Kun verensokeri nousee paastossa esidiabeteksessa, niin onko se paasto silti hyvästä?
Eikö se tarkoita vain sitä, että maksa vapauttaa sitä ylimääräistä sokeria vereen elimistön käytettäväksi, kun sitä ei sillä hetkellä tule ruuan mukana? Ja pitemmällä aikavälillä elimistö pääsee ylimääräisestä sokerista täten sitten pikku hiljaa eroon?
Mulla aamupaasto 14 h jälkeen siis 6,6 ja toisena aamuna 6,1. Esidiabetes todettu. Yritän parantaa tämän, saada remissioon.
Kommentit (27)
Maksa jatkaa liian sokerin tekemistä niin kauan kun haimasta ei tule tarpeeksi insuliinia maksaan. Maksa siis tekee liikaa sokeria verenkiertoon vaikka et söisi viikkoon mitään, jos sinun haimasta ei tule tarpeeksi insuliinia porttilaskimon kautta maksaan.
Vierailija kirjoitti:
Maksa jatkaa liian sokerin tekemistä niin kauan kun haimasta ei tule tarpeeksi insuliinia maksaan. Maksa siis tekee liikaa sokeria verenkiertoon vaikka et söisi viikkoon mitään, jos sinun haimasta ei tule tarpeeksi insuliinia porttilaskimon kautta maksaan.
Ja vastaatko sitten kysymykseen, kun näytät asiasta tietävän. Eli saako esidiabeksen remissioon paastolla ja pitkillä ruokaväleillä, sekä liikunnalla ja sokerin vähentämisellä?
Miten saa haiman tuottamaan sitä insuliinia sitten tarpeeksi? Pitääkö sen antaa levätä = paasto ja mahdollisimman vähän sokeria vai?
Aerobinen liikunta säännöllisesti on tehokkaampaa kuin paasto sinun tapauksessa. Aloita vaikka kävelemällä niin että hengästyt ja pidennä matkaa vähitellen. Liikunta polttanut- sokereita pois,
Vierailija kirjoitti:
Aerobinen liikunta säännöllisesti on tehokkaampaa kuin paasto sinun tapauksessa. Aloita vaikka kävelemällä niin että hengästyt ja pidennä matkaa vähitellen. Liikunta polttanut- sokereita pois,
Tiedän tämän. Ja nimenomaan esim. kävely heti ruokailun jälkeen on kuulemma tosi tehokasta. En ole tätä siis tehnyt, pitäisi aloittaa.
Miksi paasto ei sopisi mulle lisäksi? Pystyn hyvin paastoamaan, en miltei koskaan tunne nälkää, vaikka tulis kuinka pitkä tauko syömisessä.
Ylipainoa on noin 5 kg.
ap
Vierailija kirjoitti:
Ap, tutustu aamunkoittoilmiöön.
Olen tutustunut kyllä. Mutta haittaako se, että pitkässä paastossa se maksa alkaa tuutata sokeria kehoon?
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän tämän. Ja nimenomaan esim. kävely heti ruokailun jälkeen on kuulemma tosi tehokasta. En ole tätä siis tehnyt, pitäisi aloittaa.
Miksi paasto ei sopisi mulle lisäksi? Pystyn hyvin paastoamaan, en miltei koskaan tunne nälkää, vaikka tulis kuinka pitkä tauko syömisessä.
Ylipainoa on noin 5 kg.
ap
Kun saat tuon sokeriasiasi tasapainoon paastosta on enemmän hyötyä. Nyt siitä ei ole hyötyä sokeriaineenvaihdunnallesi.
Paastosta ei ole suoraa hyötyä sokeritasapainolle, mutta jos pystyt käyttämään sitä elintapamuutoksen tukena, siitä on ehdottomasti hyötyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja vastaatko sitten kysymykseen, kun näytät asiasta tietävän. Eli saako esidiabeksen remissioon paastolla ja pitkillä ruokaväleillä, sekä liikunnalla ja sokerin vähentämisellä?
Miten saa haiman tuottamaan sitä insuliinia sitten tarpeeksi? Pitääkö sen antaa levätä = paasto ja mahdollisimman vähän sokeria vai?
Onko paljon ylipainoa? Sinulla haima toimii vielä aika hyvin kun sokeriarvot ovat vain vähän koholla. Laihduttaminen auttaa parhaiten, jos on reilusti ylipainoa ja maksa on rasvoittunut. Maksa on ylipainoisilla yleensä noin 10% rasvoittunut. Pahimmillaan maksa voi olla jopa 25% rasvoittunut. Normaali maksa on noin 5% rasvoittunut. Jos pystyy laihduttamaan 20% painosta pois siten, että se paino lähtee vain rasvasta pois ja lihasmassa säilyy entisellään, niin silloin haiman tarvitsee erittää noin puolet vähemmän insuliinia
(verrattuna siihen, että olet 20% lihavampi), jotta maksa pystyy toimimaan normaalisti ja verensokeri pysyy normaalina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylipainoa on noin 5 kg.
ap
Pätkäpaasto nimenomaan sopii sokeriaineenvaihdonnan häiriössä. Sun ei tartte laihduttaa, joten syö tarpeeksi ruokaa. Vältä kuitenkin sokeria ja liiallista hiilaripitoista ruokaa.
"Onko paljon ylipainoa? "
Mitat on 168 cm ja 77 kg tällä hetkellä.
En ole ikinä painanut näin paljon eikä paino ole millään pudonnut.
Olen aikuisikäni painanut välillä 52-77 kiloa.
Eniten olen ollut painossa noin 68 kg.
ap
No entäs sitten, jos on pätkäpaastolla ja vhh tai ketoruokavaliolla? Laskeeko se?Itse olen nyt ollut jonkun aikaa ja olo on loistava ja todella pirteä. Verensokerista ei kyllä ole tietoa, on ollut ihan ok viimeksi. Minä yritän laihduttaa ja pirteän ka hyvän olon vuoksi syön näin. Paino on kyllä pudonnut ihan hyvin.
Terveillä, esidiabeetikoilla ja diabeetikoilla = kaikilla maksa tuottaa yön aikana sokeria verenkiertoon.
Paastosokerin mittaamisen pointti on se, että sillä päästään jäljille kuinka hyvin haima vastaa maksan sokerin tuottamiseen tekemällä ja vapauttamalla insuliinia. Eli kuinka hyvin haiman endokriininen puoli toimii.
Yllättävän pienikin laihtuminen VOI auttaa haiman yötyöskentelyä ja saada paastosokeri paremmaksi.
Aloitin nyt myös berberin tuotteen käytön. Se on kuulemma yhtä tehokas kuin metformi, siis se diabetes lääke.
ap
Vierailija kirjoitti:
Paastosta ei ole suoraa hyötyä sokeritasapainolle, mutta jos pystyt käyttämään sitä elintapamuutoksen tukena, siitä on ehdottomasti hyötyä.
Miten niin ei ole suoraa hyötyä sokeritasapainolle? Eikö se nimenomaan ole suoraan hyödyllistä pitämään verensokerin kurissa?
Vierailija kirjoitti:
"Onko paljon ylipainoa? "
Mitat on 168 cm ja 77 kg tällä hetkellä.
En ole ikinä painanut näin paljon eikä paino ole millään pudonnut.
Olen aikuisikäni painanut välillä 52-77 kiloa.
Eniten olen ollut painossa noin 68 kg.
ap
Jos saat 10kg rasvaa pois, niin verensokerit todennäköisesti korjaantuvat normaaliksi. Esidiabetesvaiheessa ei vielä haittaa vaikka maksa tekee liikaa sokeria paaston aikana, koska haima pystyy vielä kompensoimaan tämän erittämällä enemmän insuliinia. Mutta kun maksa on rasvoittunut, joutuu haima jatkuvasti työskentelemään maksimitehoilla, jotta maksaan tulisi riittävä määrä insuliinia.
Jos kerran 14 tunnin paasto onnistuu, niin venytä ihmeessä 8:16 pätkäpaastoksi. Ihan siis painonpudotuksen kannalta, koska se on paras keino vaikuttaa itse diabeteksen puhkeamiseen.
nosto