Jos ihminen on uupunut, miksi ei hae apua vaan tekee vaan lisää töitä koska "raha on tärkeintä"
Minulla on tälläinen ystävä, ei suostu edes lääkäriin, ettei vaan määrätä sairauslomalle....sitten itkee ja valittaa kun on aina niin väsynyt.
Kommentit (89)
Sanoppa aloittaja se. Kyllähän sitä saa palkkaa saikun ajalta, ja sitten Kelalta saa rahaa jollei muualta.
Ota tai jätä mutta älä ruikuta jollet tee asialle itse mitään.
Itse asiassa se, että haalii koko ajan itselleen lisää töitä, on yksi uupumuksen merkki. Haluaa sitä kautta itselleen arvostusta, koska ajatus on ettei sitä muuten saa. Nimimerkki.. Kokemusta on
Tein itse sitä samaa.
Koska naiset vaan haluaa suorittaa kunnes kroppa sanoo ei.
Vierailija wrote:
Koska naiset vaan haluaa suorittaa kunnes kroppa sanoo ei.
Tämä. Suoritetaan kunnes veri valuu ikenistä.
#naiset
1 suoritetaan työtä ja vapaa-aikaa
2 saadaan burn out
3 suoritetaan uhriutuminen
4 suositetaan esim terapiassa käynti
5 parantumisen jälkeen suoritetaan se ihana erilainen elämä
6 repeat
Käsittämätöntä!
No voihan sitä kuvitella ihmeitä tapahtuvan
Työuupumus-diagnoosikoodilla kirjoitettava sairasloma on palkatonta. Ei siis ole ihan helppo homma jäädä pois töistä, vaikka olisi uupunut. Siitä pitää olla jo seurauksena muita sairauksia, kuten masennus, jotta saisi palkallista sairaslomaa.
Vierailija wrote:
Työuupumus-diagnoosikoodilla kirjoitettava sairasloma on palkatonta. Ei siis ole ihan helppo homma jäädä pois töistä, vaikka olisi uupunut. Siitä pitää olla jo seurauksena muita sairauksia, kuten masennus, jotta saisi palkallista sairaslomaa.
Niin juu, no ratkaisu on tottakai ottaa vähän ylimääräisiäkin töitä kuten tässä tapauksessa ja jatkaa valitusta kun ei muuta jaksa.
Koska itse ainakin pitkitin sitä täyden romahduksen hetkeä, tiesin, etten tule selviämään millään pienellä sairaslomalla. Oli hyvä olla töissä niin pitkään kuin vaan pystyi. Eikä ollut mitään hoitokontaktia, jonka varaan olisi luottanut itsensä.
Onko ystävä sinkku? Voi pelätä taloutensa puolesta ja siitä, jaksaako hoitaa itsensä. Eikä välttämättä osaa hahmottaa parempaa tulevaisuutta.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Niin juu, no ratkaisu on tottakai ottaa vähän ylimääräisiäkin töitä kuten tässä tapauksessa ja jatkaa valitusta kun ei muuta jaksa.
Se on sen sairauden oire!
MIKSI IHMEESSÄ UUPUNUT OTTAISI LISÄÄ TÖITÄ?
Eikö jokaisen järki sano että väsymys/uupumus vaatii VAPAATA???
Onko kyseessä joku MT-kuntoutuja? Vai työn kautta elävä?
Kun kaikille se tuilla vuokramurjussa eläminen ei ole vaihtoehto. Työpaikan vaihto ei auta, kun sama sairas kiire on kaikkialla.
Mitään apua ei myöskään ole saatavissa, lyhyen saikun jälkeen pitää mennä takaisin sinne töihin kuitenkin.
Vierailija wrote:
Lääkäri kirjoittaa kyllä aina masennuksen noissa tapauksissa.
Vierailija wrote:
Koska itse ainakin pitkitin sitä täyden romahduksen hetkeä, tiesin, etten tule selviämään millään pienellä sairaslomalla. Oli hyvä olla töissä niin pitkään kuin vaan pystyi. Eikä ollut mitään hoitokontaktia, jonka varaan olisi luottanut itsensä.
Onko ystävä sinkku? Voi pelätä taloutensa puolesta ja siitä, jaksaako hoitaa itsensä. Eikä välttämättä osaa hahmottaa parempaa tulevaisuutta.
Ystävällä on perhe ja velaton koti.
Diagnoosi ei apua suo. Se on ihan lätinää, että työikäistä autetaan yhtään mitenkään. Narkki vie resurssin ja työssä käyvä maksaa. Pilleri ahdistukseen ei paranna. Enintään lihottaa.
Seo kun palkkaa saa just sen selviytymisen verran. Pk-seudullakin pitäis yksin elävän tienata vähintään 4500€/kk, että olisi edes siedettävää ja joku 15000€/kk, jotta se työ ei olisi niin tärkeetä elämässä.
Vierailija wrote:
Minulla ei ollut voimia siihen organisointiin, mitä töiden vähentäminen olisi vaatinut. Oli yksinkertaisinta mennä samaa rataa, vaikka isommalla kuormalla.
Luultavasti uupuneen vapaa-aika ei palauta. On joko joku elämäntilanteellinen ongelma tai itse uupumus niin paha jo. Siksi ei hingu vapaalle, koska se vain pahentaa oloa.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Se on sen sairauden oire!
Okei, no sittenhän odotetaan taas kerran lopullista romahdusta ja sitten ihmetellään ja voivotellaan miten taas näin kävi :D
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Minulla ei ollut voimia siihen organisointiin, mitä töiden vähentäminen olisi vaatinut. Oli yksinkertaisinta mennä samaa rataa, vaikka isommalla kuormalla.
Luultavasti uupuneen vapaa-aika ei palauta. On joko joku elämäntilanteellinen ongelma tai itse uupumus niin paha jo. Siksi ei hingu vapaalle, koska se vain pahentaa oloa.
Tämä voi olla totta. Ilmeisesti siellä vapaalla ei ole mitään sitä työtä parempaa.
No, näissä Suomen oloissa on kiva, kun on katto pään päällä ja voi kiskoa niskaansa lämpimät vaatteet. Ruokaakin on mukava saada säännöllisesti.
Siinä mielessä se työnteko on ihan järkevä valinta.