Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Eronneet, miten olette jakaneet lasten kulut 50-50 asumistilanteessa?

Vierailija
01.11.2023 |

Saamme molemmat suunnilleen samaa palkkaa ja yhteinen omaisuus menee puoliksi.

Ehdotin tiliä mihin molemmat maksaisi 200€/kk ja sinne menisi myös lapsilisä. Meillä on siis kaksi yhteistä lasta, molemmat yläkouluikäisiä.

Vaimon mielestä summa on liian pieni, mutta ei itse osannut ehdottaa mitään summaa. 

Mielestäni tuo on ihan ok summa lapsen menoihin kuukaudessa lisäksi tietysti vanhempi maksaa omistaan ruuat yms. 

Molemmilla yksi harrastus mikä maksaa 150€/v

En tiedä onko tuo tili ehdotus edes vaimon mieleen, ehdotin sitä koska se kuulosti hyvältä, toki muitakin ehdotuksia otetaan vastaan.

Kommentit (156)

Vierailija
21/156 |
01.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Toinen on lähivanhempi ja hänelle maksetaan elatusapua. Lähivanhemman ei kannata suostua tuollaiseen 50-50 jakoon.

Tottakai kannattaa. Mitä ihmettä tarkoitat. Lapset 50/50 ja silti pitäisi etä kupata. 

Ei se ole kuppaamista, että osallistuu lasten kuluihin. Sitä vartenhan elatusmaksut ovat, eivät exää varten.

On se kauppaamista, kun noin vain pitäisi exälle maksaa eikä näe kuitteja ym mihin raha on käytetty. Tili lapsille ja näkyy nostot ja kuiteista kuva toiselle vanhemmalle. Reilua kaikille. Ei vain kuin, että etä maksaa ja lähi käyttää rahat miten haluaa. 

Toivottavasti et ole lisääntynyt. Ei kuulosta millään muotoa terveeltä tuo sinun ajatusmallisi. Normaali vanhempi ostaa lapselle sen mitä tarvitsee ilman mitään kuittishow¨ta. Ne lapset ovat yhteisiä, mutta eivät omaisuutta joka pitää jakaa pilkulleen tasan. 

Vierailija
22/156 |
01.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Siten että lähivanhemmalle maksetaan lapsilisät ja tarvittaessa elarit. Ne voi laskettaa ihan lastenvalvojalla. Lähivanhempi sitten tekee vaatehankinnat ja maksaa harrastukset jne. 

Etän tehtäväksi jää maksaa asuminen omalta puoleltaan sekä lasten ruuat ym päivittäisjutut omalla viikollaan. 

Meillä 50:50 systeemi, lapsilisät jäivät sille joka jäi asumaan entiseen yhteiseen kotiin (lasten kirjat jo valmiiksi siellä), kustannettiin kaikki suht puoleksi ilman ongelmia. Eli ei mitään elareita, lapsille ostettiin mitä tarvitsivat. Tietty osa tuli kalliimmaksi, tietokoneet molemmissa huusholleissa jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/156 |
01.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lapsia ei tällaisia ongelmia. Elän itselle ja nautin elämästä ilman lasta. Hermo menisi kun lapset aina vaatimassa ja jaloissa pyörivät. 

vela 

Vierailija
24/156 |
01.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

isä saa luonaan asuvasta lapsesta lapsilisän ja elatusmaksun ja äiti saa luonaan asuvasta lapsesta lapsilisän ja elatusmaksun.

tai sitten vaan sopivat että kumpikaan ei maksa elatusmaksuja ja elättävät lapset omalla viikollaan.

Vierailija
25/156 |
01.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidin ei kannattaisi 50-50 jakoon rahallisesti suostua. Äiti saa lähes aina halutessaan lähivanhemmuuden vaikka lapset olisivatkin 50-50 molemmilla vanhemmilla. Tällöin äiti saa myös lapsilisät ja vähintään minimielatusmaksut.

Vierailija
26/156 |
01.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Toinen on lähivanhempi ja hänelle maksetaan elatusapua. Lähivanhemman ei kannata suostua tuollaiseen 50-50 jakoon.

Tottakai kannattaa. Mitä ihmettä tarkoitat. Lapset 50/50 ja silti pitäisi etä kupata. 

Ei se ole kuppaamista, että osallistuu lasten kuluihin. Sitä vartenhan elatusmaksut ovat, eivät exää varten.

On se kauppaamista, kun noin vain pitäisi exälle maksaa eikä näe kuitteja ym mihin raha on käytetty. Tili lapsille ja näkyy nostot ja kuiteista kuva toiselle vanhemmalle. Reilua kaikille. Ei vain kuin, että etä maksaa ja lähi käyttää rahat miten haluaa. 

No etpä sinä siellä yhteisellä tililläkään mitään kuitteja näe :D Eikä niitä kukaan täysipä

Nostot näkee ja se joka rahan nostaa niin näyttää kuitin esim vasteostot, harrastus, lasten käyttörahaa. Tuo 350e on iso summa. Siitä jää kyllä rahaa ostaa joulu ja syntymäoäivälahjat ym.

Itse en ainakaan haluaisi exälle maksaa rahaa, josta en tiedä mitä sillä ostetaan. 

Vierailija
27/156 |
01.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Äidin ei kannattaisi 50-50 jakoon rahallisesti suostua. Äiti saa lähes aina halutessaan lähivanhemmuuden vaikka lapset olisivatkin 50-50 molemmilla vanhemmilla. Tällöin äiti saa myös lapsilisät ja vähintään minimielatusmaksut.

Ja mikä ongelma siinä on? Vai etkö tajunnut, että ne lapsilisät ja elarit lasketaan tietenkin mukaan 50-50 jaossa? 

Vierailija
28/156 |
01.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

ei silloin kun kyse on teineistä, he saavat itse päättää missä asuvat, äidin haluamisella ei ole mitään väliä.

Vierailija
29/156 |
01.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

No etpä sinä siellä yhteisellä tililläkään mitää

Nostosta et näe, mihin se raha on käytetty. 

Vierailija
30/156 |
01.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ainakaan haluaisi exälle maksaa rahaa, josta en tiedä mitä sillä ostetaan. 

No siinäpä ei sinun halujasi kysellä, kun elatusmaksuista päätetään. Jos sinut määrätään niitä maksamaan, sinun velvollisuutesi on ne maksaa. Eikä kenenkään tarvitse sinulle raportoida mitään kuitteja tms. Kannattaa siis olla lisääntymättä, jos ei yhtään pysty asioita hoitamaan niin kuin aikuiset. 

Vierailija
31/156 |
01.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä ehdotan että katsotaan nyt ensin paljonko ne lasten kulut on ja mietitään sitten summaa.

Lapset jäävät minun luokseni kirjoille koska minä jään tähän asumaan missä nyt asumme. Koulua pystyvät kuitenkin käymään molempien luota, exän luota vain vähän pidempi matka mutta bussit kulkee hyvin.

Kiitos asiallisista vastauksista.

ap

Vierailija
32/156 |
01.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Ja mikä ongelma siinä on? Vai etkö tajunnut, että ne lapsilisät ja elarit lasketaan tietenkin mukaan 50-50 jaossa? 

Ei ole mitään ongelmaa, äidin ei rahallisesti vaan kannata suostua mihinkään vapaaehtoiseen 50-50 jakoon. Lastenvalvojan kautta saa aina enemmän.

Vierailija
33/156 |
01.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Ehkä ehdotan että katsotaan nyt ensin paljonko ne lasten kulut on ja mietitään sitten summaa.

Lapset jäävät minun luokseni kirjoille koska minä jään tähän asumaan missä nyt asumme. Koulua pystyvät kuitenkin käymään molempien luota, exän luota vain vähän pidempi matka mutta bussit kulkee hyvin.

ap

Itse en ikinä suostuisi yhteiseen tiliin. Mitäs sitten, jos ex päättääkin tyhjentää sen tilin omiin tarkotuksiinsa? 

Vierailija
34/156 |
01.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

ei silloin kun kyse on teineistä, he saavat itse päättää missä asuvat, äidin haluamisella ei ole mitään väliä.

Olet oikeassa. Useimmiten teinitkin jäävät kuitenkin äidin luokse.

Vierailija
35/156 |
01.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Ei ole mitään ongelmaa, äidin ei rahallisesti vaan kannata suostua mihinkään vapaaehtoiseen 50-50 jakoon. Lastenvalvojan kautta saa aina enemmän.

Normaali tervejärkinen äiti ei ajattele lastensa elmää noin. Ja normaalit tervejärkiset vanhemmat osaavat sopia asiansa ilman lastenvalvojaa, koska heille ero ei ole mikään tilaisuus saada mahdollisimman paljon exältä. Normaalille tervejärkiselle vanhemmalle tärkeintä on lasten hyvinvointi ja sitä tuetaan parhaiten kun asiat sovitaan ilman ylimääräistä sekoilua "voittamisesta". 

Vierailija
36/156 |
01.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

No siinäpä ei sinun halujasi kysellä, kun elatusmaksuista päätetään. Jos sinut määrätään niitä maksamaan, sinun velvollisuutesi on ne maksaa. Eikä kenenkään tarvitse sinulle raportoida mitään kuitteja tms. Kannattaa siis olla lisääntymättä, jos ei yhtään pysty asioita hoitamaan niin kuin aikuiset. 

Itse olen lapseni elättänyt ja huolehtinut. Exään ei voinut luottaa ollenkaan. Maksoin lapsista elatusta aikoinaan 500€kuussa ja lapsilisät meni exälle. Silti oli vailla lisää rahaa vaateostoksiin. Sitten hylkäsi lapsensa ja minusta tuli lähivanhempi. Olen huolehtinut kaiken yksin. 

Vierailija
37/156 |
01.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

ei tässä nyt ole mitään äidin rahoja. Ne rahat on lapsen kuluihin ja nyt kun isä huolehtii 50% kuluista niin mitä ihmettä sä horiset? Niin eikö lasten kulut silloin mene tasan?

Vierailija
38/156 |
01.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Ööö... Sinäkö menit naimisiin vain kupataksesi exäsi erossa? Itselleni ei ollut erossa v¨tunkaan väliä sillä saanko enemmän vai vähemmän. Tärkeintä oli, että ero hoitui mahdollisimman mutkattomasti. Miksi pitäisi ruveta tappelemaan, kun vapaaehtoisella sopimuksellakin saa asiathoidettua? 

Vierailija
39/156 |
01.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Itse olen lapseni elättänyt ja huolehtinut. Exään ei voinut luottaa ollenkaan. Maksoin lapsista elatusta aikoinaan 500€kuussa ja lapsilisät meni exälle. Silti oli vailla lisää rahaa vaateostoksiin. Sitten hylkäsi lapsensa ja minusta tuli lähivanhempi. Olen huolehtinut kaiken yksin. 

Mitä tuo sekoilu kuiteista sitten on? 

Vierailija
40/156 |
01.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

ap

Itse en ikinä suostuisi yhteiseen tiliin. Mitäs sitten, jos ex päättääkin tyhjentää sen tilin omiin tarkotuksiinsa? 

Ei tämä varmaan kaikille sovi, sen myönnän, mutta meillä ei ole mikään riitainen ero ex-vaimon kanssa.

Siellä tilillä on tosiaan lapsiin tarkoitetut rahat, aika härski saa lapselleen olla jos muutaman satasen vuoksi tilin tyhjentää. Itse en usko tähän mutta jos nyt sen tekisi niin oma olisi häpeänsä, minun talous ei ole kiinni muutamasta satasesta kuukaudessa.

ap