Samat työpaikkailmotukset uudestaan ja uudestaan. Ei hakijat kelpaa. Vai eikö oikeasti ole tarvetta?
Nyt kun joutuu hakemaan vähän sinne ja tänne kun työkkäri on pakottanutkin, niin olen nähnyt mitä VALHEELLISUUTTA tämä koko rekrytointi ja yritysten MUKA avoimet työpaikat kuvio oikeasti on. Olen hakenut useisiin ja useisiin paikkoihin , eli siis vuodessa 52 paikkaan. Ja yksikään "suuresta työvoimapulasta kärsivä" yritys EI PALKKAA. Ei vaikka mikä olisi. EI kerta kaikkiaan. Uudestaan ja uudestaan sama haku MUKA avoimeen työpaikkaan auki. Ei vaan hakijat ole "kelvollisia"?? Mitä SOOPAA! Aivan VARMASTI ON kelvollisia ja HYVIÄ, koulutettuja työntekijöitä, mutta kun EIVÄT palkkaa. Ja taas pantu se paikka auki. Uudella haulla, jospa nyt tuli se hyväksytty hakija? No ei. Nämä on HUPI työpaikkoja joihin ei oikeasti oteta ketään. Sanon melkein että PUOLET avoimiksi ilmoitetuista paikoista on BLUFFIA. EI oikeasti palkata ketään, ja taas kohta pannaan avoimeksi sama paikka.
Siinä teillä on se "työvoimapula". LOL.
Kommentit (98)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
riippuu varmaan työpaikasta, meillä joskus ollut tilanne, ettei hakijoiden joukosta ole löytynyt sopivaa. Jossain julkisissa paikoissa voi hyvin olla, että on pakko ilmoittaa avoimesta työpaikasta, vaikka tiedetään jo, kuka halutaan palkata. Mutta yksityisellä puolella tällaista tuskin tehdään, koska rekrytointi on kuitenkin iso työ, johon ei turhaan haluta tuhlata resursseja, jos kerran hyvä työntekijä on jo tiedossa.
Mikä on niin vaikea työ, että siihen voi palkata vain täydellisen yksilön, koska työtä ei vaan kykene oppimaan kuka vaan normaaliälyinen ihminen?
En tiedä oliko kysymyksesi provo, mutta töitä, joihin ei kykene töitä tekemällä oppimaan kuka tahansa normaaliälyinen ihminen, vaan joihin vaaditaan koulutus, on todella paljon. Esimerkiksi terveydenhuollon puolella, logistiikka-alalla...
Vai miltä tuntuisi, jos esimerkiksi lentokonemekaanikoksi olisi palkattu tehtävään kouluttamaton henkilö. Uskaltaisitko matkustaa hänen huoltamallaan lentokoneella. Tai jos bussikuski ilmoittaisi, ettei hänellä ole ajokorttia, mutta haluaa bussiluskiksi. Tosin HKL:llähän oli vuosia ajokortiton kuljettaja. Kävi ilmi muistaakseni joskus 2000-luvun alussa, kun oli unohtanut laittaa käsijarrun päälle lähtiessään autosta ja auto oli valunut päin jotain rakennusta ja poliisit alkoivat tutkia onnettomuutta. Sitä ennen oli vissiin lähes 20 vuotta, jos muistan oikein, toiminut kuljettajana ilman mitään muita rikkeitä kuin kortitta ajaminen. Oli siis työvoimapulan aikana mennyt kysymään HKL:ltä töitä ja haastattelija oli lyönyt samantien repun kouraan ja sanonut suurin piirtein, että siellä on ohjeet, mitä ajat, auto löytyy paikasta x. Ei ollut miehellä riittänyt kantti sanoa, ettei hänellä ole ajokorttia ja ajatteli vissiin hakea jotain toimistotöitä...
Jep, pari kuukautta vasta työttömänä ja olen huomannut että vaikuttaa aika hämärältä koko julkinen haku. Edes mihinkään ei-koulutusta vaativiin p skahommiin ei pääse edes haastatteluun ja juuri kun tulee maili siitä ettei osunut minuun, niin työpaikkailmoitus julkaistaan uudestaan. Oon jo aiemmin elämässä huomannut että suurin osa hommista menee suusta suuhun ja joku työntekijän kaveri saa paikan mutta en ymmärrä mikä tässä on takana. Tiedän varmasti ettei mulla ole edes kohtuuton käsitys itsestäni tai työnhakukyvyistäni, työssä oltu jo lähes 10 vuotta ja useissa eri työpaikoissa kun puhutaan koulutustani vastaavista töistä, mutta nyt kun oon yrittänyt hakea eri alojen hommia niin ei vaan onnistu.
Mitä ihmettä on headhuntaus? Ainakaan hyvää suomea se ei ole, vaikuttaa Englannista lainatulta sanalta. Tarkoittaako kutsumenettelyä, jossa siis työntekijä kutsutaan johonkin työtehtävään ilman varsinaista hakumenettelyä.
Aina ei mene kutsumisetkaan putkeen. Taisi olla vähän aikaa sitten juttua työtehtäviin kutsutuista, joita ei voitu lopulta valita, koska eivät läpäisseet SUPO:n turvallisuusselvitystä. Monesti nämä tehtävät, joihin on vain kourallinen sopivia ja päteviä, ovat juuri turvallisuuteen liittyviä tehtäviä valtiolla.
Vierailija kirjoitti:
Osittain firmojen keino hankkia itselleen mainostilaa.
Lisäksi hämärät rekryfirmat keräävät työhakemuksista ihmisten tietoja ja säilyttävät, oletteko lukeneet rekisteriselosteita paikoista jonne lähetämme lähes kaikki tiedot elämästämme työnhaun yhteydessä?
Jokaisen kannattaa pyytää näiltä omat tiedot ja sit pyytää niistä poistamaan ne. Tuleepa heille vähän ylimääräistä työtä ja lopulta jos sadat ihmiset tekee noin loppuu tuo temppuilu.
Jos kyse on rekryfirmasta niin ei luultavasti ole tarvetta ja nuo vaan täyttää kantaansa cv:llä. Jos firmasta niin ei luultavasti taaskaan ole tarvetta ja firma vaan mainostaa sitä miten "hyvin" heillä menee kun on kova työvoimatarve, eli kyse on mainostuksesta. Kolmas vaihtoehto on halpatyöala jossa työehdot ja olosuhteet on niin surkeat että porukkaa lähtee ulos samaa vauhtia kuin nuo saa huijattua uusia sisään.
Eli mikään noista vaihtoehdoista ei suuremmin houkuttele hakemaan tuollaiseen spämmifirmaan.
Omalla työpaikallani on tehty useita rekryjä kuluneiden parin vuoden aikana, ja ainakin yksi kierros oli sellainen, ettei hakijoissa ollut yhtään sopivaa. Ne, jotka on tänä aikana palkattu, ovat aika laajalla ikähaarukalla, parikymppisistä viisikymppisiin, joten ei oikein voida puhua ikärasismistakaan. Se, että meille on otettu esim. yksi täysin keltanokka parikymppinen on minusta tosi virkistävää. On ollut ilo seurata hänen kehittymistään vähän arasta ja sulkeutuneesta vasta-alkajasta ammattilaiseksi.
Ei niihin rekrytointeihin ryhdytä kevyin perusteluin, voi toki olla sellaisiakin, että haetaan vain jotain työkokeilijoita, palkkatuettuja yms. mutta sellaisissa firmoissa voi olla muutakin häikkää.
Nämä keskustelut tällä palstalla ovat aina turhauttavia, koska niissä sotketaan niin monta asiaa aina keskenään.
Tietysti työvoimapulaa on tietyillä aloilla, joiden ammattilaisia ei yksinkertaisesti ole tarpeeksi. Koulutuspaikkoja on rajallinen määrä. On paljon järkeviä, alalle soveltuvia ihmisiä, jotka jäävät ilman paikkaa. Lääkäreitäkin koulutetaan tarkoituksella vain rajallinen määrä.
Se että jonkin alan työpaikkoja on muutamia auki, ei myöskään tarkoita mitään laajempaa työvoimapulaa. Joskus on äkillinen, paikallinen tarve tietynlaiselle työvoimalle. Joku tehdas saattaa tarvita JUURI NYT enemmän vaikka niitä hitsaajia kuin lähialueilla olisi niitä tarjolla. Sitten taas ensi vuonna sama tehdas saattaa käynnistää jo yt:t.
Kuitenkin sitä että vaikka lääkäreitä tai hitsaajia ei ole tarpeeksi käytetään jatkuvasti perusteluna sille, että nimenomaan halpatyövoimaa täytyy tuoda valtavasti ulkomailta, koska suomalaisia työttömiä "ei kiinnosta" työnteko. Siitäkin huolimatta, että niitä surkeimpiakin nollatuntisopimuspaikkoja hakee enemmän ihmisiä kuin niihin pääsee. Mikä logiikka tässä on?
Vierailija kirjoitti:
Jep, pari kuukautta vasta työttömänä ja olen huomannut että vaikuttaa aika hämärältä koko julkinen haku. Edes mihinkään ei-koulutusta vaativiin p skahommiin ei pääse edes haastatteluun ja juuri kun tulee maili siitä ettei osunut minuun, niin työpaikkailmoitus julkaistaan uudestaan. Oon jo aiemmin elämässä huomannut että suurin osa hommista menee suusta suuhun ja joku työntekijän kaveri saa paikan mutta en ymmärrä mikä tässä on takana. Tiedän varmasti ettei mulla ole edes kohtuuton käsitys itsestäni tai työnhakukyvyistäni, työssä oltu jo lähes 10 vuotta ja useissa eri työpaikoissa kun puhutaan koulutustani vastaavista töistä, mutta nyt kun oon yrittänyt hakea eri alojen hommia niin ei vaan onnistu.
Itse olen huomannut, että monet tuollaiset "p*skahommat" tulevat muutaman kuukauden välein hakuun. Mietin olisiko kyse siitä, että sieltä potkaistaan ulos koeajalla ja sitten otetaan joku muu koeajalle.
Vierailija kirjoitti:
riippuu varmaan työpaikasta, meillä joskus ollut tilanne, ettei hakijoiden joukosta ole löytynyt sopivaa. Jossain julkisissa paikoissa voi hyvin olla, että on pakko ilmoittaa avoimesta työpaikasta, vaikka tiedetään jo, kuka halutaan palkata. Mutta yksityisellä puolella tällaista tuskin tehdään, koska rekrytointi on kuitenkin iso työ, johon ei turhaan haluta tuhlata resursseja, jos kerran hyvä työntekijä on jo tiedossa.
Periaatteessa ymmärrän pointin, mutta vääristää tilannetta ja antaa jollekin työtä vieroksuvalle peelolle keppihevosen syyttää työtöntä laiskaksi - jonka joku toinen peelo sitten uskoo ja lopuksi saadaan hallitus, joka huvikseen potkii työttömiä. Ja sairaita. Ja kuntoutujia. Ja kaikkia ketä huvittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen huomannut, että monet tuollaiset "p*skahommat" tulevat muutaman kuukauden välein hakuun. Mietin olisiko kyse siitä, että sieltä potkaistaan ulos koeajalla
Tai työntekijä lähtee koeajalla tai kukaan ei suostu tulemaan työtehtäviin. Jos työtehtävää ei koeta hakijoiden taholta kiinnostavaksi, ei sitä haeta kuin pakosta. Tämä taas ei poista tarvetta työntekijästä.
^ Voihan se noinkin tietysti olla. Mutta "p*skaduuni" oli ehkä väärä sana, iso osa näkemistäni paikoista ei ole niitä kaikista rankimpia ja kurjimpia töitä surkeimmilla työoloilla ja -aloilla. Esimerkiksi yksi paikallinen käsityöliike tuntuu jostain syystä hakevan muutaman kuukauden välein työntekijää. Muutama tunti viikossa ei ole varmasti kenenkään unelmaduuni, mutta toisaalta käsityöliikkeen myyjänä on varmasti paljon mukavampi olla kuin monessa muussa työssä. Itse olen asiallinen ja käsitöitä harrastava hakija enkä ole kelvannut tuonne edes haastatteluun yhdelläkään kierroksella, joten kaipa sinne halukkaita on. Kumma juttu sitten jos joka kerta onnistutaan valitsemaan töihin joku lusmu.
Vierailija kirjoitti:
^ Voihan se noinkin tietysti olla. Mutta "p*skaduuni" oli ehkä väärä sana, iso osa näkemistäni paikoista ei ole niitä kaikista rankimpia ja kurjimpia töitä surkeimmilla työoloilla ja -aloilla. Esimerkiksi yksi paikallinen käsityöliike tuntuu jostain syystä hakevan muutaman kuukauden välein työntekijää. Muutama tunti viikossa ei ole varmasti kenenkään unelmaduuni, mutta toisaalta käsityöliikkeen myyjänä on varmasti paljon mukavampi olla kuin monessa muussa työssä. Itse olen asiallinen ja käsitöitä harrastava hakija enkä ole kelvannut tuonne edes haastatteluun yhdelläkään kierroksella, joten kaipa sinne halukkaita on. Kumma juttu sitten jos joka kerta onnistutaan valitsemaan töihin joku lusmu.
Typo, tarkoitin siis "surkeimmilla työoloilla ja -ajoilla".
Terveystalolla tuntuu olevan yhä uudestaan ja uudestaan samat työpaikat auki. Vika lienee työnantajassa tuossa kohtaa.
En ole kelvannut. Olen kuulemma ylikoulutettu. Kuolen nälkään siksi, että olen ylikoulutettu :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen huomannut, että monet tuollaiset "p*skahommat" tulevat muutaman kuukauden välein hakuun. Mietin olisiko kyse siitä, että sieltä potkaistaan ulos koeajalla
Tai sitten paikka on maanpäälinen helvetti piruineen, jossa ei kukaan viihdy.
Vierailija kirjoitti:
Nämä keskustelut tällä palstalla ovat aina turhauttavia, koska niissä sotketaan niin monta asiaa aina keskenään.
Tietysti työvoimapulaa on tietyillä aloilla, joiden ammattilaisia ei yksinkertaisesti ole tarpeeksi. Koulutuspaikkoja on rajallinen määrä. On paljon järkeviä, alalle soveltuvia ihmisiä, jotka jäävät ilman paikkaa. Lääkäreitäkin koulutetaan tarkoituksella vain rajallinen määrä.
Se että jonkin alan työpaikkoja on muutamia auki, ei myöskään tarkoita mitään laajempaa työvoimapulaa. Joskus on äkillinen, paikallinen tarve tietynlaiselle työvoimalle. Joku tehdas saattaa tarvita JUURI NYT enemmän vaikka niitä hitsaajia kuin lähialueilla olisi niitä tarjolla. Sitten taas ensi vuonna sama tehdas saattaa käynnistää jo yt:t.
Kuitenkin sitä että vaikka lääkäreitä tai hitsaajia ei ole tarpeeksi käytetään jatkuvasti perusteluna sille, että nimenomaan halpatyövoimaa täytyy tuoda valtavasti ulkomailta, kos
Sinäkin sotket asioista, hokemalla tuosta halpatyövoimasta. Jos metalli- tai hoitoalalla ei riitä Suomessa hakijoita, niin ei se uudellenkoulutuksesta kieltätytyvä työtön sitä rerkytoivaa yritystä auta.
Jos on pörssiyhtiö niin voivat tuolla tavoin yrittää nostaa arvoaan. "Hei katsokaa, meillä on kasvua (kun haetaan työntekijöitä), ostakaa osakkeita!"
Tarkoittaa varmaan sitä että vähintään puolet "avoimista" paikoista ovat siis täyttä paskapuhetta, niitä ei oikeasti ole edes olemassa. Tästä voimme päätellä että mitään työvoimapulaa ei todellisuudessa edes ole.
Minulla on akateeminen koulutus ja yli 25v työhistoria teknisen alan kansainvälisestä projektityöstä (ei raksaduuni)
Kun olin 4v sitten vuoden työttömänä löysin viikottain vähintään yhden, usein kaksi "oman alan työpaikkaa" joissa vaatimukset olivat parhaimmillaan kuin suoraan minun CV:stäni kopioituja.
Kun ikää on 50v niin monta kertaa heti Enterin painalluksen jälkeen sähköpostiin pomppasi "kiitoksia hakemuksesta mutta valinta ei kohdistunut sinuun"- viesti vaikka haettiin nimenomaan senior-osaajaa jolla on kattava näyttö useista vaativista projekteista.
Hassua että näissä paikoissa oli jo 10-12-sivun mittaisen webbihakemuksen toisella rivillä heti nimen alla laatikko jossa kysyttiin syntymävuotta ja/tai rasti ruutuun kysymys "olen parhaillaan työsuhteessa". Näitä tietoja kysyttiin heti uudelleen seuraavilla sivuilla työhistorian ja henkilötietojen yhteydessä joten ... hmmmm....
Yllättäen nämä paikat ilmestyivät parin kuukauden päästä uudelleen hakuun uudella deadlinella parhaimmillaan useita kertoja sen vuoden aikana jonka uuden työn löytäminen kesti.
Että tämmöistä "työvoimapulaa"
Vierailija kirjoitti:
Jos on pörssiyhtiö niin voivat tuolla tavoin yrittää nostaa arvoaan. "Hei katsokaa, meillä on kasvua (kun haetaan työntekijöitä), ostakaa osakkeita!"
Tämän tason finassinero lienee vähintään rahoitusjohtajana pankkiiriliikkeessä.