Miksi jotkut kuvittelee, että omakotitalossa on koko ajan jotakin tekemistä ja remontoitavaa?
Ei tuollaista voi kuvitella kuin ihminen joka ei ole koskaan asunut omakotitalossa. Sellaisessa asunut tietää, että ei koko ajan tarvitse olla jotakin tekemässä.
Lumitöitä ei tarvitse tehdä koko ajan. Puutarhaa ei tarvitse koko ajan hoitaa. Siivoamiseen ei mene älyttömästi aikaa jos pitää siisteyttä yllä. Tuossa yhdessä ketjussa joku kuvitteli, että omakotitalossa asuvat ovat tällä hetkellä pilkkomassa puita. No eihän kaikilla ole tarvetta puille kun ei ole takkaa tai puilla lämpiävää kiuasta. Tai ei ole puita mitä pilkkoa kun ei ole metsää mistä sitä puuta saisi. En myöskään ymmärrä mitä pitäisi olla koko ajan remontoimassa.
Asun siis itse omakotitalossa enkä ymmärrä mitä mun pitäis koko ajan olla tekemässä tämän talon vuoksi. Kyllä mä ehdin vallan mainiosti löhötä ja laiskotella.
N44
Kommentit (170)
Meillä on täällä palstalla se yksi miesten työt -mies, joka on jatkuvasti rakentamassa terasseja ja rasvaamassa saranoita. Ehkä siksi?
Ei kai kukaan jaksa koko aikaa jotain tehdä. Mutta on omakotitalossa ihan hirveästi hommaa verrattuna kerrostaloon.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on täällä palstalla se yksi miesten työt -mies, joka on jatkuvasti rakentamassa terasseja ja rasvaamassa saranoita. Ehkä siksi?
Tähän taloon on 30 vuotta sitten rakennettu terassi ja nyt se perskules vie pitää ensi kesänä uusia. Tulisikohan se tyyppi meillekin rakentamaan, että ei ole pakko itse rakentaa?
Samaa olen naureskellut. Tottaka vaikka joskus talvella pitää kolata lunta, mutta ei todellakaan edes joka viikko. Nurmikon leikkaus on myös vähän miten sattuu, kesäkuu oli esimerkiksi täällä niin kuiva, että sitä ei tarvinnut leikata kuin kerran ja silloinkin se oli lähinnä pisimpien rikkaruohojen tasoitusta. Sitä paitsi pihahommat ovat parhaita.
Siivota täällä ei tarvitse sen useammin kuin muuallakaan ja remontteja ei ole usein, välillä voi tietenkin uusia vaikka jotain kylppärin silikonisaumoja, mutta eipä sitäkään tarvitse usein tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai kukaan jaksa koko aikaa jotain tehdä. Mutta on omakotitalossa ihan hirveästi hommaa verrattuna kerrostaloon.
Niin, kerrostalo on laiskojen, osaamattomien ja vanhusten asuinpaikka.
Vierailija kirjoitti:
Omakotitalossa pitää haravoida pihaa syksyisin, kolata lunta talvisin ja leikata nurmikkoa kesäisin. Tietysti rännien puhdistukset, ikkunoiden pesut ja savupiipun nuohoukset kerran vuodessa. Kerrostalossa ei tarvitse tehdä mitään noista.
Olen seurannut lähipiirissä yhtä omakotitaloasujaa, ja ainakin se huokailee koko ajan, kun on niin paljon tekemistä. Välillä pitää laajentaa terassia, sitten maalata sitä. Sitten maalata pihasauna, sitten maalata talo, siivota joka välissä..
Se on omakotitaloasujan houretta, että ihmiset jaksaa miettiä heidän asumismuotoaan ja sen vaikeuksia.
tulee ihan vaan tällaisilta pöllöpalstoilta, missä moisia aloituksia aina ajoittain kirjoitellaan.
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Miksi vanhuksia usutetaan jatkuvasti myymään omakotitalonsa ja muuttamaan kerrostaloon, jos omakotitalossa olisi helppo asua?
Vierailija kirjoitti:
Samaa olen naureskellut. Tottaka vaikka joskus talvella pitää kolata lunta, mutta ei todellakaan edes joka viikko. Nurmikon leikkaus on myös vähän miten sattuu, kesäkuu oli esimerkiksi täällä niin kuiva, että sitä ei tarvinnut leikata kuin kerran ja silloinkin se oli lähinnä pisimpien rikkaruohojen tasoitusta. Sitä paitsi pihahommat ovat parhaita.
Siivota täällä ei tarvitse sen useammin kuin muuallakaan ja remontteja ei ole usein, välillä voi tietenkin uusia vaikka jotain kylppärin silikonisaumoja, mutta eipä sitäkään tarvitse usein tehdä.
Miksi omakotitalossa pitäisi sen enempää siivota kuin muissakaan asumismuodoissa? Tai siis varmaan juu jos asuu jossain hillittömästä lukaalissa yksin ja vertaa sitä kerrostalokaksioon, mutta kyl minusta on helpompi siivota tää sopivan kokoinen okt kuin aiempi rivarikämppä joka oli liian ahdas neljän hengen perheelle ja siksi liikaa tavaraa joka paikassa.
Vierailija kirjoitti:
Olen seurannut lähipiirissä yhtä omakotitaloasujaa, ja ainakin se huokailee koko ajan, kun on niin paljon tekemistä. Välillä pitää laajentaa terassia, sitten maalata sitä. Sitten maalata pihasauna, sitten maalata talo, siivota joka välissä..
Terassin laajennus on kyllä ihan 100% vapaaehtoista hupia :D
Pakkohan ei ole tehdä mitään, mutta itse ainakin tykkään välillä tapetoida tai maalata seiniä. Mies hoitaa nurmikon ja lumet. Polttopuiden teko on kevättalven harrastus, takan lämmittäminen syksyn ja talven juttu. Maalasinpa talon toisen väriseksi kun halusin uudistusta. Yleensä kesällä aina jotain rakennellaan siksi koska se on hauskaa. On tehty leikkimökki, 2 latoa, konekatos, kylpytynnyrin paikka, kasvihuone ikkunoista, kasvimaa, kanatarha, patio, uudistettu pihaa ja monenmoista projektia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omakotitalossa pitää haravoida pihaa syksyisin, kolata lunta talvisin ja leikata nurmikkoa kesäisin. Tietysti rännien puhdistukset, ikkunoiden pesut ja savupiipun nuohoukset kerran vuodessa. Kerrostalossa ei tarvitse tehdä mitään noista.
Onko kerrostalon ikkunat jotenkin immuuneja lialle vai miten niin niitä ei tartte pestä?
Samaa olen ihmetellyt. Ja vielä kummallisempia on ne kauhistelut, kuinka maalle muuttaessa elämä on pelkkää työleiriä. Nurmikonleikkuuta, lumitöitä, remonttia ja siivousta. Jaa, kaupunkiomakotitaloissako näitä ei ole lainkaan? 😄 mutta sitä se on kun pitää väkisin keksiä huonoja puolia.
Mutta joo, ihan oikeesti. Turha itkeä että nurmikko pitää leikata joka viikko 1-2 kertaa. Ei pidä.
On miten on, mutta minä haluan käyttää aikani paremmin ja annan huoltoyhtiön hoitaa hommat.
No onhan sitä omakotitalossa enemmän hommaa kuin muissa asumismuodoissa. Just noita lueteltuja. Kyllä ne oman aikansa ottaa. Mutta hyvin ehtii paljon muutakin, ei tämmöinen keskikokoisen kaupunkitalon ylläpitoon nyt NIIN paljon aikaa mene. Muutama tunti viikossa keskimäärin.
Vierailija kirjoitti:
Samaa olen ihmetellyt. Ja vielä kummallisempia on ne kauhistelut, kuinka maalle muuttaessa elämä on pelkkää työleiriä. Nurmikonleikkuuta, lumitöitä, remonttia ja siivousta. Jaa, kaupunkiomakotitaloissako näitä ei ole lainkaan? 😄 mutta sitä se on kun pitää väkisin keksiä huonoja puolia.
Mutta joo, ihan oikeesti. Turha itkeä että nurmikko pitää leikata joka viikko 1-2 kertaa. Ei pidä.
No, meilläkin omakotitaloasujilla on sekä erilailla kasvavia ruohoja, että eritasoisia vaatimuksia siisteystasosta.
Meidän kodissa pitää kyllä, ja naapuri on monta kertaa taivastellutkin miten meillä on niin vehreä ja hyvin kasvava ruoho. Mutta pohjatyöt ja maaperä tehtiin ja valittiin hyvin, eikä niissä säästelty.
Ja sitten on vähän hassua sekin, että monet palstalaiset kertovat, että " meillä ei tarvitse tehdä mitään juuri koskaan " . Ihan kuin tekeminen olisi jotenkin kamalaa ja hirveää vaiva. Unohtuu, että moni muuttaa omakotitaloon myös siitä syystä, että erilaiset askareet ovat mieluisia ja harrastuksen tapaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko kerrostalon ikkunat jotenkin immuuneja lialle vai miten niin niitä ei tartte pestä?
No ei kukaan asukas saa mennä roikkumaan kerrostalon ikkunaan ilman turvavaljaita vaan komeat pojat pesevät ne kaikki kerralla.
Varmaan siksi kun kerrostalokaksiossa on. Aina joku prakaa tai huolletaan?