Miksi jotkut kuvittelee, että omakotitalossa on koko ajan jotakin tekemistä ja remontoitavaa?
Ei tuollaista voi kuvitella kuin ihminen joka ei ole koskaan asunut omakotitalossa. Sellaisessa asunut tietää, että ei koko ajan tarvitse olla jotakin tekemässä.
Lumitöitä ei tarvitse tehdä koko ajan. Puutarhaa ei tarvitse koko ajan hoitaa. Siivoamiseen ei mene älyttömästi aikaa jos pitää siisteyttä yllä. Tuossa yhdessä ketjussa joku kuvitteli, että omakotitalossa asuvat ovat tällä hetkellä pilkkomassa puita. No eihän kaikilla ole tarvetta puille kun ei ole takkaa tai puilla lämpiävää kiuasta. Tai ei ole puita mitä pilkkoa kun ei ole metsää mistä sitä puuta saisi. En myöskään ymmärrä mitä pitäisi olla koko ajan remontoimassa.
Asun siis itse omakotitalossa enkä ymmärrä mitä mun pitäis koko ajan olla tekemässä tämän talon vuoksi. Kyllä mä ehdin vallan mainiosti löhötä ja laiskotella.
N44
Kommentit (170)
Omakotitaloasujana kyllä huomaan että moni jostain syystä kaunistelee näitä eri hommiin käytettyjä aikoja.
Itse olen siitä onnekkaassa asemassa että mies hoitaa melkein kaiken pihahommia koskevan joten ne eivät ole mun murheeni. Mutta olen huomannut kyllä että hiekoitushiekkaa laitetaan enemmän kuin 1-4x talveen ja polttopuihin menee enemmän kuin 10 minuuttia viikossa aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten on vähän hassua sekin, että monet palstalaiset kertovat, että " meillä ei tarvitse tehdä mitään juuri koskaan " . Ihan kuin tekeminen olisi jotenkin kamalaa ja hirveää vaiva. Unohtuu, että moni muuttaa omakotitaloon myös siitä syystä, että erilaiset askareet ovat mieluisia ja harrastuksen tapaisia.
Luonnollista puuhaa on todella vähän kerrostalossa. Kai se kaikki aika menee sitten sohvalla istuskeluun ja telkkarin katseluun.
Vierailija kirjoitti:
Omakotitaloasujana kyllä huomaan että moni jostain syystä kaunistelee näitä eri hommiin käytettyjä aikoja.
Itse olen siitä onnekkaassa asemassa että mies hoitaa melkein kaiken pihahommia koskevan joten ne eivät ole mun murheeni. Mutta olen huomannut kyllä että hiekoitushiekkaa laitetaan enemmän kuin 1-4x talveen ja polttopuihin menee enemmän kuin 10 minuuttia viikossa aikaa.
Niin, meillä laitetaan 1-4 kertaa. Kuluu säkki talvessa. Pihoja kun on erilaisia. Meillä kannetaan polttopuut sisälle kerran viikossa. Arvioisin, että menee aikaa puolituntia ja tämä vain lämmityskaudessa. Meillä on talo tehty niin, että työmäärää on osattu arvioida jo etukäteen. Materiaalit ovat aitoja ja kestäviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, meillä laitetaan 1-4 kertaa. Kuluu säkki talvessa. Pihoja kun on erilaisia. Meillä kannetaan polttopuut sisälle kerran viikossa. Arvioisin, että menee aikaa puolituntia ja tämä vain lämmityskaudessa. Meillä on talo tehty niin, että työmäärää on osattu arvioida jo etukäteen. Materiaalit ovat aitoja ja kestäviä.
Ilmanmuuta te olette osanneet ja tietenkin materiaalit ovat vain parasta a-luokkaa :D
Lumi- ja jäätilannekin on suunniteltu etukäteen. Nerokasta!
Ei ole 'yhtä omakotitaloa' vaan työmäärä riippuu siitä MILLAINEN talo/piha on:
Esim. uusi talo kaupungissa postimerkkitontilla, vs. vanhempi talo isolla tontilla maalla.
Itse laiskana ihmisenä en kaipaa okt riesakseni, MUTTA oma kokemus onkin "maalta" (vaikka vartin ajomatka vain oli isoon kaupunkiin) koska lunta sai kolata/ ruohoa leikata/ kanoja (lemmikkejä) ruokkia/ marjoja kerätä puskista ym. puuhastella "koko ajan".
Toki ymmärrän sen, että omille vanhemmille siisti piha, öljytty terassi, hyvin hoidettu talo jne. oli tärkeä juttu. Esim. yhdellä sukulaisella samaan aikaan okt:ssa vähän joka paikka repsotti ja piha kasvoi pitkää heinää ja seassa autonraatoja ja muuta rojua, eli tiedän hyvin miten eritavoilla okt:ssa voi asua...
Vierailija kirjoitti:
Niin no, ok-talo ei ole laiskoja varten. Jos sohvanurkka kutsuu enemmän niin on parempi muuttaa kerrostaloon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai kukaan jaksa koko aikaa jotain tehdä. Mutta on omakotitalossa ihan hirveästi hommaa verrattuna kerrostaloon.
Omakotitalossa pitää haravoida pihaa syksyisin, kolata lunta talvisin ja leikata nurmikkoa kesäisin. Tietysti rännien puhdistukset, ikkunoiden pesut ja savupiipun nuohoukset kerran vuodessa. Kerrostalossa ei tarvitse tehdä mitään noista.
Tuleeko naapuri pesemään ikkunasi siellä kerrostalossa? Silloin kun itse sellaisessa asuin niin piti ihan itse pestä. Ikkunoitahan ei ole pakko pestä omassa ok-talossa koskaan. Kerrostalossa on pakko, koska vuosikymmenien saatossa joku siitä valittaa, ja koska koko talo ei ole oma, niin pakotetaan pesemään.
Vierailija kirjoitti:
Asuin 12 vuotta itse rakentamassani ok-talossa, jossa oli kuluva tekniikka, hapertuva ulkomaalaus ja rännit, joita piti putsata. Myös lattiakaivot, hanat, hajulukot ja ilmanvaihdon suodattimet edellyttävät jatkuvaa huoltoa.
Talo menee nopeasti entiseksi jos ei siitä pidä huolta, ap. Huoltamatonta hometaloa ei osta kukaan.
Veikkaankin, että ap et ole asunut ok-talossa, vaan lässytät epärealistisia haaveita ruostekaljapäissäsi.
Kyllä mä asun 70 vuotta vanhassa rintamamiestalossa. Ennen muuttoa tehty remonttia, että ei tarvitse asua remontin keskellä. Se, että en ole koko ajan nysväämässä jotakin ei tarkoita sitä, että taloa ei huolleta. Ei tämä mikään hometalo ole.
N44
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai kukaan jaksa koko aikaa jotain tehdä. Mutta on omakotitalossa ihan hirveästi hommaa verrattuna kerrostaloon.
Omakotitalossa pitää haravoida pihaa syksyisin, kolata lunta talvisin ja leikata nurmikkoa kesäisin. Tietysti rännien puhdistukset, ikkunoiden pesut ja savupiipun nuohoukset kerran vuodessa. Kerrostalossa ei tarvitse tehdä mitään noista.
Kyllä ne tarvitsee tehdä kerrostalossakin. Ne vaan on yleensä ulkoistettu. Ihan saman voi tehdä omakotitalossakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmanmuuta te olette osanneet ja tietenkin materiaalit ovat vain parasta a-luokkaa :D
Tää on jo neljäs talo, on kokemusta.
No kyllä omakotitalo kuluu ja rapistuu koko ajan, meillä on 17 vuotta vanha talo ja kyllä on monesta paikkaa jo ränsistynyt, 10 000eur menee talon maalaus laskuun ja kylppärissä ja monessa muussakin kohtaa kaikki on kulunutta jne. Keittiön ja apukeittiön kaappien saranat irtoilee ym. En olisi uskonut miten äkkiä omakotitalo rapistuu. Ja meillä takkapuut tehdään itse niin siinäkin on hirveä homma ja silti on tosi viileää sisällä vaikka on takka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
10 vuoden omakotitalo-omistajuuden kokemuksella tiedän että tekemistä on todellakin lähes koko ajan, mutta koko ajan ei tietenkään ole pakko tehdä eli halutessaan voi toki olla pitkiä aikoja tekemättä mitään. Rännien putsausta voi lykätä, pihahommia voi lykätä, korjauksia voi lykätä, kaikkea voi lykätä tai jättää tekemättä. Tosin sitten vähintäänkin ne kertyvät takaraivoon mielen perukoille painavaksi möykyksi joka vaivaa, tuottaa huonoa omaatuntoa ja pahimmillaan herättää yöllä pyörimään hikisenä lakanoissa ja miettimään mitä seurauksia voi koitua. Pahimmillaan myös se tekemättä jättäminen kostautuu kalliina vaurioina ja vielä isompina remontteina.
Elämäni onnellisin ja vapauttavin päivä oli kun saatiin omakotitalo myytyä ja muutettiin huolettomaan kerrostaloasuntoon. Ei koskaan enää omakotitaloon, ei ole mun juttu.
Hyvin tiivistetty.
Näistä jutuista voi päätellä, että toiset repii hirveän stressin asioista jotka on toisille ihan pikkuhommia. Omakotitaloa voi asua monella tapaa, mutta parhaiten se tosiaan sopii ihmiselle joka tykkää puuhastella.
Kukaan ei ole ikinä, ei edes tässä ketjussa, väittänyt että okt-asuminen täysin vaivatonta olisi ja sopisi kenelle tahansa. Tietysti pitää olla sen verran fyysistä kuntoa että pystyy ne lumityöt ja nurtsin leikkuut hoitamaan, tai sen verran rahaa että pystyy ulkoistamaan kaiken.
Vierailija kirjoitti:
Ihan samalla tavalla jotkut kuvittelevat, että kerrostalossa tehdään jatkuvasti remontteja. Ap taitaa olla yksi heistä.
Missä mä olen muka sellaista väittänyt? En missään. Älä laita sanoja mun näppikselle. Mä olen asunut kerrostalossa enkä pitänyt siitä yhtään. En pidä myöskään rivarissa asumisesta. Olen lapsuuteni ja nuoruuteni asunut omakotitalossa ja se on mun juttu.
N44
toivottavasti en enää kerrostaloon joudu muuttamaan kun vanhenen oli se niin perseestä.sauna vuoro voi äiti.nyt lämmitän saunan millo huvittaa
Vierailija kirjoitti:
No kyllä omakotitalo kuluu ja rapistuu koko ajan, meillä on 17 vuotta vanha talo ja kyllä on monesta paikkaa jo ränsistynyt, 10 000eur menee talon maalaus laskuun ja kylppärissä ja monessa muussakin kohtaa kaikki on kulunutta jne. Keittiön ja apukeittiön kaappien saranat irtoilee ym. En olisi uskonut miten äkkiä omakotitalo rapistuu. Ja meillä takkapuut tehdään itse niin siinäkin on hirveä homma ja silti on tosi viileää sisällä vaikka on takka.
Kerrostalojen keittiöt ja kylppärithän ei ollenkaan kulu ajan kanssa 😃
Puulämmitys on yleensä ihan vapaaehtoista, voi kääntää patterit kovemmalle jos takan lämmitys on liian rankkaa.
Eli taas neljästä luetellusta asiasta yksi oli semmoinen välttämätön omakotiasumiseen liittyvä asia.
Vierailija kirjoitti:
No terassin laajennukset ja seinien tapetuinti on nyt tietty ihan vapaaehtoista.
Mutta tosiasia on, että jos sen talon haluaa pysyvän hyvänä niin onhan sitä monenmoista hommaa aina välillä. Ei kokoajan, mutta enemmän kuin kerrostalossa, jossa voi mahdollisesti soittaa isännöitsijän tai ennltamäärätyn huoltofirman hoitamaan homman kun joku hajoaa.
Esim. Lumenluonti, mahdollinen puulämmitys, nuohouksen tilaus ja sitä ennen takan putsaus (no tää vaan kerran vuodessa, nurmikon leikkuu, ilmastoinnin ja lämmityksen säätö ja seuraaminen, rännien putsaus, pihatyöt esim.haravointi, jätehuollon tilaus, ihan vaan kierrättäminen on vaikeampaa kun ei ole automaattisesti jäteastiat niin lähellä, ikkunoita on enemmän niin pesu vie enemmän aikaa, kesäkalusteita on pihalla monella niin niiden huolto. Ja sit jos hajoaa vaikka jääkaappi tai viemäri menee tukkoon niin sen huolto tai sen huollon tilaus vaatii itseltä enemmän kuin kerrostalo
Olemme asuneet tässä talossq 40 v ja jätehuoöto tilattiin silloin. Missä se pitää jatkuvasti tilata.
Piha on kalliota ja havukasveja. Pihasta ajotielle 5 m, joka kolataan, jos lunta tulee yli 30 cm, muuten nelivetoautolla ajetaan yli.
Asun ruvitalossa ja minulla on mökki. Rivitalossa ei tarvitse talvella tehdä muuta kuin lakaista oma porrasedusta ja kesällä leikata nurmikko pieneltä postimerkin kokoiselta pihalta. Muut ulkotyöt ja kunnostukset hoitaa kiinteistöfirma. Pientä pintaremonttia olen toki tehnyt sisällä.
Mökillä on sitten polttopuiden tekoa, nurmikon leikkuuta, rännien puhdistamista ja kaikenlaista pientä puuhaa. Kukkapenkkejä ei ole. Ulkomaalaus tehtiin pari vuotta sitten. Liiterin ja aitan huopakatteet uusittiin viime kesänä. Talvella tienhoitokunta pitää tien auki perille asti ja kolalla avaan loput.
Minä viihdyn mökillä juuri sen vuoksi, että siellä on tekemistä. Tulee oltua koko päivä ulkona. Rivitalossa tulee helppsti hautauduttua sohvan nurkkaan. Mitään mökillä tehtävää hommaa en kyllä ole pitänyt mitenkään työläänä. Paljon on kyllä joutunut opetelemaan uutta, mutta siinähän se mieli pysyy virkeänä.
kela ei kato maksa laiskojen omakotitalo asumista siks se kerrostalo luukku on niin mahottoman mukava ja hyvä asumis muoto
Tietysti omakotitalon vaatima työ riippuu paljon talon iästä ja kunnosta sekä myös pihasta, onko esim. Paljon lunta kolattavana vai ei.
Mutta kyllähän siinä sen verran enemmän homma on että kun fyysinen kunto rapistuu iän tai sairauden vuoksi niin kerrostaloonhan sitä aika moni haluaa muutta tai joutuu muuttamaan.