Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ilmiö: lastenjuhlat synttäreiden lisäksi

Vierailija
28.10.2022 |

Asutaan lapsiperheiden suosimalla alueella. Keskenään saman ikäiset lapset ovat samoilla luokilla, ja kutsuvat toisiaan esim. synttäreille. Vapaa-ajallakin on helppo kyläillä ja viettää aikaa yhdessä.

Nyt uutena ilmiönä (siis itselleni uutena) tai jonkinlaisena trendinä tuntuu olevan, että pidetään lapsille muitakin juhlia. Siis ei synttäreitä, vaan sellaisia "muuten vaan"- juhlia.

On ollut grillijuhlat (kesälomalla), yksi piti syysteemaiset liikuntapainotteiset pippalot, tänään on Halloweenjuhlat, joku vanhemmista aikoo järjestää jotain jouluista ohjelmaa lapsille ja yksi perhe aikoo järjestää jonkun isomman yökyläjutun.

Eri tahot kyllä järjestää jotain vastaavaa (no, ainakin Halloweendiscoja ym) lapsille eri puolilla kaupunkia, minkä ymmärrän, mutta siis perheet kotonaan.. Se on uusi juttu mulle.

Siis nämähän on lapsista olleet todella mukavia ja itsekin ihaillen katson ja kuuntelen, mitä hauskaa ja ihanaa onkaan keksitty ohjelmaksi ja tarjolle. Mutta aletaan kohta olla ainoa perhe, joka ei ole järjestänyt mitään ja oma lapsi tietysti kovasti haluaisi että jotain tällaista tehtäisiin meilläkin.

Ollaan luvattu jutella asiasta ja miettiä, mitä ja milloin sitten järkättäisiin. Onhan tuo ihan kätevä tapa kutsua luokkakavereita yhteiseen tekemiseen, vaikka noin parinkymmenen lapsen kanssa saa tietysti varata tarjottavaakin. Vähän stressaa.

Tarkoitus olikin kysyä, onko tällaisia tapana järjestää muualla vai kuinka uudesta tai vanhasta ilmiöstä lopulta on kyse.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
28.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö näitä tosiaan järkätä missään muualla?

Pohdiskelin sitäkin, että mistä tää trendi on saanut alkunsa.

Vierailija
2/21 |
28.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen lapset kasvatettiin. Nykyään niitä viihdytetään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
28.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi niistä lapsista sitten ennen tuli empatiakyvyttömiä, suorituskeskeisiä ja omahyväisiä. Tutkimuksen mukaan nykyvanhemmat ovat paljon parempia ja viettävät lasten kanssa enemmän aikaa. Tätä on jatkunut jo pitkään. Ja työssäni näen, miten hienoja on valtaosa nykynuorista. Positiivisia, empaattisia, taitavia, hyväkäytöksisiä ja vaikka mitä.

Vierailija
4/21 |
28.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsi on jo 23, mutta hänen ollessa lapsi ja nuori, oli kyllä kaikenlaista juhlaa. Oli esim. vehempien järjestämät juhlat, kun lähtivät ihanimmalta perhepäivähoitajalta pois, oli Halloweenjuhlia, teini-iässä monen vanhemmat antoivat kotinsa " lanikäyttöön", meillä oli juuri nuo grillijuhlat ja "pyjamabileitä". 

Ja mikä ihaninta, tuo porukka on edelleen todella läheinen, vaikka on monenlaisia elämäntilanteita. 

Vierailija
5/21 |
28.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kyllä näe, miksi em. viihdykkeet ja kasvattaminen sulkisivat toisensa pois. Näitä juhlia ei ole mitenkään joka viikko, mutta pitkin vuotta kylläkin synttäreiden lisäksi ja miksipä oikeastaan ei, tehdäänhän sitä lasten kanssa muitakin mukavia asioita.

Lähinnä tarkoitukseni oli selvittää, onko muualle rantautunut tämä sama meininki.

Ap

Vierailija
6/21 |
28.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me on pidetty halloweenjuhlia mutta siinäpä se taitaa olla. Pikkujouluja olen lapsille ehdottanut mutta eivät innostuneet.

Voisithan järjestää lapsille vaikka leffaillan jos et "bileitä" jaksa.

Vierailija
7/21 |
28.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä omassa lapsuudessani/nuoruudessani järjestettiin muuten vain juhlia. Mutta isoja ne eivät olleet, 3-8 kaveria korkeintaan. Koko luokalle tai isommalle porukalle ei olisi järjestetty, ei olisi ollut tilaa eikä rahaakaan.

Ja me lapset/nuoret tehtiin iso osa valmisteluista, vanhemmat lähinnä maksoi tarjoilut. Hauskinta oli suunnitella juhlia kavereiden kanssa, askarrella, koristella, leipoa jne.

T. Vm. -90

Vierailija
8/21 |
28.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole uusi juttu. Ei paineita järjestämisestä. Me järjestettiin noit itse penskoina ja samoin tekee omat lapset. Suunnittelevat itse.

Vierailija
9/21 |
28.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun lapsi on jo 23, mutta hänen ollessa lapsi ja nuori, oli kyllä kaikenlaista juhlaa. Oli esim. vehempien järjestämät juhlat, kun lähtivät ihanimmalta perhepäivähoitajalta pois, oli Halloweenjuhlia, teini-iässä monen vanhemmat antoivat kotinsa " lanikäyttöön", meillä oli juuri nuo grillijuhlat ja "pyjamabileitä". 

Ja mikä ihaninta, tuo porukka on edelleen todella läheinen, vaikka on monenlaisia elämäntilanteita. 

Mukava saada näkökulmaa myös aikuisten lasten vanhemmilta. Ilmeisesti tämä on siis ihan tuttu juttu jossain, mulle aivan uusi asia. Viestisi sai kuitenkin ajattelemaan, että vaikka itsestä juuri nyt vähän nihkeältä tuntuu ruveta järjestelemään mitään, niin onhan meidänkin lapsi ollut vieraana muilla ja näistä varmasti jää upeita muistoja pitkäksi aikaa.

Vierailija
10/21 |
28.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni ovat jo 25-30-vuotiaita ja ainakin heidän lapsuudessaan järjestettiin vastaavia.

Meillä oli Halloween-juhlat, pikkujoulut, aarteenetsintä-juhlat pihalla jne.

Minä äitinä järjestin, yhdessä lasten kanssa kyllä suunniteltiin.

Vierailija
11/21 |
28.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me pidettiin silloin joskus 11-13-vuotiaana kotibileitä 10-12 kaverin porukalla, oltiin vuorotellen kunkin kaverin kodissa. Nyyttäriperiaatteella mentiin, etukäteen sovittuna yksi toi esim. muovikassillisen popcornia, toinen sipsejä, kolmas limppaa, neljäs karkkia jne. Siihen aikaan järjestettiin vielä koulullakin discoja, toisinaan niissä osaattoi olla joku teemakin. Mikä sen ihanampaa olikaan jos pääsi tanssimaan illan viimeisiä hitaita sen suurimman ihastuksensa kanssa. Vanhaan hyvään aikaan kavereilla käytiin myös usein viikonloppuisin yökylässä.

Vierailija
12/21 |
28.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omilla lapsilla ei vielä muita juhlia ole ollut, kuin synttäreitä, enkä omastakaan lapsuudesta muita muista. Teininä pidettiin leffailtoja silloin tällöin, oltiin yötä ja syötiin herkkuja, mutta muuta erityisohjelmaa en muista.

Vierailija
13/21 |
28.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen minäkin näitä pitänyt, meillä on hyvä pulkkamäki joten yritän jonkun laskiaisriehan talvisin järjestää, missä sitten samalla paistellaan nuotiolla makkaraa yms. Joskus on kesälläkin tullut värkättyä jotain temppurataa tmv. lapsille ja vanhemmat seurustelee grillatessa.

Halloweenjuhlat pitäisin myös mielelläni, mutta ikävästi meillä on toisella synttärit juuri 1kk ennen ja toisella 1kk jälkeen niin tulee vähän liikaa ruuhkaa eikä sitten ikinä viitsi.

Minusta nämä on kiva tapa tutusta myös lasten kavereiden vanhempiin, ja mukana on myös omia ystäviäni joilla on saman ikäisiä lapsia. Voi olla, että kuvio vähän muuttuu kun lapset saavuttavat teini-iän, voi olla että ne kotibileet mihin äiti on kutsunut kaikkien kavereiden vanhemmat on vähän lame.

Vierailija
14/21 |
28.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun nuoruudessa pidettiin kotibileitä, mutta muut menot oli jonkin virallisen tahon järjestämiä. En tiedä, järjestikö joku tuollaisia kotonaan mutta en ainakaan itse ole ollut joukossa, jota näihin olisi kutsuttu. Toisaalta oma sosioekonominen taustani on eri nykytilanteeseen verrattuna, ja mietin, onko tällä vaikutusta asiaan.

Omien lasten myötä erilaiset illanistujaiset on tulleet tutuksi ja onpa noita meilläkin jokunen järjestelty. Tällä hetkellä suunnittelen kahdelle perheen pienimmälle jouluista tonttupolkua kotipihalle, ja koululaiselle lupasin että voi kutsua luokkalaisiaan pikkujouluihin meille. Viime vuonna sama toteutettiin nyyttärimeiningillä, toki olin lapsen toiveiden mukaan hankkinut/oltiin valmistettu tarjottavia. Kesällä meillä järjestettiin lapsille eräänlaiset grillijuhlat, joissa uitiin, pelailtiin pihapelejä, herkuteltiin hieman jne.

Kyllä meillä tästä huolimatta lapsia kasvatetaan, eikä osa tunnu saavan jälkikasvuaan kuriin vaikka elämä olisi kuinka kurjaa ja askeettista. Vanhemmat on tietysti erilaisia, niin että jollekin erilaisten juhlien järjestely on varmasti luontevampaa kuin toisille.

Jos jotain tällaista haluaa järjestää, niin rennolla mielellä. Kuuntele lasta, hakekaa kaupasta/valmiina asioita, hyödyntäkää nyyttikestejä. Anna lapsen suunnitella kaverin tai kavereiden kanssa. Ei se kohtuuton työmaa ole, eikä siitä sellaista kannata tehdäkään.

Vierailija
15/21 |
28.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halloween-juhlia ja pikkujouluja ollut ainakin kymmenisen vuotta. Muita teemoja ei niinkään. Lapset on kyllä innoisssan aina juhlista. Että ei liikaa stressiä.

Vierailija
16/21 |
28.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuo mikään uusi ilmiö. Minun lapsuudessani oli jo näitä ja mun parikymppisillä lapsilla kavereineen.

Vierailija
17/21 |
28.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korona-ajan lasta kasvattaessa juhlat on loistaneet poissaolollaan. Sen jälkeen eli viime syksynä alkoi täälläkin olla Halloween-juhlia. Keväällä oli myös yhteinen huvipuistopäivä.

Kivoja nuo minusta on, mutta en ota painetta järjestämisestä. Ulkoistan synttäritkin aina, kun en vaan ole yhtään sentyyppinen, että osaisin kestitä lapsia. Ehkä teineille voisin järkätä tulevaisuudessa jotain.

Vierailija
18/21 |
28.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erikoinen ketju, mulla on monta lasta ikähaarukassa 5-16 v. eikä heistä kellään ole ollut mitään lastenjuhlia. Synttäreitä on paljon, pari kertaa ollut jonkun pihalla simaa ja munkkeja vappuna, mutta siinä se. Leffaa katsovat joskus kaverin ja herkkujen kanssa meillä tai muualla. Asutaan Etelä-Suomessa ja lapsilla on laajat kaveripiirit, silti ketjun kuvailut kuulostavat aivan vierailta.

Ja Halloween-bileitä 23 vuotta sitten? Vaikea uskoa sitäkään, ei ko. ilmiö ollut Suomeen edes rantautunut silloin niin vahvasti, että joka toisessa torpassa olisi järjestetty Halloween-lastenjuhlat.

Onko tässä ketjussa nyt pari vastaajaa, jotka ovat kirjoittaneet useamman viestin? Noi kuvailutkin on niin samankaltaisia.

Vierailija
19/21 |
28.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erikoinen ketju, mulla on monta lasta ikähaarukassa 5-16 v. eikä heistä kellään ole ollut mitään lastenjuhlia. Synttäreitä on paljon, pari kertaa ollut jonkun pihalla simaa ja munkkeja vappuna, mutta siinä se. Leffaa katsovat joskus kaverin ja herkkujen kanssa meillä tai muualla. Asutaan Etelä-Suomessa ja lapsilla on laajat kaveripiirit, silti ketjun kuvailut kuulostavat aivan vierailta.

Ja Halloween-bileitä 23 vuotta sitten? Vaikea uskoa sitäkään, ei ko. ilmiö ollut Suomeen edes rantautunut silloin niin vahvasti, että joka toisessa torpassa olisi järjestetty Halloween-lastenjuhlat.

Onko tässä ketjussa nyt pari vastaajaa, jotka ovat kirjoittaneet useamman viestin? Noi kuvailutkin on niin samankaltaisia.

Tai sitten tämä ei vain ole teidän piireissä tapana, mutta muualla on. Itse olen kirjoittanut tänne yhden viestin, asumme maalla ja meillä on siitä hyvät edellutykset, että on iso piha ja ulkorakennuksissa "juhlatilaa". Muut samanlaisia juhlia järjestäneet ovat myös maalta. Ja kyllä se halloween oli Suomessa jo 23v sitten, itse olin tuolloin kouluikäinen ja vastaaviin naamiaisjuhliin olen myös osallistunut.

Vierailija
20/21 |
28.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolme lasta itsellä, syntyneet 2002-3007 välillä, kaikilla ollut joitain muitakin kaverijuhlia kuin synttärit. Yksi piti ala-asteen luokalleen koulun päätyttyä, yksi futisjengilleen jne. Tarjolla on limua, popparia, karkkia ja esim hodareita (pikku pizzat käy myös). Ohjelman lapset ovat hoitaneet itse, toki esim noissa futisjengin juhlissa takapihalla oli maalattu futiskenttä ja lätkämaalit maaleina. Disco on esim hyvä, muutamalla satasella saa vuokrattua musiikin basson mukaan liikkuvat valot ja kajarit ja sähköllä pyörivän discopallon. Musa kännykästä ja ovi kiinni. Ei ole vaikeaa, itseasiassa itselläkin on ollut hauskaa kun on vieressä sitä hommaa seurannut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi yhdeksän