Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tän kun olisi aikaisemmin keksinyt :) nyt meillä pottaillaan ihan innoissaan

Vierailija
30.12.2006 |

Meillä on tosi jääräpäinen 2,5 vuotias jota ollaan yritetty opettaa potalle jo vuoden ajan välillä kovemmin välillä ei niin kovasti. Potta on ollut oikea hirvitys ja varsinkin nyt uhmaiässä siihen ei olla istuttu tai jos onkin niin pissaa ei takuulla ole tehty. No, ostin sitten lasten xylitolpurkkia kaupasta ja kerroin lapselle että nämä on pottapurkkia ja aina kun tekee pissan pottaan niin saa yhden purkan. Laitettiin purkat kivaan purkkiin vessan kaappiin, ja nyt lapsi menee ihan innoissaan pissalle aina kun muistuttaa ja vaikka ollaan päivisin ilman vaippaa niin ei ole vielä vahinkoja tullut. Voihan se olla että oli muutenkin jo valmis pottailemaan kun tuota ikääkin on mutta ihanan helposti tämä sujuu :)

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
30.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä järkeä on tapella pottailusta vuoden jos kerta huomasit ettei ole valmis?

Meidän 2 vee käy pöntöllä ihan omasta aloitteestaan ja ilman lahjontaa. Eipä ole koskaan tullut mieleen " pakottaa" se potalle. Koko potta on muutenkin ihan turha keksintö. Tai en tiedä tytölle, mutta jos poika siihen istuu niin pissat lentää kaaressa lattialle. Eli siis pieni palli ja seisaltaan pöntölle pissalle ja kakkaamista varten pöntönsupistaja tai äiti/isä pitää lasta ettei pönttöön tipahda.

Vierailija
2/36 |
30.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kellään mitään ideoita miten saada 3-vuotias tekemään kakat pottaan? Muuten ei ole vaippa ollut käytössä pitkiin aikoihin, mutta se on ollut ainoa mihin lapsi on suostunut kakkaamaan. Nyt ei olla annettu viikkoon vaippaa vaikka sitä on kerjännytkin. Tästä on seurannut kakan pidättely, joten kai sitä on huomenna mentävä kauppaan ostamaan Levolacia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
30.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva kun pissahetket sujuu mukavasti! Mää voisin kokeilla tota pikkusen kanssa keväällä, nyt 1,5- vuotiaana ei hoksaa pottaa mitenkäänpäin..

:D



Esikoisen kanssa oli kaamee vääntö ja harhautettiin telkkarilla!!

Vierailija
4/36 |
30.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka pissat menevät sujuvasti pottaan.



Vinkit kiinnostavat siis minuakin:)



Hmm... toimiskohan tuo xylitoli-purkka...

Vierailija
5/36 |
30.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

hienoa jos joillain onnistuu paremmin ja aiemmin, kyllähän ne jotkut pottailevat jo 6kk ikäistenkin kanssa. Meillä vaan sujui näin ja ajattelin antaa vinkin josko siitä olisi jollekkin muulle asian kanssa tuskailevalle apua.

Vierailija
6/36 |
30.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna vaan sitä Levolacia säännöllisesti vaikka viikon ajan niin on niin pakottava tarve käydä kakalla että alkaa pönttökin kelpaamaan. Niin me tehtiin kun meidän keskimmäinen ei suostunut kakkaamaan kuin vaippaan 3-vuotiaana vaikka oli pissalla osanut käydä jo vuoden itsekseen. Ja kun ei annettu vaippaa niin tuli kauhea ummetus...

Mut sit kun oot sen pari kertaa saanut kakkaamaan pönttöön niin sit se jo sujuu kuin vanhalla tekijällä.

T: 2

Vierailija:


Onko kellään mitään ideoita miten saada 3-vuotias tekemään kakat pottaan? Muuten ei ole vaippa ollut käytössä pitkiin aikoihin, mutta se on ollut ainoa mihin lapsi on suostunut kakkaamaan. Nyt ei olla annettu viikkoon vaippaa vaikka sitä on kerjännytkin. Tästä on seurannut kakan pidättely, joten kai sitä on huomenna mentävä kauppaan ostamaan Levolacia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/36 |
30.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kakka alko tuleen pottaan meillä esikoiselle kun hurjan isosti vaan kehuttiin pissoja ja kerrottiin et kakka tulee pyllystä ja kakata voi pottaankin. Ja kun mentiin kakalle itse niin lapselle se kerrottiin; kakka tulee ja menen aikuisten pottaan.



Meillä esikoinen on kakannu aamupalan jälkeen niin aamupalan jälkeen mentiin istuskeleen potalle, juteltiin, katteltiin telkkaa tai kirjaa niin rauhottu kunnolla ja tuli saalis. Sitten siinä hurrattiin ja mietittiin mistä se kakka tuli ja vietiin potta yhdessä pesulle.



7

Vierailija
8/36 |
30.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairastimme parisen viikkoa sitten mahataudin ja kaveri lopetti kakkaamisen, kunhan sai pahimmat ripulit hoidettua pois. Jätimme siis vaipat pois kun oletimme että tuollainen puoli-ripuli olisi pakottava, mutta siinähän sitten ihmeteltiin kun kaveri valitteli kipeää mahaa eikä lopulta uskaltanut enää kakata vaippaankaan...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/36 |
30.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän poika, ihan just 3v, innostu syksyllä pottailusta, kun jokaisesta tuotoksesta sai palan suklaata.

Fazerin sininen on kaapissa, ja aina kun tulee pissa tai kakka, niin siitä pala.

Kotona liki täysin kuiva, joskus tulee vahinkoja, mutta pääsääntöisesti juoksee potalle, vetää housut alas, tekee asian, nostaa housut ylös, ja pyytää sukkaata.

Ulkona/poissa kotoa homma onnistuu 50/50. Ei yleensä olla kuin 4-5h pois, ja vaippa kuivana tullaan kotiin pissalle.

Tarhassa kun ei meinannut alkaa pottailu luistamaan, niin sinnekkin vain fazerin levy;).

Vierailija
10/36 |
30.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä siinä mitään pottapurkkaa tarvittu.

Mutta ihan hyvä idea sinänsä, jos kyseessä on isompi lapsi joka jo tiedostaa hätänsä mutta ei vaan halua mennä potalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/36 |
30.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitäpaitsi, kyllä keskiverto 3v on jo kuiva ihan ilman suklaatakin. Täysin kuiva, ei vaippoja edes ulkona.

Meilläkin poika joka täytti viime viikolla 3v, kuiva on ollut helmikuun alusta saakka.

Vierailija:


Meidän poika, ihan just 3v, innostu syksyllä pottailusta, kun jokaisesta tuotoksesta sai palan suklaata.

Fazerin sininen on kaapissa, ja aina kun tulee pissa tai kakka, niin siitä pala.

Kotona liki täysin kuiva, joskus tulee vahinkoja, mutta pääsääntöisesti juoksee potalle, vetää housut alas, tekee asian, nostaa housut ylös, ja pyytää sukkaata.

Ulkona/poissa kotoa homma onnistuu 50/50. Ei yleensä olla kuin 4-5h pois, ja vaippa kuivana tullaan kotiin pissalle.

Tarhassa kun ei meinannut alkaa pottailu luistamaan, niin sinnekkin vain fazerin levy;).

Vierailija
12/36 |
30.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja isommilla voi kokeilla rasti systeemiäkin. Eli sopivasta määrästä, vaikka kolmesta saa kivan palkkion. Eli kun onistuu kakkaamaan tulee rasti ja kolmannella sitten hommataan, vaikka sovittu pikkuauto.



Itse piirsin pojalle rastiruutujen perään auton kuvan helpottamaan ymmärrystä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/36 |
30.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan! Kaikki lapset eivät ole samanlaisia. Kaikki lapset eivät ole babyBorneja. Eikä sitä suklaata tarvi edes teini-ikään asti syöttää. Me käytetään itse palkintona esimerkiksi jätskiä, mehua ja rusinoita, koska ne toimii meidän yhdellä lapsella. Toiselle tarvitseekin keksiä ihan toiset kikat, kun häntä ei syöminen kiinnosta pätkän vertaa. Niin ja hampaat ovat priimakunnossa, ettei tää epäterveellinen ruoalla palkitseminen ole niitä vienyt. Ja esimerkiksi pottailua ei enää palkita lainkaan, kun sujuu muutenkin. Mutta ulkovaatteiden pukemisesta saa palkinnon. Kivempi se on palkita kuin pakottaa.

Vierailija
14/36 |
30.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyypä kokeilla meilläkin tuon kakkapihtarin kanssa! ;)



Kummallista, että tähänkin ketjuun pitää joidenkin vastata tyyliin, mutta meidän 2-veepä oppi ilman mitään konsteja jne. No niinpä sitten oppi, meidän ei. Lapset ovat erilaisia, toiselle potta on tosi outo juttu ja toiselle ihan luonnollinen asia. Toisen lapsen vanhemmat osuvat pottailussa justiinsa sopivaan oppimisrakoon, toiset ei. Jos oma lapsi kuuluu näihin helposti asian omaksuneisiin, hyvä teille, mutta kaikki eivät ole samanlaisia.



Nimim. jääräpäisen pojan äiti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/36 |
30.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ei, meidän pojan suklaalevystä ei kaikki syö.

Kun viime kesänä aloiteltiin, sai aina tarran pottaan, mutta se ei ollut tarpeeksi innostava ilmeisesti, koska kiinnostus lopahti.

meillä syödään joka ruuan jälkeen joko xylitoli pastilli tai purkka, joten tuskin ne toimisi palkkiona potta tuotoksen jälkeen.

Ne suklaapalat onkin sitten pojan ainoat karkit, mitä saa. poikaparkamme ei ole koskaan esimerkiksi saanut omaa karkkipussia tai askia. Kerran kylässä ollessamme tarjottiin irtsareita, ja syljeksi ne menemään.

Eipä muut kuin av-mammat ole vielä tuota suklaapalaa tuominneet...

Vierailija
16/36 |
30.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

purkkaa en tahdo antaa kun nielaisee ja pelkällä xylitolpastillilla lahjominenkaan ei onnistunut kun saa niitä ruoan jälkeen kuitenkin ;)



Pissasta sai yhden muumikarkin ja kakasta aluksi kun se oli ihan WAU (ummetustaipumus) muumikeksin ja kun alkoi tulla rutiinimpi niin kaksi muumikarkkia. Nyt tietysti jääneet aikaa jo pois kun tää on jo tavallista,vaipat jätettiin siis kesäkuussa.



Tuohon et kakat tulee vaippaan vaikka pissa pottaa niin vinkki: meilkin oli noin kunnes ostettiin pöntönsupistaja (ja toinen vinkki,ehdottomasti babybjörn!! muut on paljon turvattomampia...). Potta oli pissaa varten ja kakkaa varten oli supistaja ja alkoi toimimaan :)



Vierailija
17/36 |
07.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melkein 3-v. pitelee vatsaansa ja sanoo, että kakattaa, laita vaippa. Sanon, että mene kokeilemaan kakata pöntölle ja toinen vaan hokee, että laita vaippa. Milläs siinä pääset testaamaan kiittämisiä tai xylitoli-purkkia. Eikä Levolacistakaan siis olisi mitään hyötyä:(

Vierailija
18/36 |
07.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen on tietysti se, että vanhemmat malttaisivat olla lapsen tahtisia eli ei liian aikaisin opettelemaan potta hommia.

Meillä tyttö kiinnostui potasta noin 2-vuotiaana ja sen jälkeen heitettiin vaipat mäelle ja pisu vahingot ovat yhden käden sormissa laskettavissa.

Potta oli olemassa vessan nurkassa jo aikaisemminkin, mutta sitä ennen siihen pissasi vain nuket =)

Vierailija
19/36 |
07.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

me ei olla mitenkään patistettu potalle, mutta päiväpissat on tulleet pottaan jo melkein vuoden. Tuntuu niin turhauttavalta pistää se vaippa ja heittää 5 minuutin päästä roskiin... Ja kun lapsi ei ole hoidossa, en tiedä saako hän mistään sitä inspiraatiota että potallakin voi kakata:(

Vierailija
20/36 |
01.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset


Esikoinen ei suostunut istumaan potalla turhaan, siis silloin kun ei ollut hätä. En viitsinyt pakottaakaan kun en nähnyt siinä mitään järkeä. Kun sitten keksin antaa aina tuotoksesta tarran niin alkoi saman tien kuivaksi 2v4kk -ikäisenä.



Kuopuksella ihan sama juttu mutta sille peijakkaalle ei enää tarra kelvannut motivaattoriksi vaan vaatii karkkia. Niinpä annoin aluksi niiskuneiti-xylitol-pastillin, nyt en enää anna mitään ellei tuo muista erikseen pyytää. Ja on siis simsalabim yhtäkkiä päiväkuiva, tasan 2v.



Kolmas vaatii varmaan jo käteistä rahaa jos sama trendi jatkuu ;-)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi neljä