Miksi sosiaalityöntekijä ei voi koskaan tehdä oikein ja saada arvostusta?
Tämäkin palsta on pullollaan arvosteluja. Teki niin tai näin, niin aina saa haukut. Ja riippumatta millä sosiaalitoimen alueella toimit, lastensuojelu, aikuissosiaalityö, vanhuspalvelut, aina tulee haukut ja useimmiten vielä törkeät sellaiset. Olisiko parempi, että poistettaisiin Suomesta koko sosiaalitoimi? Sitten ei tarvitsisi haukkua sitä?
Kommentit (60)
Ja ei, köyhän ei tarvitse olla erityisen kiitollinen. Mutta käyttäytyä pitää osata, ihan niin kuin kaikkien ihmisten. Päätökset eivät myöskään ole automaattisesti "huonoja" jos ne eivät ole myönteisiä. Mutta tässä palataankin alkuperäiseen pointtiin: Sossuna ainoa keino miellyttää ihmisiä olisi tehdä vain myönteisiä päätöksiä, mutta sellaiseen ei yhteiskunnalla olisi varaa.
Tyytymätön sossun asiakas voi myös olla se asia, josta veronmaksajat ja keskiluokka ovat hyvin tyytyväisiä. Kaikki se raha ja tuet, jota sossu jakaa tulee keskiluokalta ja varakkailta. Keskiluokka kokee hyvin vahvasti veronkantokykynsä laskeneen ja haluaa sossun olevan äärimmäisen tiukka tukia myöntäessään. Leikkauksia on vahvasti odotettavissa. On varmaa, että niitä asioita, joita nykyisin halutaan eniten eikä nytkään aina saada, tulee jatkossa olemaan yhä vhemmän. Siis harkinnanvarainen toimeentulotuki, lapsiperheiden kotipalvelut jne. Koko ajan vähenevät.
Mua ei sossuna tämä haittaa. Ei ole minulta pois. Aina löytyy valittajia, mutta myös kiitollisia. Tiedän mitä teen ja miten teen työni, arvostan itse tekemääni työtä.
Ai miksi eivät voi tehdä oikein? No ovat suoraan sanoneet perusteluksi perseilylleen ja kroonisesti väärille ohjeilleen ja toimilleen, että lain mukaan eivät saa neuvoa asiakasta, tai parantaa tämän asemaa! Tässä kyllä herää kysymys miksi moisia tyyppejä sitten edes palkataan...
Oikein voi tehdä ja parempi olisikin. Arvostuksen saaminen ei ole työn pointti vaan se että tekee hyvää työtä ja saa siitä palkan.
Vastaus suoraan viestiin numero 24 ei nyt jostain syystä onnistunut, joten kirjoitan sen tähän. Ihmiset kokevat hyvin erilaisia ja eri määrän vaikeuksia. Ei ole mitään kaikkia koskevaa vakiota, vaan jotkut pääsevät elämässä huomattavasti helpommalla kuin jotkut toiset. Lisäksi meillä jokaisella on katkeamispiste, jonka jälkeen ei enää jaksa. Tämä on aikuisen ihmisen tärkeää ymmärtää, ei paasata tunnesäätelystä, joka on itseasiassa vain uusi loukkaus, sillä mistään tunnesäätelyn heikkoudesta ei pohjalle tippuneiden/sivuun jätettyjen kohdalla enää juurikaan ole kyse.
Vierailija wrote:
Ja ei, köyhän ei tarvitse olla erityisen kiitollinen. Mutta käyttäytyä pitää osata, ihan niin kuin kaikkien ihmisten. Päätökset eivät myöskään ole automaattisesti "huonoja" jos ne eivät ole myönteisiä. Mutta tässä palataankin alkuperäiseen pointtiin: Sossuna ainoa keino miellyttää ihmisiä olisi tehdä vain myönteisiä päätöksiä, mutta sellaiseen ei yhteiskunnalla olisi varaa.
Tyytymätön sossun asiakas voi myös olla se asia, josta veronmaksajat ja keskiluokka ovat hyvin tyytyväisiä. Kaikki se raha ja tuet, jota sossu jakaa tulee keskiluokalta ja varakkailta. Keskiluokka kokee hyvin vahvasti veronkantokykynsä laskeneen ja haluaa sossun olevan äärimmäisen tiukka tukia myöntäessään. Leikkauksia on vahvasti odotettavissa. On varmaa, että niitä asioita, joita nykyisin halutaan eniten eikä nytkään aina saada, tulee jatkossa olemaan yhä vhemmän. Siis harkinnanvarainen toimeentulotuki, lapsiperheiden kotipalvelu
Toivon todella, että et työskentele alalla. Jos työskentelet, olet juuri esimerkki siitä, miksi asiakkaiden tilanne ei oikeasti parane.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Tyytymätön sossun asiakas voi myös olla se asia, josta veronmaksajat ja keskiluokka ovat hyvin tyytyväisiä. Kaikki se raha ja tuet, jota sossu jakaa tulee keskiluokalta ja varakkailta. Keskiluokka kokee hyvin vahvasti veronkantokykynsä laskeneen ja haluaa sossun olevan äärimmäisen tiukka tukia myöntäessään. Leikkauksia on vahvasti odotettavissa. On varmaa, että niitä asioita, joita nykyisin halutaan eniten eikä nytkään aina saada, tulee jatkossa olemaan yhä vhemmän. Siis harkinnanvara
Miksi? Ihmisen tulee olla realisti. Mikään kotimaamme politiikassa ei viittaa siihen, että sosiaalitoimiston käytettävissä olevat määrärahat ja tuet olisivat jotenkin kasvamassa.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vastaus suoraan viestiin numero 24 ei nyt jostain syystä onnistunut, joten kirjoitan sen tähän. Ihmiset kokevat hyvin erilaisia ja eri määrän vaikeuksia. Ei ole mitään kaikkia koskevaa vakiota, vaan jotkut pääsevät elämässä huomattavasti helpommalla kuin jotkut toiset. Lisäksi meillä jokaisella on katkeamispiste, jonka jälkeen ei enää jaksa. Tämä on aikuisen ihmisen tärkeää ymmärtää, ei paasata tunnesäätelystä, joka on itseasiassa vain uusi loukkaus, sillä mistään tunnesäätelyn heikkoudesta ei pohjalle tippuneiden/sivuun jätettyjen kohdalla enää juurikaan ole kyse.
Kyllä silloin on kyse juuri puutteista tunnesäätelyssä ja huonosta käytöksestä, jos aletaan uhkailla, solvata työntekijöitä. Ihan sama onko se työntekijä sossussa, terveyskeskuksessa, päivystyksessä tai vaikka ruokakaupassa. En lähde lainkaan tuohon ajatukseen mukaan, että olisi olemassa joku katk
Olen kuullut myös äärimmäistä turhautumista kolleegoilta, kun osa vanhemmista huutaa pää punaisena miten lastensuojelussa ei ymmärretä nepsyjä ja vastassa on sossu, joka itsekin on nepsy.
Vammaispalveluissa yhdellä entisellä kollegallani oli itsellään MS-tauti. Jatkuvasti hänkin sai kuulla, kuinka ei ymmärrä vakavasti sairaita ihmisiä lainkaan. Noille asiakkaille ei taatusti tullut mieleenkään, että siinä työroolissa oleva ihminen itse kamppaili jatkuvasti niin arjessa kuin työssä pärjäämisensä kanssa.
Eikä se toki asiakkaiden huolenaihe olisi pitänyt ollakaan, mutta osoittaa kuinka totaalisesti suhteellisuudentaju on osalta ihmisiä hukassa. Ei nähdä mitään muuta kuin se "minä itse" ja mitä "minä itse" haluaa.
Luulin aluksi, että ap halusi saada ideoita ja neuvoja siihen, kuinka kehittää työtään ja toimintaansa, jotta saisi enemmän arvostusta asiakkailtaan. Mutta näköjään tämä kääntyi siihen, että alettiin saarnata siitä, miten asiakkaan tulisi käyttäytyä.
No itse miehenä opiskelin tota alaa, mutta se 19 vuotiaiden tyttöjen tyhmyys on niin ylivuotavaa, että oli pakko jättää sikseen. Kyllä, ole se ensimmäinen tantta joka kertoo kuinka älykäs on.
Olen itse pian valmistuva sosionomi ja töissä lastensuojelussa. Sossut tekevät todella tärkeää työtä, mutta monet sosiaalityöntekijät tuntuvat kohtelevan esimerkiksi lastenkotien ohjaajia alempiarvoisesti, eivät välitä ohjaajien näkökulmista ja mielipiteistä (vaikka nimenomaan ohjaajat näkevät kuinka lapsi toimii arjessa) ja saattavat olla epäkohteliaita. Kiire näkyy myös monen sosiaalityöntekijän työssä.
Itse jossain vaiheessa haaveilin, että kouluttautuisin sosiaalityöntekijäksi, mutta tällä hetkellä olen tyytyväinen sosionomin opintoihin. Sosiaalityöntekijöiden työ on todella epäkiitollista ja raskasta.
Aikuinen teinini, neurodivergentti, otettiin ilman lasuasiakkuutta kiireelliseen sijoitukseen. Myös muuta hyvin ikävää. Lokitiedot täynnänsä laittomia käyntejä kannassa, ja paperien viksaamista ja kertomusten (sananmukaisesti) jakamista.
Olen tavallinen, oikeustoimikelpoinen ihminen, ja lukuisat "moniammatilliset tiimit" tekevät näin myös muille ihmisille.
Selän takana toimitaan, joten kukahan vainoaa ja ketä?
Kun olen tietoinen mitä elämästä puuttuu, ja pyydän asiaa oletetulta taholta, olen kuvitellut jotain oikeaa saavanikin.
Olen päättänyt että en enää vaivaa olemisellani valtion kassaa. Juhlikoot ja törsätkööt.
Minulle ja läheisilleni koko sote on aiheuttanut pelkkää pahoinvointia ja kuormitusta, joten kiitos ja hyvää jatkoa.
No mikäs se sossujen ammattijärjestö on, jos ei Talentia? Mikä ajaa asioitanne?
Uskoisin, että monella sossulla voisi olla hyviä ideoita siitä, miten palvelut tulisi järjestää. Ei voi olla, että asiakkaan asioita kyllä innokkaasti järjestelette oman päänne mukaan, mutta oman työnne suhteen olette voimattomia. Älyllistä laiskuutta.
Minä arvostan esimmän yliopiston käyneitä sossuja kun sosiomomeja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija wrote:
Olen sosiaalityöntekijä ja meidän ammattikunnassa on kyllä monenlaisia työntekijöitä, laidasta laitaan. Itse olen kouluttautunut lisää ja teen terapiatyötä, perussossutyö on todella rankkaa ja kuluttavaa, jopa vaarallista. En enää lähtisi alalle, alle 10v eläkeikään, joten kokemusta on.
Minulla myös on jäljellä n. 10 vuotta eläkeikään ja mietin ulospääsyä. Sosiaalityöntekijällä on 100% työllisyys ja palkkakin alkaa nykyisin nelosella. Silti se on niin rankkaa ja kuluttavaa, että helpommalla pitäisi ihmisen saada elantonsa. Ei voi olla yhden ammattikunnan kohtalona olla sylkykuppina ihan joka puolelta kaiken aikaa.
Kohtalolla ei ole mitään tekemistä saamasi palautteen kanssa. Kaiken aikaa sylkykupoina oleminenkin kaikessa ja jokapuolelta on vähintäänkin vahvasti liioiteltua. Asenteesi sen sijaan on erittäin hankala kuten nykyään sanotaan haastava, ja se asenne on sinua henkilökohtaisesti, se ei kuulu ammatillusuuteesi eikä koulutukseesi. Et sovi, etkä ole koskaan sopinut tehtävääsi ihmisenä, etkä ihmiskäsityksesi etkä arvopohjasi takia, mutta onnittelut sitkeydestä, olet sentään noin lähelle eläkeikää selviytynyt. Ajattele sitä nelosella alkavaa palkkaa niin selviät loppuun asti. Tarviiko sinun nyt niin kauheasti edes muuta ajatella? Ammatillinen menestys ja saavutukset jäivät kuitenkin laihanlaisiksi.
Sosiaalityöntekijän työ on ihmisten kiusaaminen.
Vierailija kirjoitti:
Vammaispalveluissa yhdellä entisellä kollegallani oli itsellään MS-tauti. Jatkuvasti hänkin sai kuulla, kuinka ei ymmärrä vakavasti sairaita ihmisiä lainkaan. Noille asiakkaille ei taatusti tullut mieleenkään, että siinä työroolissa oleva ihminen itse kamppaili jatkuvasti niin arjessa kuin työssä pärjäämisensä kanssa.
Eikä se toki asiakkaiden huolenaihe olisi pitänyt ollakaan, mutta osoittaa kuinka totaalisesti suhteellisuudentaju on osalta ihmisiä hukassa. Ei nähdä mitään muuta kuin se "minä itse" ja mitä "minä itse" haluaa.
Useinhan se menee niin, että kun itse löytää vihreän oksan, niin muiden tarpeet ja ongelmat voi mitätöidä ja sivuuttaa riippumatta siitä, vaikka sama tausta olisikin. Mitäpä, jos se sossu onkin tässä se "minä itse", nyt kun oma pärjääminen on kaikin tavoin selvästi turvattu. Mitä se kamppailu hänen tapauksessaan konkreettisesti noista lähtökohdista edes muka tarkoittaa?
Vierailija kirjoitti:
Ai miksi eivät voi tehdä oikein? No ovat suoraan sanoneet perusteluksi perseilylleen ja kroonisesti väärille ohjeilleen ja toimilleen, että lain mukaan eivät saa neuvoa asiakasta, tai parantaa tämän asemaa! Tässä kyllä herää kysymys miksi moisia tyyppejä sitten edes palkataan...
Laki sosiaalityöstä ei kyllä tunnista tuollaisia perusteluja. Taitaa kyseisellä sossulla oma nyt joku ihan oma lakikirja yöpöydällä.
Ahaa, täällä siis joku on mieluummin verokirstunvartija kuin heikompiosaisten psykofyysissosiaalisen hyvinvoinnin takaaja...