Mitä tekisit sellaisessa tilanteessa jossa naapuri matkii ja kopioi sinua?
Mitä tekisit jos naapurisi matkisi sinua? Ostat leveälahkeiset housut, naapurisi tulee ensi viikolla samanlaisissa vastaan ja tervehtii iloisesti. Löydät kivan keltaisen sadetakin, ensi viikolla naapurisi tulee keltaisen sadetakin kanssa portaissa sinua vastaan. Tarvitset kumisaappaat ja hankittuasi ne , huomaat että naapuri vaihtanut tennarinsa kumppareihin myös.
Ahdistuisitko tälläisestä?
Kommentit (64)
Vaikea sanoa kuka matkii ja ketä. Sinä ostat meidän kauppojen suppeista valikoimista sadetakin, joita löytyy monilta. Saappaat tähän aikaan vuodesta eivät ole ihmisillä harvinaisia. Jos olet naapurisi kanssa samaa ikäluokkaa saatatte vain tykätä samanlaisista sadetakeista ja saappaista. Ei kannata ahdistua ihan noin hölmöistä kuvitelmista.
No en ahdistuisi, kun en kiinnittäisi koko asiaan huomiota. Mikä ahdistus sulla nyt on?
Ap, nyt kannattaa mennä rappuihin hillumaan vaikka prinsessaksi pukeutuneena ja kokeilla tuota sinun matkimisajatusta oikeasti! Jos naapuri tulee viikon sisällä prinsessamekossa vastaan, niin kyllä, hän luultavasti matkii sinua. :)
Suosittelen siis vähän erilaisempaa tyyliä, jolla voit kokeilla ajatustasi, nuo kolme juttua mitä luettelit, eivät olleet kovin ihmeellisiä ja erikoisia, vaan mistä tiedät, jos naapurilla olisi ollut se keltainen sadetakki jo viisi vuotta sitten? Ehkä sinä olet se matkija?
Toimisin näin: ostaisin lomamatkalta jotain paikallista valmistetta olevan pukineen, jonka väittäisin olevan Stokkalta. Katsoisin, kuinka naapurin silmät aina kiinnittyvät siihen kohdatessamme.
Vaihtoehtoisesti ostaisin kirpparilta jonkin uniikin näköisen vaatekappaleen tai antaisin ompelukoneen laulaa. Väittäisin niiden olevan kaupasta X. Antaa naapurin juosta etsimässä.
Vierailija kirjoitti:
Toimisin näin: ostaisin lomamatkalta jotain paikallista valmistetta olevan pukineen, jonka väittäisin olevan Stokkalta. Katsoisin, kuinka naapurin silmät aina kiinnittyvät siihen kohdatessamme.
Vaihtoehtoisesti ostaisin kirpparilta jonkin uniikin näköisen vaatekappaleen tai antaisin ompelukoneen laulaa. Väittäisin niiden olevan kaupasta X. Antaa naapurin juosta etsimässä.
Siis ihan oikeasti viitsisit nähdä vaivaa tuollaiseen? Ei sullakaan hyvin mene sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis ihan oikeasti viitsisit nähdä vaivaa tuollaiseen? Ei sullakaan hyvin mene sitten.
Ilman muuta viitsisin. Käyn muutenkin lomalla ulkomailla, joskus kierrän kirppiksiä ja tykkään ommella. Ei tuossa ole viitsimistä vaativaa kuin valehtelu. Ei se paljoa vaadi ja tuottaisi hupia, kun kopioimishakuinen naapuri turhautuu.
Mulla oli tuollainen naapuri. Ei niinkään matkinut mun vaatteitani ja tyyliäni vaan kaikkea muuta. Kun meillä oli kukkia, kynttilöitä tai muuta ikkunassa niin hän laittoi myös. Puutarhaan laittoi paljon samaa kuin meillä. Lapsen laittoi samaan harrastusryhmään kun meidän lapsi. Sai selville että me tehtiin remonttia. Me siirrettiin yhtä seinää niin että neliöt tuli parempaan käyttöön. Hänkin remppasi seinänsä ja oli selvästi pettynyt kun oli ymmärtänyt väärin ja hän ei saanutkaan yhtä toimivaa lopputulosta kuin me. Ja kaikkea muuta sen n 10 vuoden aikana kun oltiin naapureita. Mua ja miestäni tämä ei häirinnyt, oli vain huvittavaa. Joskus leikiteltiin ajatuksella että lainataan meidän puutarhaan joku oikein ruma patsas tai iso koriste ja odotetaan että naapuri hankkii samanlaisen. Sitten palautetaan meidän rumilus. No koskaan ei sentään menty niin pitkälle.
Arvaan että naapuri elää aika lailla samoissa säissä kuin minäkin. En oleta olevani maailman ainoa uniikki sadetakintarvitsija. Enkä oleta olevani ainoa joka on huomannut väljempien farkkujen olevan taas muodissa.
En tekisi mitään, tuskin edes huomaisin asiaa. Sen ehkä huomaisin, jos autokatoksessa vieressä olisi samanlainen auto. Silloin ajattelisinn, että olipa fiksu naapuri kun osti samanlaisen.
Mitä ihmeellistä tuossa on jos naapurilla on keltainen sadetakki? Itselläni on ollut 20 vuotta hyvässä kunnossa oleva keltainen sadetakki, mitä käytän aina välillä, en läheskään aina kun sataa. Älä kyttää turhaan naapuriasi.
Mua inhoaa yksi naapuri ja tiedän että puhuu pahaa selän takana. Silti aina katse iskeytyy vaatteisiini ja parin päivän päästä huomaan hänellä olevan samantyylistä yllään. Minusta tuo on jotenkin outoa. En ikinä matkisi ketään mutta varsinkaan ihmistä jota inhoan ja puhun niin paljon pahaa!
Olisin hämmästynyt ja iloinen, kun minusta yllättäen yli viisikymppisenä olisi tullut tuollainen muoti-ikoni.
Ei ole naapureita ollut matkimassa, mutta semituttuja on. Esim. yhdelle miehen kaverille ilmestyi aina ensin niitä juttuja, mistä mies oli puhunut, että haluaisi ostaa. Esim. joku tietty auto merkki ja malli.
Johan ilmestyi heti kaverille.
Kun meille lapsi, niin heillekin. (tirsk Eikö tuo ole tavallaan kiva juttu, jos on kannustanut joitain esimerkillään lasten hankintaan?)
Eräs toinen tuttu kai työttömäksi, kun eräs tuttunsakin. Ainakin jutut oli jotenkin siihen malliin.
Tai sitten oli esitystä. Ei ollut mun kaveri, joten enpä tiedä miten oikeasti oli.
Mutta kysymys onkin, kuka matkinut ja ketä ja millä tarkoituksella. Kuka oli ensin. Kyllä vähän ksvahtaisin sellaista, että joku tahalleen pukeutuu kun joku toinen eli alkaa ihan muuttaa omaa tyyliään erilaiseksi koska haluaa vaan jotta.. mitä tahansa nyt haluaa yrittää esittää. Jonkinlainen mielenhäiriö tuolin. Vielä enemmän kavahdan, jos tekee jotain isojakin juttuja elämässään vaan matkiakseen, ilman että itse vahvasti haluaa tehdä niin.
Mutta mikä on matkimista ja sitten taas, että päättöä nyt tehdä jotain kun vaan halusi? Jos ei mikään hirveän erityinen juttu tai "salaisuus", niin saattaa olla, että ei kyseessä matkiminen ainakaan jonkun henkilön toiminnan perusteella. Monethan jutut aina perustuu tavallaan johonkin matkimisern. Jostain on lukenut tai kuullut jotain ja haluaa tehdä samoin tai ostaa saman.
Itse en ikinä ole matkinut kenenkään pukeutumista tai ulkoasua. Tuollainen ärsyttää joitain. Tulee varmaan sellanen "Luuleksä, että sun tyyli on magee."
Osta sadantonnin sähköauto ja katso, vieläkö matkiin.
Mä vaan toteaisin jaa, ei kiinnosta. Mutta hyvä tietää että oon tyylikäs.
En varmaan jaksaisi enää kiinnittää huomioita, menisin äkkiä poispäin tai sisälle. Saattaisi se olla vähän kammottavaa. Ehkä hän kokisi hyväksi samat sitten.
No kuulkaas nyt hömpsät. Monet ihmiset on taitavia ihmislukijoita. Jos esim. on gang stalkingin uhri, osaa erottaa hyvin ne, joilla on tekemisissä näyttelemistä, matkimista jne. Ja sitten esitetään muka viattomana "hei se on vaan sun päässäsi kuvitelmia"
No ehkä kohde ei ole ihan niin tyhmä kun sinä.
Kyllä sen vain huomaa jos x tuttusi on matkinut ja missä. Varsinkin jos saman henkilön kohdalla on esim. monta asiaa, jotka merkillisesti ilmestyvät heti kun olet puhunut niistä, tai hankkinut ne.
Ei nyt ole itselläni kyse ainakaan siitä, että random naapuri hankkisi saman auton tms. vaan paljon selvemmistä, mistä vain dillet luulee olevan sattumaa.
Fiksuutta on muuten se, että osaa erottaa oikeat sattumat sellaisista, mitkä ei ole niitä. Itse olen tosi hyvä siinä. Kaikki eivät ole.
Vierailija kirjoitti:
Mua inhoaa yksi naapuri ja tiedän että puhuu pahaa selän takana. Silti aina katse iskeytyy vaatteisiini ja parin päivän päästä huomaan hänellä olevan samantyylistä yllään. Minusta tuo on jotenkin outoa. En ikinä matkisi ketään mutta varsinkaan ihmistä jota inhoan ja puhun niin paljon pahaa!
Kuulostaa siltä että naapurisi kadehtii sinua. Kateus saa jotkut ihmiset puhumaan pahaa ja juoruamaan.
No luulis ihan normaalisti vaihtavan tennarit kumppareihin sateella ja keltaisia sadetakkeja on aika paljon. Mikä tässä on nyt ongelma? Sun pitäisi olla ainut kumppareiden ja keltaisen sadetakin omistaja?