Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ruotsin kieltä inhotaan niin paljon Suomessa? Miksi muut Pohjoismaat ei tunne samoin?

Vierailija
04.11.2023 |

Itse olen syntyjään Porvoosta, ja oli täysin luonnollista että molemmat kielet eli rintarinnan yhdessä. Kaveriporukassa oli Minnaa, Maijua, Lindaa, Peppeä, Friddeä, Tiinaa, Magdaa, Currea, Leenaa jne. Ikinä en huomannut että olisi jotain eroavaisuuksia. Kieliä puhuttiin sekä että ja molempia sekaisin. Ainut hienompi ruotsinkielinen perhe oli aatelissukua ja asui suvun kartanossa. Siellä me nuoriso vierailtiin monet kerrat ja rassattiin mopoja pihalla. Seurusteltiin ja perheitä perustettiin ristiin rastiin. Itse olen suomenkielisestä perheestä mutta puhun ruotsia ihan luonnostaan. Nykyään asunkin Ruotsissa perheineni kun muutettiin töiden perässä. 

Hyvin pärjää kun menee myös muihin Pohjoismaihin. Lapsillekin opetin ruotsin alusta alkaen. Suomi on Pohjoismaa, ja ainoa joka ei kuulu skandinaaviseen kieliryhmään. Mikä on niin kamalaa siinä että Suomessa opetellaan ruotsia ihan jo senkin takia. Kieli on nimenomaan yhdistävä tekijä! Mistä johtuu ruotsin kielen vainoaminen Suomessa? En ikinä ole kuullut vastaavaa esim. norjalaisen suusta. Kyllähän pohjoismaalaiset toisistaan vitsailee, mutta se on hyväntahtoista läppää.

Kommentit (453)

Vierailija
61/453 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmän Suomessa inhotaan suomenkieltä. Käypä Ahvenanmaalla koittamassa molempia, niin huomaat.

Vierailija
62/453 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakkoruotsi on alistamisen työkalu ja suomalaisen identiteetin vähättelyn ja mustamaalauksen väline. Sitä kuuluukin vihata.

Ruotsin kielellä on satoja vuosia syrjitty suomalaisia. Jopa lapset ymmärtää tämän ja siksi vihaavat ruotsin kieltä. 

Sinulla on vain huono itsetunto ja se on johtanut kohdallasi rasismiin. Olen pahoillani puolestasi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/453 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko muissa pohjoismassa pakkosuomi kouluaineena?

Ei ole. Tuo oli aivan typerä kysymys. Suomessa on hyvä opetella yksi skandinaavinen kieli, koska se yhdistää meitä muihin ympärillämme oleviin maihin, Pohjoismaihin. Olen ylpeä suomalaisuudestani, mutta olen myös ylpeä pohjoismaalainen. Haluan kokea yhteenkuuluvuutta myös kielen suhteen. Ihmeellistä änkyröintiä sulta. On täysin perusteltua että opettelemme myös yhtä skandinaavista kieltä. Luulisi tuon olevan itsestäänselvää.

Ap

Ruotsissakin alkavat puhua suomalaiselle heti englantia, paitsi Pohjois-Ruotsissa suomea.

He olettavat että suomalaisilla on huono kielitaito. Sehän pitää paikkansa.

Vierailija
64/453 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole. Tuo oli aivan typerä kysymys. Suomessa on hyvä opetella yksi skandinaavinen kieli, koska se yhdistää meitä muihin ympärillämme oleviin maihin, Pohjoismaihin. Olen ylpeä suomalaisuudestani, mutta olen myös ylpeä pohjoismaalainen. Haluan kokea yhteenkuuluvuutta myös kielen suhteen. Ihmeellistä änkyröintiä sulta. On täysin perusteltua että opettelemme myös yhtä skandinaavista kieltä. Luulisi tuon olevan itsestäänselvää.

Ap

Ruotsissakin alkavat puhua suomalaiselle heti englantia, paitsi Pohjois-Ruotsissa suomea.

Pohjois Ruosissa ja Lapin rajaseudulla puhutaan molempia kieliä molemmin puolin rajaa.

Vierailija
65/453 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä norjalaiset pitävät ruotsalaisia kusipäinä. Siitä syystä norjalaiset tykkäävät haukkua ruotsalaisia suomalaisten kanssa. 

Kyllä näin, mutta molemmat haukkuvat myös suomalaisia ja pitävät tyhminä.

Vierailija
66/453 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Mun Kittiläläiset kaverit puhuu sujuvaa ruotsia.

Vierailija
67/453 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi on pohjoismainen kieli ja siksi olisi perusteltua että Ruotsissa opiskeltaisiin suomea. Mutta edes Ahvenanmaalla ei voi opiskella suomea laajana kielenä. Ahvenanmaalla suomenkieliset lapset pakkoruotsalaistetaan kun heille opetetaan vain suomea vieraana kielenä.

Vierailija
68/453 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämmöistä ruotsi-vihaa ei ollut, kun olin koulussa. Varmaan venäläisten vaikuttajien syöttöä idea, johon hanakasti tartuttu. Venäläiset ovat aina pelanneet, että Suomi lähenee liikaa Ruotsiin. 

Vierailija
69/453 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi on pohjoismainen kieli. Sitä pitää opiskella Ruotsissa, mutta ei sitä opiskella. Kerro miksi.

Vierailija
70/453 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla tulee vastaus tavallaan jo ekassa lauseessa:

"Itse olen syntyjään Porvoosta, ja oli täysin luonnollista että molemmat kielet eli rintarinnan yhdessä. "

Et pysty ollenkaan asettumaan sellaisen ihmisen asemaan, joka on asunut koko ikänsä itärajalla ja ei ole koskaan kuullut ruotsia muualla kuin televisiossa ja luokkahuoneessa. Kielen opiskelu tuntuu todella turhauttavalta. Itse olen itärajalta muuttanut Tampereelle, ja asiakaspalvelijana olisin ehkä kolmesti tarvinnut ruotsia, mutta palvelu onnistui mainiosti suomeksi (Suomessa me kuitenkin asutaan).

Miten mahtavaa olisikaan, jos ruotsin paukut menisivätkin saksaan, espanjaan, italiaan... Aina perustellaan sillä, että Ruotsi on meille läheinen kauppakumppani ja sinne voi mennä töihin: miksei Saksa kelpaa?

Vierailija
71/453 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Internet toi pakkoruotsin sairaan luonteen kaikkien ihmisten tietoisuuteen, vaikka se  on ollut tiedostuneimman väestön tiedossa aina. Sä vaan et ole tiedostava henkilö. 

Vierailija
72/453 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ongelma on siinä, ettei ruotsia haluta opettaa.

Sitä on peruskoulun ohjelmassa tunti per viikko. Kieltä ei tuolla määrällä voi oppia.

Pakkoruotsin tarkoitus on sabotoida suomalaisten kielitaito ja estää meidän menestyminen. Näin on aina ollut ruotsinkielisten aikana. 

Pakkoruotsi estää sivistyskielien oppimisen ja haittaa myös englannin oppimista. 

Vierailija
73/453 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsin kieli, jolla on estetty suomen kielen kehittyminen ja jolla on lyöty suomalaista identiteettiä ei mitenkään voi olla tärkeä suomalaisuudelle. Päinvastoin, sitä pitää hylkiä koska sen haittoja pitää välttää. Vielä 200 vuotta Ruotsista erkaantumisen jälkeenkin, meillä on haittanamme pakkoruotsi, kaksikielisyys ja virkamiesruotsi, erilliset koulut, erilliset siirtolapuutarhat, erilliset korttelit ja erilliset terveysasemat ym.

Ruotsalaisuuden ruma historia

Suomalaisia kohtaan on käyty sotaa jatkuvasti vaikka emme sitä ole huomaavinaan. Suomen kieltä on lyöty aina ruotsin kielellä emmekä edes yritä puolustautua. Pakkoruotsilla on ruma historiallinen tausta ja sivistystä haittaava tarkoitus. Svedupetterit ovat historiallisesti määränneet mitä suomalainen saa oppia.

Pakkoruotsi ei ole poikkeus tässä. Pakkoruotsilla yritetään pitää suomenkieliset toisen luokan kansalaisina. Ruotsinkieliset tahot ovat aina vastustaneet suomalaisen kansanosan sivistyksen lisääntymistä. Mitä enemmän on alistettuja duunareita sitä enemmän etuja ja taloudellista hyötyä siitä riittää heille. Koulutettua kansaa on vaikeampi manipuloida eliitin tarpeiden mukaisesti.

Pakkoruotsi on suora jatkumo ruotsalaisuuden historian rumuudelle. Ruotsinkieliset tahot jarruttivat suomen kielen ottamista viralliseksi kieleksi ja opetuskieleksi kaikissa vaiheissa. Svedupetterit eivät rakenna enää piikkilankaesteitä suomenkielisten lasten koulujen ympärille mutta pakkoruotsilla he ovat rakentaneet sivistyksellisen piikkilankaesteen kaikille suomenkielisille.

Pieni lista ruotsalaisuuden rumasta historiasta

Agricola joutui odottamaan 4 vuotta painolupaa että sai Uuden Testamentin painettua. Kesti sata vuotta että löytyi rahat Raamatun kääntämiseen kokonaisuudessaan. Vuoteen 1860 asti onnistuivat ruotsinkieliset tahot estämään suomenkielisen kirjallisuuden painamisen, ja siten kirjallisuuden ja lukutaidon kehittymisen suomenkielisten joukossa.

http://fi.m.wikipedia.org/wiki/Kieliasetus_(1850)

Mikkeliin anottiin koulua suomenkielisille mutta saatiin ruotsinkielinen koulu v. 1873, vaikka alueella ei ollut tarvetta ruotsinkieliselle koululle, koska Mikkelissä oli jo ruotsinkielinen koulu. Vuonna 1908 Espoossa suomenkielinen koulu saarrettiin piikkilangalla että lapset eivät pääsisi kouluun.

Helsingin yliopisto suomalaistettiin vasta hivenen ennen Talvisotaa 1937, vaikka suurin osa opiskelijoista oli ollut suomenkielisiä jo pitkään. Nykyinen pakkoruotsi tuli peruskoulu-uudistuksessa yli neljäkymmentä vuotta sitten. Rassenburgin (Raasepori) RKP sai aikaan pakkoruotsin aloittamisen jo ensimmäisellä luokalla kaikille suomalaisille lapsille vaikka suurin osa halusi englantia ensimmäiseksi.

Muutama vuosi sitten päätettiin että pakkoruotsi aloitetaan vuotta aikaisemmin eli jo kuudennelta luokalta ala-asteella. Esooon piikkilankakoulusta

http://espoonperinneseura.net/perinnetieto/Lahnuksen-kansakoulu-autonomian-aikana.html

Vierailija
74/453 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sitä vainota, jos joku haluaa puhua. Pakkoruotsi taas ei ole kaikille hyvä, esimerkiksi sisämaassa, se alistaa. Se voi olla myös suomenkieliselle raivostuttava äännesekamelska ja laulava ruotsinuotti tuskastuttaa. Osa haluaa englannin tai muun kielen.

Johtunee siitä että aikoinaan pakkoRuotsinkieli oli todellakin pakkoRuotsia. Piti olla tulkki mukana kun/jos oli virkamiehelle asioita. Sehän on miehittäjän kieli. Se tässä vielä puuttuisi jos lisäksi olisi pakkoVenäjänkieli. Tosin venkut ei miehittäneet samalla lailla vaan saimme autonomian.

Vierailija
75/453 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, onko ruotsalaiset alistaneet historiassa muiden pohjoismaiden kansoja ja kieltäneet heitä käyttämästä omaa kieltään? Ja silti mietit miksi vihataan

Luuletko, että ne takapenkin pojat hirveesti välittää historiasta, ne pojat, jotka eivät ruotsia opi yhtäkään sanaa?

Mitä vittua yrität kysymyksellä kertoa! Kerro jotain.

Vierailija
76/453 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on tietysti se pakko. Valtaosa suomalaisista ei tarvitse tai käytä ruotsia ikinä peruskoulun/lukion jälkeen ja kokee, että ruotsin opiskelu on mennyt ihan hukkaan.

Norjalaiset muuten suhtautuu ruotsalaisiin samalla tavalla kuin suomalaiset eli ruotsalaisia pidetään vähän olevinaan parempina hienohelmpina. Tuskin siellä ruotsin kieltä silti inhotaan, se on niin lähellä norjan kieltä eikä tietysti ruotsi ole Norjassa pakollinen kouluaine.

Vierailija
77/453 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei Suomessa inhota ruotsin kieltä. Tai meillä on vain yksi kansanryhmä joka siitä pitää kovaa meteliä mutta muut hyväksyvät sen samalla tavalla kuin kaikki muutkin kielet. Muut ihmiset hyväksyvät ja käyttävät ruotsia siinä kuin muitakin kieliä osaamisensa mukaan 😀

74% kansasta vastustaa pakkoruotsia. Suomessa on korruptiota, jolla puolueet on käännetty äänestäjiä vastaan RKPn vaalirahalla, eikä puolueet lähde pakkoruotsia vastaan, vaikka tiedossa olisi äänivyöry pakkoruotsia vastustaville ehdokkaille. 

Vierailija
78/453 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakkoruotsi on alistamisen työkalu ja suomalaisen identiteetin vähättelyn ja mustamaalauksen väline. Sitä kuuluukin vihata.

Ruotsin kielellä on satoja vuosia syrjitty suomalaisia. Jopa lapset ymmärtää tämän ja siksi vihaavat ruotsin kieltä. 

Sinulla on vain huono itsetunto ja se on johtanut kohdallasi rasismiin. Olen pahoillani puolestasi.

Älä syytä minua siitä. Se on tullut alistamisesta, pakottamalla vierasta kieltä . Onko tämä todellakin sinun paras perustelu pakkoruotsille?

Vierailija
79/453 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Oot pihalla niin ku tampponin naru. Ei pakkoruotsia ole minkään naapurikokemuksen takia vaan maamme minimaalisen kielipuolivähemmistön takia. Ettei niiden vaan vahingossakaan tarttisi puhua maan pääkieltä.

Yhtä lailla ruotsin

Se on vähemmistön asema suomenkielisessä maassa. 

Vierailija
80/453 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maa on Suomi, maassa maan tavalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi neljä