Miten vietÀt halloweenia?
Kommentit (361)
Vierailija kirjoitti:
Halloween on amerikkalaisten juhla. Suomessa pyhÀinpÀivÀ on edesmenneiden ja hiljentymisen pÀivÀ. En ymmÀrÀ miksi tÀtÀ amerikka juhlaa pitÀisi tÀÀllÀ juhlia.
Halloween ei ole amerikkalainen juhla. Halloween on nimensÀ mukaisesti "kaikkien pyhien aatto", pyhÀinpÀivÀ on eri asia.
En varsinaisesti vietÀ halloweenia. Minusta tÀmÀ spooky season on kuitenkin ihanaa aikaa ja rakastan halloweenia. Minulla on halloween-lakanat, pyjama, koristeita, etc. Toivoisin, ettÀ joskus viettÀisin halloweenia vaikka pippaloiden merkeissÀ, jonne vieraat saisivat laittautua teeman mukaisesti. Nyt olen tavallaan viettÀnyt tÀtÀ syksyÀ fiilistellen erilaisten halloween-videoiden parissa ja ihastelemalla omia koristeita.
En juhli halloweenia, koska ei kuulu omiin arvoihin, mutta voin hyvin osallistua halloween bileisiin ja naamiaisiin, joita rakastan hyvÀn seuran ja iloisen tunnelman takia. TÀnÀ vuonna pukeudun joko ranskalaiseksi sisÀköksi tai romaninaiseksi. Oon hommannut oikeen korsetin ja kaikki. Ja siis en mene mihinkÀÀn halloween bileisiin erityisemmin mainostamaan, ettÀ tÀmÀ juhla ei ole minua varten vaan hyvÀllÀ fiiliksellÀ juhlin mukana, vaikka itse halloween ei mua kiinnostaisikaan.
Vierailija kirjoitti:
Sulkemalla verhot ennen auringonlaskua kun pahat henget kuulemma alkaa liikkua pimeÀn tullen. Ristikoru on kÀden ulottuvilla ja ehkÀ pitÀisi nÀyttÀÀ sitÀ sÀlekaihtimien raoista kun ei nuo tiiviit ole ja niitÀ kiinnostaa sisÀllÀ olevat ihmiset.
En tiedÀ, auttaako ihmisen tekemÀ ristikoru mitÀÀn, varsinkaan ilman uskoa. Mutta nimi Jeesus on kyllÀ auttanut pahuutta vastaan. Ainakin jos on myös uskoa Jeesukseen.
"Avuksesi huuda minua hÀdÀn pÀivÀnÀ, niin minÀ tahdon auttaa sinua", hÀn lupaa. "Ja sinun pitÀÀ kunnioittaman minua."
"Ja tapahtui meidÀn mennessÀmme rukouspaikkaan, ettÀ meitÀ vastaan tuli erÀs palvelijatar, jossa oli tietÀjÀhenki ja joka tuotti paljon tuloja isÀnnilleen ennustamisellaan. HÀn seurasi Paavalia ja meitÀ ja huusi sanoen: "NÀmÀ miehet ovat korkeimman Jumalan palvelijoita, jotka julistavat teille pelastuksen tien". Ja tÀtÀ hÀn teki monta pÀivÀÀ. Mutta se vaivasi Paavalia, ja hÀn kÀÀntyi ja sanoi hengelle: "Jeesuksen Kristuksen nimessÀ minÀ kÀsken sinun lÀhteÀ hÀnestÀ". Ja se lÀhti sillÀ hetkellÀ."
Jos taas ei siis ole uskoa ja kunnioitusta Jeesusta kohtaan, saattaa kÀydÀ köpelöstikin ja pirulaiset luikahtavat sisÀÀn sÀlekaihtimien vÀlistÀ. Jotkut henkimaailman asioilla pelleilleet ovat kokeneet karun lopun.
"Muutamat kuljeksivat juutalaiset loitsijat rupesivat lausumaan Herran Jeesuksen nimeÀ niiden ylitse, joissa oli pahoja henkiÀ, sanoen: "MinÀ vannotan teitÀ sen Jeesuksen kautta, jota Paavali julistaa". Ja niiden joukossa, jotka nÀin tekivÀt, oli myös erÀÀn juutalaisen ylipapin, Skeuaan, seitsemÀn poikaa; mutta paha henki vastasi heille sanoen: "Jeesuksen minÀ tunnen, ja Paavalin minÀ tiedÀn, mutta keitÀ te olette?" Ja se mies, jossa paha henki oli, karkasi heidÀn kimppuunsa, voitti heidÀt toisen toisensa perÀstÀ ja runteli heitÀ, niin ettÀ he alastomina ja haavoitettuina pakenivat siitÀ huoneesta."
En ole koskaan viettÀnyt halloweenia.
Teen pitsaa, nautin viiniÀ ja katson leffoi.
Helpon elÀmÀn merkki jos aikuinen pystyy viettÀmÀÀn jotakin kuolleiden pilkkaamis juhlaa.
Halloween on amerikkalaisten juhla. Suomessa pyhÀinpÀivÀ on edesmenneiden ja hiljentymisen pÀivÀ. En ymmÀrÀ miksi tÀtÀ amerikka juhlaa pitÀisi tÀÀllÀ juhlia.
NiitÀ amerikkalaisia asuu tÀÀllÀkin. Ja toisekseen, myös PyhÀinpÀivÀ on oikeastaan epÀraamatullinen. Katoliset rukoilevat kuolleita ihmisiÀ avuksi ja PyhÀinpÀivÀn juuret ovat tÀssÀ tavassa.
Juon konjakkia ja menen hotelliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi osallistuisin paholaisen ja demonien juhliin? Saatanaa palvovat ovat kertoneet, ettÀ Halloween on yksi merkittÀvimmistÀ uhrausajankohdista pahuudelle.
Miksi olet puhevĂ€leissĂ€ Saatananpalvojien kanssa? đ€
(TÀmÀn viestin tarkistusnumero oli muuten 666...)
Olen tullut uskoon sieltÀ saatanan porukasta.
Menen Hallille ja otan ViiniĂ€ đ
En halua pilkata ketÀÀn, en ihannoi juhlan ympÀrillÀ pyörivÀÀ markkinointia, olen Kristitty mutta koska perheemme tykkÀÀ fiilistellÀ ympÀri vuoden jotain teemaa niin laitamme kurpitsalyhtyyn kynttilÀn ulkoportaille, sisÀlle oransseja kynttilöitÀ. Valoja vÀhennetÀÀn, syödÀÀn hyvÀÀ syksyruokaa ja katotaan hyviÀ ohjelmia telkasta ja varotaan menemÀstÀ myöhÀllÀ ulos, you know ; )
HÀtÀisesti lukemalla nÀytti siltÀ kuin otsikko olisi ollut "Miten vÀltÀt Halloweenin". SiinÀ minun vastaukseni kysymykseen.
Googlaa "Halloween - satanismin tÀrkeÀ juhlapÀivÀ".
Vierailija kirjoitti:
Helpon elÀmÀn merkki jos aikuinen pystyy viettÀmÀÀn jotakin kuolleiden pilkkaamis juhlaa.
MinkÀ helpon elÀmÀn?
Vierailija kirjoitti:
Olet tainnut kÀsittÀÀ halloweenin ihan vÀÀrin
Kiertelen ympÀriinsÀ farkkuhaalareissa, vanha lÀtkÀmaski pÀÀssÀ lahtaamassa porukkaa machetella.
Miksi moni tÀÀllÀ kuvittelee halloweenin olevan amerikkalaista alkuperÀÀ?
Vierailija kirjoitti:
MinkÀlaista elÀmÀ on jos halloween ottaa koville?
He ovatkin suomijuntteja. Halloween taitaa olla Irlantilainen juhla?? All hallows ewe tai jotain? EikÀ siinÀ millÀÀn krÀÀsÀllÀ role tekemistÀ. Ellei tahdo. Antaa ihmisten juhlia sitÀ paitsi vai mitÀ?