Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minusta tehty huoli-ilmoitus oli niin järkyttävä, että aloin itkemään sosiaalitoimistossa

Vierailija
28.10.2023 |

Sekä sain paniikkikohtauksen, yrittäen siinä sitten keskustella sosiaalitoimen kanssa. 

En tiedä, onko yleinen käytäntö, että sosiaalityöntekijä lukee tehdyn huoli-ilmoituksen ääneen, kun tulee aika juttelemaan sosiaalitoimeen.

Mutta minulle luettiin, ja se oli ihan hirveää kuultavaa :( Menin poissa tolaltani, enkä osannut sanoa tuolla käynnillä mitään.. Maanantaina täytyy soittaa sossuun että mitä nyt sovittiin, kun en yhtään muista paniikkohtaukseni takia.

Ilmoituksessa oli asioita, jotka eivät pitäneet paikkaansa, ainoastaan yksi paikkansa pitävä asia oli. Ulkonäköäni oli myös kuvailtu todella julmasti.

Kyllä tämä vaan jättää arvet, vaikka kuinka apua saisitkin. Miksi ihminen pitää ensin nolata ja saada itkemään, ennen kun tukitoimet voidaan aloittaa? Entä mitä ihmisen ulkoinen olemus nyt liittyy mihinkään, väkisin tulee mieleen että ilmoitus on kiusalla tehty, koska tuo asia oli nostettu esiin?

Onko muilla kokemusta? Kuinka jatkaa tästä? 

Kommentit (230)

Vierailija
101/230 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija wrote:

YHYY KOKO AJAN ITKUINEN OLO KUN JOKU ON NIIN TUHMA JA ILKEÄ YHYY😩😭

Moi, taidan tuntekin sinut :) oletko saanut elämäsi kuntoon? Miten hurisee?

Turhaan kysyt, pakenee vain paikalta eikä vastaile kysymyksiin. Et saa irti hänestä muuta kuin itkua, parkua sekä valitusta. Rehellisemmät ihmiset puhuvat sekä ovat avoimempia eivätkä pelkää kysymyksiä. He eivät myöskään hyökkää jokaisen kysymyksesi kimppuun uhriutuen. Jokainen voi säikähtää tai loukkaantua mutta rehelliset ihmiset ovat valmiita selvittämään asioita sekä kertovat monipuolisemmin ja rehellisemmin jokaisen osuutta. Tunnista rehellinen aito ihminen, sinun kannattaa olla itsekin sellainen ja jättää myös se kadehtiminen pois. Ei kannata pilata elämäänsä olemalla kateellinen hyville ihmisille vaan ottaa mallia heistä. Hyvää jatkoa.

Vierailija
102/230 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija wrote:

Mitä sä nyt siellä poraat? Ota apu vastaan.

Työnnäppä apusi vaikka perseeseesi :D575

Taas joku jumalhahmo täällä, jos sinua eivät muut ihmiset saakaan kiinni niin muista että kuka lukee sinunkin ajatuksiasi mielivaltaisesti mutta vain oikeudesta. Älä nolaa itseäsi enempää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/230 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija wrote:

Huoli=yritys puuttua jonkun itsemääräämisoikeuteen taikasanan perusteella. 

Aikuista ihmistä ei voi väkisin auttaa, kyse ei ole millään tavalla itsemääräämisoikeuteen kohdistuvasta interventiosta. Huoli-ilmoituksella on ainoastaan arvo silloin, jos aikuinen ottaa itse apua vastaan. Sillä tavalla voi esimerkiksi dementoituva vanhus tai lonkkansa murtanut mummo saada apua asioidensa hoitoon, jos huomataan että tarvitsee apua esimerkiksi laskujen maksuun ja kodinhoitoon. Siinä ei ole mitään hävettävää, että tarvitsee tukea jossain elämänvaiheessa. Monet eivät hoksaa itse hakea apua ihan siksi, etteivät tiedä sellaista olevan saatavilla. 

Ette te pysty tarjoamaan mitään apua ihan kaikille koska tarjoatte vain ttt-asiakkaillenne rahaa sekä muita hyödykkeitä sekä keskusteluapua niille jotka haluavat vain valittaa uhriutuen. Siinä ne avut ovatkin. Älkää kiusatko ihmisiä. Se ei ole auttamista että voivottelet ja käsket varata ajan lääkäriin varmuuden vuoksi tai muuta herätkää todellisuuteen pian jo kaikki ihmiset.

Vierailija
104/230 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

heltyikö sossuntäti, kun herautit tekokyyneleet ja esitit viatonta?

Vierailija
105/230 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkien ei vaan pitäisi lisääntyä. Kalliiksi tulee yhteiskunnalle kyvyttömien mammojen lasten vahtiminen

Vierailija
106/230 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Minusta on tehty n. viisi huoli-ilmoitusta, en muista tarkkaan.

Kyllä sossut muistaakseni joskus ovat lukeneet ilmoituksen ääneen, eivät aina. Joka tapauksessa kotiin on tullut paperi, jossa aina lukee huoli-ilmoituksen sisältö.

Itse en saanut mitään apua, kun en halua sossuja kotikäynneille. Kaikki heidän apunsa on kuulemma jotain mystistä "kotiin annettavaa " apua. Työtoimintaankaan en pääse, kun en halua kotikäyntejä.

Ihan turhia ovat nuo ilmoitukset olleet, kun mitään apua ei ole mahdollisuutta saada.

Vaikuttaa siltä, että apua kyllä tarjotaan, mutta jotkut ei osaa ottaa sitä vastaan. Ja sitten haukutaan sossu, vaikka vika on ihan itsessä vaan, kun ei suostuta apua vastaan ottamaan. Päästä se sossu kotiisi ja alat saamaan apua.

Ihan  itse estät avun saamis

Sossu ei myönnä siivousapua muille kuin toimeentulotukea saaville tehtiin kotikäynti tai ei eli ihan yhtä tyhjän kanssa.Ainoastaan raivaussiivouksen voi saada jos on sen tarpeessa.Muut maksaa itse siivousavun.

Vierailija
107/230 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kokemusta, mutta vapaaseen maahan huoli-ilmoitukset eivät kuulu. Ovat silkkaa sosialismia. Niillä pyritään aiheuttamaan pahaa toiselle.

Vierailija
108/230 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse harvoin luen huoli-ilmoituksen ääneen asiakkaalle, vaan kerron omin sanoin ilmoituksen sisältöä. Tämän jälkeen keskustellaan tilanteesta ja mietitään onko jotain sellaisia palveluita, joista ihminen voisi hyötyä. Asiakas voi itse lukea tekstin sitten kun huoli-ilmoitus toimitetaan postitse. Niissähän voi olla vaikka mitä tarinoita, kuka tahansa voi tehdä huoli-ilmoituksen millä tahansa motiivilla. Ei niitä voi aina suoraan todesta ottaa.

Vierailija
109/230 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija wrote:

Minusta on tehty n. viisi huoli-ilmoitusta, en muista tarkkaan.

Kyllä sossut muistaakseni joskus ovat lukeneet ilmoituksen ääneen, eivät aina. Joka tapauksessa kotiin on tullut paperi, jossa aina lukee huoli-ilmoituksen sisältö.

Itse en saanut mitään apua, kun en halua sossuja kotikäynneille. Kaikki heidän apunsa on kuulemma jotain mystistä "kotiin annettavaa " apua. Työtoimintaankaan en pääse, kun en halua kotikäyntejä.

Ihan turhia ovat nuo ilmoitukset olleet, kun mitään apua ei ole mahdollisuutta saada.

Vaikuttaa siltä, että apua kyllä tarjotaan, mutta jotkut ei osaa ottaa sitä vastaan. Ja sitten haukutaan sossu, vaikka vika on ihan itsessä vaan, kun ei suostuta apua vastaan ottamaan. Päästä se sossu kotiisi ja alat saamaan apua.

Ihan  itse estät avun saamisen.

Itse taas en ymmärrä, että kaiken avun ehto olisi se, että pitäisi vieraita ihmisiä päästää (heti) omaan kotiin. Sossuissakin on monenlaista ihmistä temmeltämässä ja luottamuksen rakentamiseen voi mennä vähän aikaa, ennenkuin päästää tuntemattoman ns. iholle elämän aroissa asioissa ja ongelmissa. Se on normaalia ja inhimillistä. Normaali varovaisuus vieraita kohtaan on tervettä. On itse asiassa hyvinkin tavallista ihmisten toiminnassa, että vaikka auttamisen halu olisi aitoa, niin todellisuudessa kuitenkin aiuheuttaa toimillaan jopa enemmän haittaa kuin hyötyä. Kyllä näitä tällaisia auttamisia kannattaa arvioida ensin vähän etäämmältä, ennekuin päästää ketään elämäänsä huseemaamaan.

Mielestäni olisi hyvä, että autettavan kanssa yhdessä mietitään, millainen apu olisi hyödyksi, eikä niin, että sanellaan ylhäältä tietämättä itse asiassa toisen elämästä vielä paljoakaan. Mitä oikeasti olisi apua ja mistä ei ja mistä jopa vain haittaa. On tärkeää, että autettavalla aikuisella ihmisellä säilyy päätösvalta omassa elämässään, eikä hänen rajojaan rikota. 

Vierailija
110/230 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija wrote:

Huoli=yritys puuttua jonkun itsemääräämisoikeuteen taikasanan perusteella. 

Aikuista ihmistä ei voi väkisin auttaa, kyse ei ole millään tavalla itsemääräämisoikeuteen kohdistuvasta interventiosta. Huoli-ilmoituksella on ainoastaan arvo silloin, jos aikuinen ottaa itse apua vastaan. Sillä tavalla voi esimerkiksi dementoituva vanhus tai lonkkansa murtanut mummo saada apua asioidensa hoitoon, jos huomataan että tarvitsee apua esimerkiksi laskujen maksuun ja kodinhoitoon. Siinä ei ole mitään hävettävää, että tarvitsee tukea jossain elämänvaiheessa. Monet eivät hoksaa itse hakea apua ihan siksi, etteivät tiedä sellaista olevan saatavilla. 

Älä ole lapsellinen.

Vierailija
111/230 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija wrote:

Mikä on huoli-ilmoitus?

Lasun tajuan, mutta tuollaisesta en ole kuullutkaan.

Huoli- ilmoitus voidaan tehdä aikuisesta, jolla on ongelmia selvitä arjessa. Voi olla vanhus, sairas, vammainen, päihdeongelmainen jne. Joku, usein sukulainen, huomaa että toinen tarvitsee apua. Hän voi tehdä ilmoituksen ja tilanteesta riippuen sosiaalityöntekijä tai terveydenhuollon henkilö tulee katsomaan tilanteen. Työpari tulee ilmoituksen kohteen kotiin ja tehdään arvio ja suunnitelma miten edetään. 

Lähimmäinen kärsii ja rankaiset sitä valtiolla? Me ollaan oikeasti kansana täysin tuhoon tuomittuja.

Vierailija
112/230 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häädön saatuani minusta tehtiin useampia ilmotuksia. Sossut olivat ovellani kilkuttelemassa ovikelloa. Olivat postittaneet minulle kirjeenkin.

En vain asunut siellä koska olin saanut häädön.

Vierailija
113/230 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis kuka tahansa voi tehdä huoli-ilmoituksen kenestä tahansa. Ihan asiattoman ja piruuttaan! Minusta on tehty.

Sama täällä, sosiaalitantat tulivat ilmoittamatta ja tutkivat joka paikan

Vierailija
114/230 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tapahtuu, jos ei avaa sossuille ovea, eikä saavu kutsuttuna paikalle? Tuleekobseuraavaksi sosiaalityöntekijät kotiin poliisin kanssa?

Vierailija
115/230 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olikohan tarkoitus herätellä miltä sinun olemus ulkopuolisen silmiin näyttää. Sitten sinulle iski todellisuus miten huonossa jamassa oikeasti olet. Moni ei sitä edes itse tajua että miten paljon ulkoisesta olemuksesta ja kehonkielestä voi tulkita henkilön elämän kuvaa.

Vierailija
116/230 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä tapahtuu, jos ei avaa sossuille ovea, eikä saavu kutsuttuna paikalle? Tuleekobseuraavaksi sosiaalityöntekijät kotiin poliisin kanssa?

Uskon, että poliisi tulee seuraavaksi. Tulee merkintöjä ym. ja seuraavasta huoli-ilmoituksesta rajummat seuraukset. Kiusaamistahan se on stasi-tyyliin.

Vierailija
117/230 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa siltä että ilmoitus oli aiheellinen. Joku on huolissaan sinusta ja välittää sinusta. Oletko masentunut ap? oletko saanut apua?

Vierailija
118/230 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa siltä että ilmoitus oli aiheellinen. Joku on huolissaan sinusta ja välittää sinusta. Oletko masentunut ap? oletko saanut apua?

Osaatko lukea? Lue aloitus ajatuksella tai teen susta huoli-ilmon. 

Perusteettomat väitteet tulee reklamoida, eix niin.

Vierailija
119/230 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on huolissaan ja välittää niin sitten tekee itse asialle jotain. Sadismi ei ole terveen henkilön tapa toimia. Huoli-ilmoitukset ovat sadismia. Tottakai ymmärrän, että on ihmisiä, jotka eivät ymmärrä missä mennään maailmassa tällä hetkellä. Historian tuntemus auttaa.

Vierailija
120/230 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen todella yllättynyt, että ne ylipäätään reagoivat huoli-ilmoitukseen. Tiedän yhden, josta tehtiin useampi huoli-ilmoitus ja ihan syystä. Sossu ei reagoinut mitenkään, tyyppi kirjaimellisesti vietiin sairaalaan näiden ilmoittajien toimesta (naapurit), mikä oli ihan oikein. Ei siinä hyvin lopulta käynyt, mutta edes jälkikäteen ei sossu ollut tietävinäänkään koko tapahtumaketjusta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi viisi