İtsemurha on itsekäs teko
Kommentit (300)
Itsemurha on joskus ainoa vaihtoehto enää jäljellä.
Vaikka en uskovainen olekaan niin kyllä elämä on lahja, ei sitä saa heittää pois. Läheisille ihan sama, minäkin mietin pari vuotta sitten päivien päättämistä, pääsyä pois tästä tuskasta ja ahdistuksesta. Onneksi oli ystäviä jäljellä, jotka ymmärsivät asiain tilan ja puolipakolla alkoivat potkia minua oikeaan suuntaan ja avun piiriin. Nyt toista vuotta ilman lääkityksiä ja psykalla käynnistäkin on jo yli puoli vuotta. Ei, minä olen taas jaloillani.
Jos ystäväsi on ahdistunut ja puhuu levottomia, ohjaa se avun piiriin. Älä anna ystävääsi heittää arvokasta lahjaa pois.
Sellainen läheinen joka haukkuu itsemurhan tehnyttä itsekkääksi ei ole oikeasti läheinen, koska oikeasti läheinen ei rienaa kuollutta läheistään.
Lasten hankintakin on itsekäs teko, joka aiheuttaa kaikki itsemurhat
Toisilla ei ole ketään läheistä, ei yhtään ystävää, ei perhettä, ei kumppania, ei rahaa, unelma-ammattikin on mennyt, kotikin on mennyt ja silti ei haudo mitään itsemurhaa mielessään ja toisilla on hyviä, välittäviä ystäviä, välittävä ja rakastava perhe, on ulkonäkö kunnossa ja unelma-ammatissa ja silti vaan hautoo itsemurhaa.
Miten itsekästä läheisiltä on haluta pitää väkisin hengissä ihminen, joka haluaa kuolla ja vain siksi, ettei tulisi paha mieli. Miten paha mieli sillä ihmisellä on, joka haluaa päättää elämänsä?
Mielenterveyden heilahdus yli laidan on siis itsekkyyttä.
Ja varmaan tahallaan, muita häiritäkseen se mielenterveys menetetään?
Sanoisin asioita, mutta ei kirosanavarasto riitä.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka en uskovainen olekaan niin kyllä elämä on lahja, ei sitä saa heittää pois. Läheisille ihan sama, minäkin mietin pari vuotta sitten päivien päättämistä, pääsyä pois tästä tuskasta ja ahdistuksesta. Onneksi oli ystäviä jäljellä, jotka ymmärsivät asiain tilan ja puolipakolla alkoivat potkia minua oikeaan suuntaan ja avun piiriin. Nyt toista vuotta ilman lääkityksiä ja psykalla käynnistäkin on jo yli puoli vuotta. Ei, minä olen taas jaloillani.
Jos ystäväsi on ahdistunut ja puhuu levottomia, ohjaa se avun piiriin. Älä anna ystävääsi heittää arvokasta lahjaa pois.
Ahdistuneisuus voi oikeasti olla mitä vaan. Voi olla vaikka pohjimmiltaan mustasukkaisuutta, oma kumppani pettää jatkuvasti tai kumppani ei välitä tai on jättänyt tai sopivaa, pysyvää kumppania ei löydy tms.
Sen tekee usein äihdevaivainen ja antisosiaalinen persoona
Olen samaa mieltä, vaikka tämä ei olekaan suosittu mielipide. Itsemurhan tehnyt jättää oman taakkansa läheisten kannettavaksi, moninkertaisena. En ole voinut antaa itsemurhan tehneelle läheiselleni anteeksi.
Kun kaikki on nähty, omaisia ei enää ole, ystävät on lähteneet. Ketä ja miksi se häiritsisi?
Itsekästä on myös vaatia toista kitumaan sietämättömissä tuskissa, jottei itse joudu käsittelemään menetystä. Jokainen on itsekäs.
Itsemurha ei ole itsekäs teko. Se on armeliaisuutta itseään kohtaan. Miksi kitua vain muiden mieliksi, jos jokapäiväinen elämä on yhtä tuskaa?
Vierailija kirjoitti:
Miten itsekästä läheisiltä on haluta pitää väkisin hengissä ihminen, joka haluaa kuolla ja vain siksi, ettei tulisi paha mieli. Miten paha mieli sillä ihmisellä on, joka haluaa päättää elämänsä?
Niinpä. Vaikka itsemurha ei sinänsä ole rikos ja itsemurhien ehkäisy on tärkeää, silti todella moni "läheinen" on sitä mieltä, että itsemurha on kammottava rikos, koska "minulle/muille tulee pahamieli"
Kukaan ei kiellä sitä, että itsemurha aiheuttaa läheisille tuskaa, mutta jos itsemurhan tehnyttä aletaan "läheisten" toimesta haukkumaan itsekkääksi, todellinen itsekäs paska on se itse "läheinen" joka haukkuessaan itsemurhan tehnyttä ajattelee vain omaa itseään, koska "minun tunteet"
Vierailija kirjoitti:
Kun kaikki on nähty, omaisia ei enää ole, ystävät on lähteneet. Ketä ja miksi se häiritsisi?
Koen itse oudolla tavalla myös lohdullisena ajatuksen siitä, että sitten kun lopullisesti viimein päätän lähteä ei kukaan jää kaipaamaan. Valta on täysin itselläni.
Vanhusten itsemurhat tulevat yleistymään, se on fakta. Suuret ikäluokat eivät hakua tulla hoidettaviksi tai paremminkin säilöttäviksi märkiin vaippoihin. Kun on saanut lastenlapset hoidettua on jo tarpeeton kansalainen. Lasten silmissä kimmeltää hetki, kun pääsevät riitelemään perinnöstä. Toivon, että on mahdollisuus hankkia pillerit, joilla saa kivuttoman lähdön.
Kyse ei nyt ole siitä että itsemurhan tehneen läheiselle tulee "paha mieli". Vaan siitä, että se traumatisoi läheiset lopun iäksi ja pilaa heiltä mahdollisuuden elää normaalia elämää. Itselläni mennyt kymmeniä vuosia hukkaan sen takia. Olisin halunut toisenlaisen ja onnellisemman elämän. Hakisitte edes apua ennen kuin pilaatte muiden elämän.
On se minustakin itsekäs teko yleensä, mutta masennus ajaa sellaiseen umpikujaan ajatuksien tasolla, että ei siinä näe kovin kauas. Yleensä ajattelee olevansa taakka muille ja myös yhteiskunnalle. Ei tajua, että avulla voisi päästä irti masennuksesta ja että elämä muuttuu alati.
Nimim. Nuorena itsemurhaa yrittänyt, monesti hautonut, mutta nyt kolmen lapsen innokas äiti.
Elämä heittelee. Aina ei se käsityskyky ole kirkkaimmillaan. Moni kuolee siihen. Ollaan kilttejä toisillemme, niin ettei kukaan kuolisi turhaan ennen aikojaan.
Mulla ei ole läheisiä niin ei haittaa.