Jos ihminen on uupunut, miksi ei hae apua vaan tekee vaan lisää töitä koska "raha on tärkeintä"
Minulla on tälläinen ystävä, ei suostu edes lääkäriin, ettei vaan määrätä sairauslomalle....sitten itkee ja valittaa kun on aina niin väsynyt.
Kommentit (89)
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
MIKSI IHMEESSÄ UUPUNUT OTTAISI LISÄÄ TÖITÄ?
Eikö jokaisen järki sano että väsymys/uupumus vaatii VAPAATA???
Onko kyseessä joku MT-kuntoutuja? Vai työn kautta elävä?
Minulla ei ollut voimia siihen organisointiin, mitä töiden vähentäminen olisi vaatinut. Oli yksinkertaisinta mennä samaa rataa, vaikka isommalla kuormalla.
Luultavasti uupuneen vapaa-aika ei palauta. On joko joku elämäntilanteellinen ongelma tai itse uupumus niin paha jo. Siksi ei hingu vapaalle, koska se vain pahentaa oloa.
Tämä voi olla totta. Ilmeisesti siellä vapaalla ei ole mitään sitä työtä parempaa.
Voi olla jopa pahempaa. Itse pakenin traumatisoivaa todellisuutta töihin.
Miksi ei sitten suksi itse v.ttuun :D
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Minulla ei ollut voimia siihen organisointiin, mitä töiden vähentäminen olisi vaatinut. Oli yksinkertaisinta mennä samaa rataa, vaikka isommalla kuormalla.
Luultavasti uupuneen vapaa-aika ei palauta. On joko joku elämäntilanteellinen ongelma tai itse uupumus niin paha jo. Siksi ei hingu vapaalle, koska se vain pahentaa oloa.
Tämä voi olla totta. Ilmeisesti siellä vapaalla ei ole mitään sitä työtä parempaa.
Voi olla jopa pahempaa. Itse pakenin traumatisoiv
Samaa mieltä. Eiköhän niistä ihmissuhteista kannata pyrkiä eroon jotka ei anna mitään
No lapsia ei kukaan vastuullinen heivaa, vaikka ei itse jaksaisi. Työ on hyvä tapa purkaa pahaa oloa, parempi kuin alkoholi tai ylensyönti.
Itsekin uupumisen partaalla, mutta sinnittelen töissä. Ei se lisääntynyt vapaa-aika + vähentynyt raha ole mikään onnen resepti, jos on henkisesti paha olo.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Voi olla jopa pahempaa. Itse pakenin traumatisoiv
Vain paska mies suksii 'ittuun, ja jättää lapset.
Vierailija wrote:
No lapsia ei kukaan vastuullinen heivaa, vaikka ei itse jaksaisi. Työ on hyvä tapa purkaa pahaa oloa, parempi kuin alkoholi tai ylensyönti.
Itsekin uupumisen partaalla, mutta sinnittelen töissä. Ei se lisääntynyt vapaa-aika + vähentynyt raha ole mikään onnen resepti, jos on henkisesti paha olo.
No mikäs sitten? Saman pskan jatkaminenko?
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Tätä minäkin ihmettelen. Ei sitä uupunuttakaan jaksa katsella ja kuunnella kun mikään ei mene perille ja hermostuu jos vaikka sanoo että johtuisiko työstä
Vierailija wrote:
Jos elämä alkaa tuntua poikkoilulta sinnittelyn ja pahan olon rajamailla jatkuvasti, niin olisiko hyvä pohtia, onko kyse enää pelkästään uupumuksesta?
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Tätä minäkin ihmettelen. Ei sitä uupunuttakaan jaksa katsella ja kuunnella kun mikään ei mene perille ja hermostuu jos vaikka sanoo että johtuisiko työstä
Juurikin. Kauheaa marttyyriytta kun pitää jaksaa ja samaan aikaan valivali kun ei jaksa, mutta auta armias jos sanot että vähennä töitä niin SUUTUTAAN.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Jos elämä alkaa tuntua poikkoilulta sinnittelyn ja pahan olon rajamailla jatkuvasti, niin olisiko hyvä pohtia, onko kyse enää pelkästään uupumuksesta?
Tämä, ja etenkin, onko järkevää ja mielekästä sinnitellä vai kannattaisiko mahdollisesti hakea se onni muualta?
Häpeä voi estää hakemasta apua ennen kuin on oikeasti siinä tilanteessa, että vaihtoehtoina tuntuu oman pään sisällä joko ikiuni tai se avun hakeminen.
Jos niin kauheasti häpeää niin miksi sitten valittaa. Vielä nolompaa on valittaa kuukaudesta toiseen eikä tehdä asialle mitään.
Ne ihmiset ovat masentuneita, että sinänsä lääkärit eivät valehtele niissä masennusdiagnooseissaan. Heillä vaan on masennuksen muoto, joka ei jähmetä sängynpohjalle.
Työn vähentäminen vähentää työtä, muttei paranna ongelmaa.
Vierailija wrote:
Ne ihmiset ovat masentuneita, että sinänsä lääkärit eivät valehtele niissä masennusdiagnooseissaan. Heillä vaan on masennuksen muoto, joka ei jähmetä sängynpohjalle.
Työn vähentäminen vähentää työtä, muttei paranna ongelmaa.
Työn lisääminen myös pahentaa ongelmaa kun väsyy entistä enemmän.
Vierailija wrote:
Jos niin kauheasti häpeää niin miksi sitten valittaa. Vielä nolompaa on valittaa kuukaudesta toiseen eikä tehdä asialle mitään.
EI se häpeä tule siitä minkä sinä koet valittamisena, vaan siitä kokemuksesta, että eikö oikeasti suoriudukkaan kuten itse on riman asettanut. Suoriutumiseen ja uupumiseen taipuvat ovat vaativia erityisesti itseään kohtaan.
Työn vähentäminen ilman hoitoa on kuin ongelmiinsa juovan alkoholistin jättäminen ilman alkoholia. Se kipu täytyy kanavoida hallitusti muualle tai ihminen menee pahimmillaan vielä pahemmaksi.
Kun minä lopetin työt, en suinkaan voinut lähteä virkistäytymään ja harrastaman vaan vajosin vielä syvemmälle väsymykseen.
Vierailija wrote:
Työn vähentäminen ilman hoitoa on kuin ongelmiinsa juovan alkoholistin jättäminen ilman alkoholia. Se kipu täytyy kanavoida hallitusti muualle tai ihminen menee pahimmillaan vielä pahemmaksi.
Kun minä lopetin työt, en suinkaan voinut lähteä virkistäytymään ja harrastaman vaan vajosin vielä syvemmälle väsymykseen.
Okei, eli sen kun jatkaa tekemistä siihen saakka että uupuu niin totaalisesti ettei jaksa enää ollenkaan?
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Okei, eli sen kun jatkaa tekemistä siihen saakka että uupuu niin totaalisesti ettei jaksa enää ollenkaan?
Jälleen kerran: sitä hoitoa tarttis saada. En usko, että tulee paranemaan vain työtä vähentämällä, mutta hyvä niin, jos parantuisi. Luulen vaan, että siinä tapauksessa olisi jo vähentänyt.
Jankkaan tätä siksi, että uupuneiden läheisten on yleensä vaikea ymmärtää, että kyseessä on sairastuminen, ei pelkästään huono elämänhallinta.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Jälleen kerran: sitä hoitoa tarttis saada. En usko, että tulee paranemaan vain työtä vähentämällä, mutta hyvä niin, jos parantuisi. Luulen vaan, että siinä tapauksessa olisi jo vähentänyt.
Jankkaan tätä siksi, että uupuneiden läheisten on yleensä vaikea ymmärtää, että kyseessä on sairastuminen, ei pelkästään huono elämänhallinta.
Ei se apu tule jos vaan hoetaan että raha on tärkeintä ja sitä pitää hankkia, sen sijaan että hankkisi APUA. Mutta auta armias kun lääkäristäkin voi joutua MAKSAMAAN jotain ja menettää sitä rahaa mikä ajaa kaiken, jopa terveyden ohi.
Ei se apu tule jos vaan hoetaan että raha on tärkeintä ja sitä pitää hankkia, sen sijaan että hankkisi APUA. Mutta auta armias kun lääkäristäkin voi joutua MAKSAMAAN jotain ja menettää sitä rahaa mikä ajaa kaiken, jopa terveyden ohi.
Ehkä kannattaa suhtautua häneen kuin alkoholistiin. Luultavasti ongelma sama, ilmenemistapa vähän eri. On ikävää, kun läheinen sairastuu.
Monelle uupuneelle äidille olisi paras lääke että lapset ja puoliso suksisi v*ttuun elämästä niin pitkäksi aikaa että saa itsensä koottua. Harva meistä uupuu sen takia mitä tekee töissä, kyllä se on läheiset ja vapaa aika kun syö hengiltä