta, jos työvoimaa on tarjolla mutta se ei vaan kelpaa työnantajille.
Työvoimapula = liian vähän ihmisiä, jotka voi palkata alle TES-palkkojen. Siinä on se koko salaisuus lyhyesti. Työvoimapula, tilanteessa jossa on yli 400 000 työtöntä työnhakijaa, on ns. kukkua. Vain politiikan pölvästit voivat olla niin tyhmiä, että esittävät tuollaisia väitteitä, mutta kansan ei ole pakko uskoa. Jos työttömiä on yli 400 000, ja TE-keskus ilmoittaa tällä päivämäärällä 20391 avointa työpaikkaa, niin se tekee noin 20 työtöntä per työpaikka, eli aika paljon. Jos kaikki paikat täytettäisiin tällä päivämäärällä, niin meillä olisi silti noin 400 000 työtöntä, joten joku ei nyt oikein täsmää tässä todellisuudessa? Esim. se työvoimapula, se vaikuttaisi tekosyyltä enemmän kuin tosiasialta..
Itsellekin tullut vastaan sama ilmiö ja omat epäilykset:
1. Koittavat saada ilmaista "mainosta" olemassaolostaan?
2. Koittavat maksimoida voiton kun ovat huomanneet että saavat pitkällä aikavälillä joitain palkkatuki ja harjoittelijatyyppejä jolle ei tarvitse maksaa mitään/paljon vähemmän?
3. Keräävät jotain tietokantaa ihmisistä?
Minustakin homma tuntuu laittomalta.
Minäkin olen hakenut paikkaa miljoonien joukosta,en ole päässyt läpi Terv. Siittiö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
riippuu varmaan työpaikasta, meillä joskus ollut tilanne, ettei hakijoiden joukosta ole löytynyt sopivaa. Jossain julkisissa paikoissa voi hyvin olla, että on pakko ilmoittaa avoimesta työpaikasta, vaikka tiedetään jo, kuka halutaan palkata. Mutta yksityisellä puolella tällaista tuskin tehdään, koska rekrytointi on kuitenkin iso työ, johon ei turhaan haluta tuhlata resursseja, jos kerran hyvä työntekijä on jo tiedossa.
Mikä on niin vaikea työ, että siihen voi palkata vain täydellisen yksilön, koska työtä ei vaan kykene oppimaan kuka vaan normaaliälyinen ihminen?
Mitä ihmettä te oikein teette työksenne jos niitä kaikkia pystyy tekemään ihan kuka vaan normaaliälyinen ihminen? Kuoritte banaaneja apinoille?
Jaa itse olen lihan-leikkaaja ja on tämä työ haastavampaa kuin banaanin kuorinta apinalle mutta kyllä tämän voi oppia normaali älyinen ihminen suht nopeasti. Puolet naisia puolet miehiä työpaikan väestä miehillä ehkä fyysisesti raskaampia töitä mutta niin se yleensä teollisuudessa on.
Uppis kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työvoimapula = liian vähän ihmisiä, jotka voi palkata alle TES-palkkojen. Siinä on se koko salaisuus lyhyesti. Työvoimapula, tilanteessa jossa on yli
Työttömiä ei ole kyllä noin paljon noin 280-300 tuhatta. Loput ovat työvoiman ulkopuolella ja useimmiten siellä olon syy on ettei ole työkykyinen. Muutenkin työttömistä on arvioitu että 25-30 prosenttia ovat niin huonossa kunnossa että eivät pystyisi töihin vaikka tulisi jokaiselle työpaikka tarjolle. Esim pitkä aikais työttömistä työkyvyttömiä on jopa yli 30 prosenttia. Kuuluisivat eläkeelle mutta eivät pääse kun sinne pääsy niin vaikeaa. Sairas eläke työkyvyttömyys yms.
Eli ehkä jopa 100 tuhatta työttömistä on täysin tai osittain työkyvyttömiä. Eli eivät pystyisi työhön vaikka työpaikkojen määrä nousisi sadoilla tuhansilla.
Etsitään jotain mitä ei ole. Ei kelpaa vastavalmistunut tai vanhempi jo eläkeikää lähellä oleva. Ei kelpaa laiha eikä läski jne. Vaatimuksia vaatimusten perään. Pärstäkerroin ratkaisee.