Järkyttävä elämän ahdistus tästä pimeästä marraskuusta
Niin ankeaa. En edes muistanut, että marraskuu on näin kurja ja ahdistava. On kyllä omassa elämässäkin ikäviä asioita, että varmaan korostuu. Nytkin vain makoilen sängyssä vaatteet päällä peiton alla ja tuijotan ulos sumuiseen hämärään. Ikävät asiat pyörivät mielessä. Pitäisi tehdä vaikka mitä, töitäkin ja olla luova, mutta en saa mitään tehtyä. Väsynyt ja vedoton olo, ankea mieli viikolla oli jotain flunssaakin. Tähän oloon auttaisi esim. yksi siideri tai bentso, mutta niitäkään ei nyt ole. En ole varsinaisesti päihde-ihminen, mutta olen alkanut nykyään satunnaisesti nappailemaan jotain huonoimpiin oloihin, että jaksan suorittaa. Takana lähes helvetillinen vuosi erilaista stressiä, pettymyksiä elämässä, läheisten sairastumisia ym. Kesällä kaiken jaksoi paremmin. Nyt pimeys tuntuu todella inhottavalta. Halusin vain purkaa oloani.
Kommentit (138)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi te Suomem ilmastosta, säästä ja vuodenajoista uliisjat ette muuta muualle? Jos täällä on kylmää ja pimeää niin muuttakaa sinne missä on lämmintä ja valoisaa. Jatkuva ulina on typerää ja turhaa.
Olen jo osittain muuttanut mutta miehen työ on Suomessa ja lastenlapset odottavat näkevänsä minut sillointällöin. On joulut yms perhejuhlat joista en voi luistaa. Ja välillä on yksinäistä ilman läheisiä ulkomailla vaikka tekemistä onkin enemmän kuin täällä.
No voisitko ajatella tsemppaavaasi edes sen ajan, kun olet Suomessa??? Kai tajuat, että syksy ja talvi Suomessa on lastenlastesi ja muiden sukulaistesi elämää? Varmaan kiva, kun mummo käy valittamassa ankeaa säätä, pimeyttä ja kurjuutta ja sitten pakkaa laukut ja lähtee Espanjaa
Espanjassa... missä vaan. Se oli vain yleissana lämpimässä asumiselle.
MUAAHHAHHAA,HELLEHULLUT... PIMEYS VOITTAA SITTENKIN 😈😈😈
Loppusyksy on aina tällaista. 🤷
Tämä on levon ja mielen rauhoittumisen parasta aikaa. Ihmismieli tarvitsee tällaisen hetken latautuakseen kevään ja kesän koitoksiin.
Vierailija kirjoitti:
Käy paikallisessa kirjastossa.
Käytä aikaa kirjeiden kirjoittamiseen ystäville.
Käy retkellä lähellä olevaan kansallispuistoon.
Käy katsomassa paikallista taideesitystä.
Osallistu joogatunnille.
Tee kotoa löytyvistä materiaaleista kransseja.
Käy ulkona valokuvaamassa syksyisiä maisemia.
Osallistu paikalliseen hyväntekeväisyysjuoksuun.
Käy maalaus- tai keramiikkatunnilla.
Järjestä teemabileet ystävien kanssa.
Käy metsäkävelyllä.
Tee teatteriesitys lasten kanssa.
Käy katsomassa tähtitaivasta.
Valmista itse halloween-puku.
Opettele uusi kieli.
Tee syksyinen puutarhasomistus.
Käy keilahallissa ystävien kanssa.
Käy saunassa.
Lähde päiväreissulle naapurikaupunkiin.
Järjestä pokeri-ilta.
Harrasta meditointia.
Osallistu paikalliseen ruoka- ja viinifes
.
.
.
muuta etelän lämpöön-
Vierailija kirjoitti:
Tämä on levon ja mielen rauhoittumisen parasta aikaa. Ihmismieli tarvitsee tällaisen hetken latautuakseen kevään ja kesän koitoksiin.
Mä olen taas todella ahdistunut ja levoton näin talvella. Kuin olisin vetänyt liika-annoksen Ventolinea tai nielaissut sähköjäniksen
Mä voisin vaan syödä ja nukkua, mikä on ihan epätyypillistä minulle. Kai minussa on aktivoitunut joku alkukantainen selviytymisvietti, joka pistää keräämään vararasvaa ja kropan energiansäästömoodiin. Tämä on kamalaa.
Vierailija kirjoitti:
Asiat kannattaa laittaa mittasuhteisiinsa. Marraskuu ei ole kuin 4 viikkoa ja 1 päivä pitkä ajanjakso. Ja osa siitä on jo mennyt. Siitä voi pitää vaikka tukkimiehen kirjanpitoa, koska on marraskuu lusittu. Mieli virkistyy päivä päivältä, kun ruksaa paperilla, että taas yksi päivä ja yksi viikko meni. Voi vaikka hurrata ja palkita jaksamistaan jotenkin.
Kyllä sille ajalle luulisi jokaisen jotain piristystä keksivän, jos vain yksi marraskuu masentaa.
Eikä kevättalvikaan ole kuin noin 17 viikkoa pitkä ja sitten on jo toukokuu.
Ensin odotat 4 viikkoa, sitten kuukauden ja sen jälkeen vielä 17 viikkoa niin onkin jo toukokuu. Ja siitä 17 viikkoa eteenpäin niin on syksyn merkit jo ilmassa ::))
Vierailija kirjoitti:
Totta, mutta töissä pitää käydä eikä siellä ole aikaa rauhoittua ja levätä. Hirveä ahdistus ja stressi heti, kun menee työpaikalle.
Nythän ei ole edes vielä pimeä. 2kk päästä tähän aikaan vasta pimeä on.
Pimeää, mutta jonkinlainen haalea valo kajastaa taivaalla. Aamun mietelmät: pahinta tässä marraskuussa on itselläni mielen tasapaksuus. Se alkoi, kuin napista painamalla, kun marraskuu alkoi. Sellainen, kuin kaikki tunteet olisi lukittu ja mieli ihan suoraa viivaa. Ei yhtään tyypillistä minua, joka yleensä olen hyvin tunnevivahteikas ihminen. Siitä se ahdistuskin sitten kumpuaa, kun tasapaksu mieli tuntuu pahalle ja luonnottomalle. Mikään ei tunnu miltään olo ja kuitenkin pitäisi esim luovan työn ja ihmissuhteiden vuoksi pystyä hyvinkin pysymään normaali tunteissaan ja reagoida vaikka mihin. Itsellä mieli vain möllöttää. Mutta päätin juuri, että pakko vain tsempata, eikä antaa periksi. Pakko palata hyviin elintapoihin ja välttää päihteitä, ettei ne ota minusta valtaa. Terveellinen ruokavalio liikoja hiilareita välttäen (vhh-tyyppinen), vitamiinit, kohtuullinen ulkoilu, uni ja tehdä mieluisia asioita. Ja kohtahan marraskuu on jo ensin puolivälissä ja sitten lopussa. Ei se saa elämää pilata. Nousen täältä kuopasta. Ehkä tämä tästä!
-Ap
Joo, kyllä mäkin olen aina ihmetellyt juuri marraskuusta valittajia. Mikä tekee tammi-helmikuusta yhtään sen paremman?
Vierailija kirjoitti:
Joo, kyllä mäkin olen aina ihmetellyt juuri marraskuusta valittajia. Mikä tekee tammi-helmikuusta yhtään sen paremman?
Lumipeite, joka heijastaa valoa. Lumen tulo helpottaa oloa valtavasti.
T. Se, joka vain söisi ja nukkuisi
Vierailija kirjoitti:
Mulle on iän myötä alkanut talvet tekemään tiukkaa. Alta 40v. vielä jotenkin meni. Tuntuu, että ainoa mikä oikeasti auttaisi olisi viettää talvisin muutama kk jossain etelässä. Ei vaan ole sellaiseen mahdollisuutta nyt. Jotenkin ristiriitaista, kun sanotaan, että talvella voi hidastaa ja ottaa rauhallisemmin, että se on luonnollista, mutta kuitenkin talvisin on yleensä kiireisintä aikaa työelämässä, kouluissa jne. Miten siinä sitten hidastat? Sanot pomolle, että ei kun mä otan nyt rauhassa tässä talven ja nukun vähän pidempään. Onnistuu juu.
Mulla sama. Ennen en välittänyt talven pimeydestä, oli kaikkea menoa ja suunnitelmia. Nyt 45sena tuntuu, että tätä samaa pöivästå toiseen ja tämä harmaus kyllä pahentaa olotilaa.
Kyllä itsensä ulkomaille muuttaa puolessa vuodessa jos on tahtoa vs vuosia/vuosikymmeniä ulisee paskasta säästä ja vuodenajasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi te Suomem ilmastosta, säästä ja vuodenajoista uliisjat ette muuta muualle? Jos täällä on kylmää ja pimeää niin muuttakaa sinne missä on lämmintä ja valoisaa. Jatkuva ulina on typerää ja turhaa.
Olen jo osittain muuttanut mutta miehen työ on Suomessa ja lastenlapset odottavat näkevänsä minut sillointällöin. On joulut yms perhejuhlat joista en voi luistaa. Ja välillä on yksinäistä ilman läheisiä ulkomailla vaikka tekemistä onkin enemmän kuin täällä.
Lastenlapset voivat lentää sinun luoksesi ja perhejuhlat voi ihan hyvin jättää juhlimatta jos ei ole aitoa kiinnostusta. Nuo ovat tekosyitä.
Vaatetta päälle ja liikettä, niin tarkenee. Mulle tuli ainakin ihan hiki lapioidessa ulkona.