Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä asioista pystyt päättelemään ihmisen älykkyyden?

Vierailija
30.12.2006 |

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
30.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

yhteiskunnallisista asioista, pystyykö tekemään synteesejä: yhdistämään tietoja eri lähteistä (kriittisesti) ja tekemään niistä johtopäätöksiä. Vai junnaako vain ikään kuin yhdellä radalla.



Siitä voi päätellä ainakin jotain.

Vierailija
2/19 |
30.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämäni aikana harvoin tapaa ihmisiä, joiden seurassa tulee fiilis: " WAU! Hän tietää todella paljon monista aiheista." Se on ihana tunne, mutta alle 10 kertaa sen olen eläessäni kokenut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
30.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska pystyvät näkemään asiat useammalta näkökannalta, miettimään paremmin syitä ja seurauksia jne. Siksi ovat usein maltillisia ja katselevat ikään kuin hyväntahtoisen huvittuneina maailmaa ympärillään.

Vierailija
4/19 |
30.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihmiset voi olla myös tosi äkkivääriä ja vähän ylemmyydentuntoisia!



Se tasoittuu onneksi yleensä iän myötä.

Vierailija
5/19 |
30.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on on kovin asenteellinen ja mustavalkoinen ihmisten/asioiden suhteen , kertoo jotain älykkyydestä (tai sen puutteesta).

Vierailija
6/19 |
30.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos osaa laskea on älykäs! :D



Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/19 |
30.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

sosiaalista älykkyyttä, matemaattista älykkyyttä jne. Olen huomannut, että myös matemaattisesti älykkäillä voi olla vanhemmiten mielenterveysongelmia.

Vierailija
8/19 |
30.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

on vähän sellaista amerikkalaista hömppää.. kysymys lienee ennemminkin sosiaalisesta lahjakkuudesta ja harjaantumisesta sosiaalisissa taidoissa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/19 |
30.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän on yksi tärkeimmistä taidoista mm. että pärjää ja luovii elämässä eteenpäin!

Vierailija
10/19 |
30.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älykkäätkin ihmiset on yksilöitä JA erehtyväisiä. Mä tunnen muutaman ihan neron, jotka ovat nuorena olleet/ovat edelleen ajatusmaailmaltaan aika mustavalkoisia joiltain osin. Johtunee siitä, että ovat tottuneet pienestä pitäen olemaan oikeassa. ;)



Usein huumorista voi myös päätellä ihmisen älykkyyden. Älykkäät ihmiset harrastaa älykästä huumoria. Enkä tarkoita tällä, ettei älykäs ihminen voisi nauttia pieruhuumorista, mutta se ilmaisun tapa on yleensä sellainen sivaltava ja oivaltava. :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/19 |
30.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:


yhteiskunnallisista asioista, pystyykö tekemään synteesejä: yhdistämään tietoja eri lähteistä (kriittisesti) ja tekemään niistä johtopäätöksiä. Vai junnaako vain ikään kuin yhdellä radalla.

Siitä voi päätellä ainakin jotain.

Vierailija
12/19 |
30.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta miksi kaikkien tärkeiden taitojen pitäisi olla juuri *älykkyyden* ulottuvuuksia?



Tottakai sosiaaliset taidot on todella tärkeitä ja lukuisat muut, esim. kyky kokea empatiaa. Mutta ei välttämättä = älykkyys. Joka ei siis sinänsä ihmiselle riitä elämän eväiksi, mielestäni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/19 |
30.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huumori on yksi älykkyyden laji, sillä se vaatii nokkelaa asioiden yhdistelyä.

Vierailija
14/19 |
30.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

matemaattisesti älykäs, koska älykkyystutkimuksessa on monia vuosikymmeniä sitten päätetty että älykkyys-sanan alle sisällytetään matemaattinen lahjakkuus.



Sosiaalisen lahjakkuuden tarjoaminen älykyyden yhdeksi lajiksi on uusi, tämän vuosituhennen vaihteen idea. On meidän aikakaudelle kuvaavaa, että sosiaalisen lahjakkuuden merkityksen esiin nostamiseen tarvitaan sen kutsuminen ' älykkyydeksi' tai ' tunneälyksi' tmv. Älykkyyttä yliarvostetaan.



Sosiaalista lahjakkuutta pitäisi minusta arvostaa sinänsä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/19 |
30.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen minkä mä miellän älykkyydeksi (looginen ja matemaattinen älykkyys) havaitsen mielestäni yleensä siitä, että sellaisilla ihmisillä leikkaa jotenkin tosi nopeasti. He tuntuvat oivaltavan loogisia juttuja hirmu nopeasti, ja mulla menee ainakin joskus aikaa, että tajuan miten he päättelivät tai ajattelivat jonkun jutun. Usein myös huumori on jollain tavalla oivaltavaa tai asioita aika monimutkaisestikin yhdistelevää.

Vierailija
16/19 |
30.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

että se on pitkälti kulttuurisidonnaista. Monen muun kansallisuuden edustajan on hyvin vaikea ymmärtää perisuomalaista koiranleukahuumoria, mutta ei se tee heistä sen tyhmempiä, tai meistä fiksumpia. Mutta kulttuurin sisällä huumori on kyllä kohtuullisen hyvä älykkyyden mittari myös mun mielestä.

Vierailija
17/19 |
30.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

katson mitä se tekee ja miten, miten se kohtelee ihmisiä ympärillään. Sitten sitä vähitellen muodostaa mielipiteensä. En yleensä ole väärässä, vaikka joskus toivon ihmisistä enemmän ja pitempään kuin olisikaan syytä.

Vierailija
18/19 |
30.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

että älykkyyden määritelmä on jo vuosikymmeniä sitten sovittu ;)



Eri aikoina arvostetaan eri asioita. Tällä hetkellä esimerkiksi työelämässä pärjäävät parhaiten juurikin sosiaalisesti lahjakkaat tai sanotaan nyt vaikka älykkäät ihmiset. Miksei siis älykkyyden määritelmäkin voisi muuntua?

Vierailija
19/19 |
30.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Siitä, että ihminen tietää, on kiinnostunut ja pystyy keskustelemaan muistakin asioista kuin omista ja naapurin lapsista ja Ikean kamoista.

Ihmisen elämässä on erilaisia vaiheita. Voihan niistä Ikean kamoistakin tai lapsista puhua älykkäästi, jos aihe jostain syytä täyttää elämän niin että tulvii yli. Superälyköthän nimenomaan on joskus sellaisia, että ne jauhaa jostain eksperttiaiheesta tuntitolkulla vaikka muu seurue on jo valmis nukahtamaan. Tunnen yhden tällaisen neropatin, jonka sosiaaliset taidot on ei-niin-kehittyneet.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kahdeksan