Yle. Runsaasti kannabista käyttäneet, nuoret muistuttavat lastentarhalaisia kognitiivisilta taidoiltaan ja toimintakyvyltään.
25-vuotiaan Heikki Hirvosen elämä lähti alamäkeen kannabiksen polttamisesta. Huumekuntoutuskoti Villa Hockeyn vastaava ohjaaja Jani Heino kertoo, miten hoitoon tulevat, runsaasti kannabista käyttäneet, nuoret muistuttavat lastentarhalaisia kognitiivisilta taidoiltaan ja toimintakyvyltään.
"Kannabis tyhmentää, vaikka on ruma sanoa niin", Jani sanoo.
Psykiatri Jussi Niemi-Pynttäri nostaa esille tutkimusalueensa: kannabiksen aiheuttamat päihdepsykoosit, jotka lisäävät riskiä sairastua skitsofreniaan.
Nuorten harmittomana "luonnontuotteena" pitämä aine on Inhimillisen tekijän keskustelijoiden mielestä mainettaan huomattavasti vaarallisempi.
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2015/11/27/inhimillinen-tekija-nuori-kann…
Kommentit (1104)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa yhdysvalloissa on saatu tutkimuksissa juurikin päinvastaisia tuloksia eli ne kognitiiviset taidot parani. Joku eui nyt täsääs propaganda jutussa täsmää.
höpöhöpö ei todellakaan ole saatu :D
Elin USA:ssa 90-luvulla ja jo silloin oli täysin yleisesti tunnettu tosiasia, että pössyttelijät ovat deadbeateja, potheadeja, stonereita. Ei nämä ole mitään arvonimiä ja siihen on syynsä. Koulun käytävällä tunnisti polttelijan jo käytävän toisesta päästä veltosta ja flegmaattisesta olemuksesta.
On saatu. Miksi valehtelet?
Heh. No näytä mulle tieteellisen tutkimuksen kriteerit täyttävä, vertaisarvioitu tutkimusjulkaisu niin harkitsen olenko ollut väärässä.
Ja sellainen artikkeli ei si
Tätä olen ihmetellyt miksi aina kannabiskeskusteluun tulee joku selittämään lapsiin sekaantumisesta? Eihän se liity kannabikseen mitenkään. Thl taulokko oli yksinkertainen ja selkeä. Siinä oli eri aineiden haitat numeroitu 1-5. Se taulukko poistettiin kun ensimmäinen ns. kannabisaloite keräsi riittävän kannatuksen. Melkoinen sattuma.
Vierailija kirjoitti:
Jaa yhdysvalloissa on saatu tutkimuksissa juurikin päinvastaisia tuloksia eli ne kognitiiviset taidot parani. Joku eui nyt täsääs propaganda jutussa täsmää.
Tulokset on saatu nyt kun tästä on tehty business. Tutkimukset rahoitetaan huumerahoilla.
Tuskin huomaa, mikä on ero suhtautumisessa kannabiksen laillistamiseen työssäkäyvien ja päivänsä AV:lla viettävien välillä :'D
Päivät pitkät tänne on aikaa spammata kannabismyönteistä sisältöä ja kirjoitustyylistä tunnistaa ainakin pari-kolme jatkuvasti palstalla päivystävää. Kuvittelisin näiden löytyvän viisastelemasta myös niissä keskusteluissa, joissa kehuvat olevansa keskimääräistä älykkäämpiä koska eivät itseään työllä orjuuta sekä ovat nousseet parisuhteen tavoittelemisen yläpuolelle. Olen tunnistavinani saman sävyn myös hallituksen tulonsiirtoihin kohdistuvia leikkauksia arvostelevissa kirjoituksissa. Se nyt on stonehead kuitenkin niin, että minä en halua maksaa senttiäkään enempää veroja, että sinä ja ne kaksi kaveriasi, joita jäljellä on, saisitte tehtyä päivittäisen ostosreissunne R-kioskiin tai sen enempää sen kulmalle, eikä yksikään nainen ala teidän pitsalaatikoitanne ja läikkyneitä bongivesiänne siivoamaan kun äitinnekin on kerran kieltäytynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokeilkaan buumerit vähän löysätä ja polttakaa jointti. Kohta R kiskalta saa ja että voi sille mitään.
Haluan tässä muistuttaa, että boomerit olivat juurikin se hippisukupolvi, eli siellä lie jointti poikinen kärytelty aikanaan.
Suuret ikäluokat syntyivät 1940-1950 välillä, joten hippiaikana vanhimmat heistä eivät enää olleet välttämättä nuoria alle 25-vuotiaita, eikä monetkaan polttaneet tuolloin edes tupakkaa. Kyllä nykyisin huumeidenkäyttö on räjähtänyt ja se näkyy myös huumekuolemissa, joissa Suomi on nuorissa maailman huippua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulokset on saatu nyt kun tästä on tehty business. Tutkimukset rahoitetaan huumerahoilla.
Rullaa nyt sitä foliota tiukemmalle
Olen huomannut. Itse en käytä, mutta tutut säännöllisesti käyttävät ovat ihan kujalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elin USA:ssa 90-luvulla ja jo silloin oli täysin yleisesti tunnettu tosiasia, että pössyttelijät ovat deadbeateja, potheadeja, stonereita. Ei nämä ole mitään arvonimiä ja siihen on syynsä. Koulun käytävällä tunnisti polttelijan jo käytävän toisesta päästä veltosta ja flegmaattisesta olemuksesta.
On saatu. Miksi valehtelet?
Heh. No näytä mulle tieteellisen tutkimuksen kriteerit täyttävä, vertaisarvioitu tutkimusjulkaisu niin harkitsen olenko ollut
Umm.. ymmärrän, että keskustelua saattaa olla vaikeahko seurata tarhaikäisen kognitiivisilla kyvyillä, mutta väite (väitös :'D) kuului kyllä näin: "Jaa yhdysvalloissa on saatu tutkimuksissa juurikin päinvastaisia tuloksia eli ne kognitiiviset taidot parani.". Jos tähän on olemassa oikein näyttöäkin olisin valmis haastamaan omia näkemyksiäni.
onko nää kaikki jossain laitoksissa kun ei kadulla nää :D koittakaas ilokaasua se vasta tyhmentääkin menee aivot ihan lukkoo ja olosta tulee semmosta tyhjän hekottamista, mulle käyttö ei sinänsä kannata ku pitäs laittaa vaimo aina paksuks.
''Tuskin huomaa, mikä on ero suhtautumisessa kannabiksen laillistamiseen työssäkäyvien ja päivänsä AV:lla viettävien välillä :'D
Päivät pitkät tänne on aikaa spa...''
Ainut jonka minä olen nähnyt hehkuttamassa älykkyyttään oli vastustaja...
(''Niin kerron siitä ilmiöstä. En lankea mihinkään. Vähän heppoista on nyt järjenkäyttösi. Älykkyysosamääräni on testattu psykologilla joten minun ei tarvitse sitäkään spekuloida.'')
Olen myös tämän hallituksen puolella että en tiedä mistä revit nämä päätelmäsi. Olisiko vaikka ennakkoluulot?
Vierailija kirjoitti:
onko nää kaikki jossain laitoksissa kun ei kadulla nää :D koittakaas ilokaasua se vasta tyhmentääkin menee aivot ihan lukkoo ja olosta tulee semmosta tyhjän hekottamista, mulle käyttö ei sinänsä kannata ku pitäs laittaa vaimo aina paksuks.
Miten niin ei kadulla nää? Käyppä jossain myyrmäessä, kontulan ostarilla tms.
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut. Itsehän nämä eivät huomaa mitään vaan pitävät käytöstään normaalina ja itseään poikkeuksellisen älykkäänä ja syvälisenä. Johtuu varmaan, että yleensä liikkuvat porukoissa, jossa kaikki ovat samanalaisia.
Lisäisin elämänhallinnan puutteen ja aloitekyvyttömyyden. Myös henk.koht. hygienia ei ole päälimmäisenä ko. porukalla mielessä.
Vierailija kirjoitti:
Täytyy sanoa, että kun on muutaman pössyttelijän tuntenut, niin kyllä se ihan oikeasti pehmentää aivot. Kyseessä siis ihmiset, jotka käyttivät päivittäin / lähes päivittäin. Hitautta, toljottava katse, liikkeissäkin näkyvissä tietty motorinen kömpelyys. Jutut, jotka jumittavat ja kiertävät samaa rataa, taipumusta hassuun vainoharhaisuuteen ja yleisesti jotenkin irrallaan tästä todellisuudesta. Miesten kohdalla seksuaalinen haluttomuus / kyvyttömyys (ei tosin itse koettua, mutta pössyttelijöiden kumppaneilta kuultua).
Olen kokeillut, mutta kokemusteni ja noiden tuntemieni varoittavien esimerkkien vuoksi päätin onneksi jo nuorena pysytellä etäämpänä ko. aineesta. En missään nimessä sanoisi alkoholia haitattomammaksi. Kai sitä voi viisaastikin käyttää, kuten alkoholiakin, mutta voi se aiheuttaa ihan hemmetisti ongelmia terveydelle, ihmissuhteille ja yhteiskunnassa pärjäämiselle, kuten alkoholikin.
Kuulostaa tutulta, tapailin muutaman kuukauden miestä jolla pössyttelytausta ja edelleen sillointällöin käytti.
En ole kokonaan kannabista vastaan, mutta kyllä senkin käytöstä ongelmia voi tulla. Kaveri käyttää päivittäin ja onhan se vähän hitaalla välillä. Lisäksi ei pysty lopettamaan, vaikka sanotaan että ei se riippuvuutta aiheuta. Jos on polttamatta, ei pysty nukkumaan, voi huonosti jne. Itse taas en kyseisestä aineesta saa irti juuri mitään. Mutta en juuri muitakaan päihteitä käytä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut. Itsehän nämä eivät huomaa mitään vaan pitävät käytöstään normaalina ja itseään poikkeuksellisen älykkäänä ja syvälisenä. Johtuu varmaan, että yleensä liikkuvat porukoissa, jossa kaikki ovat samanalaisia.
Lisäisin elämänhallinnan puutteen ja aloitekyvyttömyyden. Myös henk.koht. hygienia ei ole päälimmäisenä ko. porukalla mielessä.
Samaa mieltä. Kannabiksen vastustajat ovat typeriä ja haisevat aina paskallle. Varmaan vaikea käydä suihkussa kun pitää AV:lla vastustaa kannabista 24/7.
Tämän tietää jokainen joka tuntee pilviveikkoja. Monesti he eivät myöskään osaa olla hiljaa siitä miten hieno aine on kannabis. Vaikuttavat pilvessä olevalta myös selvinpäin.
Vierailija kirjoitti:
En ole kokonaan kannabista vastaan, mutta kyllä senkin käytöstä ongelmia voi tulla. Kaveri käyttää päivittäin ja onhan se vähän hitaalla välillä. Lisäksi ei pysty lopettamaan, vaikka sanotaan että ei se riippuvuutta aiheuta. Jos on polttamatta, ei pysty nukkumaan, voi huonosti jne. Itse taas en kyseisestä aineesta saa irti juuri mitään. Mutta en juuri muitakaan päihteitä käytä.
Olipa passka satu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selittää paljon tämän paltan tasoa.
Varsinkin jokaisen kannabis-ketjun "korkealaatuisen" sisällön.
Ei ne käyryys ynnä muut lapsellisuudet ole korkealaatuista sisältöä. Kaikissa kannabiskeskusteluissa ne on nähty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muitakin addikteja on. Lista on pitkä jotka aiheuttaa näitä taipumuksia joillakin.. addiktio. mihin vaan.
Vierailija kirjoitti:
Tämän tietää jokainen joka tuntee pilviveikkoja. Monesti he eivät myöskään osaa olla hiljaa siitä miten hieno aine on kannabis. Vaikuttavat pilvessä olevalta myös selvinpäin.
Kaikki tietää myös että jokainen kannabista vastustava huutaa vain kullin käyryys kullin käyryys.
Mitään muuta teillä ei mielessä pyörikään. Kannabiksen vastustajat myös nautiskelevat ulostetta päivittäin.
Sinä esitit väitöksen. Todista se nyt.