Minusta tehty huoli-ilmoitus oli niin järkyttävä, että aloin itkemään sosiaalitoimistossa
Sekä sain paniikkikohtauksen, yrittäen siinä sitten keskustella sosiaalitoimen kanssa.
En tiedä, onko yleinen käytäntö, että sosiaalityöntekijä lukee tehdyn huoli-ilmoituksen ääneen, kun tulee aika juttelemaan sosiaalitoimeen.
Mutta minulle luettiin, ja se oli ihan hirveää kuultavaa :( Menin poissa tolaltani, enkä osannut sanoa tuolla käynnillä mitään.. Maanantaina täytyy soittaa sossuun että mitä nyt sovittiin, kun en yhtään muista paniikkohtaukseni takia.
Ilmoituksessa oli asioita, jotka eivät pitäneet paikkaansa, ainoastaan yksi paikkansa pitävä asia oli. Ulkonäköäni oli myös kuvailtu todella julmasti.
Kyllä tämä vaan jättää arvet, vaikka kuinka apua saisitkin. Miksi ihminen pitää ensin nolata ja saada itkemään, ennen kun tukitoimet voidaan aloittaa? Entä mitä ihmisen ulkoinen olemus nyt liittyy mihinkään, väkisin tulee mieleen että ilmoitus on kiusalla tehty, koska tuo asia oli nostettu esiin?
Onko muilla kokemusta? Kuinka jatkaa tästä?
Kommentit (230)
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
No omituisempaa olisi jos tehtäisiin huoli-ilmoitus mutta ei kerrottaisi minkä johdosta. Teistä on nyt tehty tuollainen ilmoitus mutta itse saat arvata miksi ja korjata asian tjsp.
Sanoisin minäkin että pisteet siitä. Mutta. Viranomainen ei välttämättä ole rehellinen tai objektiivinen. Jo yhden sanan muuttaminen (=tulkitseminen) voi muuttaa koko virkkeen merkitystä ratkaisevasti. Tätä kun jatkuu vaikka kolmen lauseen verran, saadaan jo aikaan tekstiä, jonka viranomainen voi tulkita puuttumisen arvoiseksi.
Kuten lääkärin vastaanotolla. Epäsiisti voi tarkoittaa likaisia hiuksia, joita ei ole pesty siksi että ollaan siellä päivystyksessä lääkärin vastaanotolla. Sairaaloissa ei ole odottajille suihkuja käytössä kuten hotelleissa voi olla. Typerimmät päättelevät tällaisista kirjauksista, että olotila on oleellisesti muuttunut hygienian hoidon suhteen.
Huoli-ilmoituksella on taustalla ihan hyvä ajatus, mutta tätäkin käytetään vallankäytön välineenä ja kiusaamiskeinona. Aiheettomasta huoli-ilmoituksesta pitäisi seurata tuntuva rahallinen korvaus loukatulle ja rahat pitäisi ensisijaisesti ottaa huoli-ilmoituksen tekijältä. Ellei rahoja saada kiusaajalta, niin sitten korvaus pitäisi maksaa verovaroista.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
No omituisempaa olisi jos tehtäisiin huoli-ilmoitus mutta ei kerrottaisi minkä johdosta. Teistä on nyt tehty tuollainen ilmoitus mutta itse saat arvata miksi ja korjata asian tjsp.
Sanoisin minäkin että pisteet siitä. Mutta. Viranomainen ei välttämättä ole rehellinen tai objektiivinen. Jo yhden sanan muuttaminen (=tulkitseminen) voi muuttaa koko virkkeen merkitystä ratkaisevasti. Tätä kun jatkuu vaikka kolmen lauseen verran, saadaan jo aikaan tekstiä, jonka viranomainen voi tulkita puuttumisen arvoiseksi.
Kuten lääkärin vastaanotolla. Epäsiisti voi tarkoittaa likaisia hiuksia, joita ei ole pesty siksi että ollaan siellä päivystyksessä lääkärin vastaanotolla. Sairaaloissa ei ole odottajille suihkuja käytössä kuten hotelleissa voi olla. Typerimmät päättelevät tällaisista kirjauksista, että olotila on oleellisesti muu
Huoli-ilmoituksesta seuraa se, että joku käy katsomassa haluaako ilmoituksen kohde apua vai ei. Jos ei halua, ilmoitus jää siihen. Ei ole todellakaan minkäänlaista syytä maksella varsinkaan veroista kenellekään mitään korvauksia.
Mun psykiatri oli kirjannut omakantaan että näytin homssuiselta vaikka olin täysin puhdas ja puhtaat vaatteet päällä. Halvat tosin mutta silti. Sen jälkeen en oo lukenu ko paskatekstiä enkä käynny kertaakaan lääkärissä enkä ikinä mene enää.
Minä olisin paniikissa jos järjestäisin ikävyyksiä jollekulle.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Mikä on huoli-ilmoitus?
Lasun tajuan, mutta tuollaisesta en ole kuullutkaan.
Huoli- ilmoitus voidaan tehdä aikuisesta, jolla on ongelmia selvitä arjessa. Voi olla vanhus, sairas, vammainen, päihdeongelmainen jne. Joku, usein sukulainen, huomaa että toinen tarvitsee apua. Hän voi tehdä ilmoituksen ja tilanteesta riippuen sosiaalityöntekijä tai terveydenhuollon henkilö tulee katsomaan tilanteen. Työpari tulee ilmoituksen kohteen kotiin ja tehdään arvio ja suunnitelma miten edetään.
Ja jos ilmoituksen kohde toiminnallaan herättää akuuttia lisähuolta, ts. kieltäytyy avaamasta ovea tai teeskentelee että ei ole kotona, ollaan yleensä oltu yhteydessä poliisiin ja sitten tullaan kahville yleisavaimen kanssa.
Jos olen nukkumassa kun ovikello soi enkä halua mennä alasti avaamaan ovea vaan "teeskentelen etten ole kotona", niin sittenkö seuraavaksi poliisit hyökkäävät sisään?
No mikä se huoli nyt sitten olisi?
Vierailija wrote:
Mun psykiatri oli kirjannut omakantaan että näytin homssuiselta vaikka olin täysin puhdas ja puhtaat vaatteet päällä. Halvat tosin mutta silti. Sen jälkeen en oo lukenu ko paskatekstiä enkä käynny kertaakaan lääkärissä enkä ikinä mene enää.
Tuommoistenkin asioiden takia on hyvä, että näistä saadaan edes täällä keskustella. Siitä huolimatta, että asioihin saa vain "asiakkaan" näkökulman. Koska eihän suurin osa ihmisistä tiedä edes omia oikeuksiaan näissä tilanteissa.
Pitäisi olla vähintään oikeus saada tietää, kuka huoli-ilmoituksen on tehnyt ja lisäksi keinot puuttua sellaiseen matalalla kynnyksellä, jos siinä on kyse kiusanteosta.
Vierailija wrote:
Eihän tuollaiseen ole pakko suostua?
Sossu sanoo, että minusta on tehty huoli-ilmoitus, ja minä sanon että ei ole huolta. Se siitä. Eikö niin?!
Eihän kukaan voi tulla ilman lupaani minun kotiini kyselemään asioista, jotka kuuluu vain minulle? No okei, poliisi voi ja tulkoot jos siltä poliisista tuntuisi, mutta ei kukaan muu ole oikeutettu astumaan MINUN kotiini eikä kukaan voi velvoittaa minua puhumaan itsestäni jos en halua.
Perheellisiähän tälläkin voi alkaa kiusata, jos haluaa. Äidistä voi tehdä ilmoituksen, että näytti vähän väsyneeltä.
Ei tietenkään ole pakko suostua! Etsi Finlexistä lisää tietoa hakusanalla huoli-ilmoitus.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Mikä on huoli-ilmoitus?
Lasun tajuan, mutta tuollaisesta en ole kuullutkaan.
Huoli- ilmoitus voidaan tehdä aikuisesta, jolla on ongelmia selvitä arjessa. Voi olla vanhus, sairas, vammainen, päihdeongelmainen jne. Joku, usein sukulainen, huomaa että toinen tarvitsee apua. Hän voi tehdä ilmoituksen ja tilanteesta riippuen sosiaalityöntekijä tai terveydenhuollon henkilö tulee katsomaan tilanteen. Työpari tulee ilmoituksen kohteen kotiin ja tehdään arvio ja suunnitelma miten edetään.
Ja jos ilmoituksen kohde toiminnallaan herättää akuuttia lisähuolta, ts. kieltäytyy avaamasta ovea tai teeskentelee että ei ole kotona, ollaan yleensä oltu yhteydessä poliisiin ja sitten tullaan kahville yleisavaimen kanssa.
Heitäpä trolli tähän se lainkohta, johon moinen toiminta perustuu.
Vierailija wrote:
Kun tuollaisesta järkyttyy, on se sosiaalitoimistolle selkeä merkki tasapainottomuudesta. Syystäkin.
Ai syystäkin. Kyllä minä ainakin järkyttyisin jos musta valehdeltaisiin törkeästi.
"Sossu" ei todellakaan tunge väkisin aikuisten ihmisten kotiin. Huoli-ilmoitus on velvollisuus ihan lain takia aina käsitellä ja selvittää, mutta kun on kysymys täysivaltaisista täysi-ikäisistä ihmisistä, käsittely loppuu lyhyeen jos huoli-ilmoituksen kohde itse ei koe tarvitsevansa apua tai kokee koko ilmoituksen turhaksi.
Sossusta varmasti soitetaan ja/tai tarjotaan tapaamisaikaa joko kotiin tai ihan toimistolle, koska huoli-ilmoitus on aina käsiteltävä. Mutta puhelimessa meille voi sanoa että "en tarvitse apua, en halua tämän enempää keskustella enkä tarvitse apua". Se riittää. Ei meillä ole resursseja tai kiinnostustakaan alkaa aikuisia ihmisiä tuon enempää holhoamaan.
Mutta jos apua taas haluaa/toivoo, silloin on kyllä tehtävä myös yhteistyötä ja usein kotikäynti on noissa tilanteissa hyvä tapa aloittaa asiakkaan tilanteeseen tutustuminen. Poliisin kanssa emme kotiin tule eikä meille tarvitse oveakaan avata vaikka käynti olisikin sovittu, siitä ei seuraa mitään. Mutta olisi hyvä vaikka laittaa tekstiviesti ettei haluakaan tavata, ettei meidän tarvitse alkaa esim. hätäkeskuksen kautta selvittämään, onko ihmiselle mahdollisesti tapahtunut jotain.
Sossuna sitä tekee aina työnsä väärin tiettyjen ihmisten mielestä. Jos ei tarkistella mitään ja annetaan vaan olla, kiljutaan heitteillejättöä. Jos ollaan yhteydessä ja tarjotaan mahdollisuuutta kartoittaa tilannetta, tunkeudutaan ihmisten yksityiselämään. Niin tai näin, sossuna ei voi kuin hävitä.
Mikä huoli-ilmoitus on?
Voit tehdä huoli-ilmoituksen, jos olet huolissasi jonkun henkilön hyvinvoinnista, terveydestä tai turvallisuudesta. Huoli-ilmoituksen voi tehdä myös, jos epäilet jonkun joutuneen ihmiskaupan uhriksi.
Huoli-ilmoituksen voi tehdä esimerkiksi silloin, kun henkilöllä on taloudellisia vaikeuksia, päihdeongelmia tai hän ei pärjää itsenäisesti asumisen kanssa. Sosiaalitoimi tutkii tilanteen ja tarjoaa henkilölle apua ja palveluita, jotta hän selviytyisi tilanteestaan.
Miten teen huoli-ilmoituksen?
Huoli-ilmoituksen voi tehdä sähköisesti Maisa-palvelussa. Ilmoituksessa huolen kohteena olevasta henkilöstä on annettava mahdollisimman tarkat henkilötiedot (nimi, osoite, syntymäaika, puhelinnumero), jotta hänet tavoitetaan helpommin.
Huoli-ilmoituksen voi tehdä nimettömänä tai omalla nimellä. Jos teet ilmoituksen omalla nimelläsi, huoli-ilmoituksen kohteella on oikeus saada tietää tekijän nimi.
Seuraavassa eräs seuraamus huoli-ilmoituksista:
"Kantelija on 89-vuotias itsenäisesti asuva näkövammainen henkilö." "Hän saa näkövammansa takia vammaispalvelulain mukaista henkilökohtaista apua 18 h/kk, joka tarkoittaa käytännössä sitä, että avustaja käy hänen luonaan kerran viikossa."
Kantelija on ikäisekseen hyvin terve." "Asiakas kertoo, että tarvitsee lisää apua siivoukseen, tiskaamiseen ja
muihin kodinhoidollisiin toimiin."
Kannattaa käydä lukemassa, kuinka tätä ihmistä autettiin. Tapahtumien kulun voi lukea oikeusasiamiehen ratkaisusta: https://www.oikeusasiamies.fi/r/fi/ratkaisut/-/eoar/7866/2020
Ongelmia aiheutui siitä ettei henkilö huolinut kotihoitoa, jota piti pelkkänä kiusaamisena. Kun hän kieltäytyi kotihoidosta siitä seurasi huoli-ilmoituksia.
"12.3.2020 tehdyn palvelutarpeen arvion perusteella kantelijalle oli aloitettu kotihoidon palvelut sekä ateriapalvelu. Selvitysten mukaan kantelija oli kuitenkin itse halunnut lopettaa ensin kotihoidon palvelut huhtikuun 2020 aikana ja ateriapalvelun kesäkuun 2020 aikana."
joku fiksumpi juristi voisi auttaa sinua siinä mikäli joku tekee sellaisen vasten tahtoasi. ja hankkii sinulle sitten vaikeuksia elämääsi siksi ettei yhteiskunta kapitlismin kysyntä /tarjonta kuviolla toimi.
Vierailija wrote:
Minustapa teki joskus ilmeisesti joku Kelan etuuskäsittelijä huoli-ilmoituksen, aivan tavanomaisen toimeentulotuen jatkohakemuksen jälkeen.
Oli lievästi sanottuna järkytys avata sellainen kirje, ihan kaikissa sielun ja ruumiin voimissa olevana, tavallisena ihmisenä, joka ei ole koskaan ollut tekemisissä minkäänlaisten sossutahojen kanssa elämänsä aikana, koska sellaiselle ei ole ollut yksinkertaisesti milloinkaan tarvetta.
Olin jo ihan varma, että olen joutunut jonkun kiusanteon kohteeksi, esim. jonkun naapurin, joka nyt tehtailee musta aiheettomia ilmoituksia. Ihmeissäni soitin sitten huoli-ilmoituskirjeessä olleeseen sosiaalityöntekijän numeroon ja totesivat vain, että Kelasta joskus tekevät tällaisia… Olin, että jahas, ei ole tarvetta teidän rahalliselle avulle ja osaan aivan itse hakea apua, jos sellaista tarvitsen. Harmittaa, kun en jatkoselvittänyt asiaa, että onko tuollaiset ilmoitukset laillisia edes, että edes tuntematta
Kuulostaapa oudolta. Luulisi, että ihmisen kanssa keskustelematta jos ilmoitus tehdään, niin jotain tosi huolestuttavaa pitäisi sieltä tiliotteilta näkyä.. kaikki rahat käytetty pelaamiseen tms.
Lainaus: "Kuulostaapa oudolta. Luulisi, että ihmisen kanssa keskustelematta jos ilmoitus tehdään, niin jotain tosi huolestuttavaa pitäisi sieltä tiliotteilta näkyä.. kaikki rahat käytetty pelaamiseen tms."
Kela tekee huoli-ilmoituksen, jos hakee toimeentulotukea ja ensisijainen etuus puuttuu esim. palkka, eläke, työttömyyskorvaus, sairaspäiväraha...
Vierailija wrote:
Lainaus: "Kuulostaapa oudolta. Luulisi, että ihmisen kanssa keskustelematta jos ilmoitus tehdään, niin jotain tosi huolestuttavaa pitäisi sieltä tiliotteilta näkyä.. kaikki rahat käytetty pelaamiseen tms."
Kela tekee huoli-ilmoituksen, jos hakee toimeentulotukea ja ensisijainen etuus puuttuu esim. palkka, eläke, työttömyyskorvaus, sairaspäiväraha...
No ei kyllä tee.
Olisin huolissani palstaprovoilijoista. Tutkimuksen mukaan omaavat korkeat pisteet psykopatiassa.
Psykopaatti taas on tyyppi joka ajattelee ensisijaisesti omaa etuaan. Monesti ns hyvesignaloija.