Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi jotkut kuvittelee, että omakotitalossa on koko ajan jotakin tekemistä ja remontoitavaa?

Vierailija
03.11.2023 |

Ei tuollaista voi kuvitella kuin ihminen joka ei ole koskaan asunut omakotitalossa. Sellaisessa asunut tietää, että ei koko ajan tarvitse olla jotakin tekemässä.

Lumitöitä ei tarvitse tehdä koko ajan. Puutarhaa ei tarvitse koko ajan hoitaa. Siivoamiseen ei mene älyttömästi aikaa jos pitää siisteyttä yllä. Tuossa yhdessä ketjussa joku kuvitteli, että omakotitalossa asuvat ovat tällä hetkellä pilkkomassa puita. No eihän kaikilla ole tarvetta puille kun ei ole takkaa tai puilla lämpiävää kiuasta. Tai ei ole puita mitä pilkkoa kun ei ole metsää mistä sitä puuta saisi. En myöskään ymmärrä mitä pitäisi olla koko ajan remontoimassa.

Asun siis itse omakotitalossa enkä ymmärrä mitä mun pitäis koko ajan olla tekemässä tämän talon vuoksi. Kyllä mä ehdin vallan mainiosti löhötä ja laiskotella. 

N44

Kommentit (170)

Vierailija
61/170 |
04.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omakotitalossa on hommaa. Kaikenlaista. Hatutti nousta aamuviideltä kolaamaan lumia, jotta ehtii töihin. Kesäisin nurmikon leikkuut ja trimmaukset päälle. Syksyin haravoinnit ja keväisin keväthommelit. Kun tuli matkoilta keskiyöllä ja pakkanen paukkui niin oli alettava lumitöihin. Kesälomalta tultaessa nurmikko oli kuin viidakko. Ei enää koskaan omakotitaloon. 

Vierailija
62/170 |
04.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai kukaan jaksa koko aikaa jotain tehdä. Mutta on omakotitalossa ihan hirveästi hommaa verrattuna kerrostaloon. 

Niin, kerrostalo on laiskojen, osaamattomien ja vanhusten asuinpaikka. 

Aika monella kerrostaloasujalla saattaa olla mökki vastapainona, joten pihahommat, lumityöt ja kunnostukset ovat tuttua kauraa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/170 |
04.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman kokemuksen mukaan jotakin pitää  rempata aina 5-10 vuoden välein. Ei se kyllä ole "koko ajan" hommaa. Toki nurmikko pitää leikata ja lumet talvella kolata, mutta noihin hommiin menee yhteensä 1-2h viikossa. Toki jos lunta tulee ihan saakelisti putkeen niin sitten voi joku viikko olla sellainen että lumet pitää luoda joka ilta, mutta ei koko talvi sellaista ole. Polttopuiden pilkkominenkin on parin päivän savotta kesällä ja koko asiaa ei tarvitse miettiä sen jälkeen vuoteen.

Vierailija
64/170 |
04.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerrostalossa minua ihmetytää korkeat vastikkeet. Ne tuntuvat tosi kalliilta verrattuna omakotitalon kuluihin. 

Kerrostalossa kaiken tekee joku muu kuin asukas ja siitä maksetaan vastikkeessa. Ei sitä sen kummemmin tarvitse ihmetellä.

Vierailija
65/170 |
04.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omakotitalossa on hommaa. Kaikenlaista. Hatutti nousta aamuviideltä kolaamaan lumia, jotta ehtii töihin. Kesäisin nurmikon leikkuut ja trimmaukset päälle. Syksyin haravoinnit ja keväisin keväthommelit. Kun tuli matkoilta keskiyöllä ja pakkanen paukkui niin oli alettava lumitöihin. Kesälomalta tultaessa nurmikko oli kuin viidakko. Ei enää koskaan omakotitaloon. 

Vuosia omakotitalossa asuneena ei ole kyllä koskaan tarvinnut herätä aamuviideltä kolaamaan lumia, trimmeröintiä ei tarvitse tehdä kovin montaa kertaa kesässä ja haravointi on enimmäkseen aivan turhaa. Jos en haluaisi pitää hyötypuutarhaa niin pihatyötä ois oikeasti tosi vähän, kerran vuoteen pensaiden leikkuuta ja leikkuujätteiden hävittäminen (meillä on jäteasema tosi lähellä niin on helppo käydä kuskaamassa ne sinne), nurtsin leikkuu johon ei kyllä mene kuin ehkä tunti viikossa ja sit joku rännien putsaus ja talvella lumityöt tarpeen mukaan, siihen menee 10-45min/kerta. Kukkapenkkejä vois tietty myös kitkeä välillä, se menee semmoisena kesäpuuhasteluna. 

Vierailija
66/170 |
04.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kai kukaan jaksa koko aikaa jotain tehdä. Mutta on omakotitalossa ihan hirveästi hommaa verrattuna kerrostaloon. 

Kerrostalossa on aika paljon enemmän tekemistä. Asuntojakin yleensä useita kymmeniä.

En minä ole tehnyt omakotitalossani remonttia koskaan, en siivoa useammin kuin kerrostalossa asuessani. Lumityöt joutuu tekemään, mutta vain muutamalta neliöltä, koska minulle riittää, että auto mahtuu pihaan ja pari askelmaa lumesta vapaana ovelle. Nurmikon leikkasin kolme kertaa viime kesänä. Olisin toki voinut pitää kokonaan niityllä.

Uuni on, mutten käytä sitä, kun ei kiinnosta nähdä vaivaa.

Vierailija
67/170 |
04.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minun mielestä on. Omassa talossa kesän jälkeen on pitänyt mm. maalata yhdet ikkunanpokat, huoltaa lämmitysjärjestelmä, vaihtaa lamppuja LED-lamppuihin, kitkeä puutarhaa, leikata puita, vaihdattaa kattopeltejä, ilmata patterit ja nuohota savupiippu. Normaalin siivouksen ja päivittäishuollon lisäksi.

1890 rakennettu tiilinen perinnetalo. Kai tässä asuisi myös kuin hoitamattomassa rytöpesässä, mutta mieluummin hoidan taloa 500-1000 eurolla vuodessa kuin parinkymmenen vuoden välein 50 000 euron megaremontilla.

Jatkuvastiko niitä lamppuja pitää vaihtaa? Ei tätä 70 vuotta vanhaa taloa ainakaan tarvitse koko ajan huoltaa eikä silti ole mikään rytöpesä. Ei jotakin kattopeltejä olla jatkuvasti vaihtamassa tai ikkunanpokia maalata joka kuukausi. Nuohouksen monella yleensä hoitaa nuohooja eikä sitä itse tehdä. Ei puutarhahommia tarvitse koko ajan tehdä. Pattereiden ilmaus ei paljoa aikaa vie eikä sitäkään koko ajan tehdä. 

N44

Vierailija
68/170 |
04.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minun mielestä on. Omassa talossa kesän jälkeen on pitänyt mm. maalata yhdet ikkunanpokat, huoltaa lämmitysjärjestelmä, vaihtaa lamppuja LED-lamppuihin, kitkeä puutarhaa, leikata puita, vaihdattaa kattopeltejä, ilmata patterit ja nuohota savupiippu. Normaalin siivouksen ja päivittäishuollon lisäksi.

1890 rakennettu tiilinen perinnetalo. Kai tässä asuisi myös kuin hoitamattomassa rytöpesässä, mutta mieluummin hoidan taloa 500-1000 eurolla vuodessa kuin parinkymmenen vuoden välein 50 000 euron megaremontilla.

Nuohoatteko oikeasti itse savupiippunne? Meillä neljä hormia ja nuohoojan tekemänä maksoi alle 80€. En ikimaailmassa menisi itse keikkumaan katolle nuohousvehkeiden kanssa,

Saahan sen ammattitaidotonkin nuohota, ellei omalla hengellä ja turvallisuudella, eikä myöskään omaisuudella ja talolla, ole mitään väliä.

Vierailija
69/170 |
04.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin 12 vuotta itse rakentamassani ok-talossa, jossa oli kuluva tekniikka, hapertuva ulkomaalaus ja rännit, joita piti putsata. Myös lattiakaivot, hanat, hajulukot ja ilmanvaihdon suodattimet edellyttävät jatkuvaa huoltoa.

Talo menee nopeasti entiseksi jos ei siitä pidä huolta, ap. Huoltamatonta hometaloa ei osta kukaan.

Veikkaankin, että ap et ole asunut ok-talossa, vaan lässytät epärealistisia haaveita ruostekaljapäissäsi.

Vierailija
70/170 |
04.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mitä? Vähän lumitöitä talvisin ja haravointia keväisin, pihaakaan ei tarvitse sen kummemmin olla laittamassa kun se on simppeli, no ruoho leikata silloin tällöin. Rakensimme talon 2005 ja yhden pienen pintaremontin olemme sen jälkeen tehneet, eli keittiöön ja olohuoneeseen tuli uutta maalia seiniin, muuhun ei ole ollut tarvetta. 

Polttopuita voi tehdä jos huvitta ja onhan se todella hyvää hyötyliikuntaa mutta niitä voi myös ostaa.

Eikää ok-talossa kannata oikein asua ellei ulkotöistä tykkää, elämä on valintoja. Minä teen hommia ja harrastan hyötyliikuntaa, toiset käy punttisalilla, kumpikin on ihan ok.

Vierailija
71/170 |
04.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No terassin laajennukset ja seinien tapetuinti on nyt tietty ihan vapaaehtoista. 

Mutta tosiasia on, että jos sen talon haluaa pysyvän hyvänä niin onhan sitä monenmoista hommaa aina välillä. Ei kokoajan, mutta enemmän kuin kerrostalossa, jossa voi mahdollisesti soittaa isännöitsijän tai ennltamäärätyn huoltofirman hoitamaan homman kun joku hajoaa.

Esim. Lumenluonti, mahdollinen puulämmitys, nuohouksen tilaus ja sitä ennen takan putsaus (no tää vaan kerran vuodessa, nurmikon leikkuu, ilmastoinnin ja lämmityksen säätö ja seuraaminen, rännien putsaus, pihatyöt esim.haravointi, jätehuollon tilaus, ihan vaan kierrättäminen on vaikeampaa kun ei ole automaattisesti jäteastiat niin lähellä, ikkunoita on enemmän niin pesu vie enemmän aikaa, kesäkalusteita on pihalla monella niin niiden huolto. Ja sit jos hajoaa vaikka jääkaappi tai viemäri menee tukkoon niin sen huolto tai sen huollon tilaus vaatii itseltä enemmän kuin kerrostalo

Siis miten hajonneen jääkaapin huolto eroaa omakotitalossa kerrostalosta? Ei sitä kerrostalossakaan tule mikään huoltomies korjaamaan vaan itse nuo hoidetaan. 

Vierailija
72/170 |
04.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asuin 12 vuotta itse rakentamassani ok-talossa, jossa oli kuluva tekniikka, hapertuva ulkomaalaus ja rännit, joita piti putsata. Myös lattiakaivot, hanat, hajulukot ja ilmanvaihdon suodattimet edellyttävät jatkuvaa huoltoa.

Talo menee nopeasti entiseksi jos ei siitä pidä huolta, ap. Huoltamatonta hometaloa ei osta kukaan.

Veikkaankin, että ap et ole asunut ok-talossa, vaan lässytät epärealistisia haaveita ruostekaljapäissäsi.

Mitä huoltoa ne lattiakaivot ja hajulukot tarvitsee normaalin putsaamisen lisäksi? Itse olen kerrostalossa asuessa putsannut niitä hajulukkoja ihan samalla tavalla kuin omakotitalossa tai missä tahansa muussa asimismuodossa. Kaikki ilmanvaihtoasiat pitää kerrostalossakin omassa asunnossa putsata asukkaan omasta toimesta. Ei kai huoltomiestä normaaleihin huoltotoimenpiteisiin taloyhtiössäkään kutsuta? Meillä on okt maalattu kerran 15 vuodessa, jos sitäkään. Maalipinta on hyvässä kunnossa. Kannattaa käyttää laadukkaita materiaaleja niin ei tarvitse koko aika olla fiksaamassa jotakin. Katto uusittiin kun oli tullut käyttöikänsä päähän eli oli jotakin 50 vuotta vanha peltikatto. Uusi katto menee seuraavat 40-50v. Lämmitysjärjestelmä uusittiin 10v. sitten maalämpöön. Edellinen järjestelmä oli 70-luvulta. Ei ole tarvinnut tehdä maalämpöjärjestelmälle 10 vuoden aikana  yhtään mitään. No rännit pitää putsata joo. Eipä siihenkään ränniharjan kanssa mene tuhottomasti aikaa.

Vierailija
73/170 |
04.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- ruohonleikkuu n 4x vuodessa

- lumenluonti (jos tulee lunta) n 4x vuodessa

- rännien puhdistus 1x vuodessa

- terassin pesu 1x vuodessa

Ihan HIRRRRVEÄSTI!

Puutarhanhoitoa ja kasvimaata en laske töiksi koska on mun rakas harrastus.

Mitäs muuta? Ylipainoisille nykyihmisille pieni puuhailu olisi ihan välttämätöntä!!!

Niin no kaikki toki riippuu siitä missä asuu, minkä ikäinen talo, mikä on oma vaatimustaso ja paljonko on valmis maksamaan ulkopuoliselle. 

Itse asun yksin n. 180 m2 talossa. Veikkaan että monen muunkin omakotitalo on isompi kuin perus kerros/rivitalo asunto. Siivottavaa ja huolettavaa on sisällä enemmän. Ikkunat, lattiat, seinät, tiivisteet jne. 

Katto on talvella puhdistettava lumesta. Rännit syksyisin lehdistä. Ikkunan pokat, ovet ja muu laudoitus maalattava aika ajoin. Aita oikaistava ja maalattava. Lahonneet puuosat vaihdettava. Terassi ja kalusteet pestävä ja maalattava.

Nurmikko leikattava keväällä kerran viikossa. Keskikesällä kahden viikon välein. Lumitöitä on lähes joka päivä. Eka pihatiet kolalla, sitten auran jäljet. Välillä yölläkin kolaamassa, jotta pääsee aamulla töihin. Liukkaalla hiekoitettava.

Rikkaruohot on kitkettävä. Kivetys oikaistava ja puhdistettava sekä harjattava. Kukat istutettava. Lannoitettava ja kasteltava. Puutarha hoidettava ja sato korjattava. Toki kastelu tässäkin. Pensaat on leikattava ja omenapuut myös. 

Lämmitysjärjestelmä vaatii huoltoa ja ehkä jopa uusimista. Ilmastointi samaten. Kuten putketkin ja niiden liitokset ja muut yllättävät sähkötyöt. Nämä tekee ammattilainen, mutta itse niistä vastaa ja etsii ammatti-ihmisen. Välillä on hyvä tutkia myös välikatto ja katon kunto muutenkin. Vaatii mahdollisesti paikkausta ja lisäeristystä.

Nuohooja toki pitää tilata. Takka ja muut puhdistaa. Puut pilkottava ja kannettava.

Syksyllä haravointi ja syntyneeen jätteen kuljetus. Lisäksi muu ulkosiivous.

Varmaan paljon unohtuikin. Myös kylppäri ja keittiörempat vaatii enemmän omakotitalossa. Sinä yksin kilpailutat ja teet päätökset.

Jollekin nämä voi olla pikku juttuja tai jättää asiat hoitamatta. Itse teen tämän yksin ja kyllä on kova homma. Minulle on tärkeää, että talo on siisti ja pitää arvonsa. Muut tehkööt miten lystäävät.

Vierailija
74/170 |
04.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuosia omakotitalossa asuneena ei ole kyllä koskaan tarvinnut herätä aamuviideltä kolaamaan lumia, trimmeröintiä ei tarvitse tehdä kovin montaa kertaa kesässä ja haravointi on enimmäkseen aivan turhaa. Jos en haluaisi pitää hyötypuutarhaa niin pihatyötä ois oikeasti tosi vähän, kerran vuoteen pensaiden leikkuuta ja leikkuujätteiden hävittäminen (meillä on jäteasema tosi lähellä niin on helppo käydä kuskaamassa ne sinne), nurtsin leikkuu johon ei kyllä mene kuin ehkä tunti viikossa ja sit joku rännien put

Joo en ole koskaan herännyt yöllä kolaamaan. Koskaan ei ole tullut yöllä niin paljoa lunta etteikö autoa olisi saanut aamulla liikkelle ilman tunnin kolaamista. Jouduin muuten kerrostalossa asuessa kolaamaan talvisin lumia aamulla sen 20 minuuttia kun huolto tuli auraamaan pihan vasta 7.30 ja itse lähdin aikaisemmin töihin.

Vierailija
75/170 |
04.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon riippuu usein siitä, asutaanko uudehkossa vai vanhassa omakotitalossa. Vanhassa remontoimattomassa ok talossa voi luonnollisesti olla paljonkin korjaustarpeita. 

Nämä työt voi rahalla ulkoistaa muiden harteille tai tehdä itse, jälkimmäisessä tapauksessa vanhempi ok talo kyllä tuottaa töitä kun aletaan korjaamaan terassia, uusimaan salaojia, uusimaan kattoa ja julkisivua/eristeitä, uusimaan putkia ja sähköjä, uusimaan sisätilojen pintoja, ehkä avaamaan lattioita jne (kaikkea ei tietysti voi/saakaan tehdä itse).

Muilla teettäminen ei välttämättä ole järkevää, jos puhutaan edullisemman pään ok taloista, koska teetettyjen remonttien hinta suhteessa talon arvoon saattaa käydä suhteettoman kalliiksi. Rahalla kyllä saa silti teetettyä niihinkin. 

Ruohonleikkuu riippuu pitkälti sijainnista ja tontin koosta, joillain kun koko tontti on 600m2, toisella taas pelkkää ajettavaa nurmikkoa löytyy 5000m2. Sijainti vaikuttaa paljon siihen, miten hyvin nurmikko kasvaa. Samoin muu kasvimaan/puutarhanhoidon vaatima työmäärä riippuu täysin tontista ja omasta kiinnostuksesta. Huom, jos et välitä puutarhanhoidosta, älä osta taloa jossa kauniisti laitettu iso puutarhatontti, ei se aivan itsestään kauniina kauaa pysy. 

Lumitöiden määrä vaihtelee maantieteellisesti, pohjoisemmassa saa varmasti tehdä enemmän kuin lounais-suomessa. Tässäkin tontin muoto ja koko sekä mahdollinen oma pihatie vaikuttaa, kuinka paljon on aurattavaa ja tekeekö sen itse vai joku muu. Parhaimmillaan ei tarvitse kolata kuin auton kokoinen paikka tontin reunalta ja lyhyt kulkuväylä, tai sitten pitää hoitaa 500m yksityistie ja laaja piha-alue jolloin on pakko ostaa aurauspalvelu tai olla oma traktori. 

Polttopuita tehdään kai enemmän maaseudun ok taloissa, joissa puut kaadetaan usein omalta tontilta/metsästä ja taloja lämmitetäänkin useammin pelkillä puilla. Taajamassa taas käytetään useimmiten keskuslämmitystä/maalämpöä, ehkä fiiliksen vuoksi/lisälämpönä poltetaan joskus ostopuita. Onhan siinä eroa, hakataanko vuosittain itse se 10 kuutiota puuta vai ostetaanko pihaan kuljetettuna heittokuutio valmiita klapeja. 

Joten kyllä, ok asuminen voi olla työleiri tai se voi olla vain juuri ja juuri työläämpää verrattuna rivitalossa asumiseen, se voi myös olla mitä vain siltä väliltä. 

Vierailija
76/170 |
04.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mitä? Vähän lumitöitä talvisin ja haravointia keväisin, pihaakaan ei tarvitse sen kummemmin olla laittamassa kun se on simppeli, no ruoho leikata silloin tällöin. Rakensimme talon 2005 ja yhden pienen pintaremontin olemme sen jälkeen tehneet, eli keittiöön ja olohuoneeseen tuli uutta maalia seiniin, muuhun ei ole ollut tarvetta. 

Polttopuita voi tehdä jos huvitta ja onhan se todella hyvää hyötyliikuntaa mutta niitä voi myös ostaa.

Eikää ok-talossa kannata oikein asua ellei ulkotöistä tykkää, elämä on valintoja. Minä teen hommia ja harrastan hyötyliikuntaa, toiset käy punttisalilla, kumpikin on ihan ok.

Vastasin jo tuossa äsken. Koska puhut me-muodossa niin teillä hommat vielä ilmeisesti jakautuu. Talo on myös reilusti alle 30 vuotta, joten ei pitäisikään olla paljoa remppaa. Fakta on vaan se, että keskimäärin okt on enemmän hommaa. Jokainen tämän tajuaa, mutta palstan hengen mukaan nauttii tästä juupas ei-tyylistä.

Se on sitten taas eri asia, että onko minulla ja muilla okt asukkailla "oikeus" valittaa työn määrästä. Kukaan ei yleensä ole pakotettu asumaan okt.ssa. 

Vierailija
77/170 |
04.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jatkuvastiko niitä lamppuja pitää vaihtaa? Ei tätä 70 vuotta vanhaa taloa ainakaan tarvitse koko ajan huoltaa eikä silti ole mikään rytöpesä. Ei jotakin kattopeltejä olla jatkuvasti vaihtamassa tai ikkunanpokia maalata joka kuukausi. Nuohouksen monella yleensä hoitaa nuohooja eikä sitä itse tehdä. Ei puutarhahommia tarvitse koko ajan tehdä. Pattereiden

Tämä. Myöskin okt talossa saat itse päättää mitä remonttia ym.teet vai teetkö ollenkaan. Asunto-osakeyhtiöissä toiset päättää (enemmistö) mitä taas rempataan. Vaikka muilla ei olisi rahaa noihin. Ei ihme että ihmiset muuttaa enenevissä määrin maalle ok taloihin.

Ja onhan esim.lumien auraus kolalla ym.hyvää liikuntaa. Ei tarvitse maksaa kuntosalille. 

Vierailija
78/170 |
04.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut täällä luettelee asioita joita ok-talossa tarvitsee tehdä kerran tai korkeintaan 5 vuoden välein muka jatkuviksi hommiksi. Erikoista suhtautumista sanoisin.

Vierailija
79/170 |
04.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuohoatteko oikeasti itse savupiippunne? Meillä neljä hormia ja nuohoojan tekemänä maksoi alle 80€. En ikimaailmassa menisi itse keikkumaan katolle nuohousvehkeiden kanssa,

Saahan sen ammattitaidotonkin nuohota, ellei omalla hengellä ja turvallisuudella, eikä myöskään omaisuu

Voi nuohota mutta nimenomaan ei SAA

Vierailija
80/170 |
04.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Voi nuohota mutta nimenomaan ei SAA"

Saahan sitä, ei kukaan viranomainen tule katolta alas repimään. Mutta korvauksia ei siitä saa jos talo palaa, päinvastoin itse joutuu maksumieheksi mahdollisista hengenmenetyksistä.

Mutta eipä tuo nuohouksesta valittanut itse ole nuohonnut, kunhan nyt luetteli asioita jotka niin kovasti työllistävät omakotitalossa. Yhtä paljon työllistää kuin sähkölaskun maksaminen 😉

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kahdeksan