Miksi jotkut kuvittelee, että omakotitalossa on koko ajan jotakin tekemistä ja remontoitavaa?
Ei tuollaista voi kuvitella kuin ihminen joka ei ole koskaan asunut omakotitalossa. Sellaisessa asunut tietää, että ei koko ajan tarvitse olla jotakin tekemässä.
Lumitöitä ei tarvitse tehdä koko ajan. Puutarhaa ei tarvitse koko ajan hoitaa. Siivoamiseen ei mene älyttömästi aikaa jos pitää siisteyttä yllä. Tuossa yhdessä ketjussa joku kuvitteli, että omakotitalossa asuvat ovat tällä hetkellä pilkkomassa puita. No eihän kaikilla ole tarvetta puille kun ei ole takkaa tai puilla lämpiävää kiuasta. Tai ei ole puita mitä pilkkoa kun ei ole metsää mistä sitä puuta saisi. En myöskään ymmärrä mitä pitäisi olla koko ajan remontoimassa.
Asun siis itse omakotitalossa enkä ymmärrä mitä mun pitäis koko ajan olla tekemässä tämän talon vuoksi. Kyllä mä ehdin vallan mainiosti löhötä ja laiskotella.
N44
Kommentit (170)
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten on vähän hassua sekin, että monet palstalaiset kertovat, että " meillä ei tarvitse tehdä mitään juuri koskaan " . Ihan kuin tekeminen olisi jotenkin kamalaa ja hirveää vaiva. Unohtuu, että moni muuttaa omakotitaloon myös siitä syystä, että erilaiset askareet ovat mieluisia ja harrastuksen tapaisia.
Järkyttävää. Joku uskottelee itselleen, että työleirillä raataminen on kiva pikku harrastus.
Tämä on niin monisävytteinen juttu, että ikinä tällä palstalla tai muutenkaan ette pääse asiasta lopputulokseen. Näihin asioihin vaikuttaa niin moni seikka.. asuinpaikat ym. listaa vois analysoida vaikka hamaan tappiin. Jokainen toivottavasti viihtyy omassa kodissaan oli asumismuoto mikä tahansa.
Järjellä aatellen se vuokra-asuminen on se helpoin ratkaisu.(jos on heikkoo, tukiakin saa). No, omakotitalossa asuja elää sitten tosiaankin omillaan. No, vapaus/vastuu.. jokainen päättäkööt tykönänsä.
Jatkuva remontoinnin tarve riippuu myös taoon iästä. Ei uudessa/uudehkossa tarvitse tehdä vuosiin muuta kuin ylläpitotöitä. Itselläni on yli 70 vuotta vanha talo ja kun kerralla ei ole irrottaa kymmeniä tuhansia remontointiin niin pakko jatkuvasti edistää jotain projektia hiljalleen eteenpäin. Mutta itse tykkään puuhailla joten en pidä tätä mitenkään rankkana sen takia.
No terassin laajennukset ja seinien tapetuinti on nyt tietty ihan vapaaehtoista.
Mutta tosiasia on, että jos sen talon haluaa pysyvän hyvänä niin onhan sitä monenmoista hommaa aina välillä. Ei kokoajan, mutta enemmän kuin kerrostalossa, jossa voi mahdollisesti soittaa isännöitsijän tai ennltamäärätyn huoltofirman hoitamaan homman kun joku hajoaa.
Esim. Lumenluonti, mahdollinen puulämmitys, nuohouksen tilaus ja sitä ennen takan putsaus (no tää vaan kerran vuodessa, nurmikon leikkuu, ilmastoinnin ja lämmityksen säätö ja seuraaminen, rännien putsaus, pihatyöt esim.haravointi, jätehuollon tilaus, ihan vaan kierrättäminen on vaikeampaa kun ei ole automaattisesti jäteastiat niin lähellä, ikkunoita on enemmän niin pesu vie enemmän aikaa, kesäkalusteita on pihalla monella niin niiden huolto. Ja sit jos hajoaa vaikka jääkaappi tai viemäri menee tukkoon niin sen huolto tai sen huollon tilaus vaatii itseltä enemmän kuin kerrostalossa.
Jos oma vaatimustaso on sitä luokkaa että nurmikon pitää olla 5mm ja tasainen joka kohdasta aina, vika on korvien välissä eikä okt-asumisessa.
Me ollaan asuttu omakotitalossa nyt yli 10 vuotta eikä kertaakaan ole nuohoojaa otettu vastaan, vaikka on ilmoittanut tulevansa nuohoamaan.
Asumme 120 neliön rivitaloasunnossa.
Takapihalla on ns kitukasvillisuutta ja marjapensaita, edessä kivetystä, asvalttia.
Kodissa on voimakas vivahde 80 lukua, eikä kauniilla tavalla, muuten aika klassista.
Pihatyöt vaativat nykyään n 10 h vuodessa.
Jotain pitää tehdä että talo pysyy kunnossa. Mutta työleiriys on kuvitelmaa. Niin sanoo ihminen joka ei koskaan pysty rentoutumaan muutenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai kukaan jaksa koko aikaa jotain tehdä. Mutta on omakotitalossa ihan hirveästi hommaa verrattuna kerrostaloon.
Omakotitalossa pitää haravoida pihaa syksyisin, kolata lunta talvisin ja leikata nurmikkoa kesäisin. Tietysti rännien puhdistukset, ikkunoiden pesut ja savupiipun nuohoukset kerran vuodessa. Kerrostalossa ei tarvitse tehdä mitään noista.
Onko kerrostalon ikkunat jotenkin immuuneja lialle vai miten niin niitä ei tartte pestä?
No ei kukaan asukas saa mennä roikkumaan kerrostalon ikkunaan ilman turvavaljaita vaan komeat pojat pesevät ne kaikki kerralla.
Mihin voi valittaa kun ei mun minkään kerrostaloasunnon ikkunoita ole käynyt pesemässä kukaan komea poika, ihan itse on pitänyt pestä.
Omakotitaloon VOI kyllä käyttää ihan loputtoman määrän aikaa. On minullakin tuttuja jotka jatkuvasti laittaa pihaa ja terassia ja ulkorakennusta on joka lähtöön ja sisälläkin puuhataan ja remppaillaan, halkoja on monen vuoden tarpeiksi liiterissä ja kaikenlaista konetta ja laitetta ne pihavarastot täynnä. Mutta se on silloin kyllä jo enemmänkin harrastus ja elämäntapa, jotkut oikeasti tykkää siitä puuhastelusta ja sellaiselle kerrostaloelämä ois kauhistus.
Mutta omakotitalon voi myös laittaa hyvin helppohoitoiseksi, ei ole pakko laittaa isoja nurmikenttiä, laajoja kolattavia alueita tai jotain hoitoa vaativia marjapuskia (riippuu toki myös tontista). Silloin pääsee varsin vähällä. Ja toisaalta lumityöt ja nurmen leikkuu ym on ihan hyvää liikuntaakin.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai kukaan jaksa koko aikaa jotain tehdä. Mutta on omakotitalossa ihan hirveästi hommaa verrattuna kerrostaloon.
- ruohonleikkuu n 4x vuodessa
- lumenluonti (jos tulee lunta) n 4x vuodessa
- rännien puhdistus 1x vuodessa
- terassin pesu 1x vuodessa
Ihan HIRRRRVEÄSTI!
Puutarhanhoitoa ja kasvimaata en laske töiksi koska on mun rakas harrastus.
Mitäs muuta? Ylipainoisille nykyihmisille pieni puuhailu olisi ihan välttämätöntä!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omakotitalossa pitää haravoida pihaa syksyisin, kolata lunta talvisin ja leikata nurmikkoa kesäisin. Tietysti rännien puhdistukset, ikkunoiden pesut ja savupiipun nuohoukset kerran vuodessa. Kerrostalossa ei tarvitse tehdä mitään noista.
Etkö ikinä pese ikkunoita?? Hyi hitto, on varmaan aika ankeaa!
Nuohouksen tekee nuohoaja, ei asukas🤣
Sitä tässä ihmettelen. Asun yksin omakotitalossa enkä muuta. Kerrostaloon muuttaminen olisi elämään loppu. On hiljaista, naapuri ei kanta-astu yläkerrassa eikä haudata rokkia.
Asumisen menot ovat alle 300 euroa kuukaudessa, mukana kaikki menoerät. Sillä rahalla ei asu vuokralla missään ja oman osakkeen hankkiessa saattaa tulla vaikka mitä yllättävää maksettavaa. Tietysti noin 200m2 yksin asuvalle on paljon, mutta ei siivottavaa ole, kun ei sotke. Pihalla saa olla omassa rauhassa ja tehdä niin paljon kuin huvittaa tai sitten ottaa rennommin. Huoltohommat ovat aika vähäisiä, suodattimien vaihtamista, mutta niinhän kerrostalossakin pitää tehdä.
Uudempi virtaus pihan hoidossa on hyvä juttu, nurmikon leikkuu on jäänyt muutamaan kertaan, kun ennen piti vähintään kerran viikossa ajaa. Lannoittaminen on aivan turhaa, tosin sammalta lykkää, mutta sekin kaunista ja pehmeää. Lehtiä en ole haravointi, se kevään murhe jos niitä enää on.
Hinta jaksaa ihmetyttää, omakotitalon saa 200 000eurolla, mutta kaksio voi maksaa saman tai enempi, siis mitä järkeä ostaa kolo kolhoosista, jossa ei saa päättää mistään. Nykyisin rakentamisen taso on ilmeisesti mennyt niin alas, että pelkkää sutta syntyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa olen naureskellut. Tottaka vaikka joskus talvella pitää kolata lunta, mutta ei todellakaan edes joka viikko. Nurmikon leikkaus on myös vähän miten sattuu, kesäkuu oli esimerkiksi täällä niin kuiva, että sitä ei tarvinnut leikata kuin kerran ja silloinkin se oli lähinnä pisimpien rikkaruohojen tasoitusta. Sitä paitsi pihahommat ovat parhaita.
Siivota täällä ei tarvitse sen useammin kuin muuallakaan ja remontteja ei ole usein, välillä voi tietenkin uusia vaikka jotain kylppärin silikonisaumoja, mutta eipä sitäkään tarvitse usein tehdä.
Miksi omakotitalossa pitäisi sen enempää siivota kuin muissakaan asumismuodoissa? Tai siis varmaan juu jos asuu jossain hillittömästä lukaalissa yksin ja vertaa sitä kerrostalokaksioon, mutta kyl minusta on helpompi siivota tää sopivan kokoinen okt kuin aiempi rivarikämppä joka oli liian ahdas neljän hengen perhee
Omakotitalo on helpompi siivota. Todellakin. Kokemusta on 65 neliön rivitalokämpästä ja 150 neliön omakotitalosta. Pienessä asunnossa pitää erikseen siirtää ja siivota tavaroita pois tieltä, kun nillä ei ole sitä omaa oikeaa paikkaa, kun tilaa sellaiselle oikealle paikalle ei ole. Ne vain sitten lojuvat jossain. Esim. palautuspullopussi. Jos sitä ei heti vie kauppaan, niin se sijaitsee jossain keittiön tai eteisen lattialla. Omakotitalossa meillä on palautuspullopussi pannuhuoneessa. Entä mainoslehdet? Rivarissa ne lojui pinossa keskellä keittiön pöytää ja aina piti siirrellä sitä pinoa jonnekin. Omakotitalossa ne ovat kodinhoitohuoneen kaapissa paperipussissa joka on helppo napata mukaan kun vie ne lehtikeräykseen.
Rivarissa ei voi olla yhtään mitään ylimääräistä. Jos seinät ja kaapit ja lattianrajat on täynnä huonekaluja, on siivoaminen isompi työ kuin omakotitalossa. Ajallisesti voi toki mennä siivous nopeammin, mutta isossa talossa se menee sujuvammin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko kerrostalon ikkunat jotenkin immuuneja lialle vai miten niin niitä ei tartte pestä?
No ei kukaan asukas saa mennä roikkumaan kerrostalon ikkunaan ilman turvavaljaita vaan komeat pojat pesevät ne kaikki kerralla.
Miksi siellä pitäisi roikkua? Aina on ikkunat auenneet sisäänpäin tai pyörähtäneet ympäri, ettei ole tarvinnut missään roikkua. Tai olohuoneen ikkuna on kiinteä, on ihan pitänyt uskaltautua mennä parvekkeelle pesemään se.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- ruohonleikkuu n 4x vuodessa
- lumenluonti (jos tulee lunta) n 4x vuodessa
- rännien puhdistus 1x vuodessa
- terassin pesu 1x vuodessa
Ihan HIRRRRVEÄSTI!
Puutarhanhoitoa ja kasvimaata en laske töiksi koska on mun rakas harrastus.
Mitäs muuta? Ylipainoisille nykyihmisille pieni puuhailu olisi ihan välttämätöntä!!!
Miten ihmeessä pääset noin vähällä ruohonleikkuulla ja lumenluonnilla. Itse olen sen verran pitänyt kirjaa, että ruohonleikkuu on noin viikon välein ja lunta tuli esim. viime talvena jatkuvasti. Pari kertaa viikossa sai olla tekemässä niitä hommia. Huonot on enteet nytkin. Lunta tuli yhdellä rysäyksellä väh. 20-30 cm ja heti kun olin tehnyt lumityöt, tuli aura-auto, joka tukki liittymän. Kävin sen avaamassa ja lunta alkoi sataa uudelleen ja seuraavana päivänä sitä oli kahta kauheammin.
Näiden lisäksi pitää tietysti hakea polttopuita liiteristä kahteen uuniin. Olen rahjannut niitä kasseilla. Viimeksi otin pulkan käyttöön vetääkseni kassin kerrallaan, mutta kassi kellahti 4 kertaa matkalla. Keljutti!
Olen seitsemääkymmentä käyvä naisihminen ja kaikki työt on minun tehtävä, koska mies on sairas.
Onneksi sain autonrenkaat vaihdettua, kun olin ajoissa liikkeellä, eikä pihassa ollut vielä lunta. Tallia meillä ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa olen naureskellut. Tottaka vaikka joskus talvella pitää kolata lunta, mutta ei todellakaan edes joka viikko. Nurmikon leikkaus on myös vähän miten sattuu, kesäkuu oli esimerkiksi täällä niin kuiva, että sitä ei tarvinnut leikata kuin kerran ja silloinkin se oli lähinnä pisimpien rikkaruohojen tasoitusta. Sitä paitsi pihahommat ovat parhaita.
Siivota täällä ei tarvitse sen useammin kuin muuallakaan ja remontteja ei ole usein, välillä voi tietenkin uusia vaikka jotain kylppärin silikonisaumoja, mutta eipä sitäkään tarvitse usein tehdä.
Miksi omakotitalossa pitäisi sen enempää siivota kuin muissakaan asumismuodoissa? Tai siis varmaan juu jos asuu jossain hillittömästä lukaalissa yksin ja vertaa sitä kerrostalokaksioon, mutta kyl minusta on helpompi siivota tää sopivan kokoinen okt kuin aiempi rivar
Toki myös se rivari/kerrostalo voi olla tilava ja okt ahdas ja epäkäytännöllinen, mutta juu väite että pienempi kämppä ois helpompi siivota ei kyllä yleisesti ottaen pidä paikkaansa. Helpoin on semmoinen sopivan kokoinen, jossa on riittävästi tilaa tavaralle, myös semmoiselle vähän epämääräiselle kuten just palautuspulloille ja kirppikselle vientiä odottaville lastenvaatteille, mutta ei älyttömästi kuitenkaan ylimääräisiä huoneita tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi omakotitalossa pitäisi sen enempää siivota kuin muissakaan asumismuodoissa? Tai siis varmaan juu jos asuu jossain hillittömästä lukaalissa yksin ja vertaa sitä kerrostalokaksioon, mutta kyl minusta on helpompi siivota tää sopivan kokoinen okt kuin aiempi rivar
Niin, sinä nyt vähän puhut eri asiastakin. Sinulla oli siis ensin pieni rivariasunto ja nyt iso ok-talo, jossa on pannuhuoneet ja kodinhoitohuoneet. Kaikissa ok-taloissa ei ole tällaisia tiloja!
Meillä on ok-talo, 2 h+keittiö ja sauna/suihkutila.
Nuo mainitsemasi pullo/tölkkipussit: ei ole paikkaa meilläkään. Pussi on yleensä eteisen lattialla. Tiellä se tosiaan on.
Lehtikeräys: Olen virkannut sellaisen pussin, että olisi edes nätimpi keräyspaikka. Ei ole kodinhoitohuonetta, ei. Meillä se pussi on eteisen lattialla (jälleen), kun muualla ei ole tilaa. Ruokapöytään en sentään ala keräilemään mitään lehtipinoja.
Etelä-Suomessa ja etenkin rannikolla ei lunta ole välttämättä koko talvena, ei ainakaan paljoa. Meillä omakotitalon lumityöt oli yhtenäkin talvena siinä, että kerran LAKAISIN ulkorappuset lumesta, jota oli pari cm. Sitten se sulikin jo pois.
Joo, minäkin menen mieluummin salille treenaamaan, kun esim. hikoilen lumitöissä.