Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuukautisten keskimääräinen alkamisikä?

Vierailija
05.11.2023 |

Monissa lähteissä keskimääräinen kuukautisten alkamisikä Suomessa on 12-13v., mutta jotenkin tuo tuntui tosi myöhäisestä iältä ja on myös ristiriidassa omien kokemusta kanssa. Ehkä joskus 60-luvulla piti paikkansa, mutta tuskin nykyään.

Kommentit (147)

Vierailija
21/147 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua on aina kiinnostanut että miten tuo muka on tutkittu. Käsittääkseni kuukautisten alkamisikää ei rekisteröidä mihinkään että niistä olisi mahdollista tehdä tilastoa.

Kyllä sitä ainakin kouluterveydenhoitaja 90-luvun lopulla kysyi kaikilta ja kirjasi ylös. Varmasti sen jälkeenkin on kyselty.

Kirjasi mihin? Ei niitä kouluterveydenhoitajan kirjauksia kukaan ole tutkinut ja tehnyt laskelmia keskimääräisestä kuukautisten alkamisiästä.

Vierailija
22/147 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua on aina kiinnostanut että miten tuo muka on tutkittu. Käsittääkseni kuukautisten alkamisikää ei rekisteröidä mihinkään että niistä olisi mahdollista tehdä tilastoa.

Kyllä sitä ainakin kouluterveydenhoitaja 90-luvun lopulla kysyi kaikilta ja kirjasi ylös. Varmasti sen jälkeenkin on kyselty.

Kirjasi mihin? Ei niitä kouluterveydenhoitajan kirjauksia kukaan ole tutkinut ja tehnyt laskelmia keskimääräisestä kuukautisten alkamisiästä.

Mistä tiedät ettei ole?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/147 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne alkaa kun nainen on sukukypsä ja valmis vaimoksi.

T: Jamal

Vierailija
24/147 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa 14v. Reilusti etelämpänä 9v.

Olet mies.

14 vuotta on myöhäinen kuukautisten alkamisikä Suomessakin.

Ja afrikassa 9v myös?

Vierailija
25/147 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tuskinpa se tieto on mistään 60-luvulta peräisin, kun nykyään on niin helppo laskea. Koneet laskee. Ei tarvi kuin kouluterveydenhoitajien heittää oman koulunsa luvut oppilaiden tietoihin koneelle joka puolella Suomea, niin koneet kerää ne ja laskee keskiarvot automaattisesti samantien.

Vierailija
26/147 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiastahan ei voi olla mitään täsmällistä tutkimustietoa koska asiaa, eli siis kuukautisten alkamisikä, on lähes mahdoton tutkia. Ja koska kaikki perustuu vain kysymyksiin mihin voi vastata ihan mitä tahansa, on tulokset erittäin epäluotettavia.

Vierailija
27/147 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin teini 70-80-l. Voikkamaikka kysyi onko kuukautiset alkaneet ja se merkittiin liikuntakorttiin. Suurimmalla osalla alkoi 13v, joillain 12v ja joillain 14v.

Vierailija
28/147 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tuskinpa se tieto on mistään 60-luvulta peräisin, kun nykyään on niin helppo laskea. Koneet laskee. Ei tarvi kuin kouluterveydenhoitajien heittää oman koulunsa luvut oppilaiden tietoihin koneelle joka puolella Suomea, niin koneet kerää ne ja laskee keskiarvot automaattisesti samantien.

Luuletko tosiaan että kouluterveydenhoitajalla ei ole muuta tekemistä kuin syöttää menkkojen alkamisikiä koneelle.

Vierailija
29/147 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla alkoi 10,5 vuotiaana

N47

Itellä alkoi vasta 14,5-vuotiaana

N40

Sama ja ei ole mitenkään epänormaalia. Parempi, ettei alkanut 10-vuotiaana, vähemmän hämmentävää varmaan, ku alkoivat myöhemmin. 

N51

Vierailija
30/147 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N47

N40

Sama ja ei ole mitenkään epänormaalia. Parempi, ettei alkanut 10-vuotiaana, vähemmän hämmentävää varmaan, kun alkoivat myöhemmin. 

N51

Vierailija
31/147 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin teini 70-80-l. Voikkamaikka kysyi onko kuukautiset alkaneet ja se merkittiin liikuntakorttiin. Suurimmalla osalla alkoi 13v, joillain 12v ja joillain 14v.

Siis miksi ihmeessä merkittiin liikuntakorttiin?

Vierailija
32/147 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asiastahan ei voi olla mitään täsmällistä tutkimustietoa koska asiaa, eli siis kuukautisten alkamisikä, on lähes mahdoton tutkia. Ja koska kaikki perustuu vain kysymyksiin mihin voi vastata ihan mitä tahansa, on tulokset erittäin epäluotettavia.

Kylläpä ne kouluterkkarit aika hyvin näkee puhuuko oppilas totta vai ei. Kuukatiset alkaa n. 2 vuoden kuluttua siitä kun tulee ensimmäiset murrosiän merkit. Joka vuosi on terveystarkastuksia ja koneille kirjaillaan onko rinnat kasvaneet, onko karvoitusta näkyvillä jne. 

Vierailija
33/147 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luuletko tosiaan että kouluterveydenhoitajalla ei ole muuta tekemistä kuin syöttää menkkojen alkamisikiä koneelle.

En tiedä mikä ihme tynnyrissä kasvanut jankkaja sinä olet, mutta sehän on just sitä kouluterveydenhoitajien työtä. Joka vuosi mitataan pituudet ja painot ja kirjataan ylös, samoin se menkkojen alkamisikäkin. 

Vierailija
34/147 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just oli ruotsalaisessa lehdessä juttua, että enenevissä määrin jo 8-vuotiailla alkaa kuukautiset ja murrosikä.

https://www.svd.se/a/RGwp52/tidigare-pubertet-bland-flickor-forbryllar-…

Vierailija
35/147 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Just oli ruotsalaisessa lehdessä juttua, että enenevissä määrin jo 8-vuotiailla alkaa kuukautiset ja murrosikä.

https://www.svd.se/a/RGwp52/tidigare-pubertet-bland-flickor-forbryllar-…

Piikki toimii!

Vierailija
36/147 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kylläpä ne kouluterkkarit aika hyvin näkee puhuuko oppilas totta vai ei. Kuukatiset alkaa n. 2 vuoden kuluttua siitä kun tulee ensimmäiset murrosiän merkit. Joka vuosi on terveystarkastuksia ja koneille kirjaillaan onko rinnat kasvaneet, onko karvoitusta näkyvillä jne. 

Ei tosiaan kirjailla koneelle tuollaisia tietoja, eikä muutenkaan tehdä arvioita rintojen kehittymisestä ja kuukautisista. Lähinnä käydään ihan vaan suullisesti läpi. Saatetaan kysyä onko kuukautiset alkaneet, mutta ei sitä tietoa edes kirjata ellei erikseen ole jotain syytä, esimerkiksi nuorella epäillä jotain hormonitoimintaan liittyvää häiriötä jne.

Vierailija
37/147 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan omilta kouluajoilta sen että terveydenhoitaja vertasi koko ajan mun kasvua mun äidin kasvuun. Sillä oli nokan edessä mun kasvukäyrän lisäksi mun äidin kasvukäyrä ja tiedossa myös mun äidin menkkojen alkamisikä. Miten hitossa se oli silloin jo mahdollista, kun äiti oli syntynyt vuonna 1943!!!

Vierailija
38/147 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan omilta kouluajoilta sen että terveydenhoitaja vertasi koko ajan mun kasvua mun äidin kasvuun. Sillä oli nokan edessä mun kasvukäyrän lisäksi mun äidin kasvukäyrä ja tiedossa myös mun äidin menkkojen alkamisikä. Miten hitossa se oli silloin jo mahdollista, kun äiti oli syntynyt vuonna 1943!!!

Aika outoa että th olisi levitellyt äitisi terveystietoja sinun kuullen. Ja mistä ihmeestä tämä olisi edes saanut ne?

Vierailija
39/147 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N47

N40

Minulla alkoi 12-vuotiaana.

Toinen N47

Vierailija
40/147 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo joo. Uskotaan uskotaan, että 2020-luvulla käytetään vielä 1960-luvun tilastoja, kun sulla ja sun pulskalla tytöllä kerta alkoi menkat 8-vuotiaana, niin eihän niillä muillakaan nyt voi myöhemmin alkaa.