Onko lestadiolaisperheissä edelleen tosi paljon lapsia?
Katolisessa kirkossa ehkäisy on virallisesti kielletty, mutta useimmissa perheissä lapsiluku on silti niin pieni, että ehkäisyä käytetään varmasti yleisesti. Onko lestadiolaiset onnistunut pitämään ehkäisykiellostaan paremmin kiinni vai onko sielläkin selvästi havaittavissa, että teoria ei enää vastaa käytäntöä?
Kommentit (240)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän totuus ole parjaamista, antaa vaan ihmisten kertoa kokemuksistaan. Hyvä vaan kun nämä asiat tulee "julkisuuteen", mitä enemmän sen parempi, koska silloin niihin ehkä puututaan jopa liikkeen sisällä.
Uskonlahkojen sisällä seurakuntien suojissa tapahtuu paljon kaikenlaista pahuutta. Perheväkivaltaa, seksuaalirikoksia, lasten ahdistelua, karttamista, sortoa ynnä muuta.
Oikeusvaltiossa ja avoimessa yhteiskunnassa uskonlahkojen pahanteko pitää uutisoida läpinäkyväksi ja julkisen keskustelun piiriin. Vain siten uskontojen uhrit voi pelastaa, ja vain siten uskonlahkojen vangit uskaltavat kävellä ulos lahkoista.
AAMEN!
Tämä pitää näyttää kaikille lukioikäisille ja sitä vanhemmille.
Pedofiliasyytökset ovat niin vakavia, että pitäisi olla liikkeen sisäinen kriittinen keskustelu, miten se tiukka seksuaalikasvatus vaikuttaa. Mutta tuskin on ja anteeksi saa aina.
Vierailija kirjoitti:
Pedofiliasyytökset ovat niin vakavia, että pitäisi olla liikkeen sisäinen kriittinen keskustelu, miten se tiukka seksuaalikasvatus vaikuttaa. Mutta tuskin on ja anteeksi saa aina.
Ennen kaikkea sellaiset asiat pitäisi viivyttelemättä ilmoittaa viranomaisille ja jättää poliisin tutkittavaksi. Lapsien ahdistelu ynnä muut väkivallan muodot ovat rikoksia ja kuuluvat poliisille, eivät seurakuntia johtavien uskonmiesten ja pappien johdolla keskusteltavia syntiasioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei oikein tuntunut ymmärtävän pointtiani. Ehkä Suomessa ei olla totuttu siihen, että alueella asuu enemmistö tai vähemmistö, jonka edustajat pitävät itseään parempina. Sitten tulee näitä ylilyöntejä, että lapset kiusaavat koulussa ja saavat yli puoli luokkaa tuekseen. Tai meitä epäuskoisia ei edes tervehditä, koska mitä sitä, emme me noista mitään hyödy. Työpaikat menevät uskonveljille ja -siskoille.
Kun kuljin koulusta kotiin, täysin tuntemattomat, isommat pojat alkoivat piirittää ja nimitellä minua, puhuttelivat kyllä ihan oikealla nimelläkin, mutta minä en tiennyt heidän nimiään. Selvittelin asiaa ja vl-poikasiahan ne.
Ei tätä voi oikeasti kuvailla, ei minua uskota kuitenkaan.
Siskon mies oli pienessä kyläkoulussa, jossa kaikki luokan oppilaat kolmea lukuunottamatta olivat v
Keskustelussa pitää voida mainita sekä mukavia että vähemmän mairittelevia asioita, kunhan kaikki esitetään totuudenmukaisesti ja perustellen. Jos keskustelua ruvetaan sensuroimaan ja viestejä poistelemaan, keskustelu lakkaa olemasta keskustelua ja muuttuukin propagandaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen kaikkea sellaiset asiat pitäisi viivyttelemättä ilmoittaa viranomaisille ja jättää poliisin tutkittavaksi. Lapsien ahdistelu ynnä muut väkivallan muodot ovat rikoksia ja kuuluvat poliisille, eivät seurakuntia johtavien uskonmiesten ja pappien johdolla keskusteltavia syntiasioita.
Näinpä. Siksihän lestadiolaiset leimattiin, koska tosiaan käsittelivät ne synteinä omissa porukoissaan ja anteeksi annettiin.
Tuo myös kiinnostaisi tietää, että altistaako tiukka seksuaalikasvatus pedofiliaan. Miten se tuntuu olevan uskonnoissa niin yleistä? Vl-näkemys kai on, että paholainen kiusaa uskossa olevia pahemmin, maailmassa olevahan on jo pahan oma...
Vierailija kirjoitti:
Sellaista on käyty, asioista ja virheistä oltu rehellisiä ja viestitty niistä mediallekin. Mutta ei voi mitään, jos asenne ei ole kysyvä "onko liikkeenne sisällä käyty"? Vai jo oletus, että niin ei ole tehty.
Meinasi mulla mennä pullat väärään kurkkuun kun pojan kaveri tuli käymään ja valitteli ettei saa nukuttua kun vauva itkee ja vanhempien seksiäänet kuuluu verhon läpi. Tosi ihanaa elämää. Nukkuu pienessä huoneessa kolmen muun kanssa, ei edes pöytää mahdu huoneeseen. Lapsia nyt 9 ja näköjään ei riitä vieläkään. Järkyttävää. Olen antanut paljon vaatteita ettei tarvitsisi ryysyissä kulkea. Uskonto on kyllä yksi sanonko mikä.
Minulla on kokemus siitä, että sekä paikkakunnan saman ikäiset lestadiolaisnuoret mutta myös muut nuoret kiusasivat. Perheemme oli silmätikku yleisesti. Olimme aika erilaisia kuin suurin osa hyvin pienen paikkakunnan perheistä, sellainen taiteilijaperhe ja me lapset hiljaisia, herkkiä ja arkoja.
En halua uhriutua, mutta ette usko, miten raastavaa voi kasvaa tietyn alueen vähemmistön vähemmistössä. En ole kuitenkaan jäänyt kiinni menneeseen tai katkertotinut - myöhemmin olen löytänyt paikkani elämässä ja minua ymmärtävät ihmiset ympärilleni. Ainakin omasta kokemuksesta pikkupaikkakunnilla saattaa olla muutenkin aika kova asenne esimerkiksi erilaisuutta kohtaan, vaikkapa homoihin suhtauduttiin paikkakunnalla yleisestikin hyvin ennakkoluuloisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellaista on käyty, asioista ja virheistä oltu rehellisiä ja viestitty niistä mediallekin. Mutta ei voi mitään, jos asenne ei ole kysyvä "onko liikkeenne sisällä käyty"? Vai jo oletus, että niin ei ole tehty.
Hyvä, jos on käyty. Ja toivottavasti käsitelty rikollisena taipumuksena eikä vain yhtenä syntinä.
Ja tuosta pedofiliasta ihan yleisesti, ei mihinkään uskoon liittyen: ne tekijät ovat aina taitavia kääntämään sen hyväksikäytön niin, että se uhri oli se, joka vietteli, oli väärässä paikassa, antoi ymmärtää jne. Ja nimenomaan sille uhrille, jotta tämä ei kertoisi eteenpäin.
Hyvin helposti myös vanhemmat kohdistavat suuttumuksensa siihen uhriin, koska se nyt vaan on helpompaa: miksi menit sen autoon? miksi aloit jutella sille? Et olis vastannut, vaikka se puhui sulle! olitkohan liian vähissä vaatteissa ja se aatteli..? Jos et jäis niin myöhään kylille niin ei tämmöistä tapahtuis!
Lapsi tai nuori nyt vaan ei aina osaa erottaa ystävällisyyttä, avuliaisuutta tms pahemmista aikeista. Harvoin se raiskaaja puskasta hyppää, vaan joku luottamus siinä ensin syntyy.
Vierailija kirjoitti:
No, ainakin vaikka näin vl:n näkökulmasta voin kyllä vilpittömästi sanoa, että en ole koskaan törmännyt tilanteeseen, jossa meidän yhteisöstämme joku erotettaisiin vaikka jonkin eriävän mielipiteen takia. Paljon keskustellaan ja kyseenalaistetaankin, mutta en ole edes tiennyt, että lestadiolaisuudesta voisi jotenkin ketään erottaa.
Kuinka nuori oikein olet? Koko 70-luku on varsinainen trauma erottamisineen ja kaikki siihen aikaan elossa olleet panikoivat h*lvetisti mitä tahansa erimielisyyttä. Viime vuosilta tulee mielen Steven Naatus, Rebekka Naatus, Johanna Hurtig ja se Ranuan opiston rehtorin poika jotka ovat julkisuudessa olemisen takia julkisesti erotettu. Yksityishenkilöiden erottamisesta ei tietenkään julkisesti puhuta.
Ot aloitukseen mutta kommentoin hieman. Näin on. Olin nuori 70- ja 80-l. Nuo olivat vl- liikkeen synkät vuosikymmenet: Ihmisiä kuulusteltiin lähes mistä tahansa aiheesta ja lisääntymistä vahdittiin. Ja ihmisiä todella erotettiin liikkeestä. Ja Stuohon aikaan varmaan myös lapsiluvut saavuttivat huippunsa. Siihen myötävaikutti se, että hyvinvointivaltio perhetukineen kukoisti. Ei ollut vaikeuksia elättää suurta perhettä. Tämä loppui 90l. lamaan. Siten lapsimäärän vähenemisern on vaikuttanut myös lapsiperheiden tukemisen pienentyminen huippuajoista.
Minä on iso perhe? Meillä on kuusi lasta ja mielestäni ei ole iso, olin jo 29 v, kun tapasin ensirakkauteni ja menimme naimisiin. 30 v sain esikoiseni, kaikki otettiin vastaan mitä saatiin.
Minun lapsuudenperheessä oli 10 lasta, miehen perheessä 12 lasta.
Kyllähän siinä useamman lapsen äidillä aina joku terveydellinen syy löytyy, jos haluaa ehkäistä. Jos ei muuta, niin väsymys tai mt-ongelmat. Ei kukaan kysele virallisten diagnoosien perään nykyisin. Raskasta se kuitenkin on noita tekosyitä keksiä.
Joku väitti, että Rauhanyhdistyksistä ei nykyisin eroteta mielipiteiden vuoksi. Ei erotetakaan, rivijäseniä, virallisesti. Jos on jossain "virassa" voidaan erottaa siitä tehtävästä. Mutta itse yhteisöstä erottaminen tapahtuu "kuoliaaksi vaikenemalla". Itse olen tuon "kuoliaaksi vaikenemisen" kokenut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, ainakin vaikka näin vl:n näkökulmasta voin kyllä vilpittömästi sanoa, että en ole koskaan törmännyt tilanteeseen, jossa meidän yhteisöstämme joku erotettaisiin vaikka jonkin eriävän mielipiteen takia. Paljon keskustellaan ja kyseenalaistetaankin, mutta en ole edes tiennyt, että lestadiolaisuudesta voisi jotenkin ketään erottaa.
Kuinka nuori oikein olet? Koko 70-luku on varsinainen trauma erottamisineen ja kaikki siihen aikaan elossa olleet panikoivat h*lvetisti mitä tahansa erimielisyyttä. Viime vuosilta tulee mielen Steven Naatus, Rebekka Naatus, Johanna Hurtig ja se Ranuan opiston rehtorin poika jotka ovat julkisuudessa olemisen takia julkisesti erotettu. Yksityishenkilöiden erottamisesta ei tietenkään julkisesti puhuta.
Ot aloitukseen mutta kommentoin hieman. Näin on. Olin nuori 70- ja 80-l. Nuo olivat vl- liikkeen synkät vu
Joo, mulla mielikuva myös tuosta, etteivät lestadiolaiset olleet köyhiä, pikemminkin päinvastoin. 80-luvulla kävi kodinhoitaja auttelemassa isojen perheiden äitejä, nykyään kuulemma pitää olla ihan hirveä tilanne että sen saa. 90-luvun lama vei niin paljon miehiä työttömiksi, ettei isoja perheitä enää saatu elätettyä, niin kuulemma moni erosi liikkeestä, näin olen kuullut ja loogista onkin.
Havaintojeni mukaan keskimäärin pesueet pienentyneet. Yli 10-lapsiset perheet ovat harvinaistuneet. Pienet 2-3 lapsiset perheet yleistyneet.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kokemus siitä, että sekä paikkakunnan saman ikäiset lestadiolaisnuoret mutta myös muut nuoret kiusasivat. Perheemme oli silmätikku yleisesti. Olimme aika erilaisia kuin suurin osa hyvin pienen paikkakunnan perheistä, sellainen taiteilijaperhe ja me lapset hiljaisia, herkkiä ja arkoja.
En halua uhriutua, mutta ette usko, miten raastavaa voi kasvaa tietyn alueen vähemmistön vähemmistössä. En ole kuitenkaan jäänyt kiinni menneeseen tai katkertotinut - myöhemmin olen löytänyt paikkani elämässä ja minua ymmärtävät ihmiset ympärilleni. Ainakin omasta kokemuksesta pikkupaikkakunnilla saattaa olla muutenkin aika kova asenne esimerkiksi erilaisuutta kohtaan, vaikkapa homoihin suhtauduttiin paikkakunnalla yleisestikin hyvin ennakkoluuloisesti.
En minäkään ole katkera, mutta haluan viimein puhua siitä, mitä mun nuoruudessani tapahtui. Haluan kertoa oman näkökulmani, miksi lestadiolaisia kritisoidaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei oikein tuntunut ymmärtävän pointtiani. Ehkä Suomessa ei olla totuttu siihen, että alueella asuu enemmistö tai vähemmistö, jonka edustajat pitävät itseään parempina. Sitten tulee näitä ylilyöntejä, että lapset kiusaavat koulussa ja saavat yli puoli luokkaa tuekseen. Tai meitä epäuskoisia ei edes tervehditä, koska mitä sitä, emme me noista mitään hyödy. Työpaikat menevät uskonveljille ja -siskoille.
Kun kuljin koulusta kotiin, täysin tuntemattomat, isommat pojat alkoivat piirittää ja nimitellä minua, puhuttelivat kyllä ihan oikealla nimelläkin, mutta minä en tiennyt heidän nimiään. Selvittelin asiaa ja vl-poikasiahan ne.
Ei tätä voi oikeasti kuvailla, ei minua uskota kuitenkaan.
Siskon mies oli pienessä kyläkoulussa, jossa kaikki luokan oppilaat kolmea lukuunottamatta olivat v
On minulla heistä positiivistakin sanottavaa. Esim meillä töissä on vl-nainen ja aivan ihana. Kuin hymyilevä enkeli. Jos olisin heidän uskossaan, niin lähestyisin heti. Ei se silti noita liikkeeseen kuuluvia epäkohtiakaan poista.
No niin, seuraillaanpa nyt, että jäävätkö vain nämä huonoista kokemuksista kertovat viestit ketjuun. Uusille lukijoille kerron, että täältä on poistettu liikkeestä myös positiiviseen sävyyn kertovia (ulkopuolisten) viestejä.