Miksi ruotsin kieltä inhotaan niin paljon Suomessa? Miksi muut Pohjoismaat ei tunne samoin?
Itse olen syntyjään Porvoosta, ja oli täysin luonnollista että molemmat kielet eli rintarinnan yhdessä. Kaveriporukassa oli Minnaa, Maijua, Lindaa, Peppeä, Friddeä, Tiinaa, Magdaa, Currea, Leenaa jne. Ikinä en huomannut että olisi jotain eroavaisuuksia. Kieliä puhuttiin sekä että ja molempia sekaisin. Ainut hienompi ruotsinkielinen perhe oli aatelissukua ja asui suvun kartanossa. Siellä me nuoriso vierailtiin monet kerrat ja rassattiin mopoja pihalla. Seurusteltiin ja perheitä perustettiin ristiin rastiin. Itse olen suomenkielisestä perheestä mutta puhun ruotsia ihan luonnostaan. Nykyään asunkin Ruotsissa perheineni kun muutettiin töiden perässä.
Hyvin pärjää kun menee myös muihin Pohjoismaihin. Lapsillekin opetin ruotsin alusta alkaen. Suomi on Pohjoismaa, ja ainoa joka ei kuulu skandinaaviseen kieliryhmään. Mikä on niin kamalaa siinä että Suomessa opetellaan ruotsia ihan jo senkin takia. Kieli on nimenomaan yhdistävä tekijä! Mistä johtuu ruotsin kielen vainoaminen Suomessa? En ikinä ole kuullut vastaavaa esim. norjalaisen suusta. Kyllähän pohjoismaalaiset toisistaan vitsailee, mutta se on hyväntahtoista läppää.
Kommentit (453)
Paljonkohan pakkoruotsin ylläpito vuositasolla maksaa?
Miksei persuja kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko muissa pohjoismassa pakkosuomi kouluaineena?
Ei ole. Tuo oli aivan typerä kysymys. Suomessa on hyvä opetella yksi skandinaavinen kieli, koska se yhdistää meitä muihin ympärillämme oleviin maihin, Pohjoismaihin. Olen ylpeä suomalaisuudestani, mutta olen myös ylpeä pohjoismaalainen. Haluan kokea yhteenkuuluvuutta myös kielen suhteen. Ihmeellistä änkyröintiä sulta. On täysin perusteltua että opettelemme myös yhtä skandinaavista kieltä. Luulisi tuon olevan itsestäänselvää.
Ap
Ruotsissakin alkavat puhua suomalaiselle heti englantia, paitsi Pohjois-Ruotsissa suomea.
He olettavat että suomalaisilla on huono kielitaito. Sehän pitää paikkansa.
Pakkoruotsi aiheuttaa meille huonoa kielitaitoa, koska sitä ei edes meidän haluta oppia ja sen avulla estetään oikeiden sivistyskielien opiskelu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Tuo oli aivan typerä kysymys. Suomessa on hyvä opetella yksi skandinaavinen kieli, koska se yhdistää meitä muihin ympärillämme oleviin maihin, Pohjoismaihin. Olen ylpeä suomalaisuudestani, mutta olen myös ylpeä pohjoismaalainen. Haluan kokea yhteenkuuluvuutta myös kielen suhteen. Ihmeellistä änkyröintiä sulta. On täysin perusteltua että opettelemme myös yhtä skandinaavista kieltä. Luulisi tuon olevan itsestäänselvää.
Ap
Ruotsissakin alkavat puhua suomalaiselle heti englantia, paitsi Pohjois-Ruotsissa suomea.
Mun Kittiläläiset kaverit puhuu sujuvaa ruotsia.
Pakkoruotsin takia se saamen kielen asema onkin katoamassa ja saamen osaaminen myös.
Vierailija kirjoitti:
ruotsi, norja ja tanska on lähes samanlaltaisia kieliä, suomenkieli poikkeaa täysin niistä ja suomalaisten on erikseen opeteltava nuo kielet kun muut pärjää omalla kielellään muissa maissa.
Tämähän on silkkaa harhakuvitelmaa, jolla ruotsinkieltä tuotetaan Suomessa. Tanskaa ei ymmärrä kukaan muu. Portti germaanisiin kieliin on itseasiassa saksa. Kun sitä oppii niin loput kielet make sense..
Sitä inhotaan, mitä itse ei osata. Ja aika vähän niitä osaajia koulussa ruotsintunnilla oli.
Toinen syy on se, että suomalaisten omanarvontunto ruotsalaisten edessä on heikko. Ei tykätä ylipäänsä ruotsalaisista, koska jotkut ovat jumiutuneet alituiseen maitten väliseen taistoon ja elävät historiassa, jossa ruotsalaiset vielä hallitisvat suomalaisia, ja siitä pyristellään vieläkin henkisesti eroon, vaikkei sellaista asetelmaa ole enää aikoihin edes ollut. Mutta voittaa pitää ruotsalaiset edelleenkin joka asiassa.
Vierailija kirjoitti:
Tämmöistä ruotsi-vihaa ei ollut, kun olin koulussa. Varmaan venäläisten vaikuttajien syöttöä idea, johon hanakasti tartuttu. Venäläiset ovat aina pelanneet, että Suomi lähenee liikaa Ruotsiin.
Kyllä pakkoruotsiviha on ihan kotimaista ja aitoa. Pakkoruotsia pitääkin vihata. Alistajiasn ja heidän työkaluaan pakkoruotsia kuuluu vihata.
Vierailija kirjoitti:
Sitä inhotaan, mitä itse ei osata. Ja aika vähän niitä osaajia koulussa ruotsintunnilla oli.
Toinen syy on se, että suomalaisten omanarvontunto ruotsalaisten edessä on heikko. Ei tykätä ylipäänsä ruotsalaisista, koska jotkut ovat jumiutuneet alituiseen maitten väliseen taistoon ja elävät historiassa, jossa ruotsalaiset vielä hallitisvat suomalaisia, ja siitä pyristellään vieläkin henkisesti eroon, vaikkei sellaista asetelmaa ole enää aikoihin edes ollut. Mutta voittaa pitää ruotsalaiset edelleenkin joka asiassa.
Mutta kun suurin osa suomesta on aluetta jossa sitä ei tarvita eli kieltä ei oikeasti käytetä eikä sitä edes näe missään muualla kuin yläasteen tunneilla.
Pitäisi olla mahis opiskella muita kieliä, vaikka Saksaa ja Ranskaa.
Vierailija kirjoitti:
Stubb on myös RKPn presidenttiehdokas. Miksi kokoomus asetti saman ehdokkaan ruotsalaisten kanssa? Pakkoruotsin kannattaja ei sovi suomalaisten presidentiksi. Stubb ei edusta suomalaisia. Vaimo on englantilainen ja lapsille puhutaan ruotsia ja englantia.
Pitääkö meidän opiskella pakkoruotsia, koska Stubbin lapset ei osaa suomea? Olisimme jälleen kerran vieraskielisten ja ulkopuolisten alaisuudessa. Siitä ei hyvää seurannut. Meille jäi vamma itsetuntoon ja katsomme ruotsalaisia aina ylöspäin. Siksi me emme pääse eroon edes pakkoruotsista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai että ihan alistamisesta ja äänisekamelskasta jo puhutaan. Voi luola mitä sakkia. Edelleen olemme yksi Pohjoismaa, jonka kieli eroaa muista pohjoismaisista sisaruksistamme. On täysin perusteltua osata yhtä skandinaavista kieltä. Outoa jukuripäisyyttä.
Ap
Pohjoismailla ei ole muuta yhteistä kuin jonkunasteinen hyvinvointivaltiomuoto, jota ollaan sitäkin ajamassa alas. Ei Ruotsikaan rikastunut sillä, että se kävi kauppaa muiden pohjoismaiden kanssa.
On kyllä muutakin, mm. ilmasto ja yleinen ihmisoikeusilmapiiri.
Pohjoismaat ovat yhä - Ruotsin ongelmusta huolimatta - ainutlaatuinen tasa-arvon keidas maapallolla.
Onko tämä sinun paras perustelu pakkoruotsille...haha... yritä edes
Vierailija kirjoitti:
Varmaankaan kukaan ei inhoa ruotsin kieltä, ei ruotsinkielisiä, eikä sen enempää ruotsia. Mutta yleensä kaikkea mitä työnnetään pakolla, niillä tuppaa olemaan yleensä negatiivinen vaikutus. Siinä varmaankin perimmäinen syy. Jos ja kun se perustuu vapaaehtoisuuteen, asenne yleensä muuttuu myös.
Kun pakollisuus poistuu kukaan ei halua opiskella ruotsia. Heti kun sitä ei ollut pakko kirjoittaa sen kirjoittaminen väheni niin paljon että Li Andersson ruotsinkielisenä opetusministeriön pisti sen takaisin pakolliseksi.
Onneksi omat lapset kirjoitti aiemmin ettei ylioppilaaksi pääsy siihen kosahtanut. Heidän ruotsinkielen taitonsa on uskomattoman huono. Mutta mitä voikaan odottaa kun peruskoulussa vuosittain keräsivät käymään 4 kappaletta 24stä. Ei sitä Solsidania katsomalla kieltä opi. Huvittavaahsn tässä on se, että kumpikin osaa C-kielenä lukemaansa saksaa paremmin ja muuten kirjoittivat englannista ja saksasta laudaturit . Ihminen on rationaalinen olento valintojaan tehdessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Onko tosiaan niin, että sinun paras perustelu pakkoruotsille on väite toisen keskustelijan änkyröinnistä. Suomen kieli on pohjoismainen kieli sitä pitäisi opiskella Pohjoismaissa.
Pohjoismaita yhdistää englannin kieli.
Sinun halusi ei ole sen tärkeämpi kuin muidenkaan. Siksi ei muita pidä kiduttaa pakkoruotsilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaankaan kukaan ei inhoa ruotsin kieltä, ei ruotsinkielisiä, eikä sen enempää ruotsia. Mutta yleensä kaikkea mitä työnnetään pakolla, niillä tuppaa olemaan yleensä negatiivinen vaikutus. Siinä varmaankin perimmäinen syy. Jos ja kun se perustuu vapaaehtoisuuteen, asenne yleensä muuttuu myös.
Kun pakollisuus poistuu kukaan ei halua opiskella ruotsia. Heti kun sitä ei ollut pakko kirjoittaa sen kirjoittaminen väheni niin paljon että Li Andersson ruotsinkielisenä opetusministeriön pisti sen takaisin pakolliseksi.
Onneksi omat lapset kirjoitti aiemmin ettei ylioppilaaksi pääsy siihen kosahtanut. Heidän ruotsinkielen taitonsa on uskomattoman huono. Mutta mitä voikaan odottaa kun peruskoulussa vuosittain keräsivät käymään 4 kappaletta 24stä. Ei sitä Solsidania katsomalla kieltä opi. Huvittavaahsn tässä on se, että kumpikin osaa C-kielenä lukemaansa saksaa paremmin
Opiskelun tärkein osa on motivaatio. Pakkoruotsin ja sen iljettävän historian takia, pakkoruotsin opiskelumotivaatio on nolla...00000! Päättäjät ymmärtääkö jo!
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö. En ole koskaan pitänyt ruotsin opiskelusta, mutta opin helposti uusia kieliä. Lukiossa ruotsista 10 ja kirjoituksista L lähes täysillä pisteillä. Olen tarvinnut 30 vuoden aikana ruotsia kaksi kertaa. 1. läpäistessäni yliopiston virkamiesruotsinkurssin kurssia käymättä kokeella ja 2. kerran oli yksi tanskankielinen kirja materiaalina tenttiin.
Valmistumisen jälkeen olen asunut 25 vuotta länsirannikolla paikassa ,jolla on myös ruotsinkielinen nimi ja täällä huhutaan olevan ruotsinkielisiä niin paljon, että ruotsinkielellä löytyy, päiväkoti, peruskoulu ja lukio. Ikinä en ole kaupungilla kuullut tai muuten törmännyt ruotsinkielen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Onko tosiaan niin, että sinun paras perustelu pakkoruotsille on väite toisen keskustelijan änkyröinnistä. Suomen kieli on pohjoismainen kieli sitä pitäisi opiskella Pohjoismaissa.
Pohjoismaita yhdistää englannin kieli.
Sinun halusi ei ole sen tärkeämpi kuin mui
Tämä on aivan totta. Poikani työskentelee erään ruotsalaisen tekniikanalan yrityksen palveluksessa Suomessa ja työkieli on englanti pääkonttorin suuntaan.
Itse en ole koskaan tarvinnut ruotsinkieltä työssäni. Englantia, ranskaa ja saksaa kylläkin.
Näin kohteelle ruotsinkielinen eliitti suomenkielisiä opiskelijoita Vaasassa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/vaasan-amk-n-opiskelijat-avautuvat-…
Vaikka kaikille pakko-opetetaan ruotsia, ei tällä opetuksella saatu kielitaito sitten ruotsinkielisille kelpaa. Vaasan piti saada oma hyvinvointialue kun seinäjokelaisten ruotsin taito ei niille riittänyt. Taisi olla hänen kanssa sama juttu. Mikä merkitys on virkamiesruotsin opetuksella ja suorittamiselle kun se sitten ei tälle 5%lle kelpaa?
Vierailija kirjoitti:
Näin kohteelle ruotsinkielinen eliitti suomenkielisiä opiskelijoita Vaasassa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/vaasan-amk-n-opiskelijat-avautuvat-…
Vaikka kaikille pakko-opetetaan ruotsia, ei tällä opetuksella saatu kielitaito sitten ruotsinkielisille kelpaa. Vaasan piti saada oma hyvinvointialue kun seinäjokelaisten ruotsin taito ei niille riittänyt. Taisi olla häken kanssa sama juttu. Mikä merkitys on virkamiesruotsin opetuksella ja suorittamiselle kun se sitten ei tälle 5%lle kelpaa?
korjattu häke
Kannattaa myöskin huomioida epätasa-arvo mikä on korkeakouluihin hakeville ruotsinkielisillä ja suomenkielisillä. Ruotsinkielisiä yliopistoihin pisterajat ovat alemmat kuin suomenkielisiin yliopistoihin ja lisäksi suomenkielisissä koulutuksissa on kiintiöt ruotsinkielisille, eli he pääsee sisään opiskelemaan alemmilla pisteillä kuin suomenkieliset.
https://yle.fi/a/3-5432237?utm_source=social-media-share&utm_medium=soc…
Missä muussa Pohjoismaissa ruotsista muka pidetään.
Norjassa kerrotaan vitsiä siitä mikä on Ruotsissa paremmin kuin Suomessa. Ruotsilla on parempi länsinaapuri kuin Suomella
Voi ap, pakkoruotsin valheelliset perusteet on kumottu jo aikoja sitten. Ainoa syy joka pitää ko. mikrokielen opetussuunnitelmasa, on raha (säätiöt, pörssiomistukset, jopa länsinaapurimne valtiona). On hämmästyttävää miten kauan tämä privilegio on kestänyt. Ja kestää. Pisteet siitä.
Kannatan vapaata kielivalintaa. Espanja, rankja, saksa...kaikki hyviä kieliä joita ei lueta enää sillä kaksi ensimmäistä kieltä on jo "lukittu" (englanti; vapaaehtoinen jota kaikki lukevat ilman soraääniä ja ruotsi, tuo monen inhoama pakkokieli) ja on monia muitakin kiinnostavia aineita kielten lisäksi. Harva haluaa lukea kolmea kieltä enää.
Suomen osaaminen eri kielissä on laskussa ja virallinen viesti on, että se on englannin dominanssin syy. Ei ole. Englanti on maailmankieli, jolla pärjää kaikkialla (ml. Pohjoismaat - kyllä, luit oikein). Tulppana kielten opintoihin on pakkoruotsi. Eikö olisi parempi että sitä opiskelevat olisivat oikeasti motivoituneita? Moni ruotsinkielinenkin kannattaa vapaata kielivalintaa.
Perustuslaissa ei ole mitään kielipakkoa, siellä kerrotaan jokaisen oikeudesta saada palvelua omalla äidinkielellään. Suomi on päättänyt toteuttaa tämän pakottamalla jokainen kansalainen opiskelemaan ruotsia. Eipä ole kovin onnistunut päätös (jonka kätilöi keskustan J. Virolainen 70-luvulla; ennen sitä ei olut pakkoruotsia - kiitti vaan, keskusta).
Entinen PM Katainen kiteytti Suomen kansan ruotsin tason todella hyvin, löytyy youtubesta: "nyt ei pysty".
Maa on Suomi, maassa maan tavalla.