Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko lestadiolaisperheissä edelleen tosi paljon lapsia?

Vierailija
02.11.2023 |

Katolisessa kirkossa ehkäisy on virallisesti kielletty, mutta useimmissa perheissä lapsiluku on silti niin pieni, että ehkäisyä käytetään varmasti yleisesti. Onko lestadiolaiset onnistunut pitämään ehkäisykiellostaan paremmin kiinni vai onko sielläkin selvästi havaittavissa, että teoria ei enää vastaa käytäntöä?

Kommentit (240)

Vierailija
161/240 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurperheiden kauhistelu on kyllä käsittämätöntä. Tässä maassa jokainen saa ehkäistä, jos niin haluaa. Kenenkään ei ole pakko synnyttää.

Sen sijaan kukaan ei kauhistele, että nykyään suuri osa perheistä jää ilman toivomaansa lapsilukua. Mikä meidän yhteiskunnassa on vialla, kun keskimääräinen lapsiluku on 1,32, vaikka ihmiset toivovat keskimäärin enemmän lapsia?

Käytännössä lapsia pitäisi syntyä kolmannes enemmän, jotta toiveet ja todellisuus kohtaisi.

Miksi pidetään normaalina, että lastenhankinnan tielle kasataan niin paljon esteitä, joista osa liittyy kielteisiin asenteisiin lapsia ja lapsiperheitä kohtaan?

Lapsia ei synny koska parisuhteita ei enää synny ja eroja tulee paljon.

Lapsia ei synny koska ei ole varaa lapsiin ja nykyään on vapaus  valita

En väittänyt ettei ihmiset lapsia halua, vaan että lapsia ne ei tee koska ei ole varaa lapsiin eikä ole kumppania.

Ihmiset siis tahtovat yhä tehdä lapsia mutta lapsia ei synny koska ei ole varaa lapsiin tai ei ole kumppania kenenen kanssa perustaa perhe.

Vierailija
162/240 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis 5 perhettä 50:stä on vl-uskoisia? Koeta nyt ymmärtää, että heidän käytöksensä on hyvää, koska he ovat vähemmistönä. 

Miten rautalangasta tämä pitää selittää, että mun nuoruudessa, Oulun lähikunnassa, he olivat enemmistö ja silloin se huono käytös näkyi, kun heillä oli se valta, niin luokassa kuin naapurustossa.

Työelämässä ovat myös usein tosi mukavia, kun ovat vähemmistö.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/240 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurperheiden kauhistelu on kyllä käsittämätöntä. Tässä maassa jokainen saa ehkäistä, jos niin haluaa. Kenenkään ei ole pakko synnyttää.

Sen sijaan kukaan ei kauhistele, että nykyään suuri osa perheistä jää ilman toivomaansa lapsilukua. Mikä meidän yhteiskunnassa on vialla, kun keskimääräinen lapsiluku on 1,32, vaikka ihmiset toivovat keskimäärin enemmän lapsia?

Käytännössä lapsia pitäisi syntyä kolmannes enemmän, jotta toiveet ja todellisuus kohtaisi.

Miksi pidetään normaalina, että lastenhankinnan tielle kasataan niin paljon esteitä, joista osa liittyy kielteisiin asenteisiin lapsia ja lapsiperheitä kohtaan?

Lapsia ei synny koska parisuhteita ei enää synny ja eroja tulee paljon.

Lapsia ei synny koska ei ole varaa lapsiin ja nykyään on vapaus  valita

Miten niin suurin osa? En minä ainakaan, eikä moni tutuistani.

Vierailija
164/240 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis 5 perhettä 50:stä on vl-uskoisia? Koeta nyt ymmärtää, että heidän käytöksensä on hyvää, koska he ovat vähemmistönä. 

Miten rautalangasta tämä pitää selittää, että mun nuoruudessa, Oulun lähikunnassa, he olivat enemmistö ja silloin se huono käytös näkyi, kun heillä oli se valta, niin luokassa kuin naapurustossa.

Et voi yleistää tuolla tavalla. Siihen, millaisia ihmiset ovat vaikka tietyllä alueella, vaikuttaa moni muukin asia kuin vain uskonnollinen vakaumus. Jos menet vaikka Helsingissä esim. Munkkiniemeen versus Kontulaan niin ihan varmasti on eroa millaisia perheet/asukkaat alueella ylipäänsä ovat. 

Vierailija
165/240 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et voi yleistää tuolla tavalla. Siihen, millaisia ihmiset ovat vaikka tietyllä alueella, vaikuttaa moni muukin asia kuin vain uskonnollinen vakaumus. Jos menet vaikka Helsingissä esim. Munkkiniemeen versus Kontulaan niin ihan varmasti on eroa millaisia perheet/asukkaat alueella ylipäänsä ovat. 

Munkkiniemessä mielestäsi varmaan hienompia ja Kontulassa huonompia?

Vierailija
166/240 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Munkkiniemessä mielestäsi varmaan hienompia ja Kontulassa huonompia?

No en ota kantaa, mutta sinulla itselläsi ainakin näyttäisi olevan jonkinlainen mielikuva. 

Vierailija
167/240 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin työpaikkani ainoa lestadiolainen eikä minun mukavuuteni johtunut siitä, että olin vähemmistö vaan siitä, että minulla on tapana tulla toimeen ihmisten kanssa. Sen sijaan kolme enemmistöä edustanutta naista otti minut alusta asti silmätikukseen. Edes hyvään huomeneeni en saanut heiltä useinkaan vastausta. Ja kyse oli sentään korkeakoulutetuista, akateemisista ihmisistä. Mutta yliopisto-opiskeluhan ei sydämensivistystä takaa.

Vierailija
168/240 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku sanoi, että vanhoillislestadiolaiset on mukavia, kun ovat vähemmistöä mutta ikäviä kun ovat enemmistö.

Oletko miettinyt samaa valtaväestöstä? Ovatko he vähemmistölle mukavia? Tämän keskustelun perusteella ei sellaista vaikutelmaa tule.

Vierailija
169/240 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on ollut vl-esimies jota vieläkin kauhulla muistan. Ei kamalampaa kiusaajaa ole maan päällä. 

Mulla on ollut monta esimiestä, ikäviä tyyppejä. Kukaan heistä ei ole ollut vl. Voiko tehdä päätelmiä?

Jätetäänkö yleistämiset tähän?

Vierailija
170/240 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei oikein tuntunut ymmärtävän pointtiani. Ehkä Suomessa ei olla totuttu siihen, että alueella asuu enemmistö tai vähemmistö, jonka edustajat pitävät itseään parempina. Sitten tulee näitä ylilyöntejä, että lapset kiusaavat koulussa ja saavat yli puoli luokkaa tuekseen. Tai meitä epäuskoisia ei edes tervehditä, koska mitä sitä, emme me noista mitään hyödy. Työpaikat menevät uskonveljille ja -siskoille. 

Kun kuljin koulusta kotiin, täysin tuntemattomat, isommat pojat alkoivat piirittää ja nimitellä minua, puhuttelivat kyllä ihan oikealla nimelläkin, mutta minä en tiennyt heidän nimiään. Selvittelin asiaa ja vl-poikasiahan ne. 

Ei tätä voi oikeasti kuvailla, ei minua uskota kuitenkaan.

Vierailija
171/240 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisitte myös selittää, miksi perheeni postilaatikko oli silloin 90-luvulla räkäsylkyjen peitossa -toistuvasti. Tiellä ei asunut muita kun vl-perheitä. Lisäksi äidille huudettiin "pyhätyö" kun hän putsasi niitä räkiä.

Mulla ei ollut asiaa leikkikentälle tai luistinradalle. Joo, joskus kävin, mutta usein tuli huutelua ja ihan kunnon kiusaamista juuri näiltä mussukoilta. 

Kirjoitan useampaan viestiin, koska näitä poistetaan.

Vierailija
172/240 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On pienentyny selvästi. Monilla pitkäänkin naimisissa olleilla on "vain" jotain 3-4 lasta. Lisäksi varmaan ainakin puolet lähtee liikkeestä. Olen nähnyt tätä touhua pitkään läheltä, sillä vaimo on vl-perheestä lähtöjään. Vaimolla on kuusi täysi-ikäistä vl-taustaista kummilasta ja heistä neljä on jättänyt liikkeen.

Vierailija
173/240 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisitte myös selittää, miksi perheeni postilaatikko oli silloin 90-luvulla räkäsylkyjen peitossa -toistuvasti. Tiellä ei asunut muita kun vl-perheitä. Lisäksi äidille huudettiin "pyhätyö" kun hän putsasi niitä räkiä.

Mulla ei ollut asiaa leikkikentälle tai luistinradalle. Joo, joskus kävin, mutta usein tuli huutelua ja ihan kunnon kiusaamista juuri näiltä mussukoilta. 

Lopeta vihapuheesi.

Minä en ole poistattanut viestejäsi (enkä muitakaan), mutta täältä on poistettu myös monia lestadiolaisista positiiviseen sävyyn kertoneista viesteistä, jotka selvästi ovat kuitenkin olleet muun kuin liikkeeseen kuuluvan kirjoittamia. Syytä sille, miksi molempia viestejä poistetaan, en tiedä. Mutta ainakin sinä olet täällä levittämässä parjaavaa tekstiä liikkeestä. 

Vierailija
174/240 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän totuus ole parjaamista, antaa vaan ihmisten kertoa kokemuksistaan. Hyvä vaan kun nämä asiat tulee "julkisuuteen", mitä enemmän sen parempi, koska silloin niihin ehkä puututaan jopa liikkeen sisällä. 

Vierailija
175/240 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lopeta vihapuheesi.

Minä en ole poistattanut viestejäsi (enkä muitakaan), mutta täältä on poistettu myös monia lestadiolaisista positiiviseen sävyyn kertoneista viesteistä, jotka selvästi ovat kuitenkin olleet muun kuin liikkeeseen kuuluvan kirjoittamia. Syytä sille, miksi molempia viestejä poistetaan, en tiedä. Mutta ainakin sinä olet täällä levittämässä parjaavaa tekstiä liikkeestä. 

Vieläkö tämä jatkuu, ettei vl-uskoisista saa sanoa mitään negatiivista? Se on heti vihapuhetta. Nämä ovat minun oikeita kokemuksiani Oulun naapurikunnasta. Sehän tässä taitaakin hiertää, että mulla on oikeita kokemuksia eikä mitään netistä luettuja pesukonejuttuja.

Miksei totta saa puhua?

Vierailija
176/240 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän totuus ole parjaamista, antaa vaan ihmisten kertoa kokemuksistaan. Hyvä vaan kun nämä asiat tulee "julkisuuteen", mitä enemmän sen parempi, koska silloin niihin ehkä puututaan jopa liikkeen sisällä. 

Kirjoittajan tyylistä huomaa aina, onko hänen tarkoituksensa hyvä ja olla asiallinen (ei esimerkiksi yleistä asioita) vai pelkästään leimata ilkeästi tiettyä ihmisryhmää. Vaikka hänellä olisikin huonoja kokemuksia itsellään.

Vierailija
177/240 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim lestapari n 30 v niin tuleeko lapsia entiseen malliin? Vai käyttävätkö ehkäisyä? Nuorena menevät naimisiin ja alloitetaan nk lapsenteko, toki mukavaa puuhaa ja tulosta tulee. 

Vierailija
178/240 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei oikein tuntunut ymmärtävän pointtiani. Ehkä Suomessa ei olla totuttu siihen, että alueella asuu enemmistö tai vähemmistö, jonka edustajat pitävät itseään parempina. Sitten tulee näitä ylilyöntejä, että lapset kiusaavat koulussa ja saavat yli puoli luokkaa tuekseen. Tai meitä epäuskoisia ei edes tervehditä, koska mitä sitä, emme me noista mitään hyödy. Työpaikat menevät uskonveljille ja -siskoille. 

Kun kuljin koulusta kotiin, täysin tuntemattomat, isommat pojat alkoivat piirittää ja nimitellä minua, puhuttelivat kyllä ihan oikealla nimelläkin, mutta minä en tiennyt heidän nimiään. Selvittelin asiaa ja vl-poikasiahan ne. 

Ei tätä voi oikeasti kuvailla, ei minua uskota kuitenkaan.

Siskon mies oli pienessä kyläkoulussa, jossa kaikki luokan oppilaat kolmea lukuunottamatta olivat vl-perheistä. Myös opettaja oli samaa porukkaa. Se kiusaaminen oli todella kovaa ja opettaja ei siihen puuttunut. Päinvastoin, opettaja torui eiuskossa olevaa kiusattua, että tämä aiheuttaa itse häiriötä. Se oli kuulemma jotain aivan älytöntä. Tämä tapahtui 80-luvun alussa.

Vierailija
179/240 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle ja perheelleni oltiin niin ilkeitä, etten jaksa olla enää kovin asiallinen. Nuo mun kokemukset varmaan johtuu kateudesta. Meitä oli vain kaksi lasta ja iso talo, kenties isojen perheiden lapset kuvittelivat, että saadaan kaikki mitä halutaan tai jotain.

Kun lapsia on paljon, juuri ne esimurkkuikäiset pojat on aika lailla heitteillä, he olivat se tihutyö- ja kiusaajaryhmä. Tämä voi olla syy myös siihen, että perheet ovat pienentyneet. Nykyään selvitellään nuo kiusaamisjutut juurta jaksain ja voi tehdä lasun. Ei silloin 90-luvulla mitään selvitetty, ellei se ollut samassa luokassa tapahtunut kiusaaminen. Olis saanut ikuiset vihat päälleen jos ois menny naapurin oven taakse sanomaan, että teidän poika sylkäisi meidän postilaatikkoon.

Kiusaamisen takanahan on huonoa itsetuntoa ja omaa pahaa oloa, kyllä mä itse asiassa uskon, että vl-uskoisetkin tietää, mistä mä tässä puhun. Kun ei ole aikaa niille julleille, niin ei ole. 

Vierailija
180/240 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskonlahkojen sisällä seurakuntien suojissa tapahtuu paljon kaikenlaista pahuutta. Perheväkivaltaa, seksuaalirikoksia, lasten ahdistelua, karttamista, sortoa ynnä muuta. 

Oikeusvaltiossa ja avoimessa yhteiskunnassa uskonlahkojen pahanteko pitää uutisoida läpinäkyväksi ja julkisen keskustelun piiriin. Vain siten uskontojen uhrit voi pelastaa, ja vain siten uskonlahkojen vangit uskaltavat kävellä ulos lahkoista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kaksi