Eronneet, miten olette jakaneet lasten kulut 50-50 asumistilanteessa?
Saamme molemmat suunnilleen samaa palkkaa ja yhteinen omaisuus menee puoliksi.
Ehdotin tiliä mihin molemmat maksaisi 200€/kk ja sinne menisi myös lapsilisä. Meillä on siis kaksi yhteistä lasta, molemmat yläkouluikäisiä.
Vaimon mielestä summa on liian pieni, mutta ei itse osannut ehdottaa mitään summaa.
Mielestäni tuo on ihan ok summa lapsen menoihin kuukaudessa lisäksi tietysti vanhempi maksaa omistaan ruuat yms.
Molemmilla yksi harrastus mikä maksaa 150€/v
En tiedä onko tuo tili ehdotus edes vaimon mieleen, ehdotin sitä koska se kuulosti hyvältä, toki muitakin ehdotuksia otetaan vastaan.
Kommentit (156)
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Itse en ainakaan haluaisi exälle maksaa rahaa, josta en tiedä mitä sillä ostetaan.
No siinäpä ei sinun halujasi kysellä, kun elatusmaksuista päätetään. Jos sinut määrätään niitä maksamaan, sinun velvollisuutesi on ne maksaa. Eikä kenenkään tarvitse sinulle raportoida mitään kuitteja tms. Kannattaa siis olla lisääntymättä, jos ei yhtään pysty asioita hoitamaan niin kuin aikuiset.
Itse olen lapseni elättänyt ja huolehtinut. Exään ei voinut luottaa ollenkaan. Maksoin lapsista elatusta aikoinaan 500€kuussa ja lapsilisät meni exälle. Silti oli vailla lisää rahaa vaateostoksiin. Sitten hylkäsi lapsensa ja minusta tuli lähivanhempi. Olen huolehtinut kaiken yksin.
Mitä tuo sekoilu kuiteista sitten on?
Ei mitään sekoilua. Kuten sanoin, että maksoin aikoinaan elatusta exälle. En tiedä mihin raha meni, kun oli vailla lisää rahaa ja lapset oli paljon luonani. Enää en suostuisi moiseen ilman kuitteja, että näen mihin rahat menee.
Enää en suostuisi moiseen ilman kuitteja, että näen mihin rahat menee.
Siinä ei sinun suostumisiasi kysellä. Aikuisella ihmisellä ei ole minkäänlaista velvollisuutta esitellä kuitteja ostoksistaan kenellekään. Varsinkaan exälleen.
Hauska tämä kuittityyppi. Vakavissasiko luulet, että joku suostuisi tuollaiseen kuittien esittelyyn eron jälkeen? :D::D:D
Vierailija wrote:
Eiköhän nämä asiat kannattaisi hoitaa exän kanssa kaksin eikä av-huutoäänestyksellä.
kyllö täältä välillä saa ihan hyviäkin vinkkejä, sitten on taas nämä lahopäät jotka haastavat vain riitaa
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Äidin ei kannattaisi 50-50 jakoon rahallisesti suostua. Äiti saa lähes aina halutessaan lähivanhemmuuden vaikka lapset olisivatkin 50-50 molemmilla vanhemmilla. Tällöin äiti saa myös lapsilisät ja vähintään minimielatusmaksut.
Ja mikä ongelma siinä on? Vai etkö tajunnut, että ne lapsilisät ja elarit lasketaan tietenkin mukaan 50-50 jaossa?
Ei ole mitään ongelmaa, äidin ei rahallisesti vaan kannata suostua mihinkään vapaaehtoiseen 50-50 jakoon. Lastenvalvojan kautta saa aina enemmän.
Normaali tervejärkinen äiti ei ajattele lastensa elmää noin. Ja normaalit tervejärkiset vanhemmat osaavat sopia asiansa ilman lastenvalvojaa, koska heille ero ei ole mikään tilaisuus saada mahdollisimman paljon exältä. Normaalille tervejärkiselle vanh
Ei tässä lasten elämä mitenkään muutu. Ainoastaan raha. Toinen vaihtoehto on suostua 50-50 jakoon rahallisesti ja toinen on lakien mukaan menevä jako, että lapsilisät ja elatusapu kuuluu lähivanhemmalle. Mielestäni on tervejärkistä valita vaihtoehto, jossa saa enemmän rahaa.
Kaikki,on sujunut eron jälkeen mainiosti ilman lastenvalvoja eikä meistä kummallakaan ole ollut tarvetta toista kupata. Lapset ovat saaneet vaatteista harrastuksiin tarvitsemansa ja asumisjärjestelyt sujuvat. Olemme lasten asioista yhteyksissä aina tarvittaessa eikä eikä tärkein lähtökohta kummallakaan miten itse hyödyn taloudellisesti eniten.
Meillä on tili, josta hoidetaan lasten kulut.
Esim. S-pankissa tilejä voi perustaa, miten haluaa.
Minulla myös isäni kanssa yhteinen tili, jodta maksetaan kesäpaikan kulut. Tilit eri asioille helpottaa kulujen seurantaa.
Minulle yhteinen tili eksän kanssa ei ole pulma. Miksi olisi?
Meillä 50:50 huoltajuus ja sovittu että maksan lapsen kulut suoraan lapsen omalle tilille.
En luota siihen että exvaimoni hoitaisi lapsen asiat ja maksaisi rahoilla hänen menojaan.
Minä maksan omalta tililtäni lapsen harrastusmaksut sekö puhelimen, annan kuukausirahaa ja tarvittaessa maksan vaatteita.
ex ostaa sitten mitä ostaa, se ei kuulu minulle.
Mielestäni on tervejärkistä valita vaihtoehto, jossa saa enemmän rahaa.
Mielestäni ei ole tervejärkistä mennä naimisiin, jos erossa tärkeintä on saada mahdollisimman paljon rahaa. Ei ole terveellä pohjalla sellainen suhde. Eikä se lakisääteinen elatusapu mitenkään automaationa ole suurempi kuin 50-50 jako. Sehän lasketaan maksajan tulojen mukaan eli elatusmaksukuviossa voi jopa saada vähemmän rahaa kuin siinä, että kulut jaetaan 50-50.
Vierailija wrote:
Meillä on tili, josta hoidetaan lasten kulut.
Esim. S-pankissa tilejä voi perustaa, miten haluaa.
Minulla myös isäni kanssa yhteinen tili, jodta maksetaan kesäpaikan kulut. Tilit eri asioille helpottaa kulujen seurantaa.
Minulle yhteinen tili eksän kanssa ei ole pulma. Miksi olisi?
Sinulle voi tulla yllätyksenä, että kaikilla ei ole luotettavia exiä. Esimerkiksi siksi, että toinen on alkoholisti, ei todellakaan kannata mitään yhteistä tiliä perustaa. Noin yksi esimerkki mainitakseni.
Meillä minä olen toisen lapsen lähivanhempi ja ex toisen. Kun tulotasomme samaa luokkaa ei ole elatusapujörjestelyjä esimerkiksi ja lapsilisä kummallekin.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Äidin ei kannattaisi 50-50 jakoon rahallisesti suostua. Äiti saa lähes aina halutessaan lähivanhemmuuden vaikka lapset olisivatkin 50-50 molemmilla vanhemmilla. Tällöin äiti saa myös lapsilisät ja vähintään minimielatusmaksut.
Ja mikä ongelma siinä on? Vai etkö tajunnut, että ne lapsilisät ja elarit lasketaan tietenkin mukaan 50-50 jaossa?
Ei ole mitään ongelmaa, äidin ei rahallisesti vaan kannata suostua mihinkään vapaaehtoiseen 50-50 jakoon. Lastenvalvojan kautta saa aina enemmän.
ei tässä nyt ole mitään äidin rahoja. Ne rahat on lapsen kuluihin ja nyt kun isä huolehtii 50% kuluista niin mitä ihmettä sä horiset? Niin eikö lasten kulut silloin mene tasan?
Koita nyt ymmärtää, että lähivanhempi saa lastenvalvojan kautta enemmän kuin etävanhempi vaikka kulut jaettaisiin tasan ja lapset olisivat 50-50 molempien luona.
Onneksi ei ole tarvinut rahoista vääntää. Kumpikin ostaa omalla viikollaan sen mitä lapsi tarvitsee. Ihan sama maksaako toinen enemmän vai ei. Lapset ovat meille rahaa tärkeämpiä. Yhdessä ne kulut maksettiin yhdessä olessakin eikä ole mitään syytä muuttaa tilannetta eron jälkeen.
En ymmärrä tuota enemmän rahaa jankkaajaa.
ei se raha ole äidille tarkoitettu, miksi siis se kannattaisi ”valita”? Kun voi valita että kaikki maksut menevät puoliksi?
jos äiti saa lapsilisän ja elarit niin hän joutuu kustantamaan myös lapsen kaikki kulut kuten kuukausiraha, puhelin, vaatteet.. ei tuo varmaan edes riitä koko raha..
Itse valitsisin että kaikki menee puoliksi niin kuin ap ehdotti, minö suostuisin ilomielin tuohon ratkaisuun.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
ei tässä nyt ole mitään äidin rahoja. Ne rahat on lapsen kuluihin ja nyt kun isä huolehtii 50% kuluista niin mitä ihmettä sä horiset? Niin eikö lasten kulut silloin mene tasan?
&
Koeta sinä ymmärtää, että erossa ei ole kyse siitä, kuka saa enemmän ja kuka vähemmän. Kyse on LASTEN kuluista, ei vanhempien.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
&
silloin varmaan kulujakin on enemmän!!
Osa siis haluaa 50/50 jaon ja silti lähivanhempana kupata lapsilisät ja elatusmaksut kun hänellä siihen oikeus.
Onko asumismenonne myös yhtäsuuret? Enemmän asumismenoihin kuluttavan kuluisi saada hyvitystä.
Vierailija wrote:
Osa siis haluaa 50/50 jaon ja silti lähivanhempana kupata lapsilisät ja elatusmaksut kun hänellä siihen oikeus.
Ei kultapieni. Jos kulut jaetaan 50/50 silloin ei ole mitään elatusmaksuja. Lapsilistä taasen voidaan tarvittaessa jakaa puoliksi. Eikä niitä noin muutenkaan ex maksa, joten niiden saaminen ei ole mitään kuppaamista. Voit siis lopettaa tuon kupparisekoilun.
Eiköhän nämä asiat kannattaisi hoitaa exän kanssa kaksin eikä av-huutoäänestyksellä.