Tän kun olisi aikaisemmin keksinyt :) nyt meillä pottaillaan ihan innoissaan
Meillä on tosi jääräpäinen 2,5 vuotias jota ollaan yritetty opettaa potalle jo vuoden ajan välillä kovemmin välillä ei niin kovasti. Potta on ollut oikea hirvitys ja varsinkin nyt uhmaiässä siihen ei olla istuttu tai jos onkin niin pissaa ei takuulla ole tehty. No, ostin sitten lasten xylitolpurkkia kaupasta ja kerroin lapselle että nämä on pottapurkkia ja aina kun tekee pissan pottaan niin saa yhden purkan. Laitettiin purkat kivaan purkkiin vessan kaappiin, ja nyt lapsi menee ihan innoissaan pissalle aina kun muistuttaa ja vaikka ollaan päivisin ilman vaippaa niin ei ole vielä vahinkoja tullut. Voihan se olla että oli muutenkin jo valmis pottailemaan kun tuota ikääkin on mutta ihanan helposti tämä sujuu :)
Kommentit (36)
vaikka ovat käyneet myös kiltisti potalla. Outo päiväkoti jos säännöt on eri lapsille erilaiset. Ja saa muuten aikaan sen, että toiset lapset alkaa ensin kadehtimaan tätä lellikkiä, ja sitten inhoamaan, ehkä kiusaamaan...
Vierailija:
Ja ei, meidän pojan suklaalevystä ei kaikki syö.
Kun viime kesänä aloiteltiin, sai aina tarran pottaan, mutta se ei ollut tarpeeksi innostava ilmeisesti, koska kiinnostus lopahti.
meillä syödään joka ruuan jälkeen joko xylitoli pastilli tai purkka, joten tuskin ne toimisi palkkiona potta tuotoksen jälkeen.
Ne suklaapalat onkin sitten pojan ainoat karkit, mitä saa. poikaparkamme ei ole koskaan esimerkiksi saanut omaa karkkipussia tai askia. Kerran kylässä ollessamme tarjottiin irtsareita, ja syljeksi ne menemään.
Eipä muut kuin av-mammat ole vielä tuota suklaapalaa tuominneet...
Vierailija:
Onko kellään mitään ideoita miten saada 3-vuotias tekemään kakat pottaan? Muuten ei ole vaippa ollut käytössä pitkiin aikoihin, mutta se on ollut ainoa mihin lapsi on suostunut kakkaamaan. Nyt ei olla annettu viikkoon vaippaa vaikka sitä on kerjännytkin. Tästä on seurannut kakan pidättely, joten kai sitä on huomenna mentävä kauppaan ostamaan Levolacia.
asiasta kauhean hankala. Kaikki oppivat vessa-asiat omaan tahtiinsa. Tärkeintä on, että olette positiivisella asenteella opetusasioissa liikenteessä, ei pakkoa ei suorittamista. Meillä oli potta esillä jo varhain ja vaikka meidän poika on energinen ja kova liikkumaan (käveli jo 8 kk iässä) kiinnostui tutkailemaan pottaa ja meni siihen istumaan itse jo varhain n. 9 - 10 kk iässä, kun se kerran oli siinä kylppärin nurkassa. Kun teki ekoja pissoja, kehnuin aina kovasti. Tiesittekö, että esim. poikalapsen kakkaa kehumalla hänestä tulee itsevarmempi...eli kehukaa lasta, kun hän istuu potalle ja onnistuu tekemään sinne jotain. Meillä poika täyskuiva alle 2-vuotiaana. Kakat teki pottaan jo 1 v.2kk alkaen ja samaan aikaan alkoi olla yökuiva. Mun tarkoitus ei sitten todellakaan ole arvostella ketään, mutta halusin vaan tuon kehumispointin tuoda esille....
...meillä oli reilu kolmevuotias joka oli muuten kuiva, mutta kakkasi vaippaan. Ostin kaupasta isoja housuvaippoja jotain tosi halpoja. Poika osasi laittaa itse vaipan tarpeen tullen. Pesin pyllyn aina pytyllä. Näin meni muutama kuukausi. Ja eräänä päivänä poika halusi itse kokeilla kakkaamista pytylle.
Tämän muutaman kuukauden aikana en maininnut mitään pottaan tai pyttyyn kakkaamisesta vaan ihan hyväntuulisesti pesin pepun kerta toisensa jälkeen.
Ajattelin että kun turhasta " painostuksesta" ja stressistä päästiin lapsi alkoi luottamaan ja lopulta uskaltautui kokeilemaan.
Vierailija:
asiasta kauhean hankala. Kaikki oppivat vessa-asiat omaan tahtiinsa.....
Kun teki ekoja pissoja, kehnuin aina kovasti. Tiesittekö, että esim. poikalapsen kakkaa kehumalla hänestä tulee itsevarmempi...eli kehukaa lasta, kun hän istuu potalle ja onnistuu tekemään sinne jotain.
Kannattaa siis varoa pakottamista. (ja varsinkin tuo ettei vaippaa kakkaa varten anneta kuulosti hurjalta)
Minun oma kuivaksi oppiminen oli vaikeaa silloin vajaa 30 vuotta sitten. Äitini on usein siitä kertonut, miten kakkapyllyn pesu jo tympäisi lähes kolmevuotiaalta. No, kuivaksi opin kuitenkin. Mutta joku meni ilmeisesti pieleen kun minulle kakkaaminen tuottaa yhä ongelmia. Missään oudossa paikassa ei onnistu. Ummetuksesta olen kärsinyt koko elämäni.
Joten peskää hyikäilemättä vaikka hampaat irvessä niiden kolmivuotiaiden pyllyjä ja antakaa hommasta hajusta huolimatta ihan normaali kuva. Eli älkää näyttäkö lapselle vaikka inhottaisikin.
Tässäkin pätee siis sama kuin seksuaalisuudessakin että oma asenne heijastuu lapseen ja vaikuttaa lapsen suhtautumiseen.
Tiedän kokemuksesta miltä tuntuu tosiaan pestä vielä kolmevuotiaan pemppua . Ei siinä aina jaksais olla niin hyväntuulinen.
Jos ne tädit siellä tarhassa vaikka antavat vaivihkaa sen suklaapalan, eikä kailota kaikkien kuullen, että tuleppas nyt poika hakemaan se suklaa kun kävit hienosti potalla.
Ja jos poika ei aina muistakkaan edes pyytää, niin silloin ei edes anneta...
meillä vaan ei toiminut purkka, ei tarrat, ei edes suklaa ;)
Lopulta oppi itse omasta halusta ilman palkintoja kun oli 2v7kk
Vierailija:
Jos ne tädit siellä tarhassa vaikka antavat vaivihkaa sen suklaapalan, eikä kailota kaikkien kuullen, että tuleppas nyt poika hakemaan se suklaa kun kävit hienosti potalla.
Ja jos poika ei aina muistakkaan edes pyytää, niin silloin ei edes anneta...
Kun opeteltiin potalle, niin jokaisesta pottaan tehdystä pissasta sai tarran. Kun pissaaminen alkoi sujua, niin pissatarroista luovuttiin ja vain pottaan tehdyistä kakoista sai tarran. Lahjonta toimii.
Ei ole hyvä juttu tuo sokerilla lahjonta. Jos ei muuten haittaa niin ajatelkaa edes lasten hampaita.
eräs tuttavan tyttö ilmotti 3-vuotis päivänään, että nyt oon jo iso tyttö enkä tarvii enää vaippaa kakkaamiseen. ja sen päivän jälkeen tyttö teki kakatkin pottaan. Siis kyllä ne vaipat jää kuhan lapsi on siihen valmis.
Tyttö siis 3 ja sisar 1,5. Pienempi kakkasi pienenpienen kakan vahingossa pottaan ja siitä kehuttiin kovasti. Tyttö meni seuraavana päivänä vessaan ja sanoi että menee kakalle. ihmettelin ettei pyytänyt vaippaa, mutta kohta huuteli jo pyyhkimään ja oli kuin olikin kakannut VIHDOINKIN! En tiedä vaikuttiko toi pikkusisaren kakkaus asiaan,mutta selvästi tyttö halusi itse päättää että nyt loppui vaippaan kakkaus.
Mekin vedettiin jo stressiä asiasta, mutta sitten päätettiin " unohtaa" asia ja annettiin kakata vaippaan koska pottaan ei vain kertakaikkiaan suostunut ja asia hoitui itsestään. Jos ette anna lapsenne kakata vaippaan ja pakotatte potalle kovalla vatsalla, niin siitähän se kammo vasta jääkin. Antakaa lapselle aikaa :).
Vierailija:
Onko kellään mitään ideoita miten saada 3-vuotias tekemään kakat pottaan? Muuten ei ole vaippa ollut käytössä pitkiin aikoihin, mutta se on ollut ainoa mihin lapsi on suostunut kakkaamaan. Nyt ei olla annettu viikkoon vaippaa vaikka sitä on kerjännytkin. Tästä on seurannut kakan pidättely, joten kai sitä on huomenna mentävä kauppaan ostamaan Levolacia.
1v7kk tyttö istuu mielellään potalla aterioitten jälkeen ja pureksii tablettia. Tulostakin syntyy lähes joka kerta.
Tiedän, tiedän, että lapsi ei itse vielä tunnista vessahätäänsä tässä vaiheessa jne mutta ihan mielelläni teen jotain vähentääkseni vaippajätteen määrää. Kestovaipat tietysti olisivat parempi vaihtoehto, mutta mutta...
Vierailija:
hahahaha! ;D loistokommentti!
tässä ketjussa taas huomaa, että monet muutaman lapsen äidit on jo lapsenkasvatuksen superspesialisteja. kiitos vinkistä ketjun aloittajalle. jos siitä ei jollekulle lukijalle ole hyötyä, niin eipä tarvitse alkaa vähättelemään kirjoittajaa.
meillä tyttöä alettiin pissattaa kun otettiin kestovaipat käyttöön n. 8kk ikäisenä. hän pissaa muutaman kerran päivässä pottaan ja kakkaa pari kertaa viikossa. potalla viihdytään kun on kivoja leluja ja kirjoja. jos ei suostu istumaan, saa sitten hillua kylppärissä ilman vaippaa ja tekee sitten lattialle. en tiedä onko se haitaksi, mutta se säästää joka tapauksessa pyykkiä ja siten luontoa. tyttö on siis melkoisen vilkas ja ei juuri istu paikallaan kuin potalla vain. nyt siis 10kk, lähti kävelemään 8kk ikäisenä.