Perunoiden keittäminen maidossa?
Työpaikan kahvipöytäkeskusteluissa iltapäivällä tuli esiin, että eräs nainen keittää kuoriperunat aina vedessä, mutta kuoritut perunat maidossa. Ihmettelimme kovasti, että mahtaa olla sotkuista puuhaa, mutta hän kertoi että hänen äitinsä ja isoäitinsä ovat aina tehneet näin ja myös hän keittää kuoritut perunat maidossa.
Oletteko kuulleet mokomaa, mitä hyötyä tai haittaa maidosta on, mietin että ainakin se rajoittaa mihin perunoita voi käyttää keittämisen jälkeen...
Kommentit (32)
En ole ikinä kuullut moista. Että siis keitetyt perunat keitetään maidossa veden sijaan? Keitot ja muut perunaliemet ovat erikseen, mutta ei tuo ihan normaalia ole.
Meillä keitetään keittarit piimässä.
Suosittelen kantamaan pientä puista ristiä taskussa siltä varalta että yrittävät lähestyä. Ei ole normaalia. Ei.
Vierailija kirjoitti:
En ole ikinä kuullut moista. Että siis keitetyt perunat keitetään maidossa veden sijaan? Keitot ja muut perunaliemet ovat erikseen, mutta ei tuo ihan normaalia ole.
En ole kuullut minäkään, ja olen tässä yli puolen vuosisadan ajan kuullut perunoitten keittämisestä aika paljon. Harvemmin edes maitopohjaisissa keitoissa perunat keitetään maidossa vaan maito tai kerma lisätään suurusteena. Enkä ole kuullut, että edes muusiperunoita kukaan keittäisi maidossa, vaikka siihen laitetaan maitoa.
Vierailija kirjoitti:
Mikäs tuossa on ihmeellistä? Ihan normaalia.
Oletteko kenties jotain teinejä?
Oletko kenties se nainen, joka tästä ap:n työpaikan kahvipöydässä kertoi?
Itse keitän perunat aivat Koskenkorvassa. kannattaa kokeilla.
Vierailija kirjoitti:
Miksi aina ne vitsailee eniten, joilla on huonoin huumori?
On ok, jos samoista potaateista tehdään muusia. Muuten yök.
Ja minä rakastan maitutuotteita.
Miksi se sotkuista olisi? Ihan riippumatta nesteesta. Ei se sen enempää sotke vaikka marjamehussa keittäisi...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi aina ne vitsailee eniten, joilla on huonoin huumori?
Kielioppi päin v...a. Sinulla.
Eri
Vierailija kirjoitti:
Googlatkaa maitoperunat.
Ohjeissa perunat keitetään vedessä ja kypsien perunoiden joukkoon lisätään loppuvaiheessa maito.
Siis maitopottuhan on ihan normaalia perusruokaa ollut aikoinaan!
Onkohan tää nyt sitä "jonnet ei tiedä" - osastoa?
Ei maidossa voi keittää. Sehän palaa pohjaan.
Tirripaisti ja pottukolikko. Eli käristettyä possua ja maidossa keitettyä perunaa. Alakoulussa sitä oli - yksi niistä parhaimmista ruuista, mitä olen koskaan syönyt.
Vierailija kirjoitti:
Tirripaisti ja pottukolikko. Eli käristettyä possua ja maidossa keitettyä perunaa. Alakoulussa sitä oli - yksi niistä parhaimmista ruuista, mitä olen koskaan syönyt.
Keitetään vedessä ja maito lisätään lopussa.
Vierailija kirjoitti:
Siis maitopottuhan on ihan normaalia perusruokaa ollut aikoinaan!
Onkohan tää nyt sitä "jonnet ei tiedä" - osastoa?
Missä näin? Olen asunut eri puolilla Suomea, mutta maitopotuista en ole ennen kuullutkaan. Harvinainen ruoka se on varmaan aikoinaan ollut, kun kansalla ei ollut varaa käyttää maitoa pottujen keittämiseen. Oliko se jotain erikoista juhlaruokaa vai mitä?
Ikivanhassa keittokirjassa on maitokaali, mutta ei maitopottuja. Tuosta tosin puuttuu muutama kymmenen sivua alusta. Siinä on todella mielenkiintoisia ohjeita, kuten kaljakeitto, kuorrutetut porkkanat ja voissa keitetty piparjuurihauki.
Perinneruokakirjasta löytyi maitoperunat, mutta siinäkin keitetään pienet uudet perunat ensin vedessä ja maito lisätään vasta sitten.
Kyllä, näin sunnuntaiaamuna on aikaa tällaiseenkin, jos ihmettelette suurta paneutumista aiheeseen. Etsiskelin ruokaohjetta tälle päivälle vanhoista keittokirjoista.
Vierailija kirjoitti:
Googlatkaa maitoperunat.
Maitoperunat keitetään ensin vedessä. Vesi kaadetaan lopuksi pois, lisätään maito ja mausteet (sipuli, suola) ja lämmitetään varovasti kiehuvaksi.
Jokainen, joka on riisipuuroa tehnyt niin tietää, että maito palaa pohjaan. Siinä ei perunoita keitellä. Eri asia keittää vedessä ja lisätä maito myöhemmin.
Mikäs tuossa on ihmeellistä? Ihan normaalia.
Oletteko kenties jotain teinejä?