Miksi jotkut kuvittelee, että omakotitalossa on koko ajan jotakin tekemistä ja remontoitavaa?
Ei tuollaista voi kuvitella kuin ihminen joka ei ole koskaan asunut omakotitalossa. Sellaisessa asunut tietää, että ei koko ajan tarvitse olla jotakin tekemässä.
Lumitöitä ei tarvitse tehdä koko ajan. Puutarhaa ei tarvitse koko ajan hoitaa. Siivoamiseen ei mene älyttömästi aikaa jos pitää siisteyttä yllä. Tuossa yhdessä ketjussa joku kuvitteli, että omakotitalossa asuvat ovat tällä hetkellä pilkkomassa puita. No eihän kaikilla ole tarvetta puille kun ei ole takkaa tai puilla lämpiävää kiuasta. Tai ei ole puita mitä pilkkoa kun ei ole metsää mistä sitä puuta saisi. En myöskään ymmärrä mitä pitäisi olla koko ajan remontoimassa.
Asun siis itse omakotitalossa enkä ymmärrä mitä mun pitäis koko ajan olla tekemässä tämän talon vuoksi. Kyllä mä ehdin vallan mainiosti löhötä ja laiskotella.
N44
Kommentit (170)
Robotti hoitaa ruohonleikkuun, nuohooja tulee kerran vuodessa ihan tilaamattakin, jätehuoltosopimus tehtiin 10v sitten, lumet täytyy kolata, haravointi on tarpeetonta sillä ruohonleikkuri silppuaa lehdet, rännien puhdistus kerran vuodessa, iv-koneen suodattimet vaihdetaan kerran tai kaksi vuodessa.
Kerrostaloyhtiössä asukkaat hoitivat lumityöt, liputukset, nurmikon leikkuun.
Omakotitalossa saa pestä pyykkiä vaikka keskellä yötä. Toisaalta olen huomannut että naapurusto omakotialueella ei osaa kunnioittaa toisten rauhaa samalla tavalla kuin kerrostalossa, vaan esimerkiksi ruohonleikkurit tai moottorisahat soivat ja lapset kiljuvat melkein kellonajasta riippumatta.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai kukaan jaksa koko aikaa jotain tehdä. Mutta on omakotitalossa ihan hirveästi hommaa verrattuna kerrostaloon.
Kerristaloasukit maksaa siitä että joku toinen tekee nuo hommat. Mallia omakotiasujalle ja saa siitä jopa verovähennyksenkin monesta teettämisestä.
Kyllä minun mielestä on. Omassa talossa kesän jälkeen on pitänyt mm. maalata yhdet ikkunanpokat, huoltaa lämmitysjärjestelmä, vaihtaa lamppuja LED-lamppuihin, kitkeä puutarhaa, leikata puita, vaihdattaa kattopeltejä, ilmata patterit ja nuohota savupiippu. Normaalin siivouksen ja päivittäishuollon lisäksi.
1890 rakennettu tiilinen perinnetalo. Kai tässä asuisi myös kuin hoitamattomassa rytöpesässä, mutta mieluummin hoidan taloa 500-1000 eurolla vuodessa kuin parinkymmenen vuoden välein 50 000 euron megaremontilla.
Minusta tunti-pari ruohonleikkuuseen kerran viikossa ei ole paljon. Lumitöitä on tietysti joskus paljon, mutta on myös talvia jolloin ei tarvitse tehdä juurin mitään. Ja kun kolaa vain osan pihasta, niin ei sitä nyt riesaksi asti ole. Talon kunnostamista nyt tietysti on säännöllisesti, mutta niistäkin isot hommat voi teettää ammattilaisilla. Mutta joo, jos omakotitaloa ajattelee työleirinä, se ei ole oikea asumismuoto.
Tämä asia riippuu ihan omakotitalon iästä. Joa on vanha talo siellä on ihan oikeasti koko ajan joku menossa rikki ja paljon korjattavaa. Jos on uusi vastarakennettu talo selviää ihan siivoamisella ja pihanhoidolla.
Samoin se missä omakotitalo sijaitsee, jos päätielle on 7 km, niin aurattavaa riittää talvella, ei pelkästää lumikolalla työntelyä. Samoin jos on iso piha, voi mennä koko viikko nurmikon leikkuuseen. Jos on iso puutarha, siinäkin riittää viikoiksi töitä.
Itselläni on ainakin ihan älyttömästi työtä vanhassa omakotitalossa, jossa on iso piha ja päätie kaukana.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minun mielestä on. Omassa talossa kesän jälkeen on pitänyt mm. maalata yhdet ikkunanpokat, huoltaa lämmitysjärjestelmä, vaihtaa lamppuja LED-lamppuihin, kitkeä puutarhaa, leikata puita, vaihdattaa kattopeltejä, ilmata patterit ja nuohota savupiippu. Normaalin siivouksen ja päivittäishuollon lisäksi.
1890 rakennettu tiilinen perinnetalo. Kai tässä asuisi myös kuin hoitamattomassa rytöpesässä, mutta mieluummin hoidan taloa 500-1000 eurolla vuodessa kuin parinkymmenen vuoden välein 50 000 euron megaremontilla.
1800-luvun talon ostaneen luulisi tajuavan, että se on selvästi keskimääräistä työläämpi hoidettava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten on vähän hassua sekin, että monet palstalaiset kertovat, että " meillä ei tarvitse tehdä mitään juuri koskaan " . Ihan kuin tekeminen olisi jotenkin kamalaa ja hirveää vaiva. Unohtuu, että moni muuttaa omakotitaloon myös siitä syystä, että erilaiset askareet ovat mieluisia ja harrastuksen tapaisia.
Järkyttävää. Joku uskottelee itselleen, että työleirillä raataminen on kiva pikku harrastus.
Mulla ei ole järkyttävää. Ei ole työleiriä. Ei ole raatamista. Ok-talo on. Taloni on harrastukseni. Iso työpaja paljon kaikenlaisia vempaimia ja työkaluja joten voi monenlaista harrastaa. Kangaspuut ja profiompelukone. Kasvimaa ja puutarhapläntti. Ruohokenttää ei ole, lunta ei sada. Hulppeasti yksin asuu 150 neliötä plus ulkovarastot. Tieten tahtoen asun näin kun rupesin eläkkeelle 58 vuotiaana niin en millään osannut ajatellakaan näivettyväni jossain kaksiossa. Rakastan suuresti kaikkia puuhiani ja ok-taloani rinteessä, josta huimat näköalat alas laaksoon ja seuraaville kukkuloille.
Asuin aiemmin ex-miehen kanssa omakotitalossa ja kyllä siellä riitti ihan joka päivälle jotain puuhaa, mitä kerrostalossa taas ei tarvitse tehdä. Toki nämä asiat on tietyllä tavalla valintoja, esim. Puulämmitys, pihan hoito, tietty siisteystaso jne. Asuttiin seudulla missä talvisin sataa lunta reilusti, joten lumitöitä sai tehdä ihan riittävästi. Isossa omakotitalossa on myös aina jotain siivottavaa ja järjesteltävää.
Nyt asun kerrostalokaksiossa yksin, eikä täällä ole yhtään mitään tekemistä omakotitaloon verrattuna.
Vierailija kirjoitti:
Tämä asia riippuu ihan omakotitalon iästä. Joa on vanha talo siellä on ihan oikeasti koko ajan joku menossa rikki ja paljon korjattavaa. Jos on uusi vastarakennettu talo selviää ihan siivoamisella ja pihanhoidolla.
Samoin se missä omakotitalo sijaitsee, jos päätielle on 7 km, niin aurattavaa riittää talvella, ei pelkästää lumikolalla työntelyä. Samoin jos on iso piha, voi mennä koko viikko nurmikon leikkuuseen. Jos on iso puutarha, siinäkin riittää viikoiksi töitä.
Itselläni on ainakin ihan älyttömästi työtä vanhassa omakotitalossa, jossa on iso piha ja päätie kaukana.
...Mutta se, että on paljon hoidettavaa ei johdu siis siitä että kyseessä on omakotitalo, vaan siitä että olet halunnut vanhan talon ja ison tontin kaukana etkä ole ilmeisesti ostanut aurauspalvelua, ja haluat pitää sen ison puutarhan etkä jätä vaikkapa niityksi osaa siitä.
Talon sijainti, pihan koko, ikä, kunto ja omat toiveet esim pihan siisteyden suhteen vaikuttaa ihan tosi paljon siihen paljonko sitä työtä on. Ja se paljonko haluaa tehdä itse ja mitä ulkoistaa.
Vierailija kirjoitti:
Niin, jossain rivarissa maksat vastikkeessa nuo maalaukset ja huollot ja pattereiden ilmaukset, lamput pitää itse vaihtaa ja normaalit siivoukset ja arkiaskareet on sielläkin. Itsekö nuohosit tosiaan? Ja itse huolsit lämmitysjärjestelmän? Puutarhan kitkeminen ja puiden leikkaus ei myöskään automaattisesti kuulu okt-asumiseen, se on oma valinta.
Ilmeisesti ap:n talo on suht uusi. Kun talo tulee tiettyyn ikään alkaa olla pientä ja isompaa rempattavaa koko ajan.
Jätehuolto tilataanvain kerran. sopimuksen tekoon taisi mennä 2 minuuttia. Nuohooja jättää ihan itse lapunpostilaatikkoon, milloin on tulossa, jonkun on vain oltava kotona.hän on mukava mies, joten on kiva vaihtaa kuulukiset samalla,kun hän käy. Kauaa siinä ei mene.
Polttopuut on kyllä pilkottu jo aiemmin, ei niitä pakkasilla pilkota. Eikä niiden sisään tuonti ole homma eikä mikään, rakastan lämmityskautta.
Nurikon leikkaan,kun ehdin, välillä se pääsee hieman pitkäksi,mutta eipä pääse maa kuivumaan helteellä.
Lumityöt on ihan mukavia, mikäs siinä ulkoillessa.
Kerrostalossa minua ihmetytää korkeat vastikkeet. Ne tuntuvat tosi kalliilta verrattuna omakotitalon kuluihin.
Kyllä mun mielestä omakotitalossa kun yksin asuu, niin aika paljon hommaa on. N47
Vierailija kirjoitti:
Jätehuolto tilataanvain kerran. sopimuksen tekoon taisi mennä 2 minuuttia. Nuohooja jättää ihan itse lapunpostilaatikkoon, milloin on tulossa, jonkun on vain oltava kotona.hän on mukava mies, joten on kiva vaihtaa kuulukiset samalla,kun hän käy. Kauaa siinä ei mene.
Polttopuut on kyllä pilkottu jo aiemmin, ei niitä pakkasilla pilkota. Eikä niiden sisään tuonti ole homma eikä mikään, rakastan lämmityskautta.
Nurikon leikkaan,kun ehdin, välillä se pääsee hieman pitkäksi,mutta eipä pääse maa kuivumaan helteellä.
Lumityöt on ihan mukavia, mikäs siinä ulkoillessa.
Kerrostalossa minua ihmetytää korkeat vastikkeet. Ne tuntuvat tosi kalliilta verrattuna omakotitalon kuluihin.
Mikä on korkea vastike? Jos satoja euroja se kertoo siitä että taloa on remontoitu ja rempan osuuden voi maksaa pois.
Vierailija kirjoitti:
Yli 10 v. sitten ostin vanhan kivitalon ja siihen tehtiin remontti, uudet sähköt, putket, kaksi kylppäriä uusittiin täysin ja koko talon lattiat, tietenkin myös seinät maalattiin ja uusi tiilikatto. Talo on vuodelta 1910. Keittiö uusittiin täysin ja hankin sinne oikein hyvän puuhellan. Ulkovarastossa on leivinuuni. 150 neliötä asuinpinta-alaa. Mitään ei ole mennyt rikki vielä, ei ole tarvinnut uusia niin yhtään mitään. Tontti on pienehkö kuten halusinkin, vähän puutarhaa ja tilava kasvimaa. Halusin tälläisen ok-talon, että on eläkkeellä jotain tekemistä kun en osaa makoilla tai istuskella - olen aamuvirkku ja ne muutamat hommat ovat aamulla parissa tunnissa tehty. Kerrostalossa en ole asunut koskaan. Paljon hyviä puolia kun saa pyykit ulos kuivamaan kesät talvet ja tilaa on ulkona ja sisällä - siivous ei ole ongelma, ei sisällä eikä ulkona kun luntakaan ei sada tai jos sataa sulaa samantien pois.
Kai se riippuu vähän okt:sta. Myönnän, että itselleni jäi "lapsuustrauma" omakotitaloja kohtaan, kun vanhemmilla oli 250-neliöinen talo 7000m2 tontilla (josta siis valtaosa hoidettavaa tonttia kuten istutuksia, terassia, nurmikkoa), ja siinä todellakin riitti tekemistä. Vaikka en itse mitään joutunutkaan tekemään, näin kyllä, miten vanhemmat usein tappelivat kotitöistä. (Näin jälkikäteen, ratkaisuna riitoihin olisi voinut olla se, että meidät lapsetkin olisi opetettu vaikka leikkaamaan nurmikko, mutta ei siitä sen enempää.) Toisaalta lapsuudesta jäi itselle vähän sellainen tottumus, etten suostuisi asumaan postimerkkitontilla omakotitalossa, jossa naapurit ovat aivan vieressä. Mielestäni sellainen ei eroa rivitalosta mitenkään muutoin kuin sen osalta, että taloyhtiö puuttuu.
Kymmenen vuotta kerrostalossa, sitten löytyi kompromissi: keskikokoinen okt metsätontilla, ei puutarhaa, nurmikkoa tai terassia. Siinä hävisi jo iso osa työmäärän erossa kerrostaloon. Piha on laattaa ja saa kasvaa niin paljon sammalta kuin lystää, tykkään vain sellaisesta mummonmökkimäisestä tunnelmasta. Ei tässä tarvi kuin rännit putsata, pakollisia lumitöitä tulee näillä leveysasteilla ehkä kolmesti talvessa. Lehtiä ei metsästä ole pakko haravoida ja tiilitaloa ei tarvi maalata koskaan. Puutarhan saa koska vain, jos sellaisen sattuu haluamaan. Risut kerään pihapiiristä parin vuoden välein, lainaan sukulaisilta oksasilppurin ja tarjoan silpun heille katteeksi puutarhaan.
Vierailija kirjoitti:
Nuohoatteko oikeasti itse savupiippunne? Meillä neljä hormia ja nuohoojan tekemänä maksoi alle 80€. En ikimaailmassa menisi itse keikkumaan katolle nuohousvehkeiden kanssa,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai kukaan jaksa koko aikaa jotain tehdä. Mutta on omakotitalossa ihan hirveästi hommaa verrattuna kerrostaloon.
- ruohonleikkuu n 4x vuodessa
- lumenluonti (jos tulee lunta) n 4x vuodessa
- rännien puhdistus 1x vuodessa
- terassin pesu 1x vuodessa
Ihan HIRRRRVEÄSTI!
Puutarhanhoitoa ja kasvimaata en laske töiksi koska on mun rakas harrastus.
Mitäs muuta? Ylipainoisille nykyihmisille pieni puuhailu olisi ihan välttämätöntä!!!
Miten ihmeessä pääset noin vähällä ruohonleikkuulla ja lumenluonnilla. Itse olen sen verran pitänyt kirjaa, että ruohonleikkuu on noin viikon välein ja lunta tuli esim. viime talvena jatkuvasti. Pari kertaa viikossa sai olla tekemässä niitä hommia. Huonot on enteet nytkin. Lunta tuli yhdellä rysäyksellä väh. 20-30 cm
Pks sataa lunta reilummin vain harvoin. Viimetalvena loimme lumet ehkä 8x (alle 100m2) mutta on ollut talvia ettei ole luotu kertaakaan. Parin sentin lumesta ajaa kyllä autolla kevyesti yli ja ne sulaa välillä pois.
Nurmikkoa on myös n 100m2 ja sen verran kuiva harju ettei kasva nopeasti. Kerran kk ajetaan keskimäärin. Piha on suurimmaksi osaksi istutuksia ja kasvupenkkejä joita ei tarvitse ajella
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mun mielestä omakotitalossa kun yksin asuu, niin aika paljon hommaa on. N47
Esimerkiksi mitä hommaa? Sellaista, mitä ei kerrostalossa vastaavassa asunnossa olisi?
Asumme uudessa omakotitalossa maalla, lähellä kaupungin palveluita. Maalämmön takia tulisijaa käytetään silloin kun halutaan, eli polttopuiden kulutus on varsin maltillinen. Polttopuita tehdessä saa kuitenkin hyvää hyötyliikuntaa, ja takan poltto illalla on tunnelmallista. Remonttia ei ole tarve tehdä uudessa talossa 15-20 vuoteen. Piha on perustettu siten, että nurmikkoa ei ole. Kukkapenkit, kasvihuone ja kasvimaa on harrastus, joiden hoitaminen on lähes terapiaa sielulle. Koti on sisustettu harkiten, joten siivous on mukavaa, kun kaikille tavaroille on oma paikka ja lopputulos palkitsee. Talvella traktori käy isommat lumityöt, ja kolalla otetaan lähinnä talon ympäriltä.
En haluaisi asua mitenkään muuten kuin omakotitalossa!