Kuukautisten keskimääräinen alkamisikä?
Monissa lähteissä keskimääräinen kuukautisten alkamisikä Suomessa on 12-13v., mutta jotenkin tuo tuntui tosi myöhäisestä iältä ja on myös ristiriidassa omien kokemusta kanssa. Ehkä joskus 60-luvulla piti paikkansa, mutta tuskin nykyään.
Kommentit (147)
Ei kuukautisten alkamisikä ole mikään sellainen asia mitä automaattisesti merkittäisiin oppilaan terveystietoihin.
Koulu-th
Vierailija kirjoitti:
Joo joo. Uskotaan uskotaan, että 2020-luvulla käytetään vielä 1960-luvun tilastoja, kun sulla ja sun pulskalla tytöllä kerta alkoi menkat 8-vuotiaana, niin eihän niillä muillakaan nyt voi myöhemmin alkaa.
Minulla alkoi kuukautiset 10v, juuri kun olin täyttänyt. Olin pieni ja siro, harrastin taitoluistelua ja voimistelua.
Gynekologit kyselee ainakin menkkojen alkamisikää vielä aikuisiltakin ja oli kirjoittanut sen Kanta-tekstiinkin. Lieköhän ne keskiarvot siis vastikää täysi-ikäistyneiden eli 2000-luvun alussa syntyneiden mukaan. Tai saattaa siellä gynellä joku nuorempikin jo käydä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistan omilta kouluajoilta sen että terveydenhoitaja vertasi koko ajan mun kasvua mun äidin kasvuun. Sillä oli nokan edessä mun kasvukäyrän lisäksi mun äidin kasvukäyrä ja tiedossa myös mun äidin menkkojen alkamisikä. Miten hitossa se oli silloin jo mahdollista, kun äiti oli syntynyt vuonna 1943!!!
Aika outoa että th olisi levitellyt äitisi terveystietoja sinun kuullen. Ja mistä ihmeestä tämä olisi edes saanut ne?
Sitä minäkin ihmettelin. Jostain arkistosta kaivanut varmaan. Samalla pienellä paikkakunnalla kun yhä asuttiin.
Potilastiedot on silti luottamuksellisia. Ei niitä saa verrata edes henkilön omaan tyttäreen ilman henkilön itsensä lupaa.
15-vuotiaana vasta alkoi ja hyvä niin.
Minulla alkoi 12v ja olin varmaan aika keskiverto. Osalla kavereista oli jo menkat ja muutamilla ei.
Meidän perheessä oli viisi tyttöä ja meillä alkoi 11-13v, joten varmaan 12v onkin aika keskiverto jos ajattelen vaikka kaveripiiriä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin teini 70-80-l. Voikkamaikka kysyi onko kuukautiset alkaneet ja se merkittiin liikuntakorttiin. Suurimmalla osalla alkoi 13v, joillain 12v ja joillain 14v.
Siis miksi ihmeessä merkittiin liikuntakorttiin?
En kysynyt.
Olisiko vaikka oleellinen tieto, jonka avulla varmistetaan että tytön kehitys sujuu normaalisti? Sitä paitsi lääkäri teinitytöltä kuukautisten alkamisesta tai puuttumisesta, jos on mitä hyvänsä vaivaa keskikehon alueella.
Vierailija kirjoitti:
Gynekologit kyselee ainakin menkkojen alkamisikää vielä aikuisiltakin ja oli kirjoittanut sen Kanta-tekstiinkin. Lieköhän ne keskiarvot siis vastikää täysi-ikäistyneiden eli 2000-luvun alussa syntyneiden mukaan. Tai saattaa siellä gynellä joku nuorempikin jo käydä.
Mistä tuota edes voi muistaa niin tarkkaan?
Itse ainakin heittäisin vaan jonkun arvion koska en tosiaan muista niin tarkkaan.
Tämä ketju oli avaava. Pitäis varmaan tehdä valitus jonnekin omasta entisestä kouluterkkarista. Se kysyi kuukautisten alkamisiän, vilkaisi housuihin että onko karvoitusta ja vielä rinnatkin katsoi ja tutki ne. Hyi hitto. Joku seksuaalinen ahdistelija ollut ja me pidettiin sitä ihan normaalina terveystarkastuksena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin teini 70-80-l. Voikkamaikka kysyi onko kuukautiset alkaneet ja se merkittiin liikuntakorttiin. Suurimmalla osalla alkoi 13v, joillain 12v ja joillain 14v.
Siis miksi ihmeessä merkittiin liikuntakorttiin?
En kysynyt.
Olisiko vaikka oleellinen tieto, jonka avulla varmistetaan että tytön kehitys sujuu normaalisti? Sitä paitsi lääkäri teinitytöltä kuukautisten alkamisesta tai puuttumisesta, jos on mitä hyvänsä vaivaa keskikehon alueella.
Ymmärrän jos lääkäri kysyy. Mutta miksi liikuntakorttiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä tuota edes voi muistaa niin tarkkaan?
Itse ainakin heittäisin vaan jonkun arvion koska en tosiaan muista niin tarkkaan.
Sulla on ap kyllä nyt joku ihme päähänpinttymä siitä että kuukautisten alkamisajan keskiarvo täytyy olla väärin, kun sulla ja sun suvussa alkoi aiemmin. Kaikki muka valehtelee ja ei muista ja vaikka mitä syitä. Mikä sua siinä vielä näin aikuisena niin häiritsee, jos sulla on alkanut menkat muita aiemmin? Ei kuulosta ihan terveeltä.
Olin juuri täyttänyt 12. Ikäisekseni olin tuolloin ylipainoinen.
N25
En muista paljonko olin silloin. Ala asteen loppu aikoja. En ollut eka enkä toka.
Suurimmalla osalla alkaa nykyään n. 11-12v. Ne kenellä kuukautiset alkaa poikkeuksellisen myöhään ja joudutaan jopa erikseen käynnistämään nostaa keskiarvoa.
Vierailija kirjoitti:
Tämä ketju oli avaava. Pitäis varmaan tehdä valitus jonnekin omasta entisestä kouluterkkarista. Se kysyi kuukautisten alkamisiän, vilkaisi housuihin että onko karvoitusta ja vielä rinnatkin katsoi ja tutki ne. Hyi hitto. Joku seksuaalinen ahdistelija ollut ja me pidettiin sitä ihan normaalina terveystarkastuksena.
Hui, kuulostaa kyllä tosi oudolta.
14 vuotiaana alkoi vuonna 2004. Uskonnontunnilla vieläpä :D :D Olin urheilullinen ja hoikka jo silloin. Äidilläni alkoi 13v ja sisarellani myös 14v. Toivon että tämä olisi myös tyttärieni kohdalla laita (nyt esikoinen 11,5v eikä murrosiän merkkejä).
Vierailija kirjoitti:
Suurimmalla osalla alkaa nykyään n. 11-12v. Ne kenellä kuukautiset alkaa poikkeuksellisen myöhään ja joudutaan jopa erikseen käynnistämään nostaa keskiarvoa.
Keskiarvo menee kyllä tässäkin tapauksessa Gaussin käyrän mukaan eli lähellä keskiarvoa olevia on eniten ja niitä jotka poikkeaa paljon on niin vähän ettei ne paljon keskiarvoa heilauta.
Tyttärellä alkoivat kuukautiset 9- vuotiaana. Kävimme gynellä kun varhain alkoivat. Kaikki ok. Toisilla alkavat varhain.
Sitä minäkin ihmettelin. Jostain arkistosta kaivanut varmaan. Samalla pienellä paikkakunnalla kun yhä asuttiin.