Samat työpaikkailmotukset uudestaan ja uudestaan. Ei hakijat kelpaa. Vai eikö oikeasti ole tarvetta?
Nyt kun joutuu hakemaan vähän sinne ja tänne kun työkkäri on pakottanutkin, niin olen nähnyt mitä VALHEELLISUUTTA tämä koko rekrytointi ja yritysten MUKA avoimet työpaikat kuvio oikeasti on. Olen hakenut useisiin ja useisiin paikkoihin , eli siis vuodessa 52 paikkaan. Ja yksikään "suuresta työvoimapulasta kärsivä" yritys EI PALKKAA. Ei vaikka mikä olisi. EI kerta kaikkiaan. Uudestaan ja uudestaan sama haku MUKA avoimeen työpaikkaan auki. Ei vaan hakijat ole "kelvollisia"?? Mitä SOOPAA! Aivan VARMASTI ON kelvollisia ja HYVIÄ, koulutettuja työntekijöitä, mutta kun EIVÄT palkkaa. Ja taas pantu se paikka auki. Uudella haulla, jospa nyt tuli se hyväksytty hakija? No ei. Nämä on HUPI työpaikkoja joihin ei oikeasti oteta ketään. Sanon melkein että PUOLET avoimiksi ilmoitetuista paikoista on BLUFFIA. EI oikeasti palkata ketään, ja taas kohta pannaan avoimeksi sama paikka.
Siinä teillä on se "työvoimapula". LOL.
Kommentit (98)
Täytyy heti ensimmäiseksi sanoa, että mulle on myös vastattu, että olen ylikoulutettu ja olen myös hakenut paikkoja, joihin en ole kelvannut ja paikka on laitettu uudelleen hakuun. Vaikka hylkäys on märkä rätti vasten kasvoja, niin uskon kuitenkin, että hakijat eivät ole olleet sitä mitä työnantaja hakee. Työnantajat hakee kuitenkin heidän raameihin sopivaa henkilöä, jonka oletetaan myös pysyvän talossa. Moni vaan ottaa hakuprosessissa hylätyksi tulemisen suurena henkilökohtaisena loukkauksena ja seurauksena on aloittajan kaltainen vuodatus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on tyypillistä, että paikka avataan julkisesti mutta siihen on jo valittu henkilö. Toisinaan myös sopivaa henkilöä ei oikeasti ole hakijoiden joukossa ja paikka avataan useamman kerran. Teen asiantuntijan hommia.
Tarkoittaa varmaan sitä että vähintään puolet "avoimista" paikoista ovat siis täyttä paskapuhetta, niitä ei oikeasti ole edes olemassa. Tästä voimme päätellä että mitään työvoimapulaa ei todellisuudessa edes ole.
Johan on melkoinen päättelyketju. Lähes yhtä pätevä argumentti kuin se täällä toistuva, miten minä hain yhtä työpaikkaa ja juuri siihen sattui olemaan 200 hakijaa, joten työvoimapulaa ei voi olla olemassa millään alalla tai millään alueella. Turha näiden kanssa on vääntää.
Olen eri. Toi
Missä maassa asut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on tyypillistä, että paikka avataan julkisesti mutta siihen on jo valittu henkilö. Toisinaan myös sopivaa henkilöä ei oikeasti ole hakijoiden joukossa ja paikka avataan useamman kerran. Teen asiantuntijan hommia.
Tarkoittaa varmaan sitä että vähintään puolet "avoimista" paikoista ovat siis täyttä paskapuhetta, niitä ei oikeasti ole edes olemassa. Tästä voimme päätellä että mitään työvoimapulaa ei todellisuudessa edes ole.
Johan on melkoinen päättelyketju. Lähes yhtä pätevä argumentti kuin se täällä toistuva, miten minä hain yhtä työpaikkaa ja juuri siihen sattui olemaan 200 hakijaa, joten työvoimapulaa ei voi olla olemassa millään alalla tai millään alueella. Turha näiden kanssa on
Kysymys oli siis tarkoitettu henkilölle joka asuu maassa,jossa on todellinen työvoimapula.
Vierailija kirjoitti:
Täytyy heti ensimmäiseksi sanoa, että mulle on myös vastattu, että olen ylikoulutettu ja olen myös hakenut paikkoja, joihin en ole kelvannut ja paikka on laitettu uudelleen hakuun. Vaikka hylkäys on märkä rätti vasten kasvoja, niin uskon kuitenkin, että hakijat eivät ole olleet sitä mitä työnantaja hakee. Työnantajat hakee kuitenkin heidän raameihin sopivaa henkilöä, jonka oletetaan myös pysyvän talossa. Moni vaan ottaa hakuprosessissa hylätyksi tulemisen suurena henkilökohtaisena loukkauksena ja seurauksena on aloittajan kaltainen vuodatus.
Ylikoulutettua ei haluta palkata ellei omassa yrityksessä ole hetken päästä aukeamassa kyseisen hakijan koulutusta vastaavaa työtä. Pelätään, että ylikoulutettu lähtee heti, kun saa omaa koulutustaan vastaavaa työtä muualta ja rekrytointi joudutaan tekemään uudestaan.
Esimerkiksi itse olen hakenut perusduunaritason työtä oltuani opiskelemassa lisää. Koulutukseni oli itseasiassa jo siinä vaiheessa laajempi kuin ko sivutoimipaikan esimiehen (tämä selvisi myöhemmin). No haastattelija (päätoimipaikan hrvastaava) tiesi, että ko sivutoimipaikan esimies on jäämässä kohta eläkkeelle, kysyi ihan suoraan minulta haastattelussa, että haenko tähän duunaripaikkaan päästäkseni hakemaan sisäisenä hakijana esimieheksi, sanoin, että enhän mä ole tiennyt edes esimiehen jäävän pois, mutta voisin harkita hakevani, jos näin tapahtuu. Sain paikan, en sitten kuitenkaan tullut valituksi sen sivutoimipaikan esimieheksi ja lähdin muualle, kun sain paremman paikan. No joutuivat hakemaan duunaripaikkaan uuden työntekijän, mutta olivat ottaneet riskin, että lähden, jos en tule valituksi, kaikki työnantajat eivät ota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylikoulutettua ei haluta palkata ellei omassa yrityksessä ole hetken päästä aukeamassa kyseisen hakijan koulutusta vastaavaa työtä. Pelätään, että ylikoulutettu lähtee heti, kun saa omaa koulutustaan vastaavaa työtä muualta ja rekrytointi joudutaan tekemään uudestaan.
Esimerkiksi itse olen hakenut perusduunaritason työtä
Mutta miten selität sen, ettei ylikoulutettuja haluta palkata edes lyhyisiin määräaikaisiin töihin? Tai miksi niihin duunaripaikkoihin kelpaa aina nuoret opiskelijat, joilla ei ainakaan ole aikomusta jäädä työhön pitkäksi aikaa?
-eri
Vierailija kirjoitti:
Mutta miten selität sen, ettei ylikoulutettuja haluta palkata edes lyhyisiin määräaikaisiin töihin? Tai miksi niihin duunaripaikkoihin kelpaa aina nuoret opiskelijat, joilla ei ainakaan ole aikomusta jäädä työhön pitkäksi aikaa?
-eri
Ei tietenkään palkata kokemusta omaavaa ylikoulutettua määräaikaiseen työsuhteeseen, jos määräaikasuutta on mahdollista jatkaa, jos tarve vaatii. Silloin todennäköisesti jouduttaisiin kuitenkin palkkaamaan uusi, ei rekrytoijat usko, että kukaan jää ylikoulutettuna huonommin palkattuun työhön pitkäksi aikaa.
Toinen juttu, yleisesti ottaen nuoremman henkilön palkkaaminen voi olla vähemmän riskialtista kuin vanhemman, joka todennäköisemmin menettää syystä tai toisesta työkykynsä.
Kolmanneksi, nuoremmasta saatetaan saada koulutettava etenijä työyhteisöön. Vanhempaan ei haluta lyhyemmän hyödyn vuoksi satsata tässä laajuudessa.
Neljänneksi, kuka ihme palkkaa "vanhan narisijan" joka on tapojensa orja ja vaikeasti oppii uutta, kun voi palkata helposti talon tavoille opetettavan nuoren.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-eri
Ei tietenkään palkata kokemusta omaavaa ylikoulutettua määräaikaiseen työsuhteeseen, jos määräaikasuutta on mahdollista jatkaa, jos tarve vaatii. Silloin todennäköisesti jouduttaisiin kuitenkin palkkaamaan uusi, ei rekrytoijat usko, että kukaan jää ylikoulutettuna huonommin palkattuun työhön pitkäksi aikaa.
Toinen juttu, yleisesti ottaen nuoremman henkilön palkkaaminen voi olla vähemmän riskialtista kuin vanhemman, joka todennäköisemmin menettää syystä tai toisesta työkykynsä.
Kolmanneksi, nuoremmasta saatetaan saada koulutettava etenijä työyhteisöön. Vanhempaan
Ehkä me puhutaan vähän erilaisista töistä nyt. Tarkoitan vaikka sellaisia töitä, että yliopisto-opiskelija on muutaman tunnin viikossa marketin kassalla. Aivan taatusti se opiskelija ei jää "etenijäksi työyhteisöön". Ja määräaikaisilla tarkoitan vaikka parin kuukauden sesonkiapua. Kummallisinta on ehkä se, kun yrittäjät valittavat, ettei laiskaa nuorisoa saa kesätöihin - ja kuitenkaan eivät itse huoli samoihin kesätöihin jotain nelikymppisiä. Miksi niiden pitää olla juuri nuoria, jos työ olisi kuitenkin tehtävä?
Vierailija kirjoitti:
Sitten on turha valittaa työvoimapulasta, jos työvoimaa on tarjolla mutta se ei vaan kelpaa työnantajille.
Meillä ainakin kesti aika pitkään ja monta rekrykierrosta saada jotain paikkaa täytettyä, koska hakijoiden palkkatoiveet oli aivan älyttömiä firman palkkatasoon nähden. Kaksin- tai kolminkertaisia palkkoja kuin mitä muut vastaavaa työtä tekevät firmassa saavat. Ja koska ollaan julkinen niin ei vaan pysty maksamaan vaikka huutava tarve tekijälle onkin.
"Tilastokeskuksen mukaan Suomessa oli työllisenä huhtikuussa 2 606 000 henkeä, mikä on 17 000 enemmän kuin vuosi sitten. Perinteinen 1564-vuotiaiden työllisyysasteen trendi oli 74,2 prosenttia. Työllisyyden trendi 2064-vuotiaille oli 78,6 prosenttia."
https://kauppakamari.fi/tiedote/tyollisyys-sahaa-edestakaisin-pitkaaika…
Suomen työllisyysaste on oikeasti korkea, vaikka hallitus muuta väittää. Ei täystyöllisyys ole edes mahdollista.
Se työpaikka mikä on ollut haussa enempi kuin kaksi kuukautta, niin kiertäkää kaukaa. Kertoo joko siitä että sitä työpaikkaa ei edes ole, odotukset on epärealistiset, tai siinä yrityksessä on jotain todella pahasti vialla. Täyttä p...skapuhetta että ei löydy parissa kuukaudessa sopivaa tekijää jos asiat on siellä firmassa kunnossa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuttuni hakee jatkuvasti paikkoja ja poikkeuksetta hakijoita on sata tai jopa satoja, mutta säännöllisesti paikka tulee aina uudelleen hakuun.
Eikö tällainen toiminta ole jopa laitonta - ihmisten on pakko hallituksen painostuksesta hakea paikkoja koko ajan, mutta ketään ei kuitenkaan palkata??!!
Todella turhauttavaakin näille työnhakijoillekin.
Voitisko mitä nämä paikat ovat? Ketään ei valita, satoja hakemuksia..., ja tämä kakki toistuvasti. Oletko nyt ihan varma?
Eritysosaamista vaativia paikkoja. On turha palkata ihmistä, josta jo arvaa aikaisempien perusteella, ettei hän tule opiskelemaan työssä tarvittavia taitoja. Ei, vaikka työpaikka maksaisi siitä ulkomaankoulutuksia myöten.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ainakin kesti aika pitkään ja monta rekrykierrosta saada jotain paikkaa täytettyä, koska hakijoiden palkkatoiveet oli aivan älyttömiä firman palkkatasoon nähden. Kaksin- tai kolminkertaisia palkkoja kuin mitä muut vastaavaa työtä tekevät firmassa saavat. Ja koska ollaan julkinen niin ei vaan pysty maksamaan vaikka huutava tarve tekijälle onkin.
Miksi ihmeessä te sitten kyselette palkkatoiveita? Ilmoitatte sen palkan jota pystytte maksamaan.
Kyllä työnantajien pitäisi nyt alkaa vähän myös joustamaan, eikä vaan narista mediassa olemattomasta työvoimapulasta.
"Sinäkin sotket asioista, hokemalla tuosta halpatyövoimasta. Jos metalli- tai hoitoalalla ei riitä Suomessa hakijoita, niin ei se uudellenkoulutuksesta kieltätytyvä työtön sitä rerkytoivaa yritystä auta. "
Ikään kuin uudelleenkoulutukseen pääsisi noin vain. Hoitoalalle hakee tuhansia joka vuosi ja vain joitain kymmeniä otetaan koulutukseen.
Metallihommat niin ikään vaativat ammattitaitoa, ei kuka tahansa muuten kykene hitsaamiseen vaikka harjoittelisi.
Vierailija kirjoitti:
Jotkut voi tarkoituksella laittaa palkkatoiveet yläkanttiin, jotta jää neuvotteluvaraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi itse olen hakenut perusduunaritason työtä
Aivan. Nyt on kuitenkin ne paikat auki uudelleen, joihin eivät minua valinneet. Ovat valitut lähteneet parempiin hommiin. No, ei voi mitään, minä olisin pysynyt siellä hamaan tappiin asti, koska opintolainat sitouttavat olemaan.
-eri "ylikoulutettu"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä te sitten kyselette palkkatoiveita? Ilmoitatte sen palkan jota pystytte maksamaan.
Ihmettelen samaa. Miksi ihmeessä kysellään toivetta, kun ei olla valmiita maksamaan mitä pyydetään. Olisi selkeämpää ilmoittaa palkka ja ne hakevat, joille ilmoitettu palkka sopii. Minä pyysin 4500 hommasta 3000, eikä sekään kelvannut. Palkkasivat jonkun lopulta parilla tonnilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Johan on melkoinen päättelyketju. Lähes yhtä pätevä argumentti kuin se täällä toistuva, miten minä hain yhtä työpaikkaa ja juuri siihen sattui olemaan 200 hakijaa, joten työvoimapulaa ei voi olla olemassa millään alalla tai millään alueella. Turha näiden kanssa on vääntää.
Olen eri. Toi
Minä pääsin kaupungille insinööritöihin talon ulkopuolelta ihan kelvollisesti. Hakijoita oli 9. Tehtävä tosin siirtyi hyvinvointialueelle vuodenvaihteen jälkeen ja minä siirryin myös virkoineni hyvinvointialueelle vanhana työntekijänä.
Palkkataso ihan kelvollinen, noin 4500e/k.
Yksi syy on se, että virhe-rekrytoinneista on todella vaikea päästä eroon. Varsinkin nykyään kun edes koeajalla ei riitä irtisanomisen syyksi pelkkä koeaika. Virherekrytointi tulee yritykselle kalliiksi, koska palkka ja sivukulut on silti maksettava. Mitä pienempi yritys, sitä suurempi riski