Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minusta tehty huoli-ilmoitus oli niin järkyttävä, että aloin itkemään sosiaalitoimistossa

Vierailija
28.10.2023 |

Sekä sain paniikkikohtauksen, yrittäen siinä sitten keskustella sosiaalitoimen kanssa. 

En tiedä, onko yleinen käytäntö, että sosiaalityöntekijä lukee tehdyn huoli-ilmoituksen ääneen, kun tulee aika juttelemaan sosiaalitoimeen.

Mutta minulle luettiin, ja se oli ihan hirveää kuultavaa :( Menin poissa tolaltani, enkä osannut sanoa tuolla käynnillä mitään.. Maanantaina täytyy soittaa sossuun että mitä nyt sovittiin, kun en yhtään muista paniikkohtaukseni takia.

Ilmoituksessa oli asioita, jotka eivät pitäneet paikkaansa, ainoastaan yksi paikkansa pitävä asia oli. Ulkonäköäni oli myös kuvailtu todella julmasti.

Kyllä tämä vaan jättää arvet, vaikka kuinka apua saisitkin. Miksi ihminen pitää ensin nolata ja saada itkemään, ennen kun tukitoimet voidaan aloittaa? Entä mitä ihmisen ulkoinen olemus nyt liittyy mihinkään, väkisin tulee mieleen että ilmoitus on kiusalla tehty, koska tuo asia oli nostettu esiin?

Onko muilla kokemusta? Kuinka jatkaa tästä? 

Kommentit (230)

Vierailija
141/230 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen todella yllättynyt, että ne ylipäätään reagoivat huoli-ilmoitukseen. Tiedän yhden, josta tehtiin useampi huoli-ilmoitus ja ihan syystä. Sossu ei reagoinut mitenkään, tyyppi kirjaimellisesti vietiin sairaalaan näiden ilmoittajien toimesta (naapurit), mikä oli ihan oikein. Ei siinä hyvin lopulta käynyt, mutta edes jälkikäteen ei sossu ollut tietävinäänkään koko tapahtumaketjusta.

Onkohan noin, vain oliko kyseessä joku päihdeongelmainen?

Ei ollut päihdeongelmainen, mutta oli kai lähes varaton, ei ilmeisesti omaisia, ja tietyllä tavoin puolustuskyvytön.

No tämähän oikeuttaakin kiusantekoon. Oli kai sitten lähes ja ilmeisesti. 

Ilmeisesti ei kuitenkaan luonnevikainen, kuten nämä hyvesignaloijat?

Anteeksi että 😂 

Vierailija
142/230 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hassu ketju. Hyvää yötä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/230 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmeellistä vänkäämistä. Päästä sossut kotiisi, niin saat prosessin alkamaan. Vai onko sinulla jotain salattavaa? Kannabisviljelmä, jättiterraario,  alttari, rituaalivälineitä, ryöstötavaraa, hirveä sotku, alivuokralaisia.....Epäilys herää.

Systeemin kanssa leikitään systeemin säännöillä tai sitten olet "up yours".

Me ei herran jumala haluta elää kommunismissa.

Trollailetko sinä vai oletko oikeasti noin sekaisin?

Voidaanko me elää tässä maassa näin eri käsityksissä siitä mitä tapahtuu? Oikeasti huolestuttavaa.

Kyllä minä seuraan mitä maailmalla tapahtuu muualtakin kuin valtamediasta, mutta sinä olet oikeasti sekaisin. Olen valitettavasti joutunut joskus olemaan tekemisissä kaltaistesi sekopäiden kanssa ja siksi tiedän, että mitään järkevää sinulta ei tule kun olet tuollaisessa mielentilassa.

Vierailija
144/230 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertoo paljon vauvapalstan käyttäjäkunnasta tämä ketju!

Vierailija
145/230 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmeellistä vänkäämistä. Päästä sossut kotiisi, niin saat prosessin alkamaan. Vai onko sinulla jotain salattavaa? Kannabisviljelmä, jättiterraario,  alttari, rituaalivälineitä, ryöstötavaraa, hirveä sotku, alivuokralaisia.....Epäilys herää.

Voidaanko me elää tässä maassa näin eri käsityksissä siitä mitä tapahtuu? Oikeasti huolestuttavaa.

Kyllä minä huoraan mitä maailmalla tapahtuu muualtakin kuin viadiasta, mutta sinä olet oikeasti kiva. 

T. Stylisti

Vierailija
146/230 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä seuraan mitä maailmalla tapahtuu muualtakin kuin valtamediasta, mutta sinä olet oikeasti sekaisin. Olen val

Pitääkö osua omaan nilkkaan ennen kuin tajuaa mitä tapahtuu? Olet lukenut sairaita kertomuksia siitä mitä autoritaarinen valtio tekee yksilölle.

Vierailija
147/230 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vinnkvonk tapaamisiin, varsinkin naisille.

Tajusin tämän yhtenä aamuna töissä, kun olin hukkunut seksipommiin ja Heikki oli laittamatta, esimies luuli minua vainaaksi!

Eli jos olet vaikeasti kuonovointinen ja tarvitset nullia, niin älä pleikkaa ja sambaa. Tukka huonosti,  nenänvalkaisu, tummenna silmänalukset. Älä naura, hymyile ja yritä miellyttää. Totia tilalle. Sitten selostat rahallisesti asiasi.

T. Stylisti

Vierailija
148/230 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä seuraan mitä maailmalla tapahtuu muualtakin kuin valtame

Pitääkö osua omaan nilkkaan ennen kuin tajuaa mitä tapahtuu? Olet lukenut sairaita kertomuksia siitä mitä autoritaarinen valtio tekee yksilölle.

Kuten kerroin, kun kaltaisesi mielenterveyspotilas on kiihtyneessä mielentilassa, niin hän ei kykene järjelliseen kommunikointiin. Sinä kirjoittelet aikamoisia aivopieruja koko ajan.

Vierailija
149/230 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä seura

Mulla on nollatoleranssi sortoa kohtaan.

Vierailija
150/230 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän takia teen huoli-ilmoitukset aina jos mahdollista asiakkaan läsnäollessa. Kerron tarkasti mitä kirjoitan ja miksi, ja kuuntelen asiakkaasi kommentit ja tarvittaessa korjaan kirjoittaani. Selitän miksi mitäkin sinne laitan ja mikä on huoli-ilmoituksen tavoite. Ja jos ahdistaa, niin sit hengitellä yhdes kunnes ahdistaa vähemmän, ja aina jos asiakas haluaa (!) kirjataan ilmoitukseen että voin osallistua ekaan puheluun/tapaamiseen. Ettei tule olla että selän takana arvostellaan ja juorutaan. 

Ei toki ihan aina ole mahdollista ja ymmärrän jos siviilissä ei onnistu.

Vierailija
151/230 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämän takia teen huoli-ilmoitukset aina jos mahdollista asiakkaan läsnäollessa. Kerron tarkasti mitä kirjoitan ja miksi, ja kuuntelen asiakkaasi kommentit ja tarvittaessa korjaan kirjoittaani. Selitän miksi mitäkin sinne laitan ja mikä on huoli-ilmoituksen tavoite. Ja jos ahdistaa, niin sit hengitellä yhdes kunnes ahdistaa vähemmän, ja aina jos asiakas haluaa (!) kirjataan ilmoitukseen että voin osallistua ekaan puheluun/tapaamiseen. Ettei tule olla että selän takana arvostellaan ja juorutaan. 

Ymmärrän, että teet työtäsi, mutta se on vapaan maailman periaatteiden vastaista.

Vierailija
152/230 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerron nyt miten vapaassa maailmassa toimitaan. Lähimmäisestä välitetään. Pyritään auttamaan itse. Jos se ei onnistu niin kerrotaan miten ottaa yhteyttä johonkin toiseen tahoon. VALINTA ON AINA YKSILÖLLÄ.

Vierailija
153/230 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mielestäni olisi hyvä, että autettavan kanssa yhdessä mietitään, millainen apu olisi hyödyksi, eikä niin, että sanellaan ylhäältä tietämättä itse asiassa toisen elämästä vielä paljoakaan. Mitä oikeasti olisi apua ja mistä ei ja mistä jopa vain haittaa. On tärkeää, että autettavalla aikuisella ihmisellä säilyy päätösvalta omassa elämässään, eikä hänen rajojaan rikota."

Samaa mieltä. Pakko"auttaminen" voi olla traumaattista, jos autettavan mielipiteitä ei yhtään kunnioiteta.

Vierailija
154/230 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Mielestäni olisi hyvä, että autettavan kanssa yhdessä mietitään, millainen apu olisi hyödyksi, eikä niin, että sanellaan ylhäältä tietämättä itse asiassa toisen elämästä vielä paljoakaan. Mitä oikeasti olisi apua ja mistä ei ja mistä jopa vain haittaa. On tärkeää, että autettavalla aikuisella ihmisellä säilyy päätösvalta omassa elämässään, eikä hänen rajojaan rikota."

Samaa mieltä. Pakko"auttaminen" voi olla traumaattista, jos autettavan mielipiteitä ei yhtään kunnioiteta.

Olet niin asian ytimessä kuin voi olla. Auttaminen ei voi olla pakottamista. Auttaminen on ohjaamista oikeaan paikkaan. Yksilö valitsee mitä tekee. Vallan täytyy olla yksilöllä.

Vierailija
155/230 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän, että teet työtäsi, mutta se on vapaan maailman periaatteiden vastaista.

Niin, vaikka vapaus onkin minulle tärkeä arvo, se ei aja kaikkien muiden ohi, esim. turvallisuuden. Soitan ambulanssin akuutisti itsetuhoiselle potilaalle, kerron 10-vuotiaan päihteiden käytöstä vanhemmille ja lastensuojeluun, ja teen huoli-ilmoituksen vanhuksesta jonka paino putoaa rajusti koska ei ole rahaa ruokaan, ei ole osannut hakea etuuksia joihin on oikeutettu. Toki hänellä on edelleen oikeus olla hakematta niitä etuuksia tai edes vastaamatta sossun yhteydenottoon, mutta silti minun on tehtävä se minkä voin, ei vain lain vaan myös arvojeni vuoksi. Helpompi hänenkin tehdä tietoisia valintoja jos tuntee vaihtoehtonsa. 

Vierailija
156/230 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerron nyt miten vapaassa maailmassa toimitaan. Lähimmäisestä välitetään. Pyritään auttamaan itse. Jos se ei onnistu niin kerrotaan miten ottaa yhteyttä johonkin toiseen tahoon. VALINTA ON AINA YKSILÖLLÄ.

Kyseessä on valinta vain jos yksilöllä on todellinen mahdollisuus toimia eri vaihtoehtojen mukaan. Jos tiedon tai taitojen puute, oireilu, häpeä tai pelko sen estää, kyse ei ole vapudesta valita vaan apua vaille jäämisestä. 

Vierailija
157/230 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, vaikka vapaus onkin minulle tärkeä arvo, se ei aja kaikkien muiden ohi, esim. turvallisuuden. Soitan ambulanssin akuutisti itsetuhoiselle potil

Turvallisuus ei voi koskaan olla vapautta suurempi arvo. Koska jos menetämme vapauden, menetämme kaiken.

Vierailija
158/230 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet niin asian ytimessä kuin voi olla. Auttaminen ei voi olla pakottamista. Auttaminen on ohjaamista oikeaan paikkaan. Yksilö valitsee mitä tekee. Vallan täytyy olla yksilöllä.

Minulla on valitettavasti kokemusta pakkoauttamisen kohteena olemisesta. Oli aika vaurioittava prosessi. 

Vierailija
159/230 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, vaikka vapaus onkin minulle tärkeä arvo, se ei aja kaikkien muiden ohi, esim. turvallisuude

Vapaus on turvallisuutta tärkeämpää? Kaikissa olosuhteissa? Kun dementikko yrittää jäätyä hengiltä lumihankeen tai 3v haluaisi karata päiväkodista? 

Vierailija
160/230 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisi oikeasti luettu ääneen ulkonäön julma kuvailu - joka ei millään tavalla liity huoli-ilmoituksen aiheeseen - sosiaalityöntekijä olisi tehnyt ison virheen.

Aloitus ei voi olla totta. Huoli-ilmoitukseen ei edes kuvailla ulkonäköä, jos kyse ei ole jotenkin poikkeuksellisen epäsiististä olemuksesta. Ei todellakaan kirjoiteta yksityiskohtaista kuvausta vaan kuten aiemmin joku muu kirjoitti "epäsiisti habitus". Tiedän, kun olen itsekin niitä tehnyt.

Toiseksi, huoli-ilmoituksen vuoksi käydään kotikäynnillä eikä kutsuta sosiaalitoimistoon. Ei se ole kotirauhan häirintää, kun soitetaan ovikelloa ja kerrotaan asia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä viisi