Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minusta tehty huoli-ilmoitus oli niin järkyttävä, että aloin itkemään sosiaalitoimistossa

Vierailija
28.10.2023 |

Sekä sain paniikkikohtauksen, yrittäen siinä sitten keskustella sosiaalitoimen kanssa. 

En tiedä, onko yleinen käytäntö, että sosiaalityöntekijä lukee tehdyn huoli-ilmoituksen ääneen, kun tulee aika juttelemaan sosiaalitoimeen.

Mutta minulle luettiin, ja se oli ihan hirveää kuultavaa :( Menin poissa tolaltani, enkä osannut sanoa tuolla käynnillä mitään.. Maanantaina täytyy soittaa sossuun että mitä nyt sovittiin, kun en yhtään muista paniikkohtaukseni takia.

Ilmoituksessa oli asioita, jotka eivät pitäneet paikkaansa, ainoastaan yksi paikkansa pitävä asia oli. Ulkonäköäni oli myös kuvailtu todella julmasti.

Kyllä tämä vaan jättää arvet, vaikka kuinka apua saisitkin. Miksi ihminen pitää ensin nolata ja saada itkemään, ennen kun tukitoimet voidaan aloittaa? Entä mitä ihmisen ulkoinen olemus nyt liittyy mihinkään, väkisin tulee mieleen että ilmoitus on kiusalla tehty, koska tuo asia oli nostettu esiin?

Onko muilla kokemusta? Kuinka jatkaa tästä? 

Kommentit (230)

Vierailija
81/230 |
28.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Huoli=yritys puuttua jonkun itsemääräämisoikeuteen taikasanan perusteella. 

Aikuista ihmistä ei voi väkisin auttaa, kyse ei ole millään tavalla itsemääräämisoikeuteen kohdistuvasta interventiosta. Huoli-ilmoituksella on ainoastaan arvo silloin, jos aikuinen ottaa itse apua vastaan. Sillä tavalla voi esimerkiksi dementoituva vanhus tai lonkkansa murtanut mummo saada apua asioidensa hoitoon, jos huomataan että tarvitsee apua esimerkiksi laskujen maksuun ja kodinhoitoon. Siinä ei ole mitään hävettävää, että tarvitsee tukea jossain elämänvaiheessa. Monet eivät hoksaa itse hakea apua ihan siksi, etteivät tiedä sellaista olevan saatavilla. 

Vierailija
82/230 |
28.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Mikä on huoli-ilmoitus?

Lasun tajuan, mutta tuollaisesta en ole kuullutkaan.

Aisu, aikuisen suojeluilmoitus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/230 |
28.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sä nyt siellä poraat? Ota apu vastaan.

Vierailija
84/230 |
28.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Minä ainakin luen ilmoitukset ihmisille, joita ne koskee. Kai heillä nyt on oikeus tietää, mitä heistä kerrotaan?

Suomessa on aika hyvä lukutaito. Anna ihmisten lukea paperinsa itse. Tee lausuntaharjoitukset muualla. 

Vierailija
85/230 |
28.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko tapahtunut pk-seudulla? Minut otti silmätikuksi yksi Kela virkailija joka tehtailee työkseen aiheettomia ilmoituksia, varmasti muistakin. Elämänhallinta hukassa siksi kun hain asumistukea, ohjasi hakemaan sosiaalitoimistolta, joka ohjasi tietysti kelaan. Ilmeisesti sukulaisensa palkkaama, koska saa yhä olla ja kiusata. Lopulta meni niin pahaksi että otin asumiskuluja velaksi, siihen saakka että asunto löytyi. Sosiaalitoimisto otti tietysti ylpeydeksi kehua kuinka auttoivat! se auttamisen taso oli tarjottiin päihde asuntolaa päihteettömille! Itse hankin asunnon ja vakuuden siihen, sosiaalitoimisto kiusasi Helsingissä vain. Enää en sinne muuta ikinä tämän takia. En tiedä kenelle heidän palvelut on, ei ainakaan jos on suomalainen päihteettömille ei ainakaan. Rahaa ei saa mihinkään, kyräilyä kyllä. Ja kehuja kuinka on autettu kun itse hommaa kaiken. Ja kelan kiusanteko, lopulta joku oikaisi virkailijan virhe päätöksiä. Sosiaalitoimisto jos tekee Helsingissä valituksen, ne annetaan suoraan virkailijan ja pomon luettavaksi, menee hukkaan. Ja postittaa vielä 5kk jälkeen samoja kirjeitä. Pomot eivät puutu sosiaalitoimiston virkailijan tekemisiin. Kannustaa säästämään kaikessa ja pitämään asiakkaita välttämättomina riesoina jotka tuhlaa heidän aikaa, vaikka heille samat työajat vaikka kukaan ei tulisi. 

Vierailija
86/230 |
28.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi nähnyt ja kokenut monenlaista, ymmärrän joku herkkä voi murtua. Mutta noista virastoista ei ainakaan Helsingissä apua heru, jos asunto /rahat menee/etsii toista ymmärryksen taso se että tarjotaan päihde asuntolaa, muuta ei ole. Sitten vielä kehuvat kuinka hyvin ovat auttaneet. Vievät aikaa juoksuttamalla turhille käynneille esim. Se asumistukea selittää hae Kelasta ja Kela ohjasi tuonne. Hirveä ajatella miten kohtelee, itse olen sinkku mutta voi olla sama kohtelu lapsiperheitä kohtaan ym. Mitään myötätuntoa, tai tukea ei heru, ainakaan jos ei käytä päihteitä. Jos on työtön on sossun silmissä kelvoton Helsingissä. Kela virkailijalla myös suuri valta, jos on katkera ihminen voi tehdä aiheettomasti ilmoituksia minusta taisi tehdä samana viikkona 3 ilmoitusta, kun hain asumistukea ja toimeentuloa. Se oli syy. Kuulin kun ohjasivat myös muita suomalaisia sosiaalitoimistolle ja eräässä pisteessä sosiaalitoimisto lappu oli kelan pöytään liimattu kii. Tahallaan ohjaavat. Ja eivät usko että Kela tekee ohjaukset. 

Vierailija
87/230 |
28.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs mies virkailija Helsingissä sosiaalitoimistolla ilmoitti että on ongelma ja jatkossa myös. No se ongelma oli asumistukea puuttui, ei muuta. Puhui aivan kuin vankilasta karanneelle. Mitään suuria ongelmia ei ole ollut, koulut käyty, päihteetön. 

Vierailija
88/230 |
28.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari virkailijaa jotka tekee huoli ilmoituksia työkseen tarvitsee itse huoli ilmoituksen: huitoo käsillä asiakkaita, tulee työhön jossain keltaisessa kukkapaidassa ja näyttää asiakkalta ei työntekijältä, pukeutuminen hukassa, liikunta unohtunut, asenne hukassa, käytös hukassa, toinen kulki sukilla ilman kenkiä sisällä ja ulkona. Saa olla tarkkana missä virastossa asioi, kaikenlaista palkataan. Asiakkaana olisi hyvä saada kirjata myös tietoja ylös asiakkaan näkökulmasta. Helppo pitää asiakasta tyhmänä. 

Vierailija
89/230 |
28.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Lainaus: "Kuulostaapa oudolta. Luulisi, että ihmisen kanssa keskustelematta jos ilmoitus tehdään, niin jotain tosi huolestuttavaa pitäisi sieltä tiliotteilta näkyä.. kaikki rahat käytetty pelaamiseen tms."

Kela tekee huoli-ilmoituksen, jos hakee toimeentulotukea ja ensisijainen etuus puuttuu esim. palkka, eläke, työttömyyskorvaus, sairaspäiväraha...

No ei kyllä tee.

Kyllä vaan tekee. Suurin osa huoli-ilmoituksista on nimenomaan Kelan tekemiä.

Vierailija
90/230 |
28.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilahtuuko sossu jos sanoo että myy seksiä ja ansaitsee oman elantonsa eli ei aihetta huoleen?

Vierailija
91/230 |
28.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Lainaus: "Kuulostaapa oudolta. Luulisi, että ihmisen kanssa keskustelematta jos ilmoitus tehdään, niin jotain tosi huolestuttavaa pitäisi sieltä tiliotteilta näkyä.. kaikki rahat käytetty pelaamiseen tms."

Kela tekee huoli-ilmoituksen, jos hakee toimeentulotukea ja ensisijainen etuus puuttuu esim. palkka, eläke, työttömyyskorvaus, sairaspäiväraha...

No ei kyllä tee.

Tuolta löytyy Kelan opas: https://www.kela.fi/etti/Toimeentulotuki.pdf ja sivulla 202 lukee "Asiakas ei suostu hakemaan ensisijaisia etuuksiaan esimerkiksi kykenemättömyyden vuoksi".

Tietenkin voidaan viilata pilkkua ja nillittää ettei kyse ole varsinaisesta "huoli-ilmoituksesta" vaan Kelan ohjauksesta sosiaalityön palvelun tarpeeseen arviointiin.

"Asiakas ei suostu hakemaan ensisijaisia etuuksia" - käytännössä tuohon  riittää ettei saa ensisijaisia etuuksia.  "..."esimerkiksi kykenemättömyyden vuoksi", jos ei ole oikeutettu ensisijaisiin etuuksiin, niin asiakashan on kykenemätön niitä hakemaan.

Vierailija
92/230 |
28.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No itse en ole kokenut tarpeelliseksi kertoa tarkkaa sisältöä asiakkaalle, koska se ilmoitus on kuitenkin aina jonkun sivullisen käsitys kaikesta. Todellisuus on yleensä ihan muuta ja korkeintaan vähän sinnepäin. 

Yritä olla murehtimatta tuota liikaa, mutta ota apua vastaan, jos sille on tarvetta.

Vierailija
93/230 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Minusta on tehty n. viisi huoli-ilmoitusta, en muista tarkkaan.

Kyllä sossut muistaakseni joskus ovat lukeneet ilmoituksen ääneen, eivät aina. Joka tapauksessa kotiin on tullut paperi, jossa aina lukee huoli-ilmoituksen sisältö.

Itse en saanut mitään apua, kun en halua sossuja kotikäynneille. Kaikki heidän apunsa on kuulemma jotain mystistä "kotiin annettavaa " apua. Työtoimintaankaan en pääse, kun en halua kotikäyntejä.

Ihan turhia ovat nuo ilmoitukset olleet, kun mitään apua ei ole mahdollisuutta saada.

Miten niin ei ole mahdollista saada apua? Justiinsa tuossahan sanoit että heidän apu on kotiin annettavaa apua, sekin on apua. Koska kerran et kotikäyntejä halua, niin olet avusta kieltäytynyt.

Yritän nyt vääntää rautalangasta.

En tarvitse kotiin annettavaa apua. Tarvitsen työtoimintaa. Sekä sossut että minä olemme siitä samaa mieltä. En voi kuitenkaan saada työtoimintaa, koska en halua päästää sossuja kotiini. Minulle kyllä kävisi sellainen, että tapaisin sossuja toimistolla kuten ilmoituksessakin, mutta kun se ei käy, vaan säännöt ja lait hyväksyvät vain kotikäynnit.

Vierailija
94/230 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sossujen on pakko lukea se teksti sulle, on sun oikeus saada tietää, mitä siinä lukee. Ne eivät voi salata sulta sitä. Joten sossut on turha syyllinen tässä.ji

Vierailija
95/230 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Sossujen on pakko lukea se teksti sulle, on sun oikeus saada tietää, mitä siinä lukee. Ne eivät voi salata sulta sitä. Joten sossut on turha syyllinen tässä.ji

Miten pakkoa valvotaan käytännössä? Mä en ole meinaan saanut kuulla ja olisi mukava saada vaikka lisärahaa, jos kerran tässä on toimittu väärin. 

Vai olisiko kuitenkin niin, että viranomaisilla on suurempi vapaus kuin mitä omat hattaranpinkit kuvitelmat sanovat? 

Vierailija
96/230 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Olisin huolissani palstaprovoilijoista. Tutkimuksen mukaan omaavat korkeat pisteet psykopatiassa. 

Psykopaatti taas on tyyppi joka ajattelee ensisijaisesti omaa etuaan. Monesti ns hyvesignaloija.

Teille sossuille olisi koiran hoito passeli. Saisitte hyysätä ja ihmiset eivät kärsisi.

Vierailija
97/230 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Mitä sä nyt siellä poraat? Ota apu vastaan.

Työnnäppä apusi vaikka perseeseesi :D575

Vierailija
98/230 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

YHYY KOKO AJAN ITKUINEN OLO KUN JOKU ON NIIN TUHMA JA ILKEÄ YHYY😩😭

Moi, taidan tuntekin sinut :) oletko saanut elämäsi kuntoon? Miten hurisee?

Vierailija
99/230 |
13.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kuka tahansa voi tehdä huoli-ilmoituksen kenestä tahansa. Ihan asiattoman ja piruuttaan! Minusta on tehty.

Vierailija
100/230 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa olla huolissaan sillä moni ihminen on psykoottinen nykyisin. Tarkkailkaa kuinka muut käyttäytyvät eri tilanteissa, myöskin valehteluun kannattaa kiinnittää huomiota. Jos ei koskaan tunne sympatiaa niin sekin on jo paha tilanne. Hymyilevät monetkin väärissä kohdissa ilkeällä tavalla mutta tunnistakaa kuka on paha ihminen sekä kuka on se joka näkee sen pahan. Jos sinä tunnistat näitä pahoja ilkimyksiä jotka rikkovat toisten oikeuksia sekä tekevät pahaa muille niin ole huolissasi, varsinkin jos heillä on jälkikasvua.