Miksi ruotsin kieltä inhotaan niin paljon Suomessa? Miksi muut Pohjoismaat ei tunne samoin?
Itse olen syntyjään Porvoosta, ja oli täysin luonnollista että molemmat kielet eli rintarinnan yhdessä. Kaveriporukassa oli Minnaa, Maijua, Lindaa, Peppeä, Friddeä, Tiinaa, Magdaa, Currea, Leenaa jne. Ikinä en huomannut että olisi jotain eroavaisuuksia. Kieliä puhuttiin sekä että ja molempia sekaisin. Ainut hienompi ruotsinkielinen perhe oli aatelissukua ja asui suvun kartanossa. Siellä me nuoriso vierailtiin monet kerrat ja rassattiin mopoja pihalla. Seurusteltiin ja perheitä perustettiin ristiin rastiin. Itse olen suomenkielisestä perheestä mutta puhun ruotsia ihan luonnostaan. Nykyään asunkin Ruotsissa perheineni kun muutettiin töiden perässä.
Hyvin pärjää kun menee myös muihin Pohjoismaihin. Lapsillekin opetin ruotsin alusta alkaen. Suomi on Pohjoismaa, ja ainoa joka ei kuulu skandinaaviseen kieliryhmään. Mikä on niin kamalaa siinä että Suomessa opetellaan ruotsia ihan jo senkin takia. Kieli on nimenomaan yhdistävä tekijä! Mistä johtuu ruotsin kielen vainoaminen Suomessa? En ikinä ole kuullut vastaavaa esim. norjalaisen suusta. Kyllähän pohjoismaalaiset toisistaan vitsailee, mutta se on hyväntahtoista läppää.
Kommentit (453)
Etnonationalismiahan se on. Ei hyväksytä erilaisuutta ja luodaan kansallisvaltion minäkuvaa yhden yhtenäisen kansan ympärille. Harmi vaan, että se on yksi iso valhe, koska Suomi ei ole koskaan ollut yksikielinen maa tai etnisesti yhtenäinen. Täällä on aina ollut eri ryhmiä. Ja saamelaiset unohdetaan keskustelusta aina. Heidät on jo alistettu, ja seuraavaksi yritetään tehdä samaa suomenruotsalaisille.
Vierailija kirjoitti:
Ongelma on siinä, ettei ruotsia haluta opettaa.
Sitä on peruskoulun ohjelmassa tunti per viikko. Kieltä ei tuolla määrällä voi oppia.
Onko totta? Sitten ajat ovat muuttuneet.
70- ja 80-luvulla oli 4 tuntia viikossa pitkässä ruotsissa.
Vierailija kirjoitti:
Se on sellaista salonkikelpoista rasismia inhota ruotsin kieltä. Kun on pakko saada purkaa kaikki oma pettymys elämässä johonkin, niin vähemmistö on joillekin aina se luonnollinen uhri. Ei se mitään, minä tykkään suomenkielisistä silti. Sehän näitä tiettyjä tyyppejä varmaan ärsyttääkin, ettei tämä viha ole molemminpuolista, eli heidän käytöksensä ja asenteensa on ihan vain yksipuolista kiusaamista.
Ai nyt suomenruotsalaiset ovat keksineet wokeismin mukaisesti, että ovatkin ihan rasismin uhreja. Missä muissa maissa kohdellaan vähemmistöjä yhtä yltäkylläisesti ja hyvin kuin Suomessa? Ei taida löytyä kovin montaa esimerkkiä maailmalta. Se, että on vähemmistöä ei tarkoita, että on syrjitty. Tajuatteko kuinka paljon raha teille syydetään, että saatte puhua sitä kieltänne virastoissa ym. vaikka olette täysin kaksikielisiä ja voisitte hoitaa asianne suomenkielelläkin?!
Jos ruvetaan rasismissa vertailemaan, te ruotsinkieliset viette siinä voiton 6-0.
Suomessa on pakkoruotsi koska suomalaiset ovat ihan h*lvetin tyhmiä. Ruotsinkielisille on ihan se ja sama osaavatko suomalaiset ruotsia vai eivät. Ruotsin oppimistulokset ovat katastrofaalisen huonoja, mutta se ei kiinnosta ruotsinkielisiä yhtään.
Tärkeintä ei ole se että suomenkieliset oppisivat ruotsia vaan se että ruotsi on pakollinen myös suomalaisille koska ruotsinkielisillä on pakkosuomi. Jos pakkoruotsi poistetaan niin samalla menee perustelut pakkosuomelle. Ja jos ruotsinkieliset eivät opi enää suomea niin ennen pitkää he muuttavat Ruotsiin, JA SE HALUTAAN VÄLTTÄÄ.
Kerro mitä teen ruotsilla (alistajan kielellä), jos oon 15 kilsaa venäjän rajasta?
En halua tänne kieltä, jonka puhujat pitävät suomenkielisiä huonompina ja aikanaan jo mittailivat kalloja yrittääkseen todistaa sen. Puhumattakaan siitä, että kys. kieli on pakollinen yliopistoon saakka, mutta maan ensimmäinen kieli ei. Plus tietenkin se, että suomenkielisenä joudut tekemään kielitestin, vaikka olet suorittanut pääsykokeen tarvittavalla kielellä, mutta ruotsinkielisten ei tarvitse tehdä kys. testiä.
No kun sitä ei pääse käyttämään. Suomenruotsalaiset vaihtavat suomeksi heti kun äkkäävät että minun äidinkieleni ei ole ruotsi. Teen töitä pohjoismaalaisten kanssa, ja me puhutaan keskenämme englantia, koska esim. tanskalaisista ei kukaan saa selvää ja skandinaviska toimii käytännössä vain ruotsalaisten ja norjalaisten kesken. Käytännön hyödyt ruotsista ovat niin vähäiset.
Olen syntyjäni alueelta, jossa en koskaan kuullut siellä sanaakaan ruotsia sinä aikana kun siellä asuin (n. 45 vuotta). Olin ihan ihmeissäni, kun muutin pk-seudulle, ja kuulin jonkun puhuvan ruotsia. Kesti monta kuukautta että siihen tottui. Peruskoulun ruotsintunneilta jäi mieleen ehkä 10 sanaa. Yhtään täyttä lausetta en osaa tai ymmärrä ruotsia. Työllistymisen esteenä se ei kuitenkaan ole ollut. Saame olisi kiinnostanut enemmän, mutta sitä ei voinut kotiseuduillani opiskella.
Kirkosta erosin heti 18-vuotiaana, koska uskonto ei kiinnosta. Uskonnonvapaudesta huolimatta minulla oli uskonnontunnit peruskoulussa, eikä minulta kysytty, haluanko opiskella jeesuksesta vai en.
ruotsi, norja ja tanska on lähes samanlaltaisia kieliä, suomenkieli poikkeaa täysin niistä ja suomalaisten on erikseen opeteltava nuo kielet kun muut pärjää omalla kielellään muissa maissa.
Rkp on valtapuolueena asemassa ollessaan todella rasistinen suomenkielistä vähemmistöä kohtaan. Nimim. ei enää ikinä kuntaan missä rkp on valtapuoluerna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko muissa pohjoismassa pakkosuomi kouluaineena?
Ei ole. Tuo oli aivan typerä kysymys. Suomessa on hyvä opetella yksi skandinaavinen kieli, koska se yhdistää meitä muihin ympärillämme oleviin maihin, Pohjoismaihin. Olen ylpeä suomalaisuudestani, mutta olen myös ylpeä pohjoismaalainen. Haluan kokea yhteenkuuluvuutta myös kielen suhteen. Ihmeellistä änkyröintiä sulta. On täysin perusteltua että opettelemme myös yhtä skandinaavista kieltä. Luulisi tuon olevan itsestäänselvää.
Ap
Oot pihalla niin ku tampponin naru. Ei pakkoruotsia ole minkään naapurikokemuksen takia vaan maamme minimaalisen kielipuolivähemmistön takia. Ettei niiden vaan vahingossakaan tarttisi puhua maan pääkieltä.
Pitää olla tyhmä jos et tota ymmärrä. Itse kerroit kuinka olit kaksikielisessä ympäristössä. 99% suomalaisista ei ole kaksikielisessä ympäristössä, eivätkä tarvitse ruotsia.
Pakkoruotsi on alistamisen työkalu ja suomalaisen identiteetin vähättelyn ja mustamaalauksen väline. Sitä kuuluukin vihata.
Ruotsin kielellä on satoja vuosia syrjitty suomalaisia. Jopa lapset ymmärtää tämän ja siksi vihaavat ruotsin kieltä.
Onko RKP sanoutunut irti RKPn perustajan Freudenthalin rasistisista opeista joilla hän perusteli suomalaisten syrjintää ja epätasa-arvoa?
Suomen pakkoruotsia ihmetellään muuallakin. Ruotsalaisetkaan eivät ymmärrä, miksi meillä on pakkoruotsi. Kun puhuin asiasta tanskalaisen kanssa, niin hänkään ei ollut ruotsin kielen opiskelun kannalla omassa maassaan. Kerroin hänelle, että meillä pakkoruotsia perustellaan sillä, että sitä voi käyttää kaikkien pohjoismaalaistem kanssa. Vaikka olisi ruotsinkielinen suomalainen, niin ruotsilla ei tee mitään tanskalaisten kanssa keskustellessa. He eivät suostu puhumaan ruotsia.Tierysti poikkeuksia on, mutta vähänlaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Voisi olla huonomminkin: Islannissa on jäänteenä pakkotanska.
Minä kuulin vähän aikaa sitten ettei Islannissa ole mahdollista opiskella kaikkea, joten käytännössä monet joutuvat asumaan opiskelujen aikana Tanskassa. Eli kielestä on sen kannalta hyötyä. Islanti on niin pieni maa.
Kyllä norjalaiset pitävät ruotsalaisia kusipäinä. Siitä syystä norjalaiset tykkäävät haukkua ruotsalaisia suomalaisten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Tuo oli aivan typerä kysymys. Suomessa on hyvä opetella yksi skandinaavinen kieli, koska se yhdistää meitä muihin ympärillämme oleviin maihin, Pohjoismaihin. Olen ylpeä suomalaisuudestani, mutta olen myös ylpeä pohjoismaalainen. Haluan kokea yhteenkuuluvuutta myös kielen suhteen. Ihmeellistä änkyröintiä sulta. On täysin perusteltua että opettelemme myös yhtä skandinaavista kieltä. Luulisi tuon olevan itsestäänselvää.
Ap
Oot pihalla niin ku tampponin naru. Ei pakkoruotsia ole minkään naapurikokemuksen takia vaan maamme minimaalisen kielipuolivähemmistön takia. Ettei niiden vaan vahingossakaan tarttisi puhua maan pääkieltä.
Yhtä lailla ruotsinkieliset nuoret joutuvat opettelemaan pakkosuomen jotta pääsevät koulusta läpi. Monet täysin ruotsinkielisten paikkakuntien nuoret ovat umpiruotsinkielisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ruotsissakin alkavat puhua suomalaiselle heti englantia, paitsi Pohjois-Ruotsissa suomea.
Etkö ole jo ymmärtänyt, että vihaamme ruotsin kieltä, miksi nostatat niskakarvojamme kommentoimalla ruotsiksi? Kukaan ei halua lukea ja kääntää, vaikka osaisikin!